1

Tråd: Riktantenn hamnar mellan celler

Provar just nu NMT och har en riktantenn. Får riktigt bra signalstyrka mellan 4-5 men problemet är att jag hamnar mellan två "celler" på masten som jag tar in ifrån vilket i sin tur gör att det blir lite konflikt i hastigheten. Den pendlar mellan 0,2-0,7 Mbit.

Har varit i kontakt med deras support som tyvärr inte har någon lösning. Någon som har stött på detta tidigare och kanske har en lösning?! Skulle alltså behöva skärma av så att jag endast tar in en av dessa "cellerna".

2

Sv: Riktantenn hamnar mellan celler

Ditt problem med "läckage" från angränsande sändare löser Du enklast med en riktantenn med mycket smal öppningsvinkel och bättre fram-back-förhållande. Själv använder jag en betydligt längre (och med kraftigare passiv förstärkning) riktantenn (10-elements) än den NMT säljer och det finns faktiskt ännu kraftigare (och längre) antenner på marknaden som möjliggör hyfsad kommunikation på över 40-50 km från en bas utan "sidostörningar". Gå t.ex in på infoferenda.com som har en medellång modell.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

3

Sv: Riktantenn hamnar mellan celler

Hej,

vi har en kraftigare antenn för NMT http://www.infoferenda.com/webbshop/ant … 12dbi.html

4 Senaste redigerad av jonasolof (2008-09-14 16:14:48)

Sv: Riktantenn hamnar mellan celler

Vox medievalis skrev:

Ditt problem med "läckage" från angränsande sändare löser Du enklast med en riktantenn med mycket smal öppningsvinkel och bättre fram-back-förhållande. Själv använder jag en betydligt längre (och med kraftigare passiv förstärkning) riktantenn (10-elements) än den NMT säljer och det finns faktiskt ännu kraftigare (och längre) antenner på marknaden som möjliggör hyfsad kommunikation på över 40-50 km från en bas utan "sidostörningar". Gå t.ex in på infoferenda.com som har en medellång modell.

Nu gällde det ju att en smal lob behövs i sidled för en vertikalstrålande antenn. Då hjälper det väl bara måttligt att ha en massa element i yagin. Bättre att stacka dipoler i sidled. Knepigt dock att räkna ut fasförskjutningen.


Den här typen av antenn bör ha en smal öppningsvinkel i horisontalled om den monteras för vertikal polarisering (vriden 90 grader). Obs denna antenn är gjord för TV UHF men principen gäller.

https://www.blake-uk.com/downloads/UHF% … eaflet.pdf

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: Riktantenn hamnar mellan celler

Se tråden om räckvidd för ICe för mer diskussion. Kontentan är att det kan vara idé att pröva dubbla antenner vilket kräver D35.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.