51 Senaste redigerad av Micke (2010-12-07 11:20:17)

Sv: Funkwerk antenn?

Sam skrev:

Har du provat andra mottagare?

Nej...kanske efter Jul lol
Förhoppningsvis är det inte självaste Tellsticken som strular yikes

Kopplade nu temporärt(?) det mesta (UMR, Slingbox, Triax DVB-T, IPCam) till den digitala timern.
Är jag ute, bryts strömmen 8 gånger om dagen i 1 minut.
Då tar det bara ca. 2 - 3 minuter innan allt är säkert igång igen.

Lösningen är inte optimalt, men vad gör man om man inte kan lita på elektroniken?

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

52 Senaste redigerad av Micke (2010-12-07 12:25:37)

Sv: Funkwerk antenn?

Wiklundh skrev:

Den verkar nästan för bra för att vara sann. smile

Håller fullständigt med dig...det är i det närmaste otroligt...men sann smile

... och allt detta med den här enormt smidiga sladden:

"¢ Cable length between antenna and terminal 15m
"¢ Coaxial cable with 3,2 mm diameter for simple routing

Fråga mig inte hur det kan fungera så bra tongue

http://www.speedtest.net/result/1060832390.png

Med tanke på min Slingbox och IPCam är det bara lite synd att Tele2 inte kan(?) tillhandahålla något högre upload-hastigheter.

Date: 2010-12-07    Time: 12:43
Traffic: Down / Up (GB)
Modem: 1.28 / 3.17           
Signal: 67 % (3G)     Connection: USB

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

53

Sv: Funkwerk antenn?

Synd att jag inte behöver en Funkwerkantenn. gillar för övrigt namnet.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

54 Senaste redigerad av Micke (2010-12-17 10:17:55)

Sv: Funkwerk antenn?

Flyttade mitt inlägg från annan (fel?) tråd...

jonasolof skrev:

Trädgrenar är döden för 3G, även utan löv.
Vatten och snö hjälper inte upp saken....

Ursäkta mig, men var får du allt ifrån hmm

Här bor jag med antennens riktning mot Sörmland.
Avståndet till "min" närmaste mast är minst 12 km!
http://img189.imageshack.us/img189/47/dovado3.png

Aktuell vy från antennen (som sitter inomhus!) till masten (+/- 2°):
http://img220.imageshack.us/img220/3967/dovado2small.jpg


Dovado ger mig dessa värden:
http://img441.imageshack.us/img441/9375/dovado.png

Hastigheten till / från Spanien just nu:
http://www.speedtest.net/result/1062186334.png

Vad sägs? Är jag inne på satellitmottagning kanske lol

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

55

Sv: Funkwerk antenn?

Frågan kvarstår:

Hur är det möjligt?

Nu, mitt under snöstormen och 20 cm snö på taket, får jag dessa snittvärden:
http://www.speedtest.net/result/1074169152.png

Borde inte signalerna försvagas när det är så mycket "lödder" i vägen?

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

56

Sv: Funkwerk antenn?

Mottagningen brukar vara bättre på vintern när alla lövverk osv är borta.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

57

Sv: Funkwerk antenn?

är torrare i luften på vintern, jag får ~10 till 25% bättre signal på vintern.
mindre vatten i träd och bättre luft.
och en meter snö spelar ingen roll alls, funkqr som en yagi..

58

Sv: Funkwerk antenn?

Fått hem min Funkwerk nu.

Bor 2 km från närmaste mast. Har Dovado 4gr samt Huawei E367. Ligger på 40-55% signalstyrka och ca 6mbit ner & 1mbit upp. Har 3Bredband Plus.

I mitt första enkla försök med Funkwerk placerade jag antennen i fönstret och riktade den mot masten. Fick upp signalen till 75-85%. Hastigheter låg på ca. 7,5mbit ner och 1,5mbit upp.

I helgen ska jag montera upp den på taket. Återkommer med resultat.

59

Sv: Funkwerk antenn?

Funkwerk stationen tycks vara en av de bättre produkterna man sett på marknaden, alla som testat får riktigt bra resultat.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

60

Sv: Funkwerk antenn?

Andreas skrev:

Funkwerk stationen tycks vara en av de bättre produkterna man sett på marknaden, alla som testat får riktigt bra resultat.

men den är relativt dyr, +2000kr och funkar bara med vissa modem.

61

Sv: Funkwerk antenn?

Kör man HUAWEI modem så är nog Funkwerkbästa lösningen. Det verkar som om kontAkten för extern antenn enbart funkar på diversitymottagning. Funkwerk kommer att hjälpa upp även sändning. Hur det är med Sierra är osäkert.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

62

Sv: Funkwerk antenn?

Hej!

Idag har jag fått upp min Funkwerk på taket. Signalstyrkan har legat konstant på 100% hela dagen. Tyvärr märker jag ingen större skillnad på hastigheten, ligger på 7-8mbit ner och 1.5-18mbit upp. Fortsätter testa.

63

Sv: Funkwerk antenn?

Hej!

Jag har köpt en Funkwerk antenn och testat både inne och ute dock ej högre än
2m. från markplan.

Farten har ej ökat utan ligger konstant på ungefär 1.3 ner och 1.0 upp precis som tidigare utan antenn med modemet inomhus.

Signalstyrkan ligger på 99-100% med Turbo 3G mot tidigare 55%.

Varför ökar inte farten.

Oavsett natt eller dag så är farten ej högre.

Är det så att avståndet till masten avgör farten och att signalstyrkan saknar betydelse.

Använder ett Huawei 1820. Kanske ett annat modem skulle öka farten ? T.E.X. Sierra Aircard 310U.

//Jörgen

64

Sv: Funkwerk antenn?

Om masten är på max belastning så spelar signal ingen roll.
Har du så pass bra signal utan antenn så...

Om abg har hastighets begränsning så är det den som gäller, fråga operatör.

65

Sv: Funkwerk antenn?

G-Man skrev:

Om masten är på max belastning så spelar signal ingen roll.
Har du så pass bra signal utan antenn så...

Om abg har hastighets begränsning så är det den som gäller, fråga operatör.

Undrar om det någonsin blir max belastning här eftersom jag bor i ödemarken eller kan det vara så att det är en liten sändare som klarar få abbonenter.

Det sägs att Telia och Tele2 använder samma utrustning.

Använder mig av Tele2 Large så det borde inte vara begränsat.

//Jörgen

66

Sv: Funkwerk antenn?

SEHLBERG skrev:

Hej!
Jag har köpt en Funkwerk antenn och testat både inne och ute.
Farten har ej ökat utan ligger konstant på ungefär 1.3 ner och 1.0 upp precis som tidigare utan antenn med modemet inomhus.
Signalstyrkan ligger på 99-100% med Turbo 3G mot tidigare 55%.
Använder ett Huawei 1820. Kanske ett annat modem skulle öka farten ?

Testa ett annat modem!

Tips: Låna ett av "G-Man"...han har ju så många enligt hans signatur big_smile

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

67

Sv: Funkwerk antenn?

SEHLBERG skrev:
G-Man skrev:

Om masten är på max belastning så spelar signal ingen roll.
Har du så pass bra signal utan antenn så...

Om abg har hastighets begränsning så är det den som gäller, fråga operatör.

Undrar om det någonsin blir max belastning här eftersom jag bor i ödemarken eller kan det vara så att det är en liten sändare som klarar få abbonenter.

Det sägs att Telia och Tele2 använder samma utrustning.

Använder mig av Tele2 Large så det borde inte vara begränsat.

//Jörgen

Citerar mig själv.

Kanske modemet som begränsar farten eftersom jag tog Laptopen och körde med bilen till 3 olika master ( 1 Turbo3G+ och 2 Turbo3G) för att testa och farten.

Den blev aldrig högre än 1.35 ned från någon av masterna.
Testade att stå ca: 100 meter ifrån upp till 1 km. med samma kassa resultat.

Slutsats: Det blir att inhandla ett nytt modem och testa vidare.

//Jörgen

68 Senaste redigerad av SEHLBERG (2011-04-07 15:37:13)

Sv: Funkwerk antenn?

Ja nu var köpet gjort av ett nytt modem, det blev ett Sierra 310 för 1170 kr. ink. frakt från http://cgi.ebay.com/SIERRA-310-INTERNET … 2eb465977f.

Så snart jag får modemet så återkommer jag med testresultat både med Funkwerkantennen och utan.

Hoppas på en förbättring.

Hade kunnat få ett Huawei e367 från Tele2 men då hade jag blivit tvungen att binda abb. 18 mån. eller pytsa in 995 kr.

Edit: Inlagt länk till ebay.

//Jörgen

69

Sv: Funkwerk antenn?

SEHLBERG skrev:

Ja nu var köpet gjort av ett nytt modem, det blev ett Sierra 310

Grattis...hoppas det funkar bättre för dig tongue

Här får du lite "kött på benen" wink
---> http://www.sierrawireless.com/en/siteco … _310U.aspx

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

70

Sv: Funkwerk antenn?

Hej,

tar upp den här tråden igen.
Vilka alternativ till Funkwerk finns, och var finns de tillgängliga? Både passiva & aktiva.

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

71

Sv: Funkwerk antenn?

Stöder Funkwerk både 3G och 4G? Blir tyvärr inte klok på alla frekvenser och benämningar.  roll
Och ni som testat, tror ni att det blir bättre resultat med Funkwerk än med en vanlig passiv riktantenn?
Bor c.a 2,7km från masten och har idag mottagning på c.a 35% som bäst, men när det blir fuktigt ute droppar den till 17% och blir ostabil.

Sen vet jag att 4G skall byggas ut, vet dock inte om jag tycker priset är värt det eller om det blir och fungera så långt från masten. Men aldrig fel om man kan ha en antenn som klarar det mesta.

72

Sv: Funkwerk antenn?

funkwerk = 3G och endast dom höga banden, en dom nya låga heller = snart omodärn...

jag har iaf inte fått någon funktion på 4G ...

73

Sv: Funkwerk antenn?

Funkwerk Aktive-Antenn = 3G (UMTS Aktive - GSM 900/1800 passive 7dB)
http://www.fwd-online.de/index.php/en/s … tenne.html

Funkwerk LTE Antenn = 4G ( 791 - 862 MHz, passive 8dB)
http://www.funkwerk-breitband.de/lte-80 … uebersicht

74

Sv: Funkwerk antenn?

Hej! Jag är intresserad av att köpa en Funkwerk antenn.Är det nån som vet om det går att skruva loss antennkabeln i någon ände,så att det blir lättare att få in kabeln genom en vägg?Och passar vaggan till ett Huawei E 367?Jag ställde samma frågor till Mobigiganten som säljer Funkwerk,men dom visste inte.Finns det någon annan firma som säljer Funkwerk antenner?
         
                                   Mvh Bengt

75

Sv: Funkwerk antenn?

Den jag har är sladden lös i vaggans del, 5mm hål räcker, sedan monteras en jätte pryl innan permanent montering och den blir ej flyttbar.

sök på webben efter säljare