1 Senaste redigerad av TovarischMF (2010-10-23 11:46:29)

Tråd: Hur kan man förstarka signalen med modemet D35?(ice.net)

Hej!
Hur kan man förstarka signalen på modemet D35? Jag bor i stugan i skogen , så signalen är inte så bra , jag for 0.5 mb och 250 ping på speedtest.net , vad kan man göra för utom att köpa en dyr anten?

2 Senaste redigerad av keja01 (2010-10-23 16:31:39)

Sv: Hur kan man förstarka signalen med modemet D35?(ice.net)

Kolla gärna kompassriktningarna och avstånd till de tre närmaste sändarmasterna och hur terrängen ser ut, så man vet förutsättningarna för mottagning. Testa hastigheten med D35 i olika fönster mot de tre närmaste masterna på översta våningen i huset. Ett fönster på vinden kanske. Glasrutor dämpar mindre än en husvägg nämligen. Testa och hålla pinnarna på D35 horisontellt med bredsidan mot masten. Det ökade hastigheten för mig.

3

Sv: Hur kan man förstarka signalen med modemet D35?(ice.net)

TovarischMF skrev:

Hur kan man förstarka signalen på modemet D35? Jag bor i stugan i skogen , så signalen är inte så bra , jag for 0.5 mb och 250 ping på speedtest.net , vad kan man göra för utom att köpa en dyr anten?

Hej Kamrat,

Det bästa rådet är att skaffa en extern antenn, behöver inte vara jättedyr, men att komma upp, utomhus, och lite riktverkan gör ofta stor skillnad. Du behöver också en bra antennkabel så inte signalen dämpas för mycket.

Något annat mirakelmedel finns det inte, men man kan ju alltid försöka gå runt med routern i olika delar av huset, testa uppe på vinden etc, för att hitta bästa signalen. Eftersom du sen kan köra WiFi så kan du ju ställa D35 var som helst.

/Marcus

4

Sv: Hur kan man förstarka signalen med modemet D35?(ice.net)

Riktantenn med sladd finns att hämta direkt i Net1:s återförsäljarbutikerna för 800kr sist jag kollade för ett år sedan. Eller via post från Net1:s kundtjänst. Enligt bilden på Net1 ser antennen annorlunda ut mot tidigare. Ser ut som Carant ACY7 med helt rutnät som bakreflektor.

Jag har märkt att om man går runt med D35 kan man behöva starta om det innan man gör ett hastighetstest, för att den ska göra ett nytt val av bästa sändarmast. Den gör nytt mastval själv även utan omstart men det tar en liten stund och under tiden kan ett hastighetstest bli felaktigt, för låg hastighest.

5 Senaste redigerad av jonasolof (2010-10-23 22:08:55)

Sv: Hur kan man förstarka signalen med modemet D35?(ice.net)

dorogoj gospodin, legko. naprimer tak:

billigaste antennen är att göra en enkel jordplansantenn direkt från koaxialkabeln. Ta en tillräckligt lång (men bra koaxialkabel), klippa av FME-kontakten i ena änden. Skala av 40 mm av höljet, vik ned 25 mm av den flätade skärmen. Vira fyra koppartrådar ( tex flerkardelig installations- enkelledare. Löd gärna fast trådarna vid skärnen utan att smälta isoleringen. Låt dem spreta åt fyra håll och snett nedåt, klipp av dem till 170 mm längd. Skär sedan försiktigt av  bort isoleringen från mittledaren 20 mm. Löd fastg en styv koppartråd på änden så att den kan stå rakt upp. Den ska vara 155 mm lång. Isolera med eltejp kring kabelns nakna del i topp.


Den här antennen funkar ungefär lika bra som en kommersiell icke förlängd jordplansantenn. Viktigast är att den kommer riktigt högt. Billigast med ett teleskopiskt metspö.

Kontakta annars net1 och be dem sälja dig en portabelantenn för D50. Bör bara kosta ett par hundralappar.

Min favoritriktantenn heter ACY7, bra för den är lätt och kräver därför inte så kraftiga doningar för montage. Info här:

http://www.syd-com.se/tjanster/IceNet/R … verige.pdf

Bättre fart fås med två antenner, t ex riktantenn påtx/rx och rundstrålande på rx uttaget. Kontakten du behöver är FME till TNC hane. det bör en dialectbutik kunna plocka fram, de bör också ha riktantenner.

Längden på antenntråden ska vara 95 procent av en kvarts våglängd vid ca 458 MHz, jordplanstrådarna ca 15 procent längre. Ljushastigheten är känd, hastigheten i koppartråd är något lägre, därför 95 procent.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.