176

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

webbsmurfen skrev:

Mycket strul ser jag.

Jag kapar tråden lite..
Om jag har telenors 16Mbit(3G) är det då lönt att uppgradera till 32mbit?(3G) I dagsläget får jag ut mellan 3,5-8mbit. Det lär väl inte gå snabbare om jag uppgraderar till 32? eller? Det använder ju fortfarande 2100 nätet, och det är fortfarande samma belastning på masterna, och med tanke på vilka problem ni killar har så har jag en känsla att jag nog slänger pengarna i sjön..


Belastningen på masten sjunker ju inte om du uppgraderar ditt abonnemang till högre hastighet.

Klokast är nog att skaffa riktantenn och rikta mot annan mast och se om det fungerar bättre.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

177

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

Kan man säga. Och om stul så har jag haft det tidvist och andra gånger har det fungerar bra. Lite lotto.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

178

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

webbsmurfen skrev:

Mycket strul ser jag.

Jag kapar tråden lite..
Om jag har telenors 16Mbit(3G) är det då lönt att uppgradera till 32mbit?(3G) I dagsläget får jag ut mellan 3,5-8mbit. Det lär väl inte gå snabbare om jag uppgraderar till 32? eller? Det använder ju fortfarande 2100 nätet, och det är fortfarande samma belastning på masterna, och med tanke på vilka problem ni killar har så har jag en känsla att jag nog slänger pengarna i sjön..

Jag hade Telias abonnemang 3G 16Mbit och fick då runt 6-8 Mbit. Likadant var det när jag körde via Telenors 16Mbit(static.telenor.se var då låst till max 16mbit). När jag sen skaffade Telenors 32mbits-abonnemang(bytte även apn förvisso) så ökade hastigheten för mig till ca 20-25mbit.

Telenor 4G(32Mbit), Huawei E398, Dovado 4GR

179

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

För en vecka sedan tog jag beslutet att byta till Tele2 4G och Wow! Jag ångrar inte det en sekund, kanske främst för att att jag slipper Dovado-problemen, dåliga USB som inte orkar driva modemen, instabilt trådlöst nätverk mm.  (B593 har fungerat felfritt en vecka utan omstart smile )
Men också för strypningarna av hastigheten titt som tätt, man blir bara så trött.

180

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

Baffamaster skrev:

För en vecka sedan tog jag beslutet att byta till Tele2 4G och Wow! Jag ångrar inte det en sekund, kanske främst för att att jag slipper Dovado-problemen, dåliga USB som inte orkar driva modemen, instabilt trådlöst nätverk mm.  (B593 har fungerat felfritt en vecka utan omstart smile )
Men också för strypningarna av hastigheten titt som tätt, man blir bara så trött.

Kör du 3G eller 4G och vilka hastigheter får du ut? smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

181 Senaste redigerad av Baffamaster (2012-05-24 18:04:14)

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

careface skrev:
Baffamaster skrev:

För en vecka sedan tog jag beslutet att byta till Tele2 4G och Wow! Jag ångrar inte det en sekund, kanske främst för att att jag slipper Dovado-problemen, dåliga USB som inte orkar driva modemen, instabilt trådlöst nätverk mm.  (B593 har fungerat felfritt en vecka utan omstart smile )
Men också för strypningarna av hastigheten titt som tätt, man blir bara så trött.

Kör du 3G eller 4G och vilka hastigheter får du ut? smile

Kör 4G, skillnaden är Fortfarande som natt och dag, det absolut sämsta jag uppmätt är 40 Mbit/s (enligt bredbandskollen en söndagskväll) och detta var innan jag flyttat routern till ett bättre ställe i huset, får bättre fart nu. Höll på att göra i brallan när jag drog hem ett spel från steam med 7-8 MB/s, grymt nöjd!

182 Senaste redigerad av ruva (2012-05-24 19:46:42)

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

7-8 MB = 74-85 Mb/s

Grattis!

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

183

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

ruva skrev:

7-8 MB = 74-85 Mb/s

Grattis!

Det är väl snarare ~55-65Mbit/s? wink Lite skillnad faktiskt - men fortfarande bra

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

184

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

1 byte = 8 bit

1MB = 8Mbit/s

185

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

Det beror på om man räknar med rå data eller nyttodata. Det finns alltid en viss förlust eftersom en del bitar i ett paket används för protokollet. Givetvis räknar operatörerna med rå data medan den som använder systemet är intresserad av nyttodata som överförs. För TCP över Ethernet är skillnaden ca. 94 %, dvs. maximalt 94 % är nyttodata.

Om man sedan börjar kolla in trådlös överföring av dålig kvalitet där samma paket måste sändas på nytt så kan procenten nyttodata gå ned riktigt mycket. I värsta fall närmare noll.

Om du laddar ned en fil så blir nedladdningshastigheten alltid  under den råa dataöverföringens hastighet. Hur mycket beror på kvaliteten på kanalen. Och så vet man aldrig hur de olika programmen mäter hastigheten så den är alltid väldigt ungefärlig.  Ärligaste resultatet får man nog genom att ladda ned eller upp en väldigt stor fil och mäta hur många sekunder det tar. Då tas alla flaskhalsarna med i beräkningen men då skall man inte heller tro att det är anslutningens hastighet man mäter utan hela kedjan från sändare till mottagare - dessa inkluderade. Vanligen är dock elektroniken så snabb att det är överföringen som är den svagaste länken som alltså bestämmer hastigheten.

186 Senaste redigerad av ruva (2012-05-25 16:37:25)

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

Väldans vad bra fart jag har nu genom Telenor när de försöker få mig binda mig 2 år till. Fast jag har sagt upp det så mig får de inte tillbaka i nätet igen de små bedragarna (tillsammans med Tre med sitt ursprungliga 3-Max som ändrades till 3-Stymp inom bindningstiden).

Jo men visst är 1 byte = 8 bit och inte tvärtom

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

187

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

Jag pratade just med Telenors kundtjänst och frågade hur hastigheten kan gå ner till noll (dvs ingen möjlighet att ens surfa) på en hel dag, när jag tidigare mätt mellan 10 och 35 mbit. Fick inget svar, förutom att för sk extremanvändare, dvs de som använder över 100gb per månad, så sänks hastigheten mellan kl 18 och 00 till smått otroliga 0.64 kbit/s. Just det, kbit. Jag frågade ett par gånger om det verkligen inte var mbit hon menade, men hon höll fast vid denna absurda siffra. Är det någon annan som hört talas om detta? Det kan ju verkligen inte stämma?

188

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

Hon menar nog 64 kb/s, alltså inte 0,64 kb/s.

189

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

th7 skrev:

Jag pratade just med Telenors kundtjänst och frågade hur hastigheten kan gå ner till noll (dvs ingen möjlighet att ens surfa) på en hel dag, när jag tidigare mätt mellan 10 och 35 mbit. Fick inget svar, förutom att för sk extremanvändare, dvs de som använder över 100gb per månad, så sänks hastigheten mellan kl 18 och 00 till smått otroliga 0.64 kbit/s. Just det, kbit. Jag frågade ett par gånger om det verkligen inte var mbit hon menade, men hon höll fast vid denna absurda siffra. Är det någon annan som hört talas om detta? Det kan ju verkligen inte stämma?

Kundtjänsten på Telenor är vad den alltid varit.. DVS ej kompetent nog!!  Det där med "Kilobit" och "Megabit" och kommat på rätt ställe är tydligen jättesvårt att förstå när man sitter och målar naglarna i KTJ... 0.64kilobit skulle inte vara praktiskt möjligt med alla typer av abonnemang, då min IP-telefoni som jag har med dem skulle klappra ihop, och de skulle förlora pengar på att sänka den så lågt.. Men 64kbit låter trovärdigare, och skulle faktiskt hålla liv i Iptelefonin, men det är knappt.. 128Kbit skulle jag som minst rekommendera för att få en stabil uppkoppling

190

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

64kbit är snabbt, hastigheten som en snabb isdn ger per datakanal.
Fråga vad upphastigheten är, brukar vara en bråkdel...

191

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

Aha, var det därför jag inte kunde se på You Tube och mätte 0.4 Mb/s efter att köpt och laddat ner spel från Steam eller sett för mycket på TV 4 Premium, tröttnade och sa upp.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

192

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

Surfar för 150-200Gb per månad och har aldrig upplevt några problem. Det verkar som jag har brytpunkt den 15:e i månaden, ska kolla när det närmar sig slutet av perioden.
I övrigt så måste jag säga att jag är grymt nöjd med telenor. Har 4g med dlink-routern. Visst den är lite stor, men har stabila 60Mbit...

193

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

Själv ligger jag lätt på +200Gb /månad, har aldrig märkt någon strypning. Ligger på ungf 70ner/10upp.

Nöjd? Så in i helvete, tidigare hade jag ADSL 6,5ner/0,7upp

194

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

Kan förstå att du är nöjd. Liten varning bara. Jag hade hyberbra fart första månaderna jag hade abonnemanget och sista månaden innan uppsägningstiden gick ut.

Ja, från och med idag inte Telenor längre. Införa strypning på bredband på redan tagna och bundna abonnemang är fult så: Hej då!

Tog ju Tre också för att slippa strypning men de införde också TAK på redan tagna och bundna abonnemang så får vänta ett och ett halft år till på att även säga upp dem. Fasiken vad lätt det är att lura mobila bredbandskunder.

Tack och hej, inget Telenor mer för mig (och om 1,5 år, kända bedragarna Tre).

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

195

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

ruva ..vilken isp ska du då ta istället..alla har nu infört tak ..Telenor är väl dom som har högst i taket av alla ?
ska du slippa detta problem så får du väl köra adsl eller fiber

Telenor 4G D-Link DWR-923 och Huawei E3276
Xperia tablet Z Tre 4G

196

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

ruva skrev:

Kan förstå att du är nöjd. Liten varning bara. Jag hade hyberbra fart första månaderna jag hade abonnemanget och sista månaden innan uppsägningstiden gick ut.

Ja, från och med idag inte Telenor längre. Införa strypning på bredband på redan tagna och bundna abonnemang är fult så: Hej då!

Tog ju Tre också för att slippa strypning men de införde också TAK på redan tagna och bundna abonnemang så får vänta ett och ett halft år till på att även säga upp dem. Fasiken vad lätt det är att lura mobila bredbandskunder.

Tack och hej, inget Telenor mer för mig (och om 1,5 år, kända bedragarna Tre).

3 har obegränsat, och har typ alltid haft, på det dyraste företagsabonnemanget - just nu är det 3Bredband Premium. Otur att ni drabbades och att de började begränsa er som skaffat obegränsat dock!

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

197

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

Men premium för privata ligger på 80 gb/ månad va?

198

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

Bumb skrev:

Men premium för privata ligger på 80 gb/ månad va?

Ja, så har man företag är det smartare att ta bredbandet med ett företagsabonnemang!

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

199

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

careface ..hur många här har eget företag ...dumt förslag !!

Telenor 4G D-Link DWR-923 och Huawei E3276
Xperia tablet Z Tre 4G

200

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

goliat skrev:

careface ..hur många här har eget företag ...dumt förslag !!

Tänk så är det någon här som har ett företag och kan ta det på företaget, då var ju förslaget inte ett dumt förslag alls. Jag eller du vet inte hur många som har eller inte har ett företag här. Har man inte ett företag så är det självklart inget man har nytta utav - men har man det så _kan_ det vara ett av de bästa alternativen som finns på marknaden just nu.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776