151

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

Kör inte torrent i full fart. Knappt alls längre. Ska va nåt väldigt speciellt i så fall.
I torrentprogrammen (och de flesta nerladdningsverktyg) går det ju att forma trafik själv men hur man faktiskt använder deras nät verkar inte intressera operatörerna.
En trafikformining baserat på användande och belastning på nätet vore smartare än ett tak.
T.ex full fart på nätter och något strypt på dagtid (eller när belastningen är hög)

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

152

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

Fast Tre är generösa meddelade de mig. Vi som band abonnemanget när farten inte ströps hur mycket man än laddar ner får 70 GB till godo och de som tecknat efter 1: a November 50 GB.  På så sätt får de en påtvingad begränsning att framstå som ett erbjudande. Jahå, jaja, trot att jag trillar av pinn snart av förvåning.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

153

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

Jag har som sagt inte upplevt någon begränsning alls och har legat mellan 180-380 GB i månaden sedan jag teckanade abonnemanget. i Skrivande stund har jag 196 Gb och det är full fart.

154 Senaste redigerad av ruva (2011-12-31 22:37:33)

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

Gött för dig  big_smile  big_smile  big_smile  big_smile

Undra vad MC-HSPA betyder?

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

155

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

ruva skrev:

Undra vad MC-HSPA betyder?

Multi-carrier high Speed Packet Access.

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

156

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

COTN88 skrev:

Jag har som sagt inte upplevt någon begränsning alls och har legat mellan 180-380 GB i månaden sedan jag teckanade abonnemanget. i Skrivande stund har jag 196 Gb och det är full fart.

Jo det drog iväg under December..... wink

Nu var det nog min kära/odrägliga dotter som inte fattar hur man stänger av uTorrent som ställde till mycket av trafiken (upptäckte jag).  Hon drog utomlands hursomhelst så då slippe rman den trafiken... big_smile

Traffic Usage in megabytes:

      USB-3G/4G:

Downloaded Jan 2012:    442 MB
Uploaded Jan 2012:     111 MB
      _________
Total Jan 2012:     553 MB




Downloaded last month:     98 842 MB
Uploaded last month:     36 111 MB
      _________
Total last month:     134 953 MB



These figures are estimations. For more accurate figures - please contact your operator.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

157 Senaste redigerad av Micke (2012-02-04 10:16:02)

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

Vad menar Telenor med "tillfälligt" egentligen?

...förbehåller sig Telenor rätten att, i de fall där en användares förbrukning är extrem, tillfälligt under tider med hög belastning i nätet ge denne en lägre hastighet, upp till 0,5 Mbit/s. Med extrem användning avses dataförbrukning som överstiger 100 GB under de senaste 30 dagarna.

Jag undrar om detta bara sker just vid det tillfälle eller om det sedan gäller månaden ut?  http://www.dvbcube.org/Smileys/jasons_smilies/a014.gif

https://minasidor.telenor.se/images/minasidor/emma_pic.png
Emma kan man inte fråga...hon fattar ju ingenting!

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

158 Senaste redigerad av pererikl (2012-02-04 10:20:32)

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

Tillfälliga begränsningar vid tider med hög belastning resten av månaden tolkar jag det som.
Har dock inte märkt att jag råkat ut för det. (Ligger runt 200 Gb/mån)

Emma fattar men är lika inkompetent som resten av kundtjänst...

Emma skrev:

"- Jag förstår att du undrar något över begränsning av extremanvändande av surf.
Mobilnätet är en delad resurs, vilket innebär att en enskild användare med extremt stor dataförbrukning kan påverka användarupplevelsen negativt för övriga användare i samma område.
För att läsa mer om begränsningen på just ditt abonnemang läs i prislistan på respektive abonnemang."

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

159

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

Jo Januari var betydligt bättre an December....  min piratande dotter flög iväg..

http://i.imgur.com/F0uZ3.png

3 personers normala surfande.....   de torrents jag hanterar är rom för min HTC Sensation och det är klart liten trafik.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

160

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

lustigt att vissa begränsas, inte jag smile

ligger över 300GB i datamängd och kan fortfarande få 80mbit hastighet. Love telenor.
Dock kör jag via VPN men vet ej hur mycket det har för betydelse.

Fiber Telia 100/100Mbit
Bryggat->Netgear-> datorer och Wifi/switch
Macbook + Windows 7 + Iphones + Paddor + Android mobiler + 150tum biosalong + Lumia 920

161

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

pompe90 skrev:

lustigt att vissa begränsas, inte jag smile

ligger över 300GB i datamängd och kan fortfarande få 80mbit hastighet. Love telenor.
Dock kör jag via VPN men vet ej hur mycket det har för betydelse.

När jag frågade supporten om 100gb gränsen så trodde han att det var ett sätt att ha möjligheten att sänka farten för en enskild användare. antagligen görs detta manuellt om en användare använder för mycket bandbredd under en lång tid. antagligen efter många klagomål från andra.

------------------------------------------------------------------------------------
Telenor 4G / E398 / Dovado PRO / två antenner på taket

162 Senaste redigerad av Micke (2012-02-09 17:56:37)

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

Även jag snackade med deras kundservice igen...

1) Kan ni öppna portar åt mig?
   Jag öppnar alla portar åt dig. Gör en reboot om en kvart.

2) Varför funkar DynDNS inte som det skall?
   Det är inte vår sak att utreda, men det verkar vara fel i din router och om det inte vill sig framöver får du skicka den på service eller lämnar den i nån av våra butiker.

3) Hur hanterar ni strypningen vid > 100 GB förbrukning?
   Då kan vi strypa tillfälligt vid en mastöverbelastning, men inte månaden ut.

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

163

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

Då kan vi strypa tillfälligt vid en mastöverbelastning, men inte månaden ut.

Intressant ! bara "tillfälligt" och "inte månaden ut" .

Hmm smile

Fiber Telia 100/100Mbit
Bryggat->Netgear-> datorer och Wifi/switch
Macbook + Windows 7 + Iphones + Paddor + Android mobiler + 150tum biosalong + Lumia 920

164

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

Mig strypte Telenor varje kväll i månader i två omgångar sedan tröttnade jag och tog ett abonnemang av kända bedragarna TRE som var fritt men sedan plötsligt inte var fritt.

Min strypning med Telenor var 2 mb/s surf och 0,4 Mb TV streaming. Sitter nu med två bundna abonnemang jag förutsatte, enligt reklamen, var fria utan tak. Summa summarum = lita aldrig på telekombolag.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

165

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

Min månads-räknare står på 421,65 GB just nu (totalt både upp och ner trafik). Har inte blivit begränsad en enda gång sedan jag tecknade abonemanget fri surf sedan Oktober tror jag.

Test på bredbandskollen nu: 63,21 Mbit ner och 7,98 Mbit upp.
(Fick 4G utbygt härhemma i början på veckan.)

166

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

COTN88 skrev:

Min månads-räknare står på 421,65 GB just nu (totalt både upp och ner trafik). Har inte blivit begränsad en enda gång sedan jag tecknade abonemanget fri surf sedan Oktober tror jag.

Test på bredbandskollen nu: 63,21 Mbit ner och 7,98 Mbit upp.
(Fick 4G utbygt härhemma i början på veckan.)


Jo jag hoppas att Telenors uppmärksammar detta parasiterande av bandbredd som enbart drabbar andra kunder  !!     "Toktankning"  ??

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

167

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

Om jag kommer ihåg rätt stod jag på 180 GB efter att köpt många spel  på PSN julrea 2009 och dito Steam-rea. Sedan på sensommar/höst kom jag upp i 100-120 GB efter att familjen titta mycket på Play-kanalerna 720p.

En annan månad hade jag över 250 GB då jag körde mycket p2p på nätterna men då hände ingenting. Så när man ska straffas händer inget och när man utnjyttjar det webben var tänkt för straffas man smile

Om Plun toktankar 421,65 GB på nätterna tror jag inte det skadar någon privatperson (har fr mig att jag läst att han kör med schemaläggaren i sitt torrentprogram). Tror inte heller det är svårt att komma upp i 421,65 GB utan att tanka om man hyr lite filmer och köper en bunt med spel.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

168

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

Är emot fildelning men har man fri nedladdning så har man, det är väl för fasiken det man betalt för och abtagligen därför man blev kund hos just den ISP'n...
Om folk blir lidande så är väl det leverantören som lovat för mycket...

169

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

Yllekoftan skrev:

Om folk blir lidande så är väl det leverantören som lovat för mycket...

Om mataffären ger fri obegränsad mjölk om man skaffar deras kort för 300 -/månad och sedan sägar att det bsra gäller 20 mjölk och bara lättmjölk (ingen sip/voip osv)
Och plötsligen tar det sex timmar att att tappa i mjölken hos affären i flaskan...

Skulle det bli ok av konsument värken tro....
för detta är hur 3/4g internet funkar...

170

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

G-Man skrev:
Yllekoftan skrev:

Om folk blir lidande så är väl det leverantören som lovat för mycket...

Om mataffären ger fri obegränsad mjölk om man skaffar deras kort för 300 -/månad och sedan sägar att det bsra gäller 20 mjölk och bara lättmjölk (ingen sip/voip osv)
Och plötsligen tar det sex timmar att att tappa i mjölken hos affären i flaskan...

Skulle det bli ok av konsument värken tro....
för detta är hur 3/4g internet funkar...

Bra beskrivning! wink

171 Senaste redigerad av Yllekoftan (2012-02-14 07:02:11)

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

Förstår faktiskt inte liknelsen...  butiken lovar fri mjölk för 300:- för att sedan begränsa det till 20l lättmjölk som tar 6 timmar att köpa... Skulle det vara dom andra kundernas fel...

Vad har det med att man köper fri surf/nedladdning och det visar sig att bandbredden inte räcker till för att andra laddar ned stora mängder data. Jag skyller inte min dåliga bandbredd på andra kunder utan på leverantören som lovat mer är dom kan hålla...

172

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

Ingen säger att det är de andra kundernas fel. Det är butiken/leverantören som har lovat för mycket.

173

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

Japp, mycket vanligt att vissa företag i Sverige lovar att ta ner månen bara de får kränga något. Någon som bott tex i USA och kan påstå att det är värre där utan att få en hoper med stämningsadvokater på sig?

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

174

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

Mycket strul ser jag.

Jag kapar tråden lite..
Om jag har telenors 16Mbit(3G) är det då lönt att uppgradera till 32mbit?(3G) I dagsläget får jag ut mellan 3,5-8mbit. Det lär väl inte gå snabbare om jag uppgraderar till 32? eller? Det använder ju fortfarande 2100 nätet, och det är fortfarande samma belastning på masterna, och med tanke på vilka problem ni killar har så har jag en känsla att jag nog slänger pengarna i sjön..

175

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

om op isp har begränsningar så är det rätt slänga pengarna i sjön gör nogot annat för dom pengarna...

Telenor E-1550 Telia E-392
Dovando Tiny fw 5.0.16 (6.2.3)
Comviq Mobilt Bredband Wi-Fi ZTE MF60