51 Senaste redigerad av nhu (2011-05-30 07:57:34)

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

[Mr.T] skrev:

Då lär det kosta rejält med pengar då jag är den enda personen på flera km som skulle ha någon nytta av fiber

Jo, det är ett problem. Regeringen i Finland beslöt 4.12 2008 att alla skall få stomnät (i praktiken fiber) på maximalt 2 km avstånd till år 2015. Resten får man sköta själv. Bra målsättning men jag tvivlar på det praktiska genomförandet.

Hatten (ministern) har ju pratat vackert om datanät i Sverige men tills vidare gäller "Mycket skrik men litet ull", sa bonden som klippte grisen.

52

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

Jag har fiber ~500meter bort.
Men pga bångstyrig bonde så är det ej möjligt att skarva på den, utan måste gå en omväg på någon mil...

53

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

Tja, glädjen varade inte för evigt. Kan säga att jag nu igen sitter med usla hastigheter kvällstid oavsett vilken kontakt jag har i modemet till masten. Börjar fundera på ADSL igen.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

54

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

http://i1200.photobucket.com/albums/bb327/ruvapost/bbk_resultat.jpg

Bedrövligt är bara förnamnet. Hur länge ska det hålla på denna gång? Månader?

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

55

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

ruva skrev:

http://i1200.photobucket.com/albums/bb327/ruvapost/bbk_resultat.jpg

Bedrövligt är bara förnamnet. Hur länge ska det hålla på denna gång? Månader?

Har snabbt läst igenom tråden, men hittar inte vart du befinner dig - skulle vara lite kul att veta eftersom jag testat mobilt bredband på väldigt många ställen i Sverige med olika operatörer  tongue

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

56

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

Har också Telenor, men deras 4G, kör 3G "upp till" 32mbit tills 4G blir utbyggt. Inte jätteimpad av resultaten hittils...bor 200m från basstationen och nästan fri sikt dit. 90% signalstyrka på 3G.

Får ut 8-10mbit när det går bra. På kvällarna när många kör är det sällan man kommer upp i 1mbit ens...ringde till Telenors kundtjänst som tyckte 8-10mbit lät "strålande bra" för att vara 3G. Men vad säljer man 32mbit abonnemang för då?  smile

-------------------------------------------------
Antenner och routrar för mobilt bredband!
http://www.lohelectronics.se

57

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

ludlo skrev:

kundtjänst som tyckte 8-10mbit lät "strålande bra" för att vara 3G.


För att den strålar bra, iaf. 90% signal! Du kanske har grannar som kör likadant som du gör, eller har massa smartfåner som tankar hela tiden.

Svårt att veta

58 Senaste redigerad av ruva (2011-07-18 14:12:29)

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

careface skrev:
ruva skrev:

http://i1200.photobucket.com/albums/bb327/ruvapost/bbk_resultat.jpg

Bedrövligt är bara förnamnet. Hur länge ska det hålla på denna gång? Månader?

Har snabbt läst igenom tråden, men hittar inte vart du befinner dig - skulle vara lite kul att veta eftersom jag testat mobilt bredband på väldigt många ställen i Sverige med olika operatörer  tongue

Mellan Hillared och Dannike utanför Borås. Får signalen från en mast som står bakom en bondgård som heter Berg. Jag har ca 2 km till masten och antenn på taket. Nära masten har jag uppmätt 12 Mb/s.

Min teori är att det inte är masten som är överbelastd utan att det är hela Telenors nät när folk är ute i sommarstugorna och surfar.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

59

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

Product Telenor Mobiltbredband kontant cap på 2gb enligt kundtjänst men efter kundtjänst kolla de upp så ändrar han sig till att det var fri surf men enligt deras product sida http://www.telenor.se/privat/mobilt-bre … index.html så har telenor trafik tak

Telenor tillämpar fair usage policy för att säkerställa en jämn och hög användarupplevelse för våra kunder. Det innebär att Telenor förbehåller sig rätten att, i de fall användarens dataförbrukning överstiger tio gånger normal förbrukning under de senaste 30 dagarna, tillfälligt ge den berörda användaren en lägre hastighet (upp till 200 kbit/s), med syfte att säkerställa att övriga användare inte drabbas av störningar. Med normal förbrukning avses den från PTS senast publicerade helårsstatistiken över genomsnittlig förbrukning för mobila bredbandsanvändare i Sverige redovisad på PTS webbplats, http://www.statistik.pts.se/pts2010/RappTab_19.htm, i tabellen om mobilt bredband som fristående tjänst på raden Privat.

Priserna gäller inom Sverige.
Användning utomlands debiteras enligt gällande prislista för datatrafik i utlandet.

Telenor E-1550 Telia E-392
Dovando Tiny fw 5.0.16 (6.2.3)
Comviq Mobilt Bredband Wi-Fi ZTE MF60

60 Senaste redigerad av ruva (2011-07-20 07:38:51)

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

Knystades inget om när jag teknade mitt abonnemang, 6Mbit/s och senare höjde till 16Mbit/s. Fast läste nu att Telenor har reducerad kapacitet i och runt Borås. Svärmor kommer inte ens ut på sitt bredband idag.

Det blir väll att rikta om antennen och köra Telia kontantsurf med deras horribla tak på 2 GB.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

61

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

definitionen "fri surf" är intressant...
det är fri surf, i oändlighet... men efter X gig så går det långsammare...

ta den lägre hastigheten, beräkna hur mycket man kan surfa upp på den på en månad, dra sedan av tiden det tar att förbruka trafikmängden på den högre hastigheten och addera detta , nu har du den korrekta absoluta maxgränsen.

jag "betalar för 16mbit" men får en tiondel i praktiken. det anses ok.

62

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

Fick följande svar från Telenor idag när jag frågade dom om Fair usage policy..
"Kundservice (Anne): “Fair usage policy innebär att hastigheten kan sänkas, det sker endast under ett par timmar, och endast om flera är uppkopplade mot samma mast och en utav dessa får ut mycket högre hastighet än de andra och då försämrar deras hastighet.”"

Låter konstigt tycker jag!

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

63

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

Hastigheten borde väl delas upp mellan användarna?

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

64

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

[Mr.T] skrev:

Hastigheten borde väl delas upp mellan användarna?

Tycker jag med! Inte att en av användarna blir drabbade bara för att nätet är konstigt uppbyggt...men vissa har ju fått det sänkt resten av månaden..vilket gör att svaret låter som ren BS.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

65

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

Fair usage suger, inte minst då detta är något som Telenor och Tele2 under året mörkat i reklam och kundavtal.

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.382510 … t-bredband

66 Senaste redigerad av ruva (2011-07-21 22:00:08)

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

careface skrev:

Fick följande svar från Telenor idag när jag frågade dom om Fair usage policy..
"Kundservice (Anne): “Fair usage policy innebär att hastigheten kan sänkas, det sker endast under ett par timmar, och endast om flera är uppkopplade mot samma mast och en utav dessa får ut mycket högre hastighet än de andra och då försämrar deras hastighet.”"

Låter konstigt tycker jag!

Ligger på 3 Mbit/s 23.51 så måste finnas gott om nattugglor där jag bor. På morgonen har jag 8,5 Mbit/s och primetime 0,6-1 Mbit/s. Mycket TV-stream i sommarstugorna runt Hoffsnäs/Torpa?

Skulle köpa Elfsborgs match på webben kl 18.00 och titta men struntade i det då farten inte är den bästa vid den tiden. Drömmer redan tillbaka till tiden med ADSL 8 Mbit. Och Canal Digitals On Demand kan jag också glömma att använda (Telenor är delägare i Canal Digital och biter sig själv i svansen).

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

67

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

Kan berätta att jag var med en kompis in på en Telenor butik igår och fick då en helt annan beskrivning på vad FUP är och att det inte tillämpas på deras abonnemang över 6mbit/s men frågade senare på chatten och då fick jag reda på att om masten är högbelastad är det aktivt på alla abonnemang - frågade därför idag igen på chatten och då fick jag informationen om att det gäller alla med abonnemang ÖVER 6mbit/s och som har använt 20-25GB data och att det inte spelar någon roll hur hårt masten är belastad.

Känns trevligt att 4 personer kan ge samma svar.!!!!

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

68

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

Det är ju sjukt att dom inte kan skicka ut till alla försäljare/support vad som gäller, alltid olika svar  roll

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

69 Senaste redigerad av ruva (2011-07-25 21:28:45)

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

Säger sig självt att om masten är överbelastad får inte de som betalar för hög fart valuta för pengarna. Betyder bara att lova stor och hålla smått.  Och vad är 20 GB för löjlig måttstock?

Downloaded Jul 2011:     61 851 MB

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

70

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

ruva skrev:

Säger sig självt att om masten är överbelastad får inte de som betalar för hög fart valuta för pengarna. Betyder bara att lova stor och hålla smått.  Och vad är 20 GB för löjlig måttstock?

Downloaded Jul 2011:     61 851 MB

10ggr mer än normalt användande enligt PTS.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

71

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

Normal användare?

Läser lite e-post och tittar på Aftonbladet 1 ggr/dag?

Nja, Internet är väll större än så men jag kanske är ensam om att upptäckt detta?

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

72

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

ruva skrev:

Normal användare?

Läser lite e-post och tittar på Aftonbladet 1 ggr/dag?

Nja, Internet är väll större än så men jag kanske är ensam om att upptäckt detta?

ca 2,5GB/månad är en normal användare...förstår inte hur lite man kan använda datorn egentligen  yikes

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

73

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

Mobilen äter +300mb i bakgrunds surf.
så två gig räcker ej långt med alla flashbanners...

74 Senaste redigerad av ruva (2011-07-29 20:11:12)

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

Nu är farten nästan normal igen. Ligger runt 5 Mb/s på kvällen:

http://www.speedtest.net/result/1408306045.png

Kan ju inte låta bli att koppla ihop det med att tidningen Mobil var och testade i närheten (talar mil) och syftar på stamnätet, inte vår enskilda mast.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

75 Senaste redigerad av ruva (2011-08-05 21:37:19)

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

Jag har nu fått mitt modem och simkort från 3 och ska kanske imorgon testa om det blir bättre fart med dem kvällstid trotts samma mast som Telenor.

Min fart nu på kvällen med Telenor:
2011-08-05  22:16:53     380.50 kbit/s
0,4 Mb/s = värdelös  tjänst för mig som jag är tvångsansluten till sommaren 2012.

Downloaded Aug 2011: 15 993
Uploaded Aug 2011: 470 MB
Downloaded last month: 69 781 MB
3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps