26

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

Fast jag är nu rätt trött på Telenor när man till och med har svårt att komma in på Gmail under kvällen:

Morgon

http://i39.photobucket.com/albums/e177/svendolph/bredbanskollen-0530.jpg

middag
http://i39.photobucket.com/albums/e177/svendolph/bredbanskollen-1710.jpg

kväll
http://i39.photobucket.com/albums/e177/svendolph/bredbanskollen-2100.jpg
http://i39.photobucket.com/albums/e177/svendolph/stayconect2125.jpg

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

27

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

godkända begreppet "upp till X mbit"....

Test Date: Nov 9, 2010 8:23:22 pm Connection Type: Utms Download: 0.23 Mbps Upload: 0.11 Mbps Ping: 578 ms

bredband?

28

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

6% av upp till kan de aldrig komma undan med smile

Ska som sista utväg prova att nergradera FW eftersom jag har en senaste. Får ta Tele2 eller Tre för Telenor har inga FW att ladda ner.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

29 Senaste redigerad av ruva (2010-11-13 20:17:54)

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

Börjar nu misstänka att Telenor verkligen stryper hastigheten vid tidpunkter folk använder tjänsten. Fallit i hastighet följer vissa klockslag, vardag som helg.

Reklam:
Mobilt Bredband Fastpris Premium passar dig som vill surfa
med den högsta hastigheten som Telenor kan erbjuda. För en
fast månadsavgift kan du ladda ner, maila och surfa obegränsat
inom Sverige med hastigheter upp till 10 Mbps.

Avtal

7.4 Telenor förbehåller sig rätten att vidta åtgärder mot
användning av mobil data som överstiger begränsning i
Avtalet eller, om sådan begränsning inte anges, mycket
kraftigt avviker från genomsnitts-användning, till exempel
nedladdning av extremt stora mängder data eller
massanrop och liknande till annat abonnemang. Sådana
åtgärder kan bestå i begränsningar av abonnemanget och
användning av Tjänst.


Alltså

Jag har helt missbedömt Telenor. Tog bolaget för att de inte hade begränsningar. Men, använda Canal Digitals/ Viastast VOID-tjänster, se på SVT Play, Press 2 Play, You Tube, 3,4,5 Play är något som deras mobilkunder få klara sig utan om det inte förekommer i väldigt liten utsträckning.


Är detta sant?

Det kan jag inte med säkerhet säga. En ren gissning från min sida, eller ska vi säga: ett påstående upp till en möjlig sanning-

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

30

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

http://www.speedtest.net/result/1031672204.png

Äntligen över 1 Mb på kvällen. Har de bytt server från Malmö till Stockholm?

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

31 Senaste redigerad av ruva (2011-01-23 17:33:53)

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

Tror jag kan bekräfta att Telenor stryper farten på kvällarna. Köpte massa spel på PSN (Playstation 3) för nerladdning och har kommit över 40 Gb denna månad. Ligger på under 1 Mb/s igen vilket jag inte gjorde när jag var väldigt försiktig förra månaden och inte kom över 24 GB.

Vad sägs om 640 Mb uppdatering av Gran Turismo 5 på 5 timmar, suck, längtar tillbaka till Telia ADSL men är tvångsbunden hos Telenor till 2012-06-02. Nu vet jag varför de tvingar en till långa bindningstider.

Här bjuder jag på lite reklam för Telenor:

https://butik.telenor.se/Images/MegaDiscId/mbb_0_default_minasidor.png

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

32

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

Har du pratat med telenor om det? Beror det inte på vart man befinner sig alltså hur många som är uppkopplade till masten, jag får lite lägre hastighet på kvällarna som antagligen beror på att det är fler folk uppkopplade då.

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

33

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

Fungerar bra även på kvällarna om man inte ligger över 25 GB/Månaden. Inte kan det vara en tillfällighet?

Telenor har inte hört talas om detta men läser man avtalet jag situerade ovan och som enligt försäljaren inte existerade...

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

34

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

Har själv Telenor 6mbit men har inte märkt någon begränsning och har både denna och förra månaden legat över de nivåer som nämns ovan. Gäller begränsningen som upplevs på 6 el. 16mbit abonnemangen? Funderar eftersom det står tydligen i 16mbit abonnemangen att hastigheten kan sänkas vid stora datamängder, men inte beskrivet på samma sätt för 6mbit.

35 Senaste redigerad av hackerman1 (2011-01-23 22:10:40)

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

hej !

sämre hastighet mellan 18-24 får man oavsett  hur mycket man surfat.
dom har för dålig kapacitet / för många användare....

samma sk*t med TRE numera, Comviq fungerar betydligt bättre rent allmänt, och särskilt mellan 18-24.

36

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

ruva skrev:

Tror jag kan bekräfta att Telenor stryper farten på kvällarna. Köpte massa spel på PSN (Playstation 3) för nerladdning och har kommit över 40 Gb denna månad. Ligger på under 1 Mb/s igen vilket jag inte gjorde när jag var väldigt försiktig förra månaden och inte kom över 24 GB.

Vad sägs om 640 Mb uppdatering av Gran Turismo 5 på 5 timmar, suck, längtar tillbaka till Telia ADSL men är tvångsbunden hos Telenor till 2012-06-02. Nu vet jag varför de tvingar en till långa bindningstider.

Här bjuder jag på lite reklam för Telenor:

https://butik.telenor.se/Images/MegaDis … asidor.png

ja det är en anledning till att dom helst säljer bundna abg med donglar, och gör det omständigt att skaffa lösa abg/sim kort.
men det finns en till anledning, dom lånar pengar med bundna abg som säkerhet wink

37

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

Har vi gått och blivit banksäkerhet?

Det stämmer enligt vissa här att strypningen gäller de som har 10/16 Mb.
Gjorde 1 MB/s mer för mig + 1300 kr för modemet (Telenor är dyrast med sina låsta donglar) så vore tacksam om de upplyst mig om taket innan.

Missförstå mig inte nu. Tycker det är en bättre väg att gå med denna strypning kvällstid än att som Telia införa strypning av farten hela dygnet men tycker att man borde bli mer upplyst om detta. Då hade jag stannat på 6 Mb och sparat en hel del pengar.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

38

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

ote=ruva]Har vi gått och blivit banksäkerhet?

japp, vart sedan gsm var nytt = bindning är billiga banklån...


q:Missförstå mig inte nu. Tycker det är en bättre väg att gå med denna strypning kvällstid än att som Telia införa strypning av farten hela dygnet men tycker att man borde bli mer upplyst om detta. Då hade jag stannat på 6 Mb och sparat en hel del pengar.quote]
det står säkert någonstans.
är samma sak när tex tele har "jättelåg minutavgift" men ingen stans tydligt framgår det 25:- startavgift/ samtal.... sedan på fakturan är dom ihopklumpade med tex sms....


dom är i en gråzon och lallar med dolda avgifter på samma sätt som bankerna....

39 Senaste redigerad av ruva (2011-01-24 19:41:15)

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

Får helt andra hastigheter nu när jag bytt kontakt på e-1820. Hade innan en induktiv man trär på modemet med nu bytt mot en sådan här:

http://www.rfsupplier.com/images/ProPho/354/SMA-MCX-JK.jpg

Ligger på detta, fast jag samtidigt uppdaterar ett Play Station 3 - spel över mitt mobila bredband.

http://www.speedtest.net/result/1125929193.png

Fick upliink på 2 Mbit/s för någon timma sedan vilket jag inte varit i närheten av innan.

Klockan är: 20.35

Är detta en tillfällighet...

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

40 Senaste redigerad av ruva (2011-01-25 19:00:16)

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

Fortfarande stor skillnad med att använda antennkontakten i e.1820,

Har aldrig varit med om dessa hastigheter klockan 20,00

http://i1200.photobucket.com/albums/bb327/ruvapost/abra.jpg

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

41 Senaste redigerad av ruva (2011-01-29 18:58:33)

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

Fortfarande bra fart och ändå har jag förbrukat 150 GB januari eftersom nu kan jag verkligen se film/TV från nätet när jag vill och ladda ner spel från Playstation Network (PSN) under Januarirean.

(Har dock inte på min Playstation 3 för nerladdning på kvällarna av hänsyn till andra abonnenter. Assassin's Creed gick faktist på och 20 GB. GTA SFLC var en riktig lättviktare i jämförelse.)

Den där normalanvändaren på 20 GB har nog ingen TV-box med On Demand eller häckar på CD ON och dess onlinetjänst?

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

42 Senaste redigerad av ruva (2011-03-10 06:20:07)

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

Telenor tillämpar nu en fair usage policy på 24 GB (10 X normalt anvädande) vilket innebär att de kan sänka farten.

Jag med mina minst 100 GB/månad har inte märkt av det ännu i år men kanske det kommer. Då tappar abonnemanget sitt värde för mig.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

43 Senaste redigerad av skogsmulle101 (2011-05-16 07:52:06)

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

Jag har gett upp, jag väntar tills abbonemanget gått ut sedan aldrig mer Telenor, men framför allt aldrig mobilt internet. Mitt modem fryser typ, jag kan inte ladda ner saker i mer än några minuter sedan stryper dom ner till 10kbit /s & jag betalar för 10mbit/s Det är så rent jävla skämt att jag  har lust med flera saker. Man blir ganska r_vknu__ad av Telenor. Måste starta om "Stay Connected 10 ggr / dag, för att överhuvudtaget kunna komma ut på nätet. HELBEDRÖVLIGT! Idag ska jag en sista gång gå till Telenorbutiken. Byta ut modemet/dongeln 1820 Huawei är det.

har pratat med supporten i veckor! man blir runtskickad mest. Dom lurar så jävlamånga. och jag har inte ens pratat om deras fakturor. SE UPP säger jag bara! Gå igenom era fakturor. Maffiabolag!

44

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

alltså, Telenor är ett maffiabolag som skiter fullständigt i dig så länge du inte går till media!

ang. mjukvaran vettfan. Hårdvaran är av skitdålig kvalite´ iallafall 1820 dongeln.

en fråga; Är inte 3G endast upp till 7MB/s? Hur kan de då sälja ett abbonemang på 10MB/s? jag betal 249kr imånaden. ligger på ca 100GB i månaden med ständiga stopp och strul & omstarter av Stay connected (som jag måste testa att byta dock) idag!

45 Senaste redigerad av G-Man (2011-05-16 09:27:50)

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

en fråga; Är inte 3G endast upp till 7MB/s? Hur kan de då sälja ett abbonemang på 10MB/s? jag betal 249kr imånaden. ligger på ca 100GB i månaden med ständiga stopp och strul & omstarter av Stay connected (som jag måste testa att byta dock) idag!

Max  hastighet är beroende på nätet och vad det stöder.

3G är inte 7mbit utan 0,38mbit ! wink
Gammalt Sierra stöder teoretiskt +21mbit

46 Senaste redigerad av nhu (2011-05-29 05:36:33)

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

Alla mobilnät hos alla operatörer är underdimensionerade (upp till 50 gånger). Eftersom trafiken i ett paketnät varierar väldigt mycket (upp till 10 000 gånger inom nån minut) klarar  de sej statistiskt någorlunda.

Problemet är att det här berättar de aldrig utan kör med falska förespeglingar - allihopa. De KAN helt enkelt inte garantera nån hastighet för någon. Man kan tillfälligt få bra överföring om man råkar vara ensam på någon basstation och matartrafiken råkar vara låg. Så allt pratet om "obegränsad" trafik är ren snömos i alla sammanhang.

Rent tekniskt kan folk ha en hastighet på upp till 100 Mbit/s men det är en helt annan sak än vilken mängd nyttotrafik per minut de får tillgång till. Ur användarens synvinkel är det svårt att se skillnad mellan problem med den egna utrustningen och problem i operatörens nät pga överbelastning.

Ett paketnät fungerar så att paketen sänds på nytt om överföringen varit felaktig (oftast på grund av dålig signal). Om varje paket skall skickas i medeltal tio gånger innan det kommer fram felfritt så sjunker "hastigheten" (dvs. överföringen av nyttotrafik) till en tiondedel.

Sedan styr de trafiken inom sitt (underdimensionerade) nät så att alltför många inte skall klaga eller säja upp abonnemanget. Så det är många (också irrationella) faktorer som inverkar på det vi upplever som "hastighet".

Vad kan vi göra ? Inte mycket. Använd kontantkort och byt till den operatör som just då råkar ha litet mera kapacitet. Men försök skaffa fiberanslutning så fort det bara är möjligt. Det "mobila" nätet kommer alltid att ha problem och de problemen bara växer för varje år. Orsaken är Shannons teorem som är en "naturlag" inom telekommunikation och Shannon bevisade att i en kanal med ett givet frekvensband KAN man bara överföra en viss mängd information. Och vi är tekniskt mycket nära den gränsen.

Det kommer alltså aldrig någonsin apparatur som går över Shannons gräns - och frekvensband är det brist på. Förr eller senare kommer trådlös överföring att förbjudas till fasta punkter eftersom frekvensbanden behövs till verkligt mobil trafik såsom i fordon.

Varje ingenjör vet det här (om de inte sovit på grundkursen i telekommunikation) men låter bli att berätta eftersom de inte vill förlora jobbet.

Men njut av trådlöst så länge det varar ...

47

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

nhu skrev:

Men försök skaffa fiberanslutning så fort det bara är möjligt.


Hur tycker du att man ska göra det i ett område där ända chansen till internet är mobilt?

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

48

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

[Mr.T] skrev:
nhu skrev:

Men försök skaffa fiberanslutning så fort det bara är möjligt.

Hur tycker du att man ska göra det i ett område där ända chansen till internet är mobilt?

Oftast är det enda möjligheten och det är inte enkelt. Ensam kan man inte göra mycket men många byar har byggt fibernät. Sverige är faktiskt bäst i Europa på det här området.  Vi byggde eget fibernät i vår by år 2003 och det var värt allt arbete och alla pengar vi lade ned på det.

Sist och slutligen är det inget svårt - det är bara att gräva ned kabeln och svetsa ihop ändarna och koppla till standardburkar. Men visst krävs det en viss beslutsamhet och oräddhet. Jag tror i alla fall att största problemet är att komma igång. Glöm operatörerna - de bygger inte fibernät utom på vissa riktigt lönsamma områden.

49

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

Då lär det kosta rejält med pengar då jag är den enda personen på flera km som skulle ha någon nytta av fiber

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

50 Senaste redigerad av ruva (2011-05-29 20:45:13)

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

Jag valde bort ADSL för Mobilt bredband och det fungerar rätt bra. Lite surt bara med tjänster som Orbit, Fjärrskrivbord, Skype och media-servern. Men jag slipper vara livrädd för åskan.
http://speedtest.net/result/1307255176.png

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps