1

Tråd: Mobilt bredband i husbil, optimal installation?

Hej!
Vi är husbilsägare och har då givetvis" bredbandet" med oss.  Vi har avtal med Ice/Net1 sedan början av 2008 för 279:-/mån och är i stort sett nöjda med produkten. Vi har fått en 7-elements antenn, utan kostnad,  av bolaget, och på så vis fick vi jämnare DL. Snitt på 0,8 i bostaden.
När vi ute med husbilen hittar vi ställen med DL upp mot 2.8 och givetvis bottennapp som t.ex. 0,1 "“ 0,3 Mb/s men också platser utan någon signal alls. Nu kan det ju vara så att det trots allt finns en signal, men för svag sådan för vår D35 router och det är därför jag kontaktar detta forum.
Vad tror ni om att flytta ut routerns antenner på husbilens frontkåpa av glasfiberarmerad plast (takets högsta punkt och horisontell). Ett jordplan av aluminium på undersidan av kåpan och en bra antenn på utsidan, det skulle bli ca 2m mellan antennerna vid ett sådant arrangemang.  Detta är en idé jag har.
Hur skulle ni göra för att optimera utrustningen?
Hasse

2 Senaste redigerad av jonasolof (2010-10-19 20:32:41)

Sv: Mobilt bredband i husbil, optimal installation?

Det är inte fel på D35 utan du har ibland för svag signal in - eller snarare själv hörs för dåligt i basstationen.

Jag har en trappa med åtgärder jag gör för att säkerställa bra bredbandskontakt med Net1 men så är jag fd radioamatör och tycker problemlösningen är kul.

Din beskrivning av arrangemanget på husvagnen är inte helt klar för mig men givet förutsättningarna säger jag så här: För många platser skulle det räcka med högt belägna jordplansantenner. Det kan du åstadkomma med en aluplåt på undersidan som jordplan och vanliga bilantennfästen som går igenom taket. Så har jag det på skibox. Bästa spröt är förlängda colineära, t ex den här med kapslad spole som är färdigavstämd för det frekvensband du använder för Net1:

http://www.smarteq.se/ra312202.html

(jag har testat, den funkar lika bra som den med öppen spole. Köper du med öppenspole, se till att  få en som är kapad till rätt längd för 450. Lämpliga fästen hitatr du hos alla dialectbutiker bl a. Köp kvalitet som smarteq och inget bensinmacksskräp).

Jag skulle sätta två nära framkanten av husvagnen, någon meter eller mer från varandra  - så slipper du ha alu plåt längre in i taket.Kortast möjliga längd på koax för minsta förlust. Men ett par meter är OK, det ska vara praktiskt också.
Två antenner bör det vara. Routern vara igång när ni kör och diversitetsmottagningen  gör att passagerarna kan lyssna på strömmande radio osv med färre eller inga avbrott.   

Det var arrangemanget för avstånd upp till tre mil från basstation. Strunta i modemets egna antenner, de funkar rätt bra men har knepiga fästen för montering annat än på routern.

Då man är på svåra platser eller nära cellgränsen får man eskalera åtgärderna: Då är höjd absolut viktigast, framför allt om du är i skog.

Skaffa ett teleskopiskt rör, finns bland annat på Jula. I toppen på det kan du sätta en teleskopisk gardenastång, finns också där. I toppen på den kan du sätta ytterligare ett rör. Det här blir lite vingligt så det behövs en lätt antenn i toppen. Lättast är den portabelantenn som  Net1 nu har och kan sälja ( de har sagt att de ska ge den till användare som klagar på farten med D50 modemet). Jag har portabelantennen på ett elrör i topp.

Annars kan man använda någon form av jordplansantenn högst upp

Med det här arrangemanget kan du lätt få upp en rundstrålande antenn 5-8 meter eller mer i luften. På den lite kraftigare stången i botten kan du sätta en lätt 7 elements yagi (7 ACY) säljs bland annat av Dialect. Stången ska gå att vrida.  Riktantennen kopplar du till Tx/Rx kontakten och antennen i toppen av stången till RX diversity kontakten. Vet du inte var masten är gör du tvärt om.

Är vistelsen kort kan man skippa riktantennen och bara köra på den lätta rundstrålande antennen i toppen.

Det nu beskrivna är det max arr jag använder på svåra ställen när jag är ute med min volvo kombi. Teleskopmasten står på marken och  stöder mot ett förlängt takräcke. På husvagnen fixar du lätt något bättre.

Täckningskartan ger dig kompassriktning till närmaste basstation. Bara att vrida antennen rätt. Genom att kombinera riktantenn och rundstrålande antenn får du fördelen med diversitetsmottagning. Du kan lika gärna pröva med att ha yagi-antennen horisontellt monterad. Se till att ha bra coax-kabel ned.

Det känns kanske lite nördigt att skicka upp antennerna högt med det är det viktigaste för att få bra förbindelse när man är långt från basstationen. Det är en stor fördel om terrängen är öppen i riktning mot basstationen, gärna öppet vatten.

Barnen kommer kanske att håna dig först, men det vänder när du får max fart fem-sex mil från basstationen. Det är ingen skillnad på att få förbindelse över net1 och att upprätta förbindels över militära länkar. Högt upp och riktantenn.
Så småningom lär man sig bedöma hur mycket man behöver ta i för att få förbindelse. reka gärna basstationsplaceringar och riktningar medan nu har internetförbindelse. Kompasskurs bör vara klar. Det är enklast att ställa in riktning om man använder USB-förbindelse till dator. Bäst överblick är det med RF status monitor programmet som jag beskrivit i andra trådar. Där får man decibelangivelse på båda antenningångarna och kan direkt se vilken länkhastighet olika antennriktningar ger. Kör kontinuerlig ping -t under tiden så att förbindelsen hålls öppen.

Med det här arrangemanget för att få upp antennerna bör du kunna få bredband på 99,5 procent av Sveriges yta utanför fjällområdet där bastationer saknas. 

Edit: varför inte en billig och lätt 18 meters teleskopantenn:

http://www.hams4hams.com/18metrepole.php

Den behöver dock stagas (fr forum på scanner.nu):

Ja den måste stagas, om det inte blåser räcker det med 3 staglinor på 12m höjd ungefär, är det blåsigt så lär det gå åt stag på 6m och 12m.
Jag reser min 18m Spiderbeam genom att ställa den up och fästa 3 stag i den första sektionen så att masten står för sig själv. sen är det bara att mata på uppåt med sektioner och låsa med slangklämma(ett måste) vid varje sektion. När jag har matat ut 4 sektioner fäster jag staglinorna och drar ut dem så att linorna hänger slakt, sen matar man på och flyttar stagen efter hand. när hela masten är utdragen är det bara att spänna staglinorna. Lite spring blir det men jag har ingen annan metod för att resa den själv.

alternativ: spiderbeam: http://spiderbeam.com/product_info.php? … 0pole.html

Se foton hur en man reser: http://spiderbeam.com/product_info.php? … 0pole.html

De har lägre men kraftigare aluminiummaster: http://www.spiderbeam.com/index.php?cat=c12_Aluminium Masts.html

Den som använder en sådan mast för net1 får hedersomnämnande i denna sektion. Net1 torde skänka en poprtabelantenn för den som behöver komma upp så högt för fungerande bredband.


Lycka till

Jonas(SM0WJY ex SM5ACM).

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Mobilt bredband i husbil, optimal installation?

Hej jonasolof!

Tack för att du tog dig tid att svara.
Utan att ta ner innertaket i husbilen kan jag klämma in en aluminiumskiva med diametern 40 cm genom en öppning i överskåpet. Räcker det? 
Att kunna se signalstyrkan på datorn verkar intressant, särskilt som vi flyttar oss i stort sett varje dag vi är ute. Kan du tipsa om några trådar där du eller någon annan redogör/diskuterar ämnet.

Hasse

4 Senaste redigerad av jonasolof (2010-10-21 13:38:33)

Sv: Mobilt bredband i husbil, optimal installation?

Nja, jordplanet måste sitta rätt i förhållande till antennfästet. Du kan också fästa plåten på taket och borra hål för fästet genom plåt och glasfiber. Annars popnitar du fast en galvad plåt och använder en magnetfot så slipper du borra hål men får ändå leda in kablarna. Du kan t o m använda alutejp istället för plåt.

Se gammal tråd om RF status monitor.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: Mobilt bredband i husbil, optimal installation?

Hmm.... Plåten kommer att läggas horisontellt och tätt mot takets undersida, vara cirkulär och ha ett hål för antennen i mitten (tänkte jag).  Det hela kan då dras ihop med hjälp av antennfästet. Men 20 cm radie, räcker det till den antenn du
rekommenderade?
Om jag däremot väljer att lägga en galvaniserad  plåt på den plana delen av taket skulle den bli max 70x70-100 cm . En 6 dm lång antenn med magnetfot, klara den 110-120 km/t, jag vill inte hålla på med antennerna så fort vi stannar.

6 Senaste redigerad av jonasolof (2010-10-21 16:04:33)

Sv: Mobilt bredband i husbil, optimal installation?

Tjugo cm räcker nog väl, radien ska vara minst en kvarts våglängd vilket är drygt 15 cm.

Smarteq maximag klarar ledigt 120 km i timmen även med ett effektivt spröt:

http://www.smarteq.se/maximag.html

Bra spröt:

http://www.smarteq.se/ra312601.html

Vitsen med magnetfoten är att du kan ta bort den snabbt om husvagnen måste under något lågt.

Jag har kört 120 med maximag och nämnt spröt på taket till volvokombi utan problem. Det är min ena antenn för D35, den andra är samma spröt på ett fast ANT fäste som också innehåller antenner för GPS och GSM.

http://www.smarteq.se/ant.html

Den här 91 cm långa funkar sämre för mig än de ovan nämnda 61 cm långa

http://www.smarteq.se/ra3178.html


Tråden om RF status monitor:

http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=1183

Men du får signalstyrkor för båda antennerna angivna í USB-programvaran för d35 också.

Bli inte avskräckt om det jag skrev om master, det var värstinglösningar om man ger sig den på att det ska funka. redan en lätt rundstrålande 6-7 meter upp är en mycket bra lösning. Höjden minskar markdämpningen så att du får samma signalstyrka som en riktantenn nära marken.

Bästa lätta rundstrålande  är den sugkoppsförsedda ändmatade halvvågsantenn som Smartq tagit fram åt net1 och ice.no

Den bör finnas tillgänglig via net1 som tillbehör till D50 som ofta behöver en extern antenn. Jag har en prototyp som funkar mycket bra. Antennen väger ca 40 gram och kan skickas upp i toppen på ett teleskopiskt metspö som i sin tur kan fästas ovan andra, tidigare nämnda teleskopiska rör. Vindfånget är mycket litet så stagning brukar man kunna strunta i.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: Mobilt bredband i husbil, optimal installation?

Varför inte klistra fast ett sjok självhäftande alufolie på taket och sen nån folie med valfri färg (t.ex husbilens egen) på den sen antennerna igenom?

Borde en dekalfirma kunna fixa snyggt och smidigt!

8

Sv: Mobilt bredband i husbil, optimal installation?

Det ska vara kontakt mellan antennfästena och jordplanet.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9

Sv: Mobilt bredband i husbil, optimal installation?

jonasolof skrev:

Det ska vara kontakt mellan antennfästena och jordplanet.

Om det var till mig du svarade så kan man ju bara skära ett kryss i folien över hålet och vika in den under kanten för kontaktytan brukar ju vara på undersidan.

10

Sv: Mobilt bredband i husbil, optimal installation?

Hej jonasolof och Rickard!
Vi tog en sväng med "Adde" vår husbil till Siljansnäs (Leksand) i helgen och naturligtvis var bredbandet igång. 2,3 i DL , den högsta hastighet jag noterat på minD35a. Siljan på den ena och Bysjön på den andra sidan vägen.
Betr. min fråga, det blir 35 cm runda kopparplåtar placerade under glasfibertaket som jordplan.
Men jonasolof, du nämner två snarlika antenner ovan (http://www.smarteq.se/ra312202.html och http://www.smarteq.se/ra312601.html) vilken rekommenderar du som bästa val?
Antennerna kommer att monteras med 120-130 cm mellanrum (ev. längre)och då blir kablarna 150 resp. 30 cm långa om jag tar den genaste vägen.  Till vilken kontakt skall då t.ex. den kortaste kabeln anslutas? Eller skall kablarna vara lika långa för att undvika fasförskjutning?

11

Sv: Mobilt bredband i husbil, optimal installation?

Kul att läsa om seriösa installationer, det här kommer bli bra.

heanders skrev:

Men jonasolof, du nämner två snarlika antenner ovan (http://www.smarteq.se/ra312202.html och http://www.smarteq.se/ra312601.html) vilken rekommenderar du som bästa val?
Antennerna kommer att monteras med 120-130 cm mellanrum (ev. längre)och då blir kablarna 150 resp. 30 cm långa om jag tar den genaste vägen.  Till vilken kontakt skall då t.ex. den kortaste kabeln anslutas? Eller skall kablarna vara lika långa för att undvika fasförskjutning?

Båda antennerna fungerar, det är mer en smakfråga om man vill ha kapslad spole eller öppen. Jag har 3126 och den fungerar utmärkt. 2 st kommer bli ännu bättre!

Sen finns det ju en ännu haftigare om man vill maxa signalen:

http://www.smarteq.se/ra3178.html

Jag har en sådan att plocka fram i extrema lägen och det gör märkbar skillnad med 3dB till. Dock skall sägas att den är dyr, lång (1m) och en rejäl vindlast. Jag har den aldrig eller sällan under färd, aldrig på motorvägen och den belastar fästena ganska rejält. Men den är guld att plocka fram i de där hålorna där man har lite signal men precis under den användbara gränsen i hastighet.

Jag tror att dubbla kolinjära såsom planerat blir en utmärkt lösning.

När det gäller kabellängden så tror jag inte att det spelar någon roll med en meter extra kabel för fasskillnadens skul, det är ändå delvis det man vill uppnå med diversitet, att ta tillvara en signal med viss fördröjning. Men jag skulle ändå hålla kablarna lika långa inte minst för symmetri och att kunna göra något annat med dem senare. Den lila extra metern gör heller ingen stor skillnad på dämpningen på 450 MHz.

Vill du ändå ha olika längder så skulle jag sätta den kortaste på RX/TX för att få ut max effekt  vid sändning.

Lycka till, tala om hur det blir!

/Marcus

12 Senaste redigerad av jonasolof (2010-10-25 17:49:19)

Sv: Mobilt bredband i husbil, optimal installation?

Som marcus-aa sade, kapslad spole eller öppen är en smaksak. De är väldigt lika. Du kan ibland hitta dem på en skrot med bilar som kört NMT 450, annars säljs de bl a genom dialect.

Koppar är overkill, alu går lika bra. Ska vi fördjupa oss i material så är gjutjärn väldigt bra, åtminstone att ställa en jordplanskrävande GPSantenn på. Finns något som heter skin effect, men det är överkurs. Jag har haft framgång med kafébord i gjutjärn och gamla stekpannor. bra underlag för magnetfötter.

Intressant att Marcus får bra resultat med carant 3178. Jag köpte två stycken och testade. de ger dock sämre resultat än de två kortare (61 cm) nämnda ovan. Använda fästen var standard genom tak plus stora magnetklumpen. Förlängda antenner ger kraftiga effekter då frekvensen avviker från antennens avstämda längd. det som händer är att loben inte pekar rakt åt sidan utan vinklas uppåt eller nedåt och då kan man tappa massor. Vid test stod bilen horisontellt femton meter från Kalmarsund och basstationen 8 km bort, bortom en bred vik. Jag testade dock inte att vinkla antennen bakåt eller framåt i förhållande till basstationen för att se om jag fick bättre resultat.

En simpel variant är att ha en yagi som ACY7 och lägga den på husvagnstaket i rätt riktning. den kan ersätta den ena jordplansantennen vid behov. Pröva antennen horisontellt också. Reflektorgallret är nästan kvadratiskt och funkar som stöd. Jag brukar stödja andra änden av mastbommen (stången som pinnarna sitter på) med frigolit vid provisoriska test. ett frigolitblock fastspänt med elastisk snodd så är ad hoc antennen klar att läggas upp på talet.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.