1 Senaste redigerad av jonasolof (2010-10-13 08:33:55)

Tråd: Diveritetsmottagning med flera antenner höjer hastigheten

Här en artikel om diversitetsmottagning för mobilt bredband.

http://www.eetimes.com/design/microwave … geNumber=0

ÖVerföringshasstigheten för HSPA kan fördubblas som illustrationen längst ned på sid 1 visar. Gäller även för 450. Net1's 450 router är en av de få som verkligen gör diversitetsmottagning praktiskt användbar.

Här är en 3G router med diversity mottagning:

http://www.communica.se/index.asp?artikel=5261602

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

2

Sv: Diveritetsmottagning med flera antenner höjer hastigheten

jonasolof skrev:

Här en artikel om diversitetsmottagning för mobilt bredband. http://www.eetimes.com/design/microwave "¦ geNumber=0

Fick inte länken att fungera så jag har inte läst, men naturligtvis har man i många fall nytta av diversitetsmottagning, men mest i mobila tilämpningar (dvs där klientradion är i rörelse" pga den kraftiga Rayleigh-fädning som uppstår.

Vid högt monterade riktantenner har man en betydligt större del direktvåg, och då brukar man tala om Ricin-fädning. Där är diversity mindre effektiv, men ändock nyttig.

Däremot är jag fortfarande skeptisk till det här med att rikta diversitetsantenner mot olika basar. Det skulle fungera om vi talade om DTTV, (OFDM i ett SFN), dvs exakt samma signal skickas ut från flera sändare. Men jag kan inte förstå hur det kan vara fördelaktigt med CDMA-EVDO. Någon redundans får man inte heller då man bara kan sända till en BTS. Frågan är  då om man över huvud taget får några tidsluckor tilldelade på en BTS som inte hör dig?

/Marcus

3 Senaste redigerad av jonasolof (2010-10-13 08:37:33)

Sv: Diveritetsmottagning med flera antenner höjer hastigheten

Länken ovan fixad.

Har själv iakttagit att dubbla antenner på taket ger betydligt jämnare DRC, dvs länkhastighet när jag kör i skog. Diversitetsmottagningen bör innebära mindre packet loss. 

Har också ställt mig frågande till att en andra basstation skulle kunna kommunicera till antennen för diversitetsmottagning. Uppgiften kom från en användare, ska lägga in  den.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Diveritetsmottagning med flera antenner höjer hastigheten

diversitet på analog förbindelse med rundstrålande antenner på saker som flyttar sig är ljusår bättre, helt glitch fritt blir det.

men diversitet på fast monteradade saker torde vara nästan meningslöst, har aldrig märkt skillnad på dom analoga pryttlarna som bara haft en antenn ansluten.

men separat sändar/mottagar antenn borde ge full duplex och 'lägre ping' med dubbelriktad kommunikation. men då 3g/gsm har paket och tidsluckor så borde enkelantenn funka utan problem då det ej sänds konstant.

att tex sitta i ett tåg som rör sig, där borde diversity vara till nytta, men då borde antennerna sitta (våglängd/x) ifrån varandra och inte som i samma plastlåda som 3g donlarna.

men att ha diversity mottagare mot två olika master med riktantenner måste vara kontraproduktivt på 3G pga hur nätet funkar.
borde vara det samma på 'net1' ?

men med rundstrålande antenner så borde det vara bra, då mottagaren väljer den med bäst signal, så vida masterna man kör mot inte har snarlik signal nivå då ev förbindelsen skulle kunna hoppa konstant mellan masterna och risken att tappa förbindelsen/uppkopplingen ökar drastiskt.

5

Sv: Diveritetsmottagning med flera antenner höjer hastigheten

Huawei e1820 har ju en diversity antenkontakt och skulle jag få bättre fart med två antenner. Har en induktiv nu med -73 dBm eller 4 pinnar och farten mellan 1,5 kväll till 7 Mb/s morgon på bredbanskollen (0,7-4 Mb/s på TP-Test). Det är kvällarna jag vill få upp farten i mitt 10 Mb Telnornät så man kan se klipp från bl a You Tube i annat än 320p.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

6

Sv: Diveritetsmottagning med flera antenner höjer hastigheten

Det här har visserligen inget med antenner att göra, men kolla om du får högre hastigheter med:

http://www.securitykiss.com/sk/index.php?m=Download

Jag är väldigt nöjd med programmet smile

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

7 Senaste redigerad av jonasolof (2010-10-13 20:38:54)

Sv: Diveritetsmottagning med flera antenner höjer hastigheten

marcus-aa skrev:

Fick inte länken att fungera så jag har inte läst , men naturligtvis har man i många fall nytta av diversitetsmottagning, men mest i mobila tilämpningar (dvs där klientradion är i rörelse" pga den kraftiga Rayleigh-fädning som uppstår.

Vid högt monterade riktantenner har man en betydligt större del direktvåg, och då brukar man tala om Ricin-fädning. Där är diversity mindre effektiv, men ändock nyttig.

Däremot är jag fortfarande skeptisk till det här med att rikta diversitetsantenner mot olika basar. Det skulle fungera om vi talade om DTTV, (OFDM i ett SFN), dvs exakt samma signal skickas ut från flera sändare. Men jag kan inte förstå hur det kan vara fördelaktigt med CDMA-EVDO. Någon redundans får man inte heller då man bara kan sända till en BTS. Frågan är  då om man över huvud taget får några tidsluckor tilldelade på en BTS som inte hör dig?

/Marcus

Länken om UMTS och diversitet är fixad nu.

Angående kontakt med två basstationer: Reesonemanget kommer från en tidigare  tråd (län nedan), rek läsning fr post 7. Se fr a post 12 som citerar svar från radiochefen på Ice/Net1.
De uppgifter som Vox M återger måste innebära missförstånd. Det kan inte  vara möjligt att få en annan basstation att kommunicera med routern utan att routern sänder till denna basstation. radiochefen nämner heller aldrig någon sådan funktion. Det handlar alltså om virtual soft handsover. Själv har jag ett kort ögonblick sett fyra basstationer (PN nummer) som aktiva.

vet inte om Vox M senare testat med en riktantenn ansluten till diversity RX och riktad mot en andra basstation. Jag har inte testat, har inga andra bra master att testa mot där jag håller till. Vore kul o vi hade fel..

http://www.mobilabredband.se/forum/viewtopic.php?id=570

Här är en forskningsrapport från Berkely som i slutet innehåller intressant material om diversitymottagning enligt mätningar i  450 nät.

http://tier.cs.berkeley.edu/docs/wireless/cdma450.pdf

det visar sig att de generellt uppnår bäst resultat med en yagi på tx/rx och en rundstrålande antenn på diversity sidan, vilket dock inte bör få en att avstå från att testa med riktantenn på diversi rcx antennen också. 

enda sättet att ansluta till flera basstationer över olika utgångar är om utrustningen använder MIMO, dvs har skilda tx/Rx som går över separata antenner som en del snabba WLAN routrar t ex. Det kommer med tekniskt determinerad nödvändighet även på mobila bredbandsidan men kanske först med LTE.

http://en.wikipedia.org/wiki/MIMO

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8 Senaste redigerad av jonasolof (2010-10-13 09:32:14)

Sv: Diveritetsmottagning med flera antenner höjer hastigheten

ruva skrev:

Huawei e1820 har ju en diversity antenkontakt och skulle jag få bättre fart med två antenner. Har en induktiv nu med -73 dBm eller 4 pinnar och farten mellan 1,5 kväll till 7 Mb/s morgon på bredbanskollen (0,7-4 Mb/s på TP-Test). Det är kvällarna jag vill få upp farten i mitt 10 Mb Telnornät så man kan se klipp från bl a You Tube i annat än 320p.

En produktbeskrivning från Huawei säger att modemet "supports a fixed built in diversity antenna" - Andra har uppfattat det som att det är diversitetsantennen som har extern antslutning - men det är förmodligen en missuppfattning.

Om den interna tx/rx antennen kopplas bort då extern antenn ansluts och du dessutom matar den interna diversity antennen med en induktivt kopplad andra etxtern antenn kanske du kan få upp farten.

Jag tror att de försett modemet med inbyggd diversitetsantenn för att kompensera för dålig mottagning då dongeln används utan yttre antenn. Med yttre antenn räknar de med att diversitetsmottatning inte behövs. Men det är fortfarande suboptimalt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9

Sv: Diveritetsmottagning med flera antenner höjer hastigheten

men om den lilla interna är enbart mottagare, så borde en kontakt på sladd enkelt kunna lödas på plats utan att det skapar några problem tekniskt.
interna antennen ser löjligt o-optimal ut när man delar på dongeln.

Då skulle en direkt kopplad mottagar antenn kunna ge bra mer fart ner kopplat direkt på denna utöver den induktiva klumpen.
bästa vore om man kunde se vilken antenn som används i realtid.

10

Sv: Diveritetsmottagning med flera antenner höjer hastigheten

G-Man skrev:

men separat sändar/mottagar antenn borde ge full duplex och 'lägre ping' med dubbelriktad kommunikation. men då 3g/gsm har paket och tidsluckor så borde enkelantenn funka utan problem då det ej sänds konstant.

Nu tänker du väl fel. Huruvida man sänder och mottager samtidigt beror inte på hur många antenner man har, utan om man använder FDD (Frekvensduplex) eller TDD (Tidsduplex).

GSM, CDMA & WCDMA är alla FDD-system där sändning och mottagning sker på olika frekvenser med ett duplexavstånd mellan. Mha ett flter kombineras RX och TX i samma antenn.

Wifi och DECT är ett bra exempel på TDD-system, och där spelar det ingen roll hur många antenner man har, man kan aldrig sända och ta emot samtidigt.

Detta har inget med diversitetsmottagning att göra.


I övrigt håller jag med dig, det var i princip samma sak som jag skrev.

/Marcus

11 Senaste redigerad av jonasolof (2010-10-13 21:00:31)

Sv: Diveritetsmottagning med flera antenner höjer hastigheten

G-man skrev ovan:

diversitet på analog förbindelse med rundstrålande antenner på saker som flyttar sig är ljusår bättre, helt glitch fritt blir det.

men diversitet på fast monteradade saker torde vara nästan meningslöst, har aldrig märkt skillnad på dom analoga pryttlarna som bara haft en antenn ansluten.

När det gäller paketsänd digital radio tror jag det beror på signalmiljön. Har du en antenn som sitter fritt utomhus är det möjligt att diversitetsmottagning inte hjälper så mycket. Men om antennen är inomhus kan man räkna med reflexer som hoppar omkring i rummet, diffraktion från fönsterkarmar osv. Då kan diversity antennen få bort snabb fading (så snabb att den aldrig visas på signalstyrkemätning - däremot kan man se den på datalänkhastighetsgrafen i övervakningsprogrammen för 450, de registrar förändringar momentant.

Bottom line är att så snart den direkta line of sight signalen inte överväger lönar sig diversitetsmottagning. rör sig mottagaren eller reflekterande ytor ökar nyttan av diversitet ytterligare.

se illustrationen om snabb fading i wikipediaartikel om rayleigh fading. Ã’m mottagaren rör sig kan signalstyrkan plötsligt droppa till en tusendel. detta märks även om man kör bil lågsamt i skog. försöker man sedan backa tillbaka till dippen går den inte att hitta, den var momentan och delvis betingad av rörelsen

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.