26

Sv: Ombyggd E1820

Det går bra och ansluta med en adapter i kontakten på insidan, finns bla och köpa på infoferenda för 618,75kr. Du behöver inte ta bort den interna antennen då, den kopplas automatiskt bort när du pluggar i adaptern.

Det externa uttaget är diversitetsmottagning och kan nog fungera för att höja downloaden om du befinner/bor så till att det fungerar med endast stickan.
I mitt fall fanns det inte en chans att det fungerade med bara stickan och kabeln med FME-kontakten va ungefär 600kr billigare än adaptern.

Bor man så till att det fungerar med endast stickan så skulle kanske en universaladapter med riktantenn kunna höja hastigheten, då behöver inte modemet öppnas och det är ju bra om man har garanti.

Jag har köpt en universaladapter från antennshop.se och ska testa den på ett E1750 modem som jämförelse med exakt samma antenn. Kan va kul och se hur bra(dåligt?) en sån fungerar.

27

Sv: Ombyggd E1820

ruva: Jag ligger ungefär lika i hastighet dygnet om, misstänker starkt att det är avståndet, tiden det tar för radiosignalen att gå från antenn till antenn som begränsar hastigheten. Det finns inte utrymme för mer i tidluckorna som används.

28

Sv: Ombyggd E1820

Kontakten inuti modemet, är det en MS-156HF, och isåfall borde det ju passa med en MS-156-HRMJ-2 att sätta dit, går väl att ta ett hål i höljet så att man kan sätta dit kontakten och sen går det ju bra att ta det med sig om man behöver, anledningen till att jag vill testa detta är att med den yttre kontakten så beror det ju mycket på om stickan i sig har sändning och med jämna mellanrum så går den över till endast gprs, och de e ju inte kul...

29

Sv: Ombyggd E1820

Ja det ska vara en sån kontakt.
Annars kan ett alternativ vara en universaladapter(induktiv) på TX/RX-antennen,
och en till antenn på RX-antennkontakten(diversitets).

30 Senaste redigerad av Simoninis (2010-09-20 22:30:41)

Sv: Ombyggd E1820

Tja, kan bara meddela att jag just satt ihop en Windsurfer antenn, och det funkar nåt löjligt bra enligt mig.
Har inte ens en skrivare, bara skissade lite fult ifrån skärmen.

Från att ha legat på ca 5mbit ner till 8.5-9 mbit!
Billigaste signalförstärkaren du kan hitta! :-D

Säg till om ni vill ha bilder ;-)

E1820 3GN TreBredbandMax

Giljotinen - det första verksamma medlet mot mjäll

31

Sv: Ombyggd E1820

Klart vi vill ha bilder smile

32

Sv: Ombyggd E1820

För den som är otålig....
http://www.freeantennas.com/projects/te … index.html

33

Sv: Ombyggd E1820

Ja lillmalen gav er en genväg! wink tänk på att ni placerar antennen på modemet i mitten, och under krysset i er windsurfer!

E1820 3GN TreBredbandMax

Giljotinen - det första verksamma medlet mot mjäll

34

Sv: Ombyggd E1820

Nu har jag jämfört mitt ombyggda E1820 mot ett E1750 med "Patch Lead with MODEM MATE" (universaladapter) från antennshop.se.
Båda anslutna mot samma antenn och testade direkt efter varandra (tidsmässigt).

Först har vi ett E1750 med unviersaladaptern.
Bästa signalstyrka jag fick till var -101dBm. (genom att flytta runt universaladaptern på modemet)
http://www.p0.se/mobilabredband.se/e1820vse1750bild1.jpg

Här ser vi ett downloadtest med E1750 och universaladapter.
http://www.p0.se/mobilabredband.se/e1820vse1750bild3.jpg

Här ser vi resultatet.
http://www.p0.se/mobilabredband.se/e1820vse1750bild4.jpg


Sist ut har vi ett ombyggd E1820 direktkopplad mot antenn.
Signalstyrka här blir -93dBm.
http://www.p0.se/mobilabredband.se/e1820vse1750bild2.jpg

Här ser vi ett downloadtest med E1820 direktkopplad mot antenn.
http://www.p0.se/mobilabredband.se/e1820vse1750bild5.jpg

Här ser vi resultatet.
http://www.p0.se/mobilabredband.se/e1820vse1750bild6.jpg


Med E1750 stickan "fri" (utan universaladaptern utomhus) kunde jag "se" TELE2's GPRS-nät utomhus men inte ansluta, 3G nätet gick inte ens att "se".
Inomhus ansluten mot WLAN parabolgridantennen via universaladaptern kunde jag ladda ner med samma hastighet som med den ombyggda E1820 stickan som hade 8dBm bättre signalstyrka.
Signalstyrkan verkar inte kunna öka hastigheten vilket jag tror beror på att det är avståndet till masten som "sätter" max hastighet, som sagt.

Men med -93dBm så finns det marginal vid dåligt väder och dylikt som sänker signalstyrkan, med -101dBm så finns det inte mycket marginal.

En sak är helt säker och det är i alla fall att universaladaptern fungerar.

35

Sv: Ombyggd E1820

Funkar gör den uppenbarligen. Har dock trott att man tappar 4-5 dB i en universaladapter, det verkar som du tappar 8 dB, det vill till att ha en bra antenn då!

36

Sv: Ombyggd E1820

Det är ju inte samma som t.ex infoferenda säljer utan en billigare variant, det kan ju vara så att infoferendas dämpar mindre..?

Eftersom jag bor riktigt dåligt till när det gäller 3G täckning (mobiltäckning överhuvudtaget), så är det här ett ganska bra bevis på att grejorna i alla fall fungerar.
Jag har ju läst flera som kan få mottagning utomhus och sporadiskt inomhus, då skulle ju en panelanten på 10-15dBi och en sån här "universaladapter" säkert fungera alldeles utmärkt. Då kanske inte ens antennen behöver sitta utomhus utan kan sitta innanför ett fönster eller dylikt, tom hastigheten skulle kanske kunna ökas med hjälp av en sån setup även om man har hyffsad mottagning inomhus.

När det gäller "Windsurfer" modellen så gör den inte ett dugg hemma hos mig, så dåligt signal har jag här.

37 Senaste redigerad av ruva (2010-10-11 15:31:43)

Sv: Ombyggd E1820

Provade med min Samsung Galaxy S och Appet Antennas. På bästa platsen i fönstret fick jag -97dBm och liggande på  universal adaptern till antennen på taket fick jag -81dBm. Samma om jag gick upp den branta backen till vägen där man kan se radiomasten (81 dBm). I ladugården där det ibland och ibland inte går att köra med streamad radio från SR har jag -111dBm till -115 dBm så där går gränsen enligt appet.

http://i1200.photobucket.com/albums/bb327/ruvapost/modem.jpg

Får dessa hastigheter just nu klockan 12.00 söndag:

http://www.speedtest.net/result/984862773.png

Hastigheten vid goda förhållanden skiljer inte något, utan eller med antenn. Tycker mer tidpunkten på dagen spelar inn. I Dovado routern stiger signalmätaren från runt 40 till 60 % (ibland 68%). Fast fördel med antenn för mig är att jag nu kan ha routern där jag vill.

Test utan antenn där jag nu har och vill ha routern:

http://www.speedtest.net/result/984871964.png

Jag har nu också mätt med MDA och fick -73-/-75 dBm dvs 64% i Dovado 3G. Farten låg på 6 Mb/s vid fyratiden men så klockan 17.00 dök det till 2 Mb/s.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

38 Senaste redigerad av ruva (2010-10-11 19:18:05)

Sv: Ombyggd E1820

Har nu testat riktigt med programmet MDA

Tog mig upp till skorstenen och körde "RDP fjärrskrivbord" trådlöst mellan Netbooken med Linux och den Laptop med XP jag kopplat till modemet

Universaladapter tror jag inte gör jättestor skillnad hos mig om man jämför med en kontakt i modemet. Har här -73 dBm och skulle då sitta med - 69 dBm och tror inte jag får bättre fart för det. Observera att jag köpte antennen för att jag skulle kunna plasera Dovado 3G routern där jag ville.

http://i1200.photobucket.com/albums/bb327/ruvapost/11october/mdma-1.jpg

2010/10/11","16:57:40",0,"RAT",19,"HSD+UPA (-75 dBm)
2010/10/11","16:57:36",0,"RAT",19,"HSDPA (-75 dBm)
2010/10/11","15:58:49",0,"RAT",20,"HSUPA (-73 dBm)
2010/10/11","15:38:11",0,"LOGGING STARTED",20,"3G

Vred antennen åt helsicke och fick värdet:
2010/10/11","16:01:59",0,"RSSI",7,"3G

Vad betyder HSUPA och HDS+UPA?
Varför står det RAT vid grön stapel och RSSI när stapeln är gul?

Fick svar på en fråga:
HSUPA är en teknik för att göra 3G-mobiltelefonnäten snabbare. HSUPA står för High-Speed Uplink Packet Access. HSUPA är till skillnad från HSDPA tänkt att ge WCDMA-näten högre hastighet uppströms. Tekniken finns ännu inte i drift utan är på utvecklingsstadiet. Tekniken är tänkt att kunna ge så mycket som 5.74 Mbit (utan kanalkodning) i upplänken. Tekniken är också tänkt att minska fördröjningen i nätet.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

39

Sv: Ombyggd E1820

MDMA........hahahahah.....

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ecstasy

:-/

40 Senaste redigerad av ruva (2010-10-11 19:28:29)

Sv: Ombyggd E1820

Vad är det som är kul med Ecstasy?
Kanske om man bjuder en pensionär?

Detta är kuligare:

dBi...........hoaaaa
http://en.wikipedia.org/wiki/Diazepam_binding_inhibitor

lillmalen skrev:

Funkar gör den uppenbarligen. Har dock trott att man tappar 4-5 dB i en universaladapter, det verkar som du tappar 8 dB, det vill till att ha en bra antenn då!

db från vadå? Är inte 3 db dubblet mot 2 db och 4 db dubbelt mot 3 db?

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

41

Sv: Ombyggd E1820

3 dB → en fördubbling. -3 dB → en halvering

42

Sv: Ombyggd E1820

Då ska 3 db alltså innebära att man får ut 25% av antennens 11 dBi = <3 dBi fast ändå ska det inte göra jättemycket?

Forfarande ingen som vet vad de tänkte med att inte sätta en "riktig" antennkontakt på H e1820? Enligt patb få man öppna modemet för att komma åt den riktiga fast i mitt fall tror jag det inte gör det minsta på min fart jämfört med induktiv.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

43

Sv: Ombyggd E1820

men om det är dubbla antenner i dongeln, och om dom skulle vara enkelriktade så skulle det krävas två antenner på taket @3000:- för att få full sprutt på båda.

funderade på att löda på en antenn på 1550, men det ter sig enklare att använda usb skarven och plaströr och montera på gaveln tex. då kan dongeln riktas så även diversety antennen kan riktas mot masten.

44 Senaste redigerad av ruva (2010-10-12 10:47:53)

Sv: Ombyggd E1820

Minus 20 grader och snöstorm? Vette katten om jag vill ha usb donglen utomhus då. Hur är det med er som haft den hängande ute vintertid? Eller sommaren när solen, under hela dagen, värmer upp både plaströret och donglen.

Jag skulle kunna ha donglen liggande på skorstenen jämte antennen med ser inte den lösningen som en inte bra lösning i mitt fall även om det bara skulle krävas en 5 meters usb-sladd.

Om jag minns rätt skrev "patb" att det fanns en antenn inne i modemet som kopplade ur den inbyggda. Men i mitt fall tror jag en induktiv eller i modemet påsatt kontakt gör någon skillnad på farten.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

45

Sv: Ombyggd E1820

jag körde umr + e169 i vintern som var, var runt -26 - -30 grader ute, och ja dongeln har varigt ute hela sommaren också. umr är under tak ute. = stabilt.
vad som inte överlevde var tellstick, där delade plasten på sig, samt kallödningen på sändarkortet gav sig till känna - fixat medelst lött om några lödningar, merparten av lödningarna var matta och inte blanka... gick att pilla bort 3-4 komponenter från kortet och löda på plats igen.

som sagt huawei 169 samt dovado umr funkat stabilt sommar som vinter.

46

Sv: Ombyggd E1820

Fantastiskt!

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

47

Sv: Ombyggd E1820

@patb

I början av projektet när du precis tagit isär modemet reflekterade du över kvalitén på det. Det skulle vara intressant att veta hur modemet uppförde sig med de båda interna antennkontakterna i kontakt med kretskortet Fick du tillfälle att prova det?

48

Sv: Ombyggd E1820

kan någon förklara hur man
demonterar orginalantenn och impedansanpassningens kretsar
på  huawei e182e ? sitter här själv med 3G Panelantenn rikt 11,5 dB 5m kabel
och Adapterkabel från Huawei (CRC9) till SMA .. kopplat till externantennen
det går ju inte alls ..signal styrkan e samma sad vilken kabel av panelantenn lr
adapterkabel skall jag klippa för att löda ? ..........patb..... lillmalen fråga detta i början på tråden .......

49

Sv: Ombyggd E1820

Fy katten vad mycket strul med kontakter och lödningar. Slipper jag helt med Sierra USB 309 som dessutom säljs olåst. Det modemet kommer med adaptersladd med SMA kontakt mot antennen  och kontakt som sitter bra i modemet.

Har man så dålig mottagning att man behöver yttre antenn så ska man inte slösa bort signalstyrka genom att använda universaladapter. För så länge signalen är under fem pinnar vinner man fart på att få upp styrkan.

Är signalen bra kan det vara klokt att sätta dongeln på en pinne så att båda antennerna får jobba. Väldigt konstigt om huawei låter den externa antennkontakten gå till diversitykanalen.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

50 Senaste redigerad av patb (2010-10-30 16:20:41)

Sv: Ombyggd E1820

Först och främst är det smått, så du måste kunna löda och ha bra grejor.

Om du tittar på bild 3 uppifrån så ser du att ovanför kontakten som jag lött antennkabeln på så sitter ett motstånd och en kondensator, demonterar du dom så kopplas hela den kretsen bort.
Det sitter komponenter på andra sidan kortet under RF-plåten också men dom blir helt elektriskt bortkopplade genom att ta bort motståndet och kondensatorn.

Klipp adapterkabeln om du inte kan tillverka en egen av RG174 och en SMA, så du kan spara adapterkabeln.

Även orginalantennen blir bortkopplad efter demonteringen av komponenterna ovan, jag tog bort den dels för att få plats med kabel och dels för att jag lödde fast skärmstrumpan där och sedan vidare till höljet i kontakten, mittledaren är lödd mot utgången ur kontakten som annars går till orginalantennen.