1 Senaste redigerad av jonasolof (2010-08-27 14:59:58)

Tråd: Kravspec på en bärbar CDMA450 telefon

Efter att ha åkt i Kalmar län med omnejd och undersökt kommunikationen med D35 från bil mot ca tio basstationer, dvs ca 30 celler (vilka, det bör framhållas, alla synes fungera normalt) har jag en del synpunkter på den information användaren kan behöva från en handhållen telefon.

Det är obegripligt hur en handhållen mobiltelefon på Net1 ska kunna fungera bortom en basstations närområde. Signalen ligger ofta på 95-100 dB även om man har en bra takantenn ca 40 cm lång. Däremot är det ytterst sällan som datahastigheten går ned till noll. Men eftersom en antenn i en handhållen telefon nog ligger 7-10 dB under (sämre) än en takantenn så kommer det att ske ofta. I praktiken finns inget skäl att tro att en handhållen telefon utan yttre antenn kommer att ha längre räckvidd än dongeln D50 utan yttre antenn. Är det vad folk förväntar sig av en "skogstelefon"? Jämför med NMT 450, de bärbara sände med upp till 15 watt och hade förlängda whip-antenner. Visserligen fungerar CDMA bättre vid svaga signalnivåer men D50 visar var gränsen går. Med yttre antenn funkar D50 mycket bra, det har jag redan kunnat konstatera och den sänder med samma effekt som D35 dvs 0,23 watt max.

Eftersom således användarna av bärbara telefoner ofta kommer att stå inför den frustrerande situationen att behöva söka en plats som möjliggör kommunikation är det väsentligt att användaren kan söka en sådan plats på ett metodiskt sätt. Enda möjligheten är att man låter användaren få tillgång till den information som finns i D50s debug skärm och i viss mån i RF status monitor. Den stora fördelen med CDMA infon är att signalnivån visas momentant. Användaren får förstå att EcIo ändras kontinuerligt även pga cellbelastningen -så man får själv försöka avgöra vad som innebär ändringar pga cellandning och vad som beror på lägesändring. Men man bör absolut slippa att vänta de 10-15 sekunder det kan ta för ändrad indikering av signalstyrka i 3G modem och 3g-telefoner.

Det är också väsentligt att den efterfrågade informationen inte ligger långt ned i någon trasslig meny utan kan nås med enkel knapptryckning när man ska söka en plats där man kan ringa. Man kan jämför Huaweis mifi router - den var sgs oanvändbar tills en firmwareuppgradering möjiggjorde att man kan se signalstyrka i ett web gränssnitt. Den nya mifiroutern indikerar signalstyrka och data speed med Oled. Huawei framhåller särskilt att den nya modellen utformats efter användarnas uttryckliga önskemål.

En CDMA450 telefon bör ange Ec/Io och signalstyrka i -dBm och ev PN i en rad överst på skärmen jämte batteriinfo. PN är användbart därför att jag kan få info om att jag ska flytta mig ur radioskugga för en viss bascell som jag vet att jag är nära. Det är ingen idé att stå söder om ett hus för att ringa mot en basstation som ligger i norr. Visar telefonen PN för en cell som ligger i söder kanske jag bör gå upp till ett åt syd vettande fönster på övervåningen i huset för att förbättra signalstyrkan.

Som användare undanber jag mig också att man simplifierar informationen för att göra den lättillgängligare för en tänkt användare. Det finns ingen redundant information bland Ec/Io, signalstyrka och PN.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

2 Senaste redigerad av jonasolof (2010-08-28 08:18:26)

Sv: Kravspec på en bärbar CDMA450 telefon

Vid närmare eftertanke finns inget krav på Net1 att nätet ska vara anpassat för bärbara telefoner av handhållen modell.  Olika stationära eller måttligt mobila installationer t ex i fordon kommer att kunna använda cellernas ytterområde, handhållna telefoner utan yttre antenner icke. Då är man tillbaka där NMT 450 slutade. Handhållna små telefoner blev ingen hit. Däremot kunde ju de släpbara "mobila" telefonerna användas på långa avstånd. Ska bli intressant att se vilka lösningar som dyker upp i cdma450världen så småningom.

Så som täckningskartan ser ut - trots tillkommande basstationer - kommer förmodligen mer än två tredjelar av ytan att vara utanför handhållna telefoners räckvidd och täckningen blir då sämre än för gsm/3G. Anycom, som enligt en intervju med Per Borgklint är påtänkta spm leverantörer av en handhållen telefon gör för den amerikanska marknaden en modell som klarar både cdma på 800 MHz bandet och GSM/EDGE. Men så länge man inte kan flytta ett ruim-kort på samma vis som ett sim-kort mellan cdma-apparater så krävs ett särskilt abonnemang för cdma-telefonin. Känns som om den potentiella gruppen användare är liten.

För att fungera på lite längre avstånd behöver en telefon vara utförd efter samma koncept som D35, dvs ha diversityantenner av viss längd.Det blir nog  en grej man ställer ifrån sig när man ringer - pratet sker i en separat lur eller ngt liknande. Ska man få tjugo timmars standby tid behövs ett rejält batteri.

Citerar här Vox medievalis kommentar i annan tråd:

Vill först helt ansluta mig till JonasOlofs bedömning angående handhållna mobiler i Net1:s nät. Efter en lång användningfsperiod med deras "skogsmulletelefon" (P-21) - som i varje fall officiellt saknade antennuttag - och som nu är förvisad till mitt telecommuseum har jag nu en dryg månad kört med Net1:s nya VoIP-system i mobilt bruk.
Detta innebär modemet D-40 med både telefoniuttag, router, WLAN och vanligt nätverksuttag. Med takantenn fungerar uppkopplingarna betydligt bättre än den gamla 1x-telefonin. På platser där P-21:an överhuvud taget inte fungerade är VoIP-telefonin njutbart klar och tydligt. I cellkanterna kan tidvis dock vissa störningar (signalbortfall) uppstå - särskilt vid högtrafiktid. Med D-40 och enbart den lilla teleskopantennen ("strumpstickan") blir kommunikationen väsentligt sämre även om det ofta fungerar upp till 30-40 km från en basstation.

Vox skrev också:

Vad gäller telefonikanalen känner jag inte till någon kompletterande programvara som jag kan använda till D-40-modemet som ju saknar USB-port och som skulle kunna ge den informationen. Det enda jag kan få ut från modemets konfigurationsprogram är  EC/lo-värdet

Det börjar således inte särskilt bra vad gäller tillgången till info man behöver för att optimera kommunikationen.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3 Senaste redigerad av Info (2010-09-17 09:42:38)

Sv: Kravspec på en bärbar CDMA450 telefon

jonasolof skrev:

~Däremot kunde ju de släpbara "mobila" telefonerna användas på långa avstånd. Ska bli intressant att se vilka lösningar som dyker upp i cdma450världen så småningom.

För att fungera på lite längre avstånd behöver en telefon vara utförd efter samma koncept som D35, dvs ha diversityantenner av viss längd.Det blir nog  en grej man ställer ifrån sig när man ringer - pratet sker i en separat lur eller ngt liknande. Ska man få tjugo timmars standby tid behövs ett rejält batteri.

Den gammla bärbara/släpbara varianten av Telefon alla "Analog NMT450" bör vara den optimala lösningen i Net1 nätet.
Byggd enligt den gammla beprövade lösningarna från Analoga 450 tiden.
Vid fast montering av enhet typ D-35 med dubbla ytter takantenner, sätt detta i tex en skogsmaskin så har du både telefon och den nödvändiga data kommunikationen maskin till maskin.

När den skall vara bärbar så sätts de dubbla antennerna på sändardelen samt dockar på ett kraftfullt batteri, Titta på denna bild och upplev gammla minnen http://www.samlaren.org/telefon/a47.jpg

Enheten bör vara bärbar enligt bilden.
Men även gå att lägga ner om åtkomst av Lan anslutningarna önskas.

Luren bör ju i dagsläget kunna vara trådlös, då kan enheten placeras på tex en höjd eller glänta sedan kan man rörasig fritt runt denna.
Möjligheten att placera den batteridrivna enheten på höjd eller i glänta med god batterikapasitet ger ju även en maximalt portabel W-lan cell.

4

Sv: Kravspec på en bärbar CDMA450 telefon

Men marknadsförarna är nog livrädda för något som verkar retro även om det vore funktionellt. Det är därför jag vill framföra användarsynpunkter.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5 Senaste redigerad av Info (2010-09-17 15:23:58)

Sv: Kravspec på en bärbar CDMA450 telefon

jonasolof skrev:

Men marknadsförarna är nog livrädda för något som verkar retro även om det vore funktionellt. Det är därför jag vill framföra användarsynpunkter.

Som ägare och användare av denna modell av Analog 450.
Denna lösning skulle ge Mig det optimala användningen av Net1.

Får verkligen hoppas att Net1 lyssnar.
Utan att vara rädda för retro känslan.
För detta är vad som krävs för att kommunicera optimalt i Net1's nät!