1 Senaste redigerad av GlennQuagmire (2010-04-06 20:55:09)

Tråd: Max 10kb/s med Telenor mobilt bredband - normalt?

Hej,

Jag har Telenor mobilt bredband som fungerat fint i kanske 2 månader. Har stabilt fått runt 3-4Mbit. Helt plötsligt ifrån ca 2 veckor sedan så har det börjat sega och nu har jag stora problem att komma över 10kb/s. Då har jag i princip full täckning. Dock pendlar den frekvent numera mellan UMTS och HSDPA / HSUPA), mest UMTS tror jag.

Det är med andra ord helt oanvändbart som bredband.

Har testat mitt på dagen och då har jag fått upp bra fart fast på andra ställen än hemma, har ej testat hemma på dagen än.

Support säger att det är normalt att man inte får full fart - men det här är ju löjligt.

Nån som har koll på vad det är som händer egentligen? Har provat allt möjligt, sitta i olika rum, hänga upp modemet, döda så mycket onödiga tjänster in win7 som möjligt, installera om. Inget hjälper. Har ett HUAWEI E1750 modem som jag köpte av Telenor.

Förra veckan så fick den för sig att fungera ibland på kvällen, lite högre fart men nu har det helt lagt av. Inte en chans att få upp den över 10kb/s.

Extremt missnöjd och det här måste väl gå att fixa?


Edit: Intressant notering:
Klockan 22:52 testade jag att dra igång Spotify för att se om nätet vill ha en last för att upprätthålla en uppkoppling. Surfningen blev helt plötsligt snabbare. Stängde av Spotify och får nu via bredbandskollen 1.13/0.55Mbit/120ms vid ett test. Ungefär som att nätet kräver en viss last för att öppna upp mer bandbredd. Eller så blev klockan så mycket att den allmänna belastningen på nätet sjönk (?).