1

Tråd: Bredbandsbolaget / Telenor med dovado

Skulle ersätta mitt adsl med mobilt bredband och valde troligen tyvärr Telenor.

Innanför routern har jag en Microsoft home server som alltid är igång samt en webbkamera. Finns det något sätt att komma åt home servern och kameran från internet då det verkar som att telenor ej stödjer port forwarding då portarna är stängda?

Någon programmvara att lägga på home servern, VPN etc

Har testat lite olika APN men det blir samma problem.

AC68 med Dovado Tiny
AC87, 100/100 Mbit

2

Sv: Bredbandsbolaget / Telenor med dovado

du kan prova utgående vpn. startar vpn session mot tex en vpn router som agerar brygga.
då måste du ha en annan fast plats för att vpn'a mot

3

Sv: Bredbandsbolaget / Telenor med dovado

Du kan betala lite extra/månad för att använda "public.telenor.se" som APN

4

Sv: Bredbandsbolaget / Telenor med dovado

public.telenor.se som extratjänst viste inte bredbandsbolaget om men fick det svaret av telenors support till sist.

Men det dom oxå sa är att då blir det bara 3G och ej Turbo 3G så det faller bort.

Stämmer det att det blir bara 3G, dvs kan man lita på dem?

Fick även en annan APN av BBB som inte alls fungerde

AC68 med Dovado Tiny
AC87, 100/100 Mbit

5

Sv: Bredbandsbolaget / Telenor med dovado

jag ringde in till Telenor tidigare under veckan eftersom vi har haft abb't sen 2005, och hastigheten är basic UMTS (384kbps). Jag bad dom lyfta hastigheten, och då sa dom "ja, inga problem, den kommer igång inom 10 minuter"................och fortfarande ingenting.

Jag får ringa in igen. En till halv timme att kasta.

6

Sv: Bredbandsbolaget / Telenor med dovado

Någon som vet om public.telenor.se bara klarar 3G hastighet och ej Turbo. Man litar ju inte på svaren man får från deras support

AC68 med Dovado Tiny
AC87, 100/100 Mbit

7

Sv: Bredbandsbolaget / Telenor med dovado

Fyfan!!   Varning för Bredbandsbolaget,
de vet inget utan hänvisar bara till expertsupporten för att de skall få betalt , efter många telefonsamtal får de till slut fram att det inte fungerar med public ip och det går inte att göra något åt det. Jag hävdar att deras bredband är begränsat och vill avsluta det efter 1 vercka. Går inte då det är brutet och jag har som konsumet inte undersökt innan jag köpte det vilka begränsningar som det har.

Jag frågade innan jag köpte den om SMS etc och de kunde inte svara. Då tyckte de att jag som konsument har gjort fel som inte själv undersökte det.

Samma skit var det när jag kopplade in deras ADSL där hemma.

Aldrig med Telenor eller Bredbandsbolaget

Nu tar jag det med konsumentverket

De lägger allt på konsumenten.

AC68 med Dovado Tiny
AC87, 100/100 Mbit

8

Sv: Bredbandsbolaget / Telenor med dovado

Jag kör med static.telenor.se och då är alla portar öppna och jag får turbo 3g

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

9

Sv: Bredbandsbolaget / Telenor med dovado

Hur fick du tillgång till static.telenor.se?  När jag var ikontakt med dem så sa de att det ger bara 3G

AC68 med Dovado Tiny
AC87, 100/100 Mbit

10

Sv: Bredbandsbolaget / Telenor med dovado

rogerd skrev:

Fyfan!!   Varning för Bredbandsbolaget,
de vet inget utan hänvisar bara till expertsupporten för att de skall få betalt , efter många telefonsamtal får de till slut fram att det inte fungerar med public ip och det går inte att göra något åt det. Jag hävdar att deras bredband är begränsat och vill avsluta det efter 1 vercka. Går inte då det är brutet och jag har som konsumet inte undersökt innan jag köpte det vilka begränsningar som det har.

Jag frågade innan jag köpte den om SMS etc och de kunde inte svara. Då tyckte de att jag som konsument har gjort fel som inte själv undersökte det.

Samma skit var det när jag kopplade in deras ADSL där hemma.

Aldrig med Telenor eller Bredbandsbolaget

Nu tar jag det med konsumentverket

De lägger allt på konsumenten.

har samma dåliga erfarenhet av Bredbandsbolaget, dom hänvisar till kostnads support direkt på allt. men vad ska man begära för 120.-/månad för 100mbit....

11

Sv: Bredbandsbolaget / Telenor med dovado

static.telenor.se finns bara hos Telenor , ej bredbandsbolaget trots det är samma företag, har skickat in det till ARN nu så får vi se.

120kr /m är väl bara de första 3 månaderna

AC68 med Dovado Tiny
AC87, 100/100 Mbit

12 Senaste redigerad av [Mr.T] (2010-03-01 20:49:19)

Sv: Bredbandsbolaget / Telenor med dovado

vad dåligt att dom inte kör samma saker

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

13

Sv: Bredbandsbolaget / Telenor med dovado

rogerd skrev:

120kr /m är väl bara de första 3 månaderna

nej haft det sedan 98 eller dyl, dom sänkte avgiften i år...

14

Sv: Bredbandsbolaget / Telenor med dovado

Nu har BBB ändrat på sin web att hastigheten är upp till. På mitt avtal står det 6Mbit/s (även på webben tidigare) så kommer jag inte ur det på grund av portarna så får vi se om det går pga vilken hastighet som de har lovat. finns andra fall på detta hos ARN.

Oberoende vad som händer , aldrig mer BBB

AC68 med Dovado Tiny
AC87, 100/100 Mbit