26

Sv: Detta kanske?

Rikard skrev:
hejjeh skrev:

Ajaj... nu kommer farsan inte gå med på att köpa Ice.net:s bredband.
Han pratade med en som jobbar på nåt ställe, och de råkade vara återförsäljare av ice.net.
Och den killen rekommenderade det inte, för det var alltid svårt att få kontakt med dem, det blev bara massa krångel då de kunde skicka 2 fakturor och sånna grejer.
Tror inte jag har sett någon som har haft sådana problem här?
Kanske bara han som hade otur?

Jag har haft mitt abonnemang i 3år och aldrig haft fakturastrul en endaste gång, visserligen har jag aldrig haft anledning att kontakta kundtjänst heller för det bara fungerar hela tiden.

Jag fick tvärtom ett tyst råd av en säljare (som bara sålde 3G) att inte ta 3G då jag berättade att jag spelade en del och att jag inte skulle stirra mig blind på hastigheten.
Jag är mycket glad för det i efterhand.

Hur har ni tänkt göra med internetdelning på Telias 3G, blir det bara en dator med internet då eller kommer ni köpa en svindyr 3G router?

Tänk även på att det är i princip omöjligt att förbättra mottagningen på 3G modemet om du inte vill hänga upp dongeln i ett maströr för 3G körs på så hög frekvens att all förstärkning man får med yttre antenn försvinner i kabeln om du inte köper 2cm grov antennkabel.

3G är tyvärr inget för den som bor på landsbygden med halvtaskig mottagning för då håller den bara på att koppla mellan 3G och GPRS hela tiden och gör vilken sansad människa som helst vansinnig.

Hmm jaa.. vi måste ju komma åt internet på alla datorer.
Nu blev det jobbigt igen... Vet inte hur jag ska göra.

Man kan likaväl ha kvar det vi har nu, och ladda ner i ynka 35kb/s, och näst intill omöjligt att spela online. Om det ändå kommer hoppa mellen 3G och GPRS hela tiden.
Ska se hur det från Telia funkar senare i alla fall. Om jag har tur kanske jag får full mottagning.

27 Senaste redigerad av hejjeh (2010-02-26 16:19:33)

Sv: Detta kanske?

Raderat

28

Sv: Detta kanske?

Det var visst inget, testade byta sladd, och olika USB uttag så gick det till slut.
Installerar nu, ska se hur det går.

29

Sv: Detta kanske?

Jag är tyvärr ganska säker på att du aldrig kommer att komma ner under 180 i ping på 3G modemet oavsett hastighet och signalstyrka, 3G är byggt för surfning.

Dessutom är det inte säkert att alla portar är öppna ut mot nätet, det hade då inte 3 (tre) som jag hade tidigare!

30 Senaste redigerad av hejjeh (2010-02-26 17:46:29)

Sv: Detta kanske?

Rikard skrev:

Jag är tyvärr ganska säker på att du aldrig kommer att komma ner under 180 i ping på 3G modemet oavsett hastighet och signalstyrka, 3G är byggt för surfning.

Dessutom är det inte säkert att alla portar är öppna ut mot nätet, det hade då inte 3 (tre) som jag hade tidigare!

Ja du hade rätt, gjorde ett TPtest två ggr och båda gångerna visade det runt 0.15 Mbit/s ner, 0.07 Mbit/s upp och 400ms.
Jävligt roligt.
Jag packar ner min dator nu och börjar vandra tills jag fiberlina finna. eller nåt.. öhh.

31

Sv: Detta kanske?

Åt helvete med skiten, utsäkta mitt språk.

32 Senaste redigerad av Rikard (2010-02-27 00:27:34)

Sv: Detta kanske?

Jag förstår dig, jag vill bara svära en förbannelse över telebolagens ignorans att bygga ut adsl. Det verkar som att man rider ut stormen och hoppas på trådlösa kunder istället.

Jag kan ju trösta dig med att BFBC2 går bra att spela med 100 ping!

33

Sv: Detta kanske?

Rikard skrev:

Jag förstår dig, jag vill bara svära en förbannelse över telebolagens ignorans att bygga ut adsl. Det verkar som att man rider ut stormen och hoppas på trådlösa kunder istället.

Anledningen till att telia slutade bygga ut adsl på ALLA stationer som var planen och bygga överkapacitet på dom befintliga är att Regeringen i samråd med PTS och med div intresseorganisationer påverade besluten på sådant vis att telia måste 'ge bort ledigt kapacitet' till konkurrenter som sedan säljer telias platse till billigare pris.
Resultatet är helt logiskt solklart att telia INTE bygger adsl på en station om man inte har FULL beläggning för det man skulle bygga!
För att få ADSL så måste boende anslutna till den stationen ställa sig i kö/förboka-beställa adsl mot telia, när ett HELT magasin är sålt så bygger dom!
tänk om det vore samma system i andra branscher...

Hela skulden ligger på PTS och dess uppdragsgivare som jag ser det...

34

Sv: Detta kanske?

Rikard skrev:

Jag förstår dig, jag vill bara svära en förbannelse över telebolagens ignorans att bygga ut adsl. Det verkar som att man rider ut stormen och hoppas på trådlösa kunder istället.

Jag kan ju trösta dig med att BFBC2 går bra att spela med 100 ping!

Jo det går ju spela det med mina 200 ping (På vissa servrar om jag har tur, annars högre) men man vill ju helst slippa att slungas tillbaka som man satt fast i ett gummiband, och delayn innan någon dör.

35

Sv: Detta kanske?

hejjeh, den som din pappa talade med verkar inte ha gjort skillnad på situationen före och efter konkursen. Ice är numer kapitalstarkt, satsar mycket och har även ordning på faktureringen.

Istället för att dra ethernetkabel från en router kan man köra med ethernet över elnätet. Det funkar utmärkt. Du skickar in signalen i en plugg och plockar ut den med en plugg vid varje dator. Jag har haft sju tycken igång samtidigt. Har dock inte mätt vad det gör på pingtiden. Jag har mest använt grejor från Devolo men även andra.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

36

Sv: Detta kanske?

jonasolof skrev:

hejjeh, den som din pappa talade med verkar inte ha gjort skillnad på situationen före och efter konkursen. Ice är numer kapitalstarkt, satsar mycket och har även ordning på faktureringen.

Istället för att dra ethernetkabel från en router kan man köra med ethernet över elnätet. Det funkar utmärkt. Du skickar in signalen i en plugg och plockar ut den med en plugg vid varje dator. Jag har haft sju tycken igång samtidigt. Har dock inte mätt vad det gör på pingtiden. Jag har mest använt grejor från Devolo men även andra.

Får du fakura från Ice ? Inte jag.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

37

Sv: Detta kanske?

G-Man skrev:

Hela skulden ligger på PTS och dess uppdragsgivare som jag ser det...

Jo visst köper jag det men nu blir man helt utan kunder istället för vilken vits är det att ha fast hemtelefon om man inte kan få adsl och måste köra trådlöst?

Om telia vore lite mer entreprenörer skulle man skicka ut erbjudanden till de som är anslutna mot outbyggda telestationer om att få adsl mot tex. 24-36 mån bindningstid där man förklarar varför det måste bli ett visst antal kunder för att bygga ut.

38

Sv: Detta kanske?

Rikard skrev:
G-Man skrev:

Hela skulden ligger på PTS och dess uppdragsgivare som jag ser det...

Jo visst köper jag det men nu blir man helt utan kunder istället för vilken vits är det att ha fast hemtelefon om man inte kan få adsl och måste köra trådlöst?

Om telia vore lite mer entreprenörer skulle man skicka ut erbjudanden till de som är anslutna mot outbyggda telestationer om att få adsl mot tex. 24-36 mån bindningstid där man förklarar varför det måste bli ett visst antal kunder för att bygga ut.

ja normala företag skulle agera på det sättet, få fler kunder osv.
men telia investerar utomlands i stället, på samma sätt som vattenfall.
att driva dom analoga gamla 80tals kolosserna till telefonstationer är extremt dyrt, telia vill att alla avslutar fasta telefonin då få troligen ringer med telia pga förvalslagstiftningen... telia erbjuder ADSL med IP telefoni för att komma runt förvalslagstiftningen då den bara gäller fast analog telefoni. Boende i tex 'norrland' som får fast GSM telefon i stället för vanlig fast, blir också av med möjligheten att skaffa förval.
detalj styrning av en privat marknad via lagar funkar aldrig bra då det troligen finns en massa kryphål. allt som politiker är inne i och petar blir nästan alltid 'oj det tänkte vi inte på...'.
sedan är det billigaste sättet att ringa, är med mobiltelefon. det som är billigast att driva för telefon operatören, ja mobiltelefoni! och vad genererar störst vinst för operatören...  wink
att operatörerna skriver att mobilnäten ej genererar vinst är bull, det är ren skär smart bokföring...
lite offtopic så wink