26 Senaste redigerad av hakanh (2010-04-04 09:18:55)

Sv: Kopplar ner mitt under surfning. Telenor och UMR

Jag har också haft problem senaste dagarna med min UMR  + Option Icon II, sedan jag började använda den i sommarstugan efter vinteruppehållet (hade inte detta problem i höstas). Den har ständigt kopplat ner, dvs modemet har hängt sig 2-3 gånger i timman. Jag har senaste fw i modemet och uppgraderade till senaste fw även i UMR. Jag testade att konfa connection tracker men det hjälpte inte. Vet inte varför, men antagligen i ren desperation så testade jag att byta "Network preference" under "Modem / Modem settings" från "3G (UMTS/HSPA) Only" till "Automatic (3G preferred)". Detta gjorde jag för ett dygn sedan och den har inte kopplat ner/hängt sig än. Jag har hyfsat bra signalnivå på 3G (40%) så jag tror inte den alls byter till 2G. Nu har det ju löst sig för mig men tänkte i alla fall tipsa här ifall andra råkar ut för samma problem. Jag befinner mig i södra Halland vilket innebär att jag använder 3GIS-nätet (gemensamt mellan Telenor & Tre).

27 Senaste redigerad av Micke (2010-04-04 11:30:46)

Sv: Kopplar ner mitt under surfning. Telenor och UMR

Hej,
fast jag inte hade större problem med "mobileinternet.tele2.se", testade jag också denna inställning.
Nu får jag faktiskt, med samma signalnivå (38%), högre download-hastigheter!
Vad det nu kan bero på? Ska kolla lite mera senare. Tack för tipset smile

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

28

Sv: Kopplar ner mitt under surfning. Telenor och UMR

hakanh skrev:

Jag har hyfsat bra signalnivå på 3G (40%) så jag tror inte den alls byter till 2G.

kan tex vara ett träd/rör/pryl eller dyl som ger extremt dålig mottagning ibland då det skapas radioskugga, och då tappas paketen och anslutningen i tex browser time'ar ut som resultat.
att dongeln går ner på 2G någon sekund märker man inte i praktiken.

för att prova, flytta dongeln, ändra vinkeln på den osv.

29 Senaste redigerad av hakanh (2010-04-05 07:18:10)

Sv: Kopplar ner mitt under surfning. Telenor och UMR

G-Man skrev:
hakanh skrev:

Jag har hyfsat bra signalnivå på 3G (40%) så jag tror inte den alls byter till 2G.

kan tex vara ett träd/rör/pryl eller dyl som ger extremt dålig mottagning ibland då det skapas radioskugga, och då tappas paketen och anslutningen i tex browser time'ar ut som resultat.
att dongeln går ner på 2G någon sekund märker man inte i praktiken.

för att prova, flytta dongeln, ändra vinkeln på den osv.

Jo, det har jag också provat. Jag har dock ganska nära till masten och har alltid full 3G-signal på min mobiltelefon. Även om den byter till 2G korta stunder så borde den väl inte totalhänga i 3G-only-läge? Man kan ju tycka att den borde hicka igång efter en stund i alla fall, men modemet hänger sig verkligen och en softreload av UMR hjälper inte. Inte heller disconnect/connect av modemet via web-gui, dvs den lyckas aldrig få kontakt med modemet igen.

30

Sv: Kopplar ner mitt under surfning. Telenor och UMR

hakanh skrev:
G-Man skrev:
hakanh skrev:

Jag har hyfsat bra signalnivå på 3G (40%) så jag tror inte den alls byter till 2G.

kan tex vara ett träd/rör/pryl eller dyl som ger extremt dålig mottagning ibland då det skapas radioskugga, och då tappas paketen och anslutningen i tex browser time'ar ut som resultat.
att dongeln går ner på 2G någon sekund märker man inte i praktiken.

för att prova, flytta dongeln, ändra vinkeln på den osv.

Jo, det har jag också provat. Jag har dock ganska nära till masten och har alltid full 3G-signal på min mobiltelefon. Även om den byter till 2G korta stunder så borde den väl inte totalhänga i 3G-only-läge? Man kan ju tycka att den borde hicka igång efter en stund i alla fall, men modemet hänger sig verkligen och en softreload av UMR hjälper inte. Inte heller disconnect/connect av modemet via web-gui, dvs den lyckas aldrig få kontakt med modemet igen.

låter i så fall som att dongeln är boven om det behövs ström nollning/hård omstart.
om firmware är ok så prova den i något annat, ev prova med en Y kabel om den behöver mer ström.

31

Sv: Kopplar ner mitt under surfning. Telenor och UMR

Micke skrev:

Hej,
fast jag inte hade större problem med "mobileinternet.tele2.se", testade jag också denna inställning.
Nu får jag faktiskt, med samma signalnivå (38%), högre download-hastigheter!
Vad det nu kan bero på? Ska kolla lite mera senare. Tack för tipset smile

Nope, det höll icke hmm
Modemet (E1820) blinkade nu på morgonen. En mjuk och en hård UMR-restart hjälpte inte med denna inställning sad
Efter en omställning till "3G (UMTS/HSPA) Only" igen och en mjuk UMR-restart var allt ok igen lol

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

32 Senaste redigerad av hakanh (2010-04-06 13:36:22)

Sv: Kopplar ner mitt under surfning. Telenor och UMR

G-Man skrev:

låter i så fall som att dongeln är boven om det behövs ström nollning/hård omstart.
om firmware är ok så prova den i något annat, ev prova med en Y kabel om den behöver mer ström.

Det där förstod jag inte. Dongeln fungerar ju alldeles ypperligt nu när jag bytt till "automatic (3G preferred)" så hur kan det behövas mer ström helt plötsligt? Jag håller med om att det är den som kan vara problemet men det triggas ju av en inställning i UMR. Kanske något i kommunikationen dem emellan som inte funkar.

33

Sv: Kopplar ner mitt under surfning. Telenor och UMR

3G och GPRS kan vara olika master, alla master har inte båda.
den kanske väljer masten med GPRS och 3G istället för mast med bara 3G.

men uppstår problemet om du kör den direkt i datorn, eller bara via routern?
problemet kan även vara att det glitchar mellan umr och dongeln i det läget.