1 Senaste redigerad av Stortommy (2010-01-30 08:19:53)

Tråd: Ny HP dator med inbyggt modem frågor

Satt och tänkte på denhär  stoppar man bara in sim i en lucka eller hur funkar det ?

http://www.webhallen.com/prod.php?id=106946


vad är det för hastigheter i ett sådant inbyggt modem ?


sen vad betyder detta ?

- Integrerad WWAN-modul. För att kunna använda trådlöst mobilt bredband måste du ha ett separat avtal. Vänd dig till operatören för information om tillgänglighet och täckning i din region.

Mobilt bredband sedan 2005-07-29 ----->

Tele2 är telkoms Ryanair

2

Sv: Ny HP dator med inbyggt modem frågor

Stortommy skrev:

sen vad betyder detta ?

- Integrerad WWAN-modul. För att kunna använda trådlöst mobilt bredband måste du ha ett separat avtal. Vänd dig till operatören för information om tillgänglighet och täckning i din region.

jag tolkar att den har wifi...
för tex surfzoner
men efter lite läsning så är det 3g iaf... så ja 3g troligen, men det står inte detta uttryckligen.
ja ja,
hur som helst, dom jag haft med inbyggt 3g satte man sim kortet under batteriet på datorn.
gick ej att swappa simkort utan att stänga av den helt.

var dålig speed på det inbyggda jag hadde samt att det var relativt dålig mottagning, men man slapp usb sladden med en klump i ändan...
nya datorn beställdes utan inbyggt.

3

Sv: Ny HP dator med inbyggt modem frågor

Jag har haft flera sony vaio laptops med inbyggd WWAN modul. Somm G-man säger måste man oftast plocka bort batteriet för att stoppa in sim-kortet. Mottagningen kan vara dålig eftersom störnivån är hög bland all elektroniken i en laptop. Allra jävligast är det när modemet är operatörslåst vilket sony tillåter ibland.

Inbyggd WWAN modul funkar bra i en ideal värld med god 3G täckning över allt. Dålig lösning i prakttiken. Jag röstar för bra USB modem eller en mifi minirouter, t ex Novatel. Den kan strömförsörjas från usb uttaget men ändå funka på wifi om man inte ansluter datatrådarna i USB kabeln (klippt eller brytare).

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Ny HP dator med inbyggt modem frågor

Kört med bland annat hp 6930p med wwan modul. U2400 heter modulen tror ja, och fick typ 5/1 då modemet hade hsupa också. Tycker de var rätt bra.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

5

Sv: Ny HP dator med inbyggt modem frågor

saken är det att usbmodem är rena usbkontaktsdödaren  dom blir slappa och glappar  sad  ingen annan som har det problemet

Mobilt bredband sedan 2005-07-29 ----->

Tele2 är telkoms Ryanair

6

Sv: Ny HP dator med inbyggt modem frågor

Stortommy skrev:

saken är det att usbmodem är rena usbkontaktsdödaren  dom blir slappa och glappar  sad  ingen annan som har det problemet

Mjo är ju rätt lätt att man kommer åt modemet så antingen knäcker man modemets usb kontakt eller usb kontakten i datorn.
Har förbrukat alla fall 1 modem på de viset.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

7

Sv: Ny HP dator med inbyggt modem frågor

wifi router via mobil tlf, eller 3G router är lösningen...
sparar pengar också, slipper extra abg.

8

Sv: Ny HP dator med inbyggt modem frågor

har en sådan här i en dator som har denna porten, dom flesta nyare lappisar borde ha det iaf:

Option GlobeTrotter Express 441 7.2/5.76 HSUPA
http://www.communica.se/index.asp?artikel=4310512

inget som sticker ut, men antenn...

9

Sv: Ny HP dator med inbyggt modem frågor

tyvärr har jag redan sprungit in i 2st dörrkarmar och "cabbat" 2st datakort  :S

Mobilt bredband sedan 2005-07-29 ----->

Tele2 är telkoms Ryanair

10

Sv: Ny HP dator med inbyggt modem frågor

Stortommy skrev:

tyvärr har jag redan sprungit in i 2st dörrkarmar och "cabbat" 2st datakort  :S

denna sticker inte ut alls om man ej petar ut antenn bygeln.
helt ok tycker jag.

tex E620 sticker ut 2cm iaf.