51

Sv: Har testat 4G!

Jo, men hur många km når en 4G bas ? en 3G bas ( UMTS ) når ju ca 7 km ( fri sikt )

Läs inlägg #39

52

Sv: Har testat 4G!

Samir skrev:

Jo, men hur många km når en 4G bas ? en 3G bas ( UMTS ) når ju ca 7 km ( fri sikt )

Läs inlägg #39

" Var nere i Sydafrika och försökte koppla upp mot en basstation som hade perfekt Line-of-Sight (LOS) 1km ifrån kontoret. Jag fick mindre än 25% signal även om modemen hade en flip-up antenn. Så fort jag gick ut på balkongen blev det över 95% signal. "

- Det säger ju inget om hur långt en 4G bas når, i allafall inte om man är utomhus.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

53

Sv: Har testat 4G!

Discover skrev:
Samir skrev:

Jo, men hur många km når en 4G bas ? en 3G bas ( UMTS ) når ju ca 7 km ( fri sikt )

Läs inlägg #39

" Var nere i Sydafrika och försökte koppla upp mot en basstation som hade perfekt Line-of-Sight (LOS) 1km ifrån kontoret. Jag fick mindre än 25% signal även om modemen hade en flip-up antenn. Så fort jag gick ut på balkongen blev det över 95% signal. "

- Det säger ju inget om hur långt en 4G bas når, i allafall inte om man är utomhus.

Spelar ingen roll vad det är nu för teknik! Har allting med radio frekvens att göra. Det är likadant i USA på Sprint's sk. "4G XOHM" nät, som är WiMAX baserad. De använder 2500MHz.

54 Senaste redigerad av Discover (2010-02-04 15:27:39)

Sv: Har testat 4G!

Samir skrev:
Discover skrev:
Samir skrev:

Läs inlägg #39

" Var nere i Sydafrika och försökte koppla upp mot en basstation som hade perfekt Line-of-Sight (LOS) 1km ifrån kontoret. Jag fick mindre än 25% signal även om modemen hade en flip-up antenn. Så fort jag gick ut på balkongen blev det över 95% signal. "

- Det säger ju inget om hur långt en 4G bas når, i allafall inte om man är utomhus.

Spelar ingen roll vad det är nu för teknik! Har allting med radio frekvens att göra. Det är likadant i USA på Sprint's sk. "4G XOHM" nät, som är WiMAX baserad. De använder 2500MHz.

Ja, men det är ju räckvidden jag är ute efter - inte tekniken!

Om man skulle köra LTE (4G) på 450 bandet så skulle man väl få lika bra räckvidd som med CDMA på 450 bandet ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

55

Sv: Har testat 4G!

Räckvidden är alltid mindre desto högre frekvens man använder oavsett teknik. Titta bara på Telias 4G karta idag. Zooma in på Kista eller norra delen av centrala Stockholm så ser du små runda halvöar (öar t.o.m). De är inte så särskilt breda. http://www.telia4g.se/om-4g

56

Sv: Har testat 4G!

Samir skrev:

Räckvidden är alltid mindre desto högre frekvens man använder oavsett teknik. Titta bara på Telias 4G karta idag. Zooma in på Kista eller norra delen av centrala Stockholm så ser du små runda halvöar (öar t.o.m). De är inte så särskilt breda. http://www.telia4g.se/om-4g

De var små... jämför man med Ice.nets täckningskarta så är ju dessa ( telia ) väldigt små.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

57

Sv: Har testat 4G!

Ja, men men.....ICE med sina 3.1Mbps CDMA Rev. A är inte nånting för flesta bredbandstokiga fanatiker.

De största CDMA Rev. A operatörer bygger ut LTE nät vid sidan. Titta på Telus och Bell i Kanada, samt Verizon och andra. CDMA har ingen lovande framtid helt enkelt.

58 Senaste redigerad av Discover (2010-02-04 21:15:16)

Sv: Har testat 4G!

Samir skrev:

Ja, men men.....ICE med sina 3.1Mbps CDMA Rev. A är inte nånting för flesta bredbandstokiga fanatiker.

De största CDMA Rev. A operatörer bygger ut LTE nät vid sidan. Titta på Telus och Bell i Kanada, samt Verizon och andra. CDMA har ingen lovande framtid helt enkelt.

Ice.net skruvar upp hastigheten till 14 Mbit/s i nedlänk och ca 4 Mbit/s i upplänk, det ska ske någon gång under 2010.

http://www.telekomidag.se/nyheter/artikel.php?id=29779

Fördelen med Ice.net är just att de har tillräcklig hastighet långt in i skogarna och långt ut på havet där inte ens Telia GSM(EDGE) fungerar... men i städer så är det ju UMTS eller LTE som gäller.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

59

Sv: Har testat 4G!

TRE kommer börja fylla alla radioskuggar på glesbygden med HSPA+ på 900MHz. Då är landet lika täckt som med GSM. I år blir det 42Mbps, och nästa år 84Mbps. 3G/HSPA+ roadmap slutar utvecklas vid 150Mbps.

LTE på 2600MHz kommer inte vara så välkommet i skogen. Det kan man lugnt påstå.

60

Sv: Har testat 4G!

wow då kommer tre ur komposten med sina 384kbit "ren 3g" och blir användbart utan för storstäder. dom måste fortfarande ha över 50% av ytan kvar att täcka med nya 3g master för data...

61

Sv: Har testat 4G!

Samir skrev:

TRE kommer börja fylla alla radioskuggar på glesbygden med HSPA+ på 900MHz. Då är landet lika täckt som med GSM. I år blir det 42Mbps, och nästa år 84Mbps. 3G/HSPA+ roadmap slutar utvecklas vid 150Mbps.

LTE på 2600MHz kommer inte vara så välkommet i skogen. Det kan man lugnt påstå.

Äntligen händer det något från 3´s sida angående täckningen...

Som det är nu så behöver man inte gå långt in i skogen innan 3 tappar täckning, här i Gävle finns det ingen roaming med GSM heller.


Största anledningen till att man använder Ice.net är ju att om man ska befinna sig på ett ställe där 3 inte har täckning, då får man ringa med IP-telefoni över Ice istället.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

62

Sv: Har testat 4G!

Jag förstår vad du upplever.

Här finns lite mera info om 900MHz:

http://www.pts.se/sv/Nyheter/Pressmedde … i-Sverige/

63

Sv: Har testat 4G!

TRE kommer börja fylla alla radioskuggar på glesbygden med HSPA+ på 900MHz. Då är landet lika täckt som med GSM. I år blir det 42Mbps, och nästa år 84Mbps. 3G/HSPA+ roadmap slutar utvecklas vid 150Mbps.


Utbyggnaden gäller dock bara de platser där Tre har ett eget 3G-nät, det vill säga Stockholm, Göteborg, Malmö och Karlskrona-området.


Som jag trodde då, gäller bara deras hemmanät som vanligt. Vad jag fårstår så är inte Telenor intresserad av 3g utbyggnad utan kör på sitt och Tele2´s nät.

64

Sv: Har testat 4G!

Hej

Jag kom som mest upp i 25 Mbps i Vasastan genom att hänga modemet alldeles innanför fönstret. Jag testade att hänga alldeles utanför också men fick ingen förbättring. Jag gissar att jag måste bort från fönstren för att få bättre effekt.

Jag ska ta datorn på taket någon dag men jag har bara fri sikt i söderriktning.

Nu kör jag Internet Connection Sharing men ogillar att behöva ha en extra dator igång för det eftersom den surrar. ipv6 fungerar också.

Tidigare körde jag Bredbandsbolaget ADSL men det var både dyrare (sett på kostnaden det första året) och långsammare.

Tyvärr måste jag starta om förbindelsen flera gånger per dag men det räknar jag med är ett tillfälligt problem.

David

65

Sv: Har testat 4G!

Håller på och kollar på en lösning där man kan använda Telias nya samsung modem (Samsung gt-b3710) tillsammans med en trådlös 4G-router. Funkar Sprints nya tror ni? Är en 4G-router för Telias lösning något som redan finns eller kommer vi att behöva vänta på det? Och om modemet ska bytas mot ett nytt senast i augusti, kommer det då att behövas en ny router igen i så fall. Är det här något som Dovado tittar på (@Samir)?
Många frågor, ny och oerfaren användare.

66

Sv: Har testat 4G!

Sprint kör inte 4G. Det Sprint kör är Mobilt-WiMAX (802.16e). Det har absolut INGENTING med LTE (Long Term Evolution) att göra. Det är bara en gammal marknadsföring namn jänkarna hittade på för deras WiMAX nät eftersom dom driver ett CDMAx2000-EVDO Revision A (precis som ICE.net här i Norden) nät som är USA's variant av 3G. Kolla runt på YouTube om vad en Sprint XOHM 4G nät klarar av jämfört med den riktiga 4G/LTE nät hanterar här i Sverige.

Stöd för 4G modem i en router som våran lär vi inte ha förräns det har kommit ut några riktiga modeller som folk verkligen kommer använda. Det finns inte mer än nån tusen (kanske två som mest) Samsung modem som funkar enbart på LTE, och inte 3G eller 2G. Dessa modem kommer folk lämna tillbaka om ett par månader för att få multi-mode varianter som klarar av mer än bara 4G/LTE. Det är inte interresant för oss att lägga resurs i onödan. Vi väntar på Huawei, ZTE och alla andra att släppa ut deras varianter under sen sommar/höst, när både Tele2 och Telenor drar igång med LTE. DÅ kan vi snacka 4G!

67

Sv: Har testat 4G!

Tack Samir för bra svar.
Vilken lösning på mobilt bredband kopplad till trådlös router ger snabbast uppkoppling (i Stockholm)? Är det kanske Telenors nya 3G-modem/3G-standard som lanseras om ett par veckor? Den ska enl. Telenor/Bredbandsbolaget hålla 24/6 Mbit/s. Tillsammans med en Dovado 3GN borde det vara ett alternativ. Nån som har en bättre lösning?

68

Sv: Har testat 4G!

Hej Rvter,

Telenor har bara 7.2Mbps modem som snabbast (för tillfället iaf).

Om det är någon som kan leverera snabba hastigheter inne i Stockholm, så är det TRE.

Hastigheter som 24/6 finns inte på den svenska 3G marknaden just nu.

TRE håller på uppgradera nätet till 84Mbps, men kommer först leverera 42Mbps modem nån gång under/efter sommaren. Australiensiska Telstra kommer (som vanligt) vara först att lansera den senaste uppdatering på 3G/HSPA+. Sedan därefter kommer TRE och resten av världen.

69

Sv: Har testat 4G!

Ska bli intressant att se om mannen på Telenor som jag pratade med visste vad han pratade om. Jag kunde inte förbeställa det nya abonnemanget utan skulle vänta tills jag såg kampanjen på stan, den skulle jag inte kunna missa sa han.
Anledningen till min research är förresten att i den kontorslokal jag sitter i nu så finns det inget äkta bredband eller Comhem eller liknande. Och ADSL-uppkoppling är inte ett alternativ eftersom lokalen beglägen för långt från en station (ger bara ca 5/0,2 Mbit/s). Vad skulle ni göra för att förse 10 kollegor med snabbt internet?

70

Sv: Har testat 4G!

Jag skulle först satsa på att skaffa en snabb modem för kanske 1000-1500, och sen köpa olika kontantkort från typ TRE, Telenor, osv och testa först.

71

Sv: Har testat 4G!

Rvter skrev:

Vad skulle ni göra för att förse 10 kollegor med snabbt internet?

tex last balanserande router med flera isp abg, tex olika leverantörer för redundans, sedan kan man välja isp för utbyggnad med den isp som levererar...
när något nytt kommer så kan man byta det sämsta/ett i taget och se vad som håller måttet.
nu lär detta förmodligen funka mindre bra med 3G...

annars kolla vilken isp som har masten närmast, host host gick tidigare via pts sida som nu är stängd....
annars är det deras 'så kallade' täckningskartor som isp har på sina webbsidor.

sedan är frågan vilken bandbredd som krävs...?

72

Sv: Har testat 4G!

4G kommer inte byggas ut i östra Härryda nästa år. Skulle inte förvåna mig om det aldrig gör det. Jag fattar inte varför de öht bygger trådlösa nät i storstäderna. Det är ju där man sitter med kabel! Det är här ute på vischan som vi behöver 4G!

73

Sv: Har testat 4G!

Tyvärr är det så att bredband via lan eller fiber är rätt sällsynt ändå trots storstad, även om det kommer mer och mer.


Och när man bygger mobila nät så rullars det ut först i storstäderna.

74

Sv: Har testat 4G!

RimPim skrev:

4G kommer inte byggas ut i östra Härryda nästa år. Skulle inte förvåna mig om det aldrig gör det. Jag fattar inte varför de öht bygger trådlösa nät i storstäderna. Det är ju där man sitter med kabel! Det är här ute på vischan som vi behöver 4G!

I Februri kommer det tilldelas (per auktion) frekvens på 800MHz bandet till de vinnande 4G operatörerna. Då jäklar kommer 4G finnas i områderna GPRS/EDGE inte ens når!

75

Sv: Har testat 4G!

Men hur lång tid kommer det att ta tills dom bygger ut det

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044