26

Sv: Har testat 4G!

bra att modem verkar komma ut....du är den första som jag hört fått ett...grattis
Det jag verkligen vill ha är en Router typ Dovado så man kan dela bredband. såg att AMerikanska Sprint visade ett liten bärbar 4G (?) router på ses. vore smutt att ha denna tillsammans med Telias 4G. bor på Kungsholmen så hoppas att täckning är ok

27

Sv: Har testat 4G!

Jag fick som mest 18 in och 5 ut med 29 ms svarstid i Vasastan. Direktansluten till datorn så får jag inte med är ca 3 Mbps. Jag måste ha USB förlängningskabel.

Kan man se var masterna står? Jag har parabol men vet inte var jag ska rikta den.

Förbindelsen kopplas ofta ner. Sedan jag hämtade modemet den 14 så har jag uppgraderat firmware två gånger. Senast idag.

Hur får jag Linux att fungera med modemet? Windows 7 går bra men inte XP.

David

28

Sv: Har testat 4G!

davidjonsson skrev:

Jag fick som mest 18 in och 5 ut med 29 ms svarstid i Vasastan. Direktansluten till datorn så får jag inte med är ca 3 Mbps. Jag måste ha USB förlängningskabel.

Kan man se var masterna står? Jag har parabol men vet inte var jag ska rikta den.

Förbindelsen kopplas ofta ner. Sedan jag hämtade modemet den 14 så har jag uppgraderat firmware två gånger. Senast idag.

Hur får jag Linux att fungera med modemet? Windows 7 går bra men inte XP.

David

Hastigheten du får verkar ju inte vara så stor skillnad från 3G ?
( svarstiden är det ju skillnad på )


Du kan väl fråga telia om vart närmaste basstation finns, har du möjlighet att ta med datorn ut på taket eller så ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

29

Sv: Har testat 4G!

Discover skrev:
davidjonsson skrev:

Jag fick som mest 18 in och 5 ut med 29 ms svarstid i Vasastan. Direktansluten till datorn så får jag inte med är ca 3 Mbps. Jag måste ha USB förlängningskabel.

Kan man se var masterna står? Jag har parabol men vet inte var jag ska rikta den.

Förbindelsen kopplas ofta ner. Sedan jag hämtade modemet den 14 så har jag uppgraderat firmware två gånger. Senast idag.

Hur får jag Linux att fungera med modemet? Windows 7 går bra men inte XP.

David

Hastigheten du får verkar ju inte vara så stor skillnad från 3G ?
( svarstiden är det ju skillnad på )


Du kan väl fråga telia om vart närmaste basstation finns, har du möjlighet att ta med datorn ut på taket eller så ?

Själv har jag aldrig kommit över 9/2.5 med Turbo 3G, så 20/5 är det dubbla. Halverad ping gör dessutom en hel del för hur snabbt det känns. Jag upplever faktiskt 4G förbindelsen snabbare än den SHDSL 8/8 ansluningen vi kör på kontoret.

30

Sv: Har testat 4G!

4g må vara snabb nu men vänta och sen kommer nätet vara lika överbelastat som 3g nätet blir

Telenor E-1550 Telia E-392
Dovando Tiny fw 5.0.16 (6.2.3)
Comviq Mobilt Bredband Wi-Fi ZTE MF60

31

Sv: Har testat 4G!

roger.eriksson.c skrev:

4g må vara snabb nu men vänta och sen kommer nätet vara lika överbelastat som 3g nätet blir

Jo, men det kommer ju att ta ett tag....det finns ju knappt ens modem att erhålla just nu...

32

Sv: Har testat 4G!

David,
fick du 2st modem som utlovat  ( 3G + 4G) av Telia, jag hade tänkt att använda 4G direkt i Mac dator och 3G modemet i en Dovado, för hem Wlan
behöver inte fungera samtidigt, om det nu skulle finnas en sådan låsning.

låter oxå oroväckande att inte XP funkar, har inte 7 ännu och Absolut inte Vista

33

Sv: Har testat 4G!

Man får 2 modem och 2 SIM-kort.
Ingen trafikräkning på 4G för tillfället.

34

Sv: Har testat 4G!

#&%#)(&%#)%. Min Fru var på Telia för att hämta 4G modemet tilsammans med Hennes MacPro...
Sorry sa Telia, Apple kan vi inte installera på.....VF är det, kan det verkligen stämma.

Skall PMa Samir / Dovado och fråga om hur dom ser på Router situationen.

35

Sv: Har testat 4G!

McChicken skrev:

David,
fick du 2st modem som utlovat  ( 3G + 4G) av Telia, jag hade tänkt att använda 4G direkt i Mac dator och 3G modemet i en Dovado, för hem Wlan
behöver inte fungera samtidigt, om det nu skulle finnas en sådan låsning.

låter oxå oroväckande att inte XP funkar, har inte 7 ännu och Absolut inte Vista

Jag fick två modem men fick faktiskt påminna Telia om det andra, ett Option 505.

Man kan använda bägge samtidigt.

Bägge korten fungerar i mobiltelefoner att surfa med.

Ingen ingående portspärr på vare sig 4G eller 3G.

Kommer det att vara så här långsamt så lämnar jag tillbaks det.

David

36

Sv: Har testat 4G!

flygradar.nu skrev:

Nu har jag fått hem mitt 4G modem.
Efter några test har jag toppat på ca 22 MB/s ner och 5 MB/s upp.
Ping ner mot ca 35ms.
Anslutningen startar om var 15 min ungefär.

På centrala Kungsholmen får jag upp till 20 MB/s ner. Bästa hastigheten (utanför city) har ännu så länge varit på Långsholmsgatan vid Västerbron där jag fick upp till dubbla.

Första dagarna var anslutningen ganska instabil men det har förbättrats efterhand. Har inte sett tendenser till att anslutningen skulle startas om vid speciella tidpunkter eller med visst intervall.

Daniel

37

Sv: Har testat 4G!

dålig start för telia läser detta på idg Dålig krut i Telias 4g-nät

länk:http://www.idg.se/2.1085/1.288189/dalig-krut-i-teliasoneras-4g-nat

Telenor E-1550 Telia E-392
Dovando Tiny fw 5.0.16 (6.2.3)
Comviq Mobilt Bredband Wi-Fi ZTE MF60

38

Sv: Har testat 4G!

roger.eriksson.c skrev:

dålig start för telia läser detta på idg Dålig krut i Telias 4g-nät

länk: http://www.idg.se/2.1085/1.288189/dalig … ras-4g-nat

bättre

39 Senaste redigerad av Samir (2010-01-25 22:40:15)

Sv: Har testat 4G!

Problemet ligger i 2.6Ghz och dess användning i storstäder med tjocka fönsterskivor. Jag har testat olika mobila teknik på 2.6Ghz och skulle aldrig rekommendera någon operatör att använda nånting högre än det, annars blir det för mycket studs och ingen penetrering genom alla yttor. Var nere i Sydafrika och försökte koppla upp mot en basstation som hade perfekt Line-of-Sight (LOS) 1km ifrån kontoret. Jag fick mindre än 25% signal även om modemen hade en flip-up antenn. Så fort jag gick ut på balkongen blev det över 95% signal. Modemet var dessutom batteridriven.

Jag tycker gränsen ligger bra på 2.1Ghz som vi har idag. Problemet ligger i vad som finns tillgängligt hos PTS. I USA tittar man på betydligt lägre frekvenser, men USA är enorm och det finns gott om distans mellan invånarna.

40

Sv: Har testat 4G!

Tack Samir,
jag hade på känn att det var på detta viset....det var inte för inte att vi en gång i tiden hade 450/900 Mhz nät

41

Sv: Har testat 4G!

Här kommer en video demonstration på Telia 4G nät och modem. Tänk på att vi är otroligt tidiga med 4G här i Sverige. Vi har inte ens nått växtverk problem än.

http://www.youtube.com/watch?v=mjrk11sNtbA&

42

Sv: Har testat 4G!

Samir @ Dovado - testing Telia 4G network - samsung modem.

[youtube]mjrk11sNtbA[/youtube]

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

43

Sv: Har testat 4G!

jasså?? funkar YouTube embedding numera?

44

Sv: Har testat 4G!

Samir skrev:

jasså?? funkar YouTube embedding numera?

smile

Har alltid funkat, man får skriva

[youtube]mjrk11sNtbA[/youtube]

Dvs man tar slutet på youtube länken och lägger mellan.
http://www.youtube.com/watch?v=mjrk11sNtbA

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

45

Sv: Har testat 4G!

då kan man lägga upp flix på saker/problem wink

46

Sv: Har testat 4G!

Har alltid funkat, man får skriva

njahaaaaaaaaa.......you live and you learn! Jag har användt det på andra forum, men inte här.

Coolt, tack!

47 Senaste redigerad av zaver (2010-02-03 20:12:27)

Sv: Har testat 4G!

Samir skrev:

Här kommer en video demonstration på Telia 4G nät och modem. Tänk på att vi är otroligt tidiga med 4G här i Sverige. Vi har inte ens nått växtverk problem än.

http://www.youtube.com/watch?v=mjrk11sNtbA&

Tackar för videon! Kommer definitivt byta från Turbo 3G till 4G frågan är bara när.

En fråga angående specifikationerna på modemet. Du säger att modemet vill ha 550mA men en USB 2.0-port kan endast ge 500mA med ström. Prova koppla in en USB-kabel liknande den som följer med Huawei E220 där man ansluter till 2 USB-portar för att modemet ska få tillräckligt med ström. Man kanske får bättre prestanda.


Ska försöka få låna ett modem i två timmar av Telia för att kolla exakt hur det ser ut hemma hos mig. Någon som fått låna ett modem? Deposition är jag beredd att ge.

Idag med Telenor är jag ganska säker på att jag ansluter till en basstation som sitter på den gigantiska silon vid Frihamnen Stockholm. Har 600m och fri sikt dit. Låt oss säga att Telia satt upp utrustning där har jag då bra förutsättningar? Framförallt intresserad av låg latens än hög fart.

48

Sv: Har testat 4G!

zaver skrev:
Samir skrev:

Här kommer en video demonstration på Telia 4G nät och modem. Tänk på att vi är otroligt tidiga med 4G här i Sverige. Vi har inte ens nått växtverk problem än.

http://www.youtube.com/watch?v=mjrk11sNtbA&

Tackar för videon! Kommer definitivt byta från Turbo 3G till 4G frågan är bara när.

En fråga angående specifikationerna på modemet. Du säger att modemet vill ha 550mA men en USB 2.0-port kan endast ge 500mA med ström. Prova koppla in en USB-kabel liknande den som följer med Huawei E220 där man ansluter till 2 USB-portar för att modemet ska få tillräckligt med ström. Man kanske får bättre prestanda.


Ska försöka få låna ett modem i två timmar av Telia för att kolla exakt hur det ser ut hemma hos mig. Någon som fått låna ett modem? Deposition är jag beredd att ge.

Idag med Telenor är jag ganska säker på att jag ansluter till en basstation som sitter på den gigantiska silon vid Frihamnen Stockholm. Har 600m och fri sikt dit. Låt oss säga att Telia satt upp utrustning där har jag då bra förutsättningar? Framförallt intresserad av låg latens än hög fart.

En sånhär sladd bör ju vara det du söker, Art.Nr: 38016 på www.kjell.com


Sedan med avståndet du har till basen - det bör fungera!

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

49

Sv: Har testat 4G!

Man får tänka så här. Om paketet som innehöll modemet när du fick den hade ingen "Y"-kabel, då behövs det nog inte. Det stora problemet med 4G är att den funkar på en taskig val av frekvens, 2600MHz, som studsar mer än penetrerar när det gäller glasytor. Har testat hemma i Älvsjö (titta på Telias karta, jag bor just utanför deras täckning i Älvsjömässan), och den funkar bra på balkongen (12Mbps ner, 2.25Mbps upp, 15ms ping), men helt kaput innanför hemmet (bakom fönstret t.o.m!).

50

Sv: Har testat 4G!

Samir skrev:

Man får tänka så här. Om paketet som innehöll modemet när du fick den hade ingen "Y"-kabel, då behövs det nog inte. Det stora problemet med 4G är att den funkar på en taskig val av frekvens, 2600MHz, som studsar mer än penetrerar när det gäller glasytor. Har testat hemma i Älvsjö (titta på Telias karta, jag bor just utanför deras täckning i Älvsjömässan), och den funkar bra på balkongen (12Mbps ner, 2.25Mbps upp, 15ms ping), men helt kaput innanför hemmet (bakom fönstret t.o.m!).

Jo, men hur många km når en 4G bas ? en 3G bas ( UMTS ) når ju ca 7 km ( fri sikt )

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.