1

Tråd: Extern antenn?

Hej hej

Har en liten fråga angående detta modem. Skaffade precis Telenors mobila bredband och det verkar vara detta modem som medföljer. Efter installation så upptäcker jag dock att täckningen är väldigt dålig där jag har modemet (typ betongbunker). Då började jag titta om det finns möjlighet med extern antenn men det verkar inte vara möjligt.. finns inga synliga kontakter... sad Har försökt få lite info från Telenor men det är inte det lättaste..

Är det helt kört med extern antenn på detta modem? Vore ju lite tråkigt att bli tvingad att köpa ett annat modem bara för att den sakens skull..

Skulle det överhuvudtaget funka med annat modem eller kan det vara så att Telenors sim-kort/abb bara funkar med det modem som följer med?

/Groggen, nybörjare på mobila bredband! smile

2

Sv: Extern antenn?

Hej groggen och välkommen.

Tyvär finns ingen extern kontakt på modemet som gör att man kan ansluta antenn.
Möjligtvis om du skulle använda en "passiv?" antenn men vet inte om de hjälper dig så mycket.

Möjligheten att det kan finnas en liten kontakt på insidan av modemet är inte helt omöjlig.
Som det gör på Huawei's E220.

http://www.mobilabredband.se/forum/viewtopic.php?id=56

Så skulle man veta att de fanns en kontakt samt var den satt så skulle man kunna borra ett hål så man har möjlighet att komma åt den.
Men som sagt så vet jag inte om det finns eller inte.

Kan erbjuda dig ett mindre hett byte, ett pccard med antenn möjlighet dock är kortet bara 3g och inte turbo-3g

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3 Senaste redigerad av Groggen (2007-11-05 12:52:23)

Sv: Extern antenn?

Hej och tack för snabbt svar!

Det kan alltså finnas en liten kontakt inne i modemet... kanske får ta och försöka öppna det lite försiktigt. Det finns säkert några härliga plast-spärrar att bryta av.. wink

Om man vill köra på ett annat modem så bör det alltså inte vara några problem att använda Telenors sim-kort?

Tack för erbjudandet men jag vill nog köra så snabbt som möjligt så får jag bara rätsida på täckningen bör jag nog ha ett Turbo-3g-modem.

edit: Vad menas med passiv antenn? Hur skulle man koppla det?

/G

4

Sv: Extern antenn?

Försökt hitta någon som har plockat isär den på nätet men inte funnit nått.

Som sagt de kan finnas, säkert massa plasthakar i modemet som huawei e220.
Telenor sim-kortet funkar i alla modem som är olåsta eller låsta till telenor.

Ang antennen så förstärker den signalen utan att vara direkt kopplat.
Man placerar den på modemet.


infoferenda har beställt in dessa
http://www.infoferenda.com/webbshop/ant … ersal.html

Frågade Anders och jag hade fått det runt bakfoten.
Man kopplar dosan som man lägger på modemet till en antenn och den drar ingen ström så den behöver alltså ingen strömkälla.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

5

Sv: Extern antenn?

Aha.. den där adaptern+antenn är nog värt att pröva... kostar ju inte skjortan heller.

Tack för tipset och en bra sida!
/G

6

Sv: Extern antenn?

Antenn följer inte med utan det är adaptern.
Så du får själv välja vilken antenn som kan passa för dig.

Riktantenn ifall du vet var närmaste mast sitter kanske.
Men sitter man i en bunker vet jag inte om riktantenn hjälper specielt mycket.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

7 Senaste redigerad av ingo (2008-03-04 00:37:13)

Sv: Extern antenn?

Är det någon som har provat den här "extraantennen" Kan kanske bli aktuellt att skaffa något liknande.
Det finns hur mycket folk som håller på med att bygga riktantenner till W-lan bara för att det är kul. Om jag inte har helt fel så ligger den frekvensen väldigt nära hsdpa prylarna? Skulle vara skönt om man kunde använda en pringelsburk i stället för en antenn för 1 lax! big_smile

8 Senaste redigerad av Anders Ekström (2008-03-04 23:45:50)

Sv: Extern antenn?

Hej,

vi har nu konverterkablage för att ansluta antenn direkt till Option Icon usb-modem. Med direktansluten antenn sparar du ytterliggare signalstyrka.

mvh
Anders Ekström
www.infoferenda.com
031 - 761 00 00

9

Sv: Extern antenn?

Nått i stil med denna?
http://bandwidth.mina-filer.com/imgs/9/0/pigtailuflrasma.jpg

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

10

Sv: Extern antenn?

Ja, fast med SMA/female-kontakt.  Eftersom det är vanligt med SMA/male-kontakter på vårt antennkablage.

// Anders

11

Sv: Extern antenn?

Hej Anders Ekström,

det där konverterkablaget till Option Icon usb modemet hittar jag inte på er hemsida.

Är det bara en luftledning eller.....

Skulle behöva en till nästa vecka, går det att ordna?

ken

12

Sv: Extern antenn?

Ledsen för sent svar. Här är länken http://www.infoferenda.com/webbshop/ant … sma-f.html