76

Sv: torrent?

Fribbe_a skrev:

hejsan, mitt första inlägg här nu, har dock läst väldigt mycket.

jag har två st telenor mobila bredband, 6mbit och 16(21)mbit, måste ju säga att 16mbit presterar mycket mycket bra på torrents, ligger konstant på 1mb/sek-1,5mb/sek... men bredbandskollen ger mig högts 7mbit och upp 1,2.
inga portar är öppna

på 6mbit så får jag tokigt nog 7mbit på bredbandskollen, men ligger runt 300-400kb/sek vid nerladdning.
här går det att öppna portar.

telenor har problem med den nya utorrent,bitcomet och bittorrent fick jag höra.
men INGA portar ska vara blockade eller låsta inte på några abonomagng elr modem.
De berättade med att det nya modemet som har stöd för 21mbit har lite konflikter med portar.

Telenor har ett tak på 10gb/dag i nerladdning. dock är det inte telenor som har satt gränsen, utan PTS, de regelerar taken för telenor.
Men detta gäller ändast om Masten är Tungt belastad, dag ut och dag in.

Innan ni uppnår gränsen så blir ni meddelade via sms till bredbandet.

Om ni har Tjänsten APN så har ni ju förtur till masten,
kommer ni över 10gb/dag så blir ni nerprioriterade på masten, då gäller nerprioriteringen framför APN

MVH Andreas

Har nyligen skaffat telenor kontant bredband, vad händer mer exakt efter att man har laddat ner 10 GB på en dag ? sänks bara hastigheten ?


Kan telenor se skillnad på fildelningstrafik och trafik från en FTP-server ?

Jag testade igår att ta hem en film på ca 1,2 GB och det gick som fortast i ca 3-4 Mbit/s enligt modemets mjukvara, hade i alla fall filmen efter ca 40 min vilket är helt ok med mobilt bredband.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

77 Senaste redigerad av Fribbe_a (2010-12-01 10:02:12)

Sv: torrent?

du blir nerprioriterad på masten, hastigheten sänks, men jag vet inte hur mycket, jag vet inte om de sänker hastigheten, eller om hastigheten sänks pga att man står sist i kön i masten.
men om inte masten är hårt traffikerad så hänger inget, utan allt rullar på som varnligt smile
Men 10gb/dag, rätt ok, mellan 280-310gb/månaden

de e runt 40 xbox spel,hdfilmer

ca 500 avi filmer.
går o leva med smile

78

Sv: torrent?

Fribbe_a skrev:

du blir nerprioriterad på masten, hastigheten sänks, men jag vet inte hur mycket, jag vet inte om de sänker hastigheten, eller om hastigheten sänks pga att man står sist i kön i masten.
men om inte masten är hårt traffikerad så hänger inget, utan allt rullar på som varnligt smile
Men 10gb/dag, rätt ok, mellan 280-310gb/månaden

de e runt 40 xbox spel,hdfilmer

ca 500 avi filmer.
går o leva med smile

Jo, det går att leva med... dock filmar jag en del själv och har en hemsida... Och när man vanligtvis har fiber att skämma bort sig med så...

Även om jag nu får tillbaka min fiber på tisdag så vill man ju kunna nå FTP-servern utanför hemmet.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

79 Senaste redigerad av johan_ben (2011-02-18 10:30:16)

Sv: torrent?

Jag ansluter mig nu till de förtvivlades skara. Även jag sitter nu på ett mobilt telenorabbonemang med Huwaeimodem som nästan känns värdelöst då torrentnedladdning går på 10-20 kb/sek. Jag har gjort en del förändringar som föreslagit på detta och andra forum, dock ingen bättring.

En del här i forumet, t ex ruva och fribbe_a verkar inte ha några problem.

Som jag förstår verkar lösningen vara VPN-tunnel, tex från Anonine. 30-50 kronor/månad kan det ju vara värt. Nu till mina frågor:

* kommer detta med största sannolikhet lösa problemet?
* kan jag använda samma VPN-abbonemang på mina tre datorer?
* kommer övrig nättrafik gå långsammare?
* kommer jag stöta på problem med andra internetbaserade aktiviteter, tex internetbank, spotify osv
* kommer internettrafik går långsammare, detta är ju inte så trevligt när man streamar från exv svt och tv4 play.

80 Senaste redigerad av Sam (2011-02-18 10:35:19)

Sv: torrent?

johan_ben skrev:

* kommer detta med största sannolikhet lösa problemet?
* kan jag använda samma VPN-abbonemang på mina tre datorer?
* kommer övrig nättrafik gå långsammare?
* kommer jag stöta på problem med andra internetbaserade aktiviteter, tex internetbank, spotify osv

1) Inte 100% säkert, men mest troligtvis kommer du landa på högre farter. 34 spänn är inga pengar för att ta reda på det. Däremot så borde du stänga av IPv6 på din dator eftersom mycket spills ut på den kanalen utanför VPN. Google kan hjälpa dig där.

2) Bara en router med inbyggd VPN klient eller dator med routing setup kan göra det.

3) Nej.

4) Inte vad jag vet. Har använt mycket VPN från utlandet (som hotellgäst i en diktaturstat) och då funkar det mesta utan problem. Använder du Anonine eller Ipredator så tror alla dessa sajter/program att du är i Sverige eftersom du får ett svenskt IP address. Ganska najs.

81 Senaste redigerad av G-Man (2011-02-18 10:39:46)

Sv: torrent?

ja
?
ja
ja
ja
för att vara kort
vet ej hur du menar med 3 datorer, men gissar att du menar samtidigt, då nej, men ej samtidigt så ja, tex datorn med torrent enbart för stunden och dom andra tex svt funkar som tidigare osv.

82

Sv: torrent?

johan_ben: Skaffa STATISK IP-adress hos Telenor så kommer det att funka även utan Anonine!

Jag har kört med det i ca 1 år nu o funkar finfint!

Har för mig att det kostar 95 kr per månad.

Statisk IP och Anonine: Då har du klockren lösning!

83

Sv: torrent?

Ja just det. 3 datorer samtidigt kräver helst en VPN Router. Annars går det bra att använda en dator (session) åt gången.

84

Sv: torrent?

CrazyFin skrev:

Statisk IP och Anonine: Då har du klockren lösning!

Men.....då är man inte anonym längre. cool

85

Sv: torrent?

Sam skrev:
CrazyFin skrev:

Statisk IP och Anonine: Då har du klockren lösning!

Men.....då är man inte anonym längre. cool

He,he... I och för sig inte men när jag vill vara det så loggar jag på via Anonine... cool

Så statisk IP hos Telenor 3G + Anonine = FINFINT! big_smile

86

Sv: torrent?

annars finns vpn router som jag kör, gör en fast länk för all trafik 'bakom den'
funkar med felias natade teorier.

87

Sv: torrent?

G-Man skrev:

annars finns vpn router som jag kör, gör en fast länk för all trafik 'bakom den'
funkar med felias natade teorier.

G-Man, menar du en router som kan köra VPN tunnel UTÅT från ditt interna nät?

Jag har en Vololink VA125 som kan köra VPN men inte den typ som jag behöver för att logga på på Anonine tyvärr...

Vad är det för VPN router du kör med som funkar mot Anonine?

Skulle ju i och för sig kunna bygga en liten linux box men jag är inte tillräckligt linux-kunnig för att klara mig igenom ett sånt projekt... sad

88 Senaste redigerad av G-Man (2011-02-18 11:10:22)

Sv: torrent?

CrazyFin skrev:
G-Man skrev:

annars finns vpn router som jag kör, gör en fast länk för all trafik 'bakom den'
funkar med felias natade teorier.

G-Man, menar du en router som kan köra VPN tunnel UTÅT från ditt interna nät?

Jag har en Vololink VA125 som kan köra VPN men inte den typ som jag behöver för att logga på på Anonine tyvärr...

Vad är det för VPN router du kör med som funkar mot Anonine?

Skulle ju i och för sig kunna bygga en liten linux box men jag är inte tillräckligt linux-kunnig för att klara mig igenom ett sånt projekt... sad

används till att länka ihop lan 'företags', funkar ok, men dyrt...
ej provat mot vpn tjänsterna, funkar från dom lan'en ut på nätet tongue

finns endel mini/floppy linux-router som har vpn moduler för anon-tjänster, funkar ypperligt annars och är snabb installerat.

tex
https://www.google.com/search?q=floppy+linux-router

ssl-tls all the way!

89 Senaste redigerad av CrazyFin (2011-02-18 12:08:42)

Sv: torrent?

G-Man, tackar för tipset.

har dragit mig för linux-router men den här verkar ju helt ok:

http://www.zelow.no/floppyfw/

och med en tydlig grafisk bild på:

http://bradskiff.webs.com/net_setup.htm

även FreeSCO verkar ju kanon: http://www.freesco.info/index.php?id=o

Hmmm jag kanske skall försöka mig på ett litet Linux-projekt ändå... Frågan är om det sen blir stökigt att sätta upp alla brandväggsregler på ett korrekt sätt?

90

Sv: torrent?

har kört en del freesco,
på en 486dx66mhz med två pci kort routade den 200mbit i full duplex utan problem med låg load enl uptime även med allt extra jag körde på den, bla eggdrops osv och 6667 ch.
körde även ftp med tls på den... det blev lite tungt så.. där gick gränsen smile

men som router har jag bara positivt att skriva om den.
adderade inget ping vid nätspel tex, sjukt snabb 3-6ms ping tot, får "eXtreme gamer routrar för tusenlappar att skämmas".

enda nega är extremt gammal kärna, så jag gick över till en nyare på en annan dator som hanterade 'det riktiga'. har flera surrandes fortfarande som går på fläktlösa moderkort med ssd diskar.

finns massa paket osv och är enkel att handha via ssh/telnet, och saknar man nått så brukar det lösa sig...
behöver ingen skärm alls, eller vga kort om man pillar lite, är enkel att flytta till tex cd-rom eller cf kort och köra ifrån istället för floppy.

sedan är kärnan gammal med vad det innebär i säkerhetsnivå, och usb stöd !

91 Senaste redigerad av G-Man (2011-02-18 15:30:07)

Sv: torrent?

tänk på IPv6 bara...

92

Sv: torrent?

Finns även http://www.smoothwall.org/

93

Sv: torrent?

G-Man skrev:

tänk på IPv6 bara...

Aha, är det därför jag får bättre fart med den gamla Laptopen i garderoben? Den har XP.

Synd att inte Dovado har PPTP eller D-Link Dir 855.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

94

Sv: torrent?

har försökt med Anderas guide ett par gånger nu och lyckas aldrig "/
använder Telenors 6mbit, får ut 0.5-1.5 enligt bredbandskollen.se. men tankar ändå max 20kb/s med p2p, VÄLDIGT jobbigt när jag ska uppdatera mitt wow till cataclysm, har väl fått hem 3gig(av10!) den senaste månaden"/

Någon som kan skicka en barnsäker guide om hur det går till? har inte råd att betala för en vpn i nuläget sad

tack!

95 Senaste redigerad av CrazyFin (2011-02-21 18:55:50)

Sv: torrent?

Sinep skrev:

har försökt med Anderas guide ett par gånger nu och lyckas aldrig "/
använder Telenors 6mbit, får ut 0.5-1.5 enligt bredbandskollen.se. men tankar ändå max 20kb/s med p2p, VÄLDIGT jobbigt när jag ska uppdatera mitt wow till cataclysm, har väl fått hem 3gig(av10!) den senaste månaden"/

Någon som kan skicka en barnsäker guide om hur det går till? har inte råd att betala för en vpn i nuläget sad

tack!

Säger som jag sagt tidigare:

Skaffa tjänsten STATISK IP-adress hos Telenor så kommer det att funka även utan Anonine som VPN-lösning!

Jag har kört med det i ca 1 år nu o funkar finfint!

Har för mig att det kostar 95 kr per månad. Äsch kom på nu att du inte har råd med VPN Anonine som kostar 42 kr per månad, då blir även lösningen med statisk IP hos Telenor för dyr...

96 Senaste redigerad av Sinep (2011-02-21 19:20:35)

Sv: torrent?

okej, tack för det snabba svaret! smile usch det vart så... aja får hoppas att det kommer några nya byggen på jobbet snart så att jag får in lite pengar smile

kom på att det är löning på fredag så kan lika väl testa en månad med anonine smile
sagt och gjort, redan uppe i högre hastigheter! inte skyhöga men får som sagt bara ut 0.5-1.5mbit av mitt mobila yikes

97

Sv: torrent?

Jag skall minsann också skaffa Anonine! Det är ju onekligen billigare än statisk IP-adress.

98

Sv: torrent?

Ursäkta om jag drar upp gammal tråd men har telenor fixat "torrent-portarna" eller problemet som finns med detta? Själv mäter jag ca 5.5 mbit/s och kan tanka i ca 600 kB/s. Av vad jag kan förstå så är det ganska hyfsat, och jag har inte gjort ett smack med VPN, publikt ip eller dyligt. Pluppen är förövrigt grön (i torrentprogrammet) och jag kör med internet.telenor.se.

99

Sv: torrent?

Jag tror dom har ändrat det, upplever samma sak.

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

100

Sv: torrent?

Istället är det trafik quota