1

Tråd: Bästa lösningen i det här scenariot?

Hej!

En vän till mig har idag Telia mobilt bredband med ett USB-modem som jag tror är ett Option Globesurfer Icon 7.2 (inte helt säkert). Mottagningen är dålig och han får i bästa fall EDGE-hastighet. Han vill få högre hastighet och möjlighet att använda uppkopplingen på flera datorer samtidigt. Här är mina idéer som jag skulle vilja ha era synpunkter på:

Alternativ 1: Köpa en router med inbyggt 3G-modem (HSDPA), som man kan koppla en riktantenn till eftersom det lär behövas. Ska fungera med befintliga Telia-abonnemanget. Jag vill i så fall gärna ha tips på modell, den ska ha ethernet och trådlöst nätverk.

Alternativ 2: Byta till ICE.net och köpa en D-35-router och en riktantenn om det behövs.

Vad tror ni blir bäst? Närmaste CDMA450-mast är ca 12 km bort. Närmaste mast från Svenska UMTS finns uppskattningsvis ca 5 km bort. smile

Mvh Johan

2

Sv: Bästa lösningen i det här scenariot?

Ice D35 blir klart billigast då routern för närvarande är gratis vid låst abbonemang i två år. Riktantennen behövs nog inte på det korta avståndet för att få full hastighet, åtminstone 2Mbit dagtid och natt, brukar vara lägre på kvällstid. Helst inget berg i vägen på sträckan till masten dock. 

Lämplig placering av routern utan riktantennen är i ett högt beläget fönster med fri sikt mot masten. Det medföljer två korta antennspröt. Med den ena vinklad horisontell och vänd med bredsidan mot masten, och det andra sprötet vinklat lodrät får jag högre hastighet än när båda spröten riktas rakt upp. På grund av närheten till en sjö.

3

Sv: Bästa lösningen i det här scenariot?

prova tele2 som har samma nät om det går snbbare, haft telia och det funkade uselt. tele2 funkar betydligt bättre även om det är samma nät.
med tex umr router enbit usb sladd så kan detta placeras för bästa fart.

4

Sv: Bästa lösningen i det här scenariot?

Tack för era svar! smile
Vi får se hur vi gör, att byta till Ice.net verkar vara ett bra alternativ men det är fortfarande bindningstid på Telia-abonnemanget.

Mvh Johan