1

Tråd: Basstationer???

jag klickade in på länken här på sidan för att kolla in hur nära mina basstationer ligger, men jag förstår inte riktigt allt, jag har telenor. och en mast ca 50 meter ifrån lägenheten som har svenska umts som operatör, är det telias?
1 km bort har jag en mast, operatör: telenor, teknik gsm, effekt 46 dBm.
Vad beteyder effekten? dBm?
brevid föregående antenn har jag en annan med med tre sändare alla är operatör:3GIS, teknik: UMTS, och effekt på 59dBm.

varför får jag bara en hastighet på 40kbit/s. modemet är ett globesurfer icon 7.2

Snälla hjälp mig att förstå tongue

2

Sv: Basstationer???

GSM = 2G, 90tals mobiler = ointressant.
UMTS = 3G, dvs det 'vi surfar med'.

Hi3G betecknar 3:s nät för mobiltelefoni.
3GIS betecknar 3:s och Telenors gemensamma nät för mobiltelefoni.
Svenska UMTS betecknar TeliaSoneras och Tele2:s gemensamma nät för mobiltelefoni.
ICE = CDMA450 betecknar Nordisk Mobiltelefons nät för digital mobiltelefoni i 450MHz-bandet.


dB är sändarens uteffekt i ett värde som EJ skrämmer allmänheten... (jag har värmt matlådan framför en 3G antenn... hoho) Skulle dom skriva 12000watt i effekt på en enhet som sitter på ett bostadstak så skulle det bli skriverier...

3

Sv: Basstationer???

Jag räknade nu ut att 46 dBm är 40 watt och 59 dBm är 795 watt.

Vad visar modemet för signalstyrka?

4

Sv: Basstationer???

Hur ser jag signalstyrkan? för klickar jag upp telenors program så är jag ansluten till UMTS och har tre staplar av 5, kan jag på något sätt förbättra min kapacitet? modemt är internt i datorn.
min sambo som sitter på ett teila abb har en surfhastighet på runt 8mbit/s och det är ju hästlängder bättre än mig sad, och jag valde ju telenor för att dels för att det är fri data mängd ner plus att jag har det i min mobil, och med den så har jag full 3g täckning när jag sitter brevid datorn, gjorde en koll på min iphone 3g, den har en dl på 0,35 Mbit/s


tack så länge!

5

Sv: Basstationer???

Är det samma låga hastighet även på natten/morgonen?
Vid överbelastning av sändarmasten prioriteras 3g-mobiltelefoner över 3g-internet abbonnemang har jag läst.
Visar Iphone verkligen max signalstyrka 5/5 på samma plats som den bärbara datorn visar 3/5?

6

Sv: Basstationer???

Jag får 100% signal med mobilen,
monterar jag simmet i usb dongeln så visar tex UMR 52%.

Staplarna betyder inte ett dyft tycker jag,
Med "connect programvaran på usb dongeln" så står det dB i stället = korrekt sätt att visa värdet!

7

Sv: Basstationer???

G-Man skrev:

GSM = 2G, 90tals mobiler = ointressant.
UMTS = 3G, dvs det 'vi surfar med'.

Hi3G betecknar 3:s nät för mobiltelefoni.
3GIS betecknar 3:s och Telenors gemensamma nät för mobiltelefoni.
Svenska UMTS betecknar TeliaSoneras och Tele2:s gemensamma nät för mobiltelefoni.
ICE = CDMA450 betecknar Nordisk Mobiltelefons nät för digital mobiltelefoni i 450MHz-bandet.


dB är sändarens uteffekt i ett värde som EJ skrämmer allmänheten... (jag har värmt matlådan framför en 3G antenn... hoho) Skulle dom skriva 12000watt i effekt på en enhet som sitter på ett bostadstak så skulle det bli skriverier...

Ush, man lär bli en självlysande grönt marshmallow om man vistas i närheten för länge.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

8

Sv: Basstationer???

keja01 skrev:

Är det samma låga hastighet även på natten/morgonen?
Vid överbelastning av sändarmasten prioriteras 3g-mobiltelefoner över 3g-internet abbonnemang har jag läst.
Visar Iphone verkligen max signalstyrka 5/5 på samma plats som den bärbara datorn visar 3/5?

jaa jag sitter med datorn i knäet och mobilen ligger precis brevid, och den har jag full täckning på och tre staplar på telenor programmet, kan jag se umr styrkan i det programet?
finns det något jag kan göra? eller är det bara till att acceptera att jag har kass uppkoppling jämfört med min vän?

9

Sv: Basstationer???

Testa gärna hastigheten med den bärbara datorn utomhus på ett ställe där det blir 5 av 5 pinnar i Telenor-programmet, som jämförelse.

10

Sv: Basstationer???

det ska jag absolut göra smile

men om man byter programet som man använder för att koppla upp sig med kan det bli bättre då?
blir det bättre om man byter modem? finns det alternativa interna 3g modem?

Tack för all hjälp så länge!