51

Sv: Dålig hastighet på ice

Andreas skrev:

Inte så att IP leasen löper ut och den kopplar om?

Que? Var ställer jag in det?

52 Senaste redigerad av keja01 (2009-11-25 23:41:38)

Sv: Dålig hastighet på ice

Jag skrev lite fel tidigare. Bäst hastighet och signalstyrka med D35 utan riktantenn får jag om båda spröten lutas horisontellt och med bredsidan mot sändarmasten. Spröten samverkar på ett positivt sätt när dom lutas lika mycket tydligen.

Grannen har nu också vänt sin standard riktantenn från Ice till horisontalläge och får en förbättring från -68 dBm till -66 dBm. Det är samma 2 dB förbättring som jag fick när jag vände min riktantenn från infoferenda.

Jag erinrar mig att den extra långa antennen från infoferenda visade 4 dBm starkare signal än standard antennen från Ice vid exakt samma placering när jag jämförde dem för drygt två år sedan.

53

Sv: Dålig hastighet på ice

Det intressanta är som nämnts tidigare inte signalstyrkan när man har dessa höga nivåer utan signalkvaliteten, framför allt för basstationen som ska plocka fram det brus som kommer just från ditt modem och avkoda det. Ligger man svagare i nivåer så är länkens överföringshastighet sedd i RF status monitor bästa parametern att gå efter för det är ju fart du vill ha. Annars Ec/Io kvoten.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

54

Sv: Dålig hastighet på ice

Mors!
Jag har stött på ett mystiskt problem med D35:an. Har dubbla riktantenner på taket riktade mot 2 olika master. Den närmaste är enligt ICE överbelastat och man funderar på att bygga ut. Det skumma är att D35 tappar signalen med jämna mellanrum. Nu har jag plockat ner routern och sitter med Ethernet till Mac:en och bara de små antennerna på D35:an. Mycket stabil signal om är lite svagare. Jag har ju Mac och kan inte köra axess manager...  Men ser att lampan på routern lyser orange då och då.

Dett är ju verkligen konstigt, skulle uppkopplingen vara säkrare utan riktantennerna, jag fattar noll. Bugg i modemet? Jag vet att wlan har varit svagt och detta har gett problem tidigare, men att routern tappar kontakten helt har blivit mer och mer vanligt. Någon som har en aning?

55 Senaste redigerad av jonasolof (2009-11-26 22:46:56)

Sv: Dålig hastighet på ice

riktantennen tar signal från en överlastad basstation. Då vill routern ansluta till en annan bas men riktantennen släcker ut signaler från andra håll så att förbindelsen tappas.

Pröva att växla, sätt riktantennen till den avlägsna basen i TX/RX kontakten. Sedan kan du ta en av antennerna på D35 och ansluta till kabeln till den riktantenn du för tillfället inte behöver. Du behöver en FME till TNC hona kontakt för det. Tejpa med eltejp eller vulktejp för skydd vid anslutningen. Pröva vertikalt eller horisontellt läge.
Du bör få bra förbindelse eftersom det funkar redan nere i huset med mer rundstrålande verkan.

En annan möjlighet är glappkontakt i anslutningen till antennen på taket. Korrossion i kontakter, släppt lödning eller något sådant. Koxialkablens innerledare kan ha släppt till kontakten i änden. Måste testas med en ohm-meter. Stoppa en knappnål i FME honans hål. Vill du inte stå på taket och göra det får du fixa en kortsluten krets med en FME övergång som du ansluter till kabeln. Sedan kan man mäta därnere. Ta bort kortslutningen och kolla att kretsen är öppen.

En del antenner är likströmskortslutna, andra inte så det är bäst att kolla kabel och antenn för sig.

I alla fall ett problem jag hellre skulle tackla än ABS-lampan som just tändes på min gamla Volvo. jag som var så nöjd, den hade ju gått bra i flera dar.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

56

Sv: Dålig hastighet på ice

kanske så att den väljer EN antenn primärt , och din två delning ger problem?

peka båda åt samma håll?

57

Sv: Dålig hastighet på ice

Jag kontaktade Ice support i frågan och fick beskedet att modemet sänder på en antenn och tar emot på den andra. Det stämmer vare sig med beteckningen RX/TX på den ena kontakten och radiochefens tidigare besked om att RX antennen är till för diversitymottagning. Vidare förklarar det inte hur det går till då modemet ansluter till två basstationer samtidigt. Detta har jag själv sett då jag kollat med RF status monitor, de listade kandidatstationerna byter färg när de ansluts.

Support sade också att om man växlar antenner kan man få det resultatet att man växlar mellan bra fart upp och bra fart med. Det hela låter ju logiskt men är möjligen en förenkling. 

Min förmodan är att anslutningen till två basstationer kan ske med användning av en antenn enbart, dvs TX/RX.

Eftersom det hela är grumligt återstår bara att testa. Båda antennerna åt ett håll är väl en bra början. Men det finns ju två håll som kan funka. Så båda behöver testas. En rundstrålande antenn har födelen att den inte släcker ut signalen från andra stationer så därför är varianten med modemets antenn uppe på taket också en variant att testa.

Ett inlägg från Ice vore välkommet 

Går man systematiskt till väga kontrollerar man dock först anslutningarna som nämnt tidigare.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

58

Sv: Dålig hastighet på ice

Jaha mina vänner, då har jag kommit till slutet i min resa mot bredband för denna gång. Jag kan summera det enligt följande: teliadongel i flaska vid nocken, svajig signal och sönderbruten dongel när jag skulle ta ur den ur frusen flaska :-( Tele2-dongel 10MB, lika svajig signal, hade som bäst uppe vid nocken 4MB lina, men det kopplar ner stup i kvarten. Hämtade ut ett D35 modem från ICE, köpte en extra riktantenn, borrade ner mig genom taket och monterade D35an i köket. Nu har jag en lina som snittar 2MB ner och 1Mb upp. Jag känner mig riktigt nöjd med detta, ska ev meka lite med att rikta om antennerna i dag. Ett stort tack till er alla för support.
Go jul å så.
Danne

59

Sv: Dålig hastighet på ice

Trevligt att höra att det blev bra. Efter jul kanske farten ökar, Ice ska ju uppgradera till 14 mbit/s enligt eget pressmeddelande.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

60 Senaste redigerad av LasseT (2011-01-20 07:42:55)

Sv: Dålig hastighet på ice

Nån mer än jag som upplevt extremt dålig prestanda sista veckan?
Jag är i huvudsak ansluten mot Bogsta masten i Nyköpng och enl. RF Statusmonitor så ser det ut så här

2,500 kbps i DRC stadigt under minst 5 min, 72/89db och -3,29db i Ec/Io

Nån som kan förklara?
Att gå in på detta forum och leta upp denna tråd tar idag c:a 30-60sek, normalt 0-2 sek

Uppdatering.
3h efter att jag mailade Net1 så börjar prestanda krypa uppåt för att nu vara 2,5 ned & 0,7 upp! Allt med samma värden i RFStatus. Uppenbarligen måste de väl ha haft ett problem nånstans bakåt i systemet?

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2