1

Tråd: Eltandborste - induktiv laddning - använda till annat?

Varit sugen på en "ladd" platta i flera år.

Tänk när man kommer hem så kastar man av telefoner osv i en skål, och i skålen är en "laddare".
På samma vis som en eltandborste laddar.

Då de inte har några kontakter utan man enbart ställer den i sitt ställ och så börjar den ladda, det är induktions laddning.

Borde inte vara omöjligt att plocka isär tandborsten och ta ut "funktionen" och bygga in den i sin mobiltelefon eller liknande produkt.

This sort of sealed arrangement is called inductive charging. Essentially, the toothbrush and the base form a two-part transformer, with the base having one part of the transformer and the toothbrush having the other. When you slide the toothbrush onto the base, the complete transformer is created and charge can flow.

The base contains one of the coils and the metal bar. The toothbrush contains the second coil. When you drop the toothbrush onto the base, you create the complete transformer!

Såg för några år sedan ett företag som hade utv en ladd platta men de hade inte börjat sälja den. Drog iväg ett mail till dem också och frågade hur de gick och att de höll på att utv den och att den skulle komma sinnomtid.

Vill dock inte slakta min fina dyra oral dent super duper med 3d, men om jag snubblar över en "trasig" så skall jag slö sönder den och titta på insidan.

Edit:
Såg att de finns platta rätt billigt nu.
http://store.pureenergy.com/index.cfm/f … ters_Apple

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

2

Sv: Eltandborste - induktiv laddning - använda till annat?

Det är super enkelt, en halv transformator.

enkelt beskrivet,
kolla "E I" trafos,
piggen i mitten på plattan är mitten strecket på E't

I tlf behöver du motsvarande spole samt reglering.
verkningsgraden på dessa är ytterst dåliga då trafon 'blir' trasig då den ej är komplett.

du vet väll att du kan ladda din tandborste/mobil vid dom jättekraftiga magnetfälten i 'stöldbågara' i din lokala klädaffär.
wink
linda en spole, och mät strömmen ur den så... men det gör så att bågen slutar funka...
hoppsan...
wink