1

Tråd: Aktiv förstärkning?

Har någon prövat med aktiv förstärkning av signalen från antennen? Jag bor illa till och signalen är helt väderberoende. Kan det var möjligt att lyfta nivån med någon antennförstärkare? Om möjligt i så fall med vilken typ av förstärkare? Har provat med en TV-antennförstärkare. Signalnivån höjdes men modemet fungerade inte, det blev ingen kontakt till datorn.

2

Sv: Aktiv förstärkning?

Hej Max,

vi har lite olika lösningar på ditt problem.

Vad använder du för antenn i dagsläget?

mvh
Anders

3 Senaste redigerad av jonasolof (2009-10-01 07:47:24)

Sv: Aktiv förstärkning?

Antennförstärkare är helt fel när det gäller CDMA med direktansltningtill sändaren om det sedan är telefon eller modem. Detta står beskrivet i en länk som jag givit i ett tidigare inlägg. I Australien finns en del som använt gamla analoga (linjära) antennförstärkare från den tiden man körde analogt på 450. Det är enligt källan böter på upp till tvåhundratusen AUD på att köra med förstärkare i det digitala 450-nätet för man pajar basstationens kommandon till de enskilda routrarna/modemen att anpassa effektnivån så att alla har lika stark signal.

Det är ju desssutom tekniskt helt fel att köra en sändare baklänges genom en TV-antennförstärkare. Förstärkaren måste vara tvåvägs. Jag har en för GSM (ej i Sverige), Infoferenda har sådana för 3G men lär knappast ha dem för cdma450.

Förresten undrar jag varför man får använda signalförstärkare för 3G men inte för cdma450. Teknikerna är ju CDMA i båda fallen. Tillståndsplikten (från operatör) beror nog just på de anförda tekniska aspekterna. Signalförstärkarna för 3G används för att få mobiltelefoner via att funka t ex i en källarlokal via återutsändning, inte för att förstärka signaler från t ex ett 3G modem som kan direktanslutas till yttre antenn. 

Rätt lösning är riktantenn(er), vid behov med stor förstärkning. Blir signalen för stark beordrar basstationen minskning.

Det låter konstigt att signalen skulle vara väderberoende. Det beror snarare på nivån av reflexer. Möjligen kan det bli värre om det blåser och regnar. En riktantenn ger en renare signal vilket syns på Ec/Io kvoten om man använder länkövervakningsprogrammet Axesstel status monitor eller debug i modemet D50.  Ju mindre reflexer (multipath) desto snabbare kommunikation.

Beskriv i vilket avseende du bor illa till och vad det är för hinder i vägen till de närmaste liggande basstationerna. Hur långt är det? Hur många -dBm signal har du? Avänd antenn? Router eller modem?

Infoferenda har förmodligen den utrustning du behöver men det kan ju vara intressant att snacka igenom problemet här först.

Bor man på första våningen mot en innergård i ett gammalt bostadskvarter går det ju aldrig att få en direkt signal och det går förmodligen inte heller att avhjälpa problem med en riktantenn, för det förutsätter att man kan hitta en huvudsaklig riktning som signalen kommer in via. Men redan att sätta antennen (rundstrålande) utanför fönstret istället för att ha den i rummet minskar reflexerna avsevärt. Möjligen skulle en liten riktantenn kunna hjälpa ytterligare, förutsatt att man testar olika vinklar.

Hade exakt den situationen i Stockholm där jag knappt kom ut på 3G med E220 modem. En antenn utanför fönstret kopplad till routern E960 gjorde att det funkade perfekt. Det är bara att shoppa på tills det funkar.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.