26

Sv: Diskriminering?

Vad betyder SAS?

Varför inte sätta upp en 3G router med wifi som Dovado eller telia E960 där det funkar.Yttre antenn för 3G, riktantenn på wifi tillbaka till huset. En till riktantenn och så en brygga in i LAN-switchen till lokala nätverket. Du kan nå flera hundra meter med bra wifiantenner. Dessutom  tillståndslöst i stf för 3G repeater och billigare. Det borde finnas begagnade flaggstänger att få tag att använda som mast.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

27

Sv: Diskriminering?

jonasolof skrev:

Vad betyder SAS?

Varför inte sätta upp en 3G router med wifi som Dovado eller telia E960 där det funkar.Yttre antenn för 3G, riktantenn på wifi tillbaka till huset. En till riktantenn och så en brygga in i LAN-switchen till lokala nätverket. Du kan nå flera hundra meter med bra wifiantenner. Dessutom  tillståndslöst i stf för 3G repeater och billigare. Det borde finnas begagnade flaggstänger att få tag att använda som mast.

Hahah.. jag såg att det blev knasigt, satt på muggen och skrev på iphonen... orkade inte ändra.. SAS, så att säga men man skriver det med små bokstäver men det tyckte inte herr iphone. sas.

Anyway, jag har fått meddelande från PTS och det finns några klurigheter jag tänkte fundera på. Återkommer nog om detta..
Ja, repeaterliknande lösningar är nog nästan det enda som är kvar, jag testade förresten med en stor parabol med modemet i en burk (ja egentligen en orgelpipa! från en kyrkorgel..) och det borde bli en rejäl skjuts i signalen men icke. Där är ju förlusten minimal, källan direkt på plats.
Repeaterlösning är lite lurig, måste ju hitta en plats där jag kan montera upp sakerna.. och så tätbefolkat är inte Sverige...
Men tack för alla tips, bra!! Det sätter fart på min tankeverksamhet iaf.
Vill gärna testa allt, eller som man säger i japan: Bättre att se en gång än att höra 100 gånger.

/Bob

Hon gick över gräsmattan, saftig och grön som alltid i juli.

Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat./ Nalle Puh

28

Sv: Diskriminering?

Vilka krav på fart har du egentligen?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

29

Sv: Diskriminering?

jonasolof skrev:

Vilka krav på fart har du egentligen?

Egentligen allt som är snabbare än 0.384 och dessutom UTAN surftak. Jag kan inte få ADSL så borde man ju kunna få ett alternativ eller hur?
Alternativet är annars: vill man ha bredband skall man flytta till större orter mao. så värnar ingen om landsbygden eller säger man bara att man gör det? ADSL har ju inget tak, 5 och 10Gb är ju skrattretande på mobiltbredband om man har 2 tonårsbarn som käkar bandbredd som krokodiler....

Hon gick över gräsmattan, saftig och grön som alltid i juli.

Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat./ Nalle Puh

30 Senaste redigerad av obinett (2009-07-29 07:15:24)

Sv: Diskriminering?

Hej igen!

Jag delger er svaret från PTS ang. mitt spörsmål gällande ADSL - mobiltbredbandsersättningsvariant.. (puh..)

Hej,    
Tack för din anmälan. Allmänhetens erfarenheter är viktiga för att vi ska kunna följa utvecklingen på marknaden.
Enligt lagen ska alla från sin bostad kunna ringa alla typer av samtal, nå larmtjänsten 112, kunna använda en funktionell Internetuppkoppling och skicka och ta emot fax. Det här är en minimirättighet, dvs. den lägsta basnivå som alla ska kunna få del av. Detsamma gäller om man har ett fast näringsställe, dvs. är företagare.
-> Däremot kräver inte lagen att anslutningen mellan bostaden och det fasta telenätet ska göras med viss teknik. PTS anser att såväl trådbundna som trådlösa tekniker behövs för att alla ska kunna ringa från sina bostäder.  Anslutningen kan alltså vara av koppartråd, fiber eller vara en radiobaserad anslutning, som till exempel via GSM- eller CDMA 2000-nätet i 450 Mhz-bandet. Flera av mobiloperatörerna har täckningskartor på sina webbplatser där man kan gå in och titta på vilken täckning ett visst område har. http://www.pts.se/sv/Telefoni/Mobil-telefoni/
Även andra operatörer än Telia Sonera kan erbjuda installation av abonnemang, t.ex. mobiloperatörer, kabel-TV- operatörer och stadsnät. PTS vet dock inte vilka som har det erbjudande som är bäst anpassat för ditt användarmönster. Du kan jämföra operatörernas priser på www.telepriskollen.se och sedan kontakta de operatörer du är intresserad av.
Vad som gäller mellan dig och företaget ska framgå av avtalsvillkoren. Lagen om elektronisk kommunikation reglerar endast att vissa punkter ska finnas med i operatörernas avtal med slutanvändare. Dessa punkter rör t.ex operatörens namn och adress, leveranstid och vilkoren för ersättning om tjänsten inte levereras enligt avtalet. PTS kan bedriva tillsyn över att dessa uppgifter finns med i avtalet. Läs mer om avtalets innehåll på: http://www.pts.se/sv/Regler/Konsumentratt/Avtal/
Om du anser att ett företag har oskäliga avtalsvillkor eller felaktig marknadsföring kan du anmäla detta till Konsumentverket www.konsumentverket.se som har tillsyn över den frågan.

Oskäliga avtalsvillkor: http://www.pts.se/sv/Regler/Konsumentra … lsvillkor/

Ett tips är också att använda dig av www.telepriskollen.se (PTS eget prisjämförelseverktyg) om du vill hitta alternativa bredbandsoperatörer och se vad de erbjuder. 

Mina frågor var till PTS:
Hej!

Jag har precis varit i kontakt med kundtjänst på XXXX via telefon och ställt frågan om det finns möjlighet att ansluta ADSL till mitt nuvarande nummer, detta var inte möjligt.
Jag frågade då om det fanns en mobilbredbandstjänst som alt. och det finns det men! med surftak på 5Gb. Jag förklarade för den mycket trevliga damen att detta inte var ett alternativ då jag har tonårsbarn som surfar flitigt på bla. youtube och då räcker det inte många dagar.
Jag känner mig minst sagt diskriminerad! Skall jag straffas ut för att jag bor på landet?

Har ni någon god idé hur jag skall bete mig i detta ärende, jag kan inte få ADSL (där finns inget surftak) Jag kan få mobiltbredband med surftak som inte räcker speciellt länge... detta känns inte speciellt bra.


Vänligen Byggare Bob

Vem påstår att Sverige är ett IT land ?

/Bob Hund?

Hon gick över gräsmattan, saftig och grön som alltid i juli.

Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat./ Nalle Puh

31 Senaste redigerad av jonasolof (2009-07-29 17:08:05)

Sv: Diskriminering?

Sverige är glesbygd utanför tätorterna, rejäl glesbygd dessutom. Penetrationen av bredband är lägre än i många andra länder. Korea, Belgien är två exempel.

Varför inte förhandla med Ice som ju velat erbjuda sig som alternativ till trådburet bredband bla i Värmland, t ex Torsby kommun. Du borde även kunna förhandla om surfaket. Trådlöst är ju inget alternativ till trådburet bredband alt. fiber om man inte kan få mer än 5 GB. För övrigt blir Ice sits lite svår när värmlandskommuner får eu-bidrag för att lägga ut fiber till enskilda stugor i skogen. Fastighetsägaren får betala nedläggningen från fastighetsgränsen som kan ligga långt bort om man har en jordbruksfastighet. Ute på värmlandsnäs bland de glesa husen anses det att man behöver 100 mbit/s. Hur skulle en Ice basstation klara belastningen från tjugo bandbredskäkande familjer?

Du får väl hetsa din kommun. se


http://www.sakom.se/ffh-bredband/


Hemma i Belgien får jag lägga til 5 euro om barnen går över taket 5 GB på mitt adsl-abb. Det borde inte vara så himla dyrt att lägga till några GB på et trådlöst abb heller.

Men oss curlingpappor emellan - varför ska du lösa problemet? Låt barnen som surfar göra det. Dom kan väl klättra i träd, mäta signalstyrkor, leta  basstationssektorer, sätta upp antenner, konfigurera routrar.
Dom flyttar ändå snart till stan och får stå för sitt eget bredbandsabb. Min 23-åring tittar på nedladdad film dagarna i ända när han är hemma, men nu när han bor i en en andrahandslägenhet i Stockholm tycker han inte ens att han behöver en 3G dongel som jag erbjöd honom. Trådburet eller wifi finns inte.

Nu är jag på landet under sommaren med en 14-åring och en 18-åring. De sitter vid tv och dator tio timmar om dygnet hur mkt solen än skiner.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

32

Sv: Diskriminering?

Hehe...

Det med träden lät kul.... haha.. skämt åsido, mina tonåringar är ryttare och är ständigt utomhus i ur och skur, du anar inte... bara för att hoppa runt med sina kameler och träna och tävla. Den som kör till tävlingar?? mm... just det.
Sedan finns det ett antal timmar (inte många..) där de utnyttjar 2000talets teknik, eller försöker iaf. men då är det uppkopplingen som stoppar dem. Jag kan ju då i min enfald tycka det är diskriminering då det är i mitt tycke en fullständig självklarhet att ALLA skall ha internetuppkoppling som de kan använda efter bästa förmåga. Det är 2000tal hur konstigt är det egentligen?
kan vara jag som är dum, jag börjar vackla.... men icke!!! Byggare Bob reser sig ur dammet skall kämpa till sista tegelsten.
Kommunen gör vad de kan (säger de) och det går i Kommunfart...

/BB

Hon gick över gräsmattan, saftig och grön som alltid i juli.

Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat./ Nalle Puh

33

Sv: Diskriminering?

Tja om ett lands myndigheter inte ger dig möjlighet att utöva dina mänskliga rättigheter och du inte kan föra saken till domstol inom landet återstår att få saken prövad i Strasbourg i Europeiska domstolen för mänskliga rättigheter. Jag har varit där i ett sådant ärende. Tror dock inte att tillgång till bredband ingår än så länge:-) Du kan ju pröva att hota kommunen...

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

34 Senaste redigerad av obinett (2009-07-31 10:38:55)

Sv: Diskriminering?

jonasolof skrev:

Tja om ett lands myndigheter inte ger dig möjlighet att utöva dina mänskliga rättigheter och du inte kan föra saken till domstol inom landet återstår att få saken prövad i Strasbourg i Europeiska domstolen för mänskliga rättigheter. Jag har varit där i ett sådant ärende. Tror dock inte att tillgång till bredband ingår än så länge:-) Du kan ju pröva att hota kommunen...

Hej igen!

Jodu, jag skrev och förklarade situationen för PTS idag. Det är väldigt lätt att förledas att tro det är goda uppkopplingsmöjligheter i Sverige tills man berättar hur det egentligen fungerar, då blir det ganska tyst.
Vi avvaktar får vi se, nu skall jag pyssla med lite annat..jo! Jag har satt ut mina närmaste master på en karta, ritat linjer åt de håll de är riktade och jag bor i "hålet"...
Ja just det.. masten som jag "vill" ta in är 41m hög alla andra ligger på 72m, kan tänkas att topografin ställer till det..
Hälsningar

Menta och Bob... :-)

Hon gick över gräsmattan, saftig och grön som alltid i juli.

Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat./ Nalle Puh