1

Tråd: Linux Ubuntu 9.04 Autentisering krävs för det trådlösa nätverket.

Hej

Är oerhört ny på det här med Linux, installerad Ubuntu 9.04 på en bärbar dator här hemma som var oanvänd och tänkte att nu ska vi lära oss nått nytt under semestern. Har dock redan stött på ett problem.

Vad är då mitt problem.

När jag försöker ansluta till mitt trådlösa nätverk, får jag efter en stunds försök av datorn att ansluta, upp en ruta som kräver att jag ska ange krypteringsnyckeln på nytt. Görs detta tar det ytterligare ett litet tag därefter återkommer samma ruta på nytt och detta fortsätter om man på nytt skriver in nyckeln.

När jag ställer in min accespunkt utan kryptering kan jag ansluta direkt utan några problem. Kortet i sig fungerar bra i 9.04, kan till och med ansluta till TELIA via 3G/GPRS, direkt out of the box, varför jag inte ser det som troligt att det är något fel på kortet. Har även testat att köra kortet i samma dator med Windows XP och då fungerar det att ansluta till accesspunkten med WPA kryptering.

Har tittat runt lite i övrigt och hittat att det eventuellt skulle kunna vara en bugg, men jag är inte tillräckligt händig på linux för att kunna lösa ut vad de menar att jag borde göra. Beskrivning av buggen finns att läsa här https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour … bug/339891.
Är inte säker på att det löser problemet då problemet handlar om helt andra kort.

Skulle vara trevligt om någon kunde ge mig några hjälpande steg i rätt riktning. Vill hemskt gärna få igång det trådlösa utan att behöva sänka säkerheten på nätet här hemma.

Tack på förhand

Quantum Satis - Den mängd som behövs