1 Senaste redigerad av jonasolof (2009-07-08 09:06:19)

Tråd: Strömmande internetradio i bil med Icenet D35 och bra antenner

Under vintern har jag kört en hel del med strömmande radio över edge och 3G i iphone hemma i Belgien. det funkar rätt så bra men det blir ändå rätt talrika avbrott, konstigt nog även om det är bra signal (Wunder radio, app i iPhone). Kör över ljudet till bilradion via en kassettadapter.

Är nu i Sverige över sommaren och har hunnit testa lite med iphone 3GS och icenet D35 router. Det funkar väldigt bra. Har inte upplevt några avbrott än. Dels är pingtiderna ofta kortare än med UMTS/3G och så är cellerna mångdubbelt större. Med cdma-tekniken blir handsover gradvis mellan basstationerna. Har dock inte åkt på långfärd än och provat. 

Enligt manualen för Axxess Manager är 88 dB och lägre mycket stark signal. Jag har mellan 66-80 dBd tre kvarts mil från basstationen.  Testar med dubbla antenner och olika spröt.  Dels kvartsvåg 0dB, dels vanligt förlängt spröt med en spole ca 50 cm långt som ger 3 dBd samt även smarteqs värstingspröt RA 3178, 91 cm långt och med 6 dBd förstärkning. Det är lätt att jämföra antenner eftersom man kan ha en som referens och byta mottagarantennen (dubbla antenner på routern, en för sändning/mottagning och en för diversitymottagning). De värden jag får då jag skiftar motsvarar angivna skillnader 0-3-6 dB. Två stycken 91 cm långa spröt kör man knappast omkring med men däremot de vanliga förlängda spröten Smarteq 3122.02 om drygt 50 cm känns OK. 


Ska så småningom testa en yagi med 6 element och en med 17 element som jag köpte från Allgon för snart 20 år sedan och använde i det belgiska 450-systemet för fast bruk. Får försöka hitta något ställe med dålig signal först i trakten av Öland och Östra Småland. Ölands sydspets  verkar lämpligt enligt täckningskartan. Där är det drygt fem mil till de närmaste basstationerna.

det vore också kul att testa med D50-modem utan yttre antenn för att få grepp om vilken signal man får med en dongle till skillnad från routern och ordentliga takantenner. Ska se om jag kan få någon butik att låna ut.


Abonnemanget är flex 49 kr i månaden, jag räknar med att slå i pristaket 399 kr/månad under semestern.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.