26

Sv: Howto: Publik IP-adress

Vad är "publik" IP ? Är det global statisk IP-adress eller global dynamisk IP-adress ?

27

Sv: Howto: Publik IP-adress

Publik IP är en IP som är åtkomlig från internet. Alltså inte ingår i serierna 10.x.x.x, 192.168.x.x eller 172-serierna som är för privata nätverk, också kallade "svarta IP-adresser".

28

Sv: Howto: Publik IP-adress

Alltså en global IP-adress. "Publik" är ett dåligt namn. Det finns många stora nät med lokala adresser som ju inom det nätet är publika. Alla mobilnätsanslutningar som jag har (fyra olika operatörer) har globala IP-adresser men de är dynamiska så man måste använda DDNS för att komma åt dem utifrån. Nå, det är ju inget problem ...

29

Sv: Howto: Publik IP-adress

Tacka vet jag fasta IP-adresser.....  De har i ett slag löst de flesta av mina tidigare uppkopplings- (och nedkopplings !-) problem

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

30

Sv: Howto: Publik IP-adress

nhu skrev:

Alltså en global IP-adress. "Publik" är ett dåligt namn. Det finns många stora nät med lokala adresser som ju inom det nätet är publika. Alla mobilnätsanslutningar som jag har (fyra olika operatörer) har globala IP-adresser men de är dynamiska så man måste använda DDNS för att komma åt dem utifrån. Nå, det är ju inget problem ...

Det kan hända att du tycker att "publik" IP-adress är ett dåligt namn. Det är dock ett ganska inarbetat och vedertaget begrepp.

31

Sv: Howto: Publik IP-adress

Inte första gången ett dåligt ord blir vedertaget. Vi kör med "publika" IP-adresser i vårt nät (ca. 100 abonnenter) med lokal domän 192.168.*.* men inte är de globala.

32

Sv: Howto: Publik IP-adress

Jag har adsl från en liten telestation. Under fem år med samma adslmodem byttes aldrig IP adressen. Sedan bytte jag till adsl router, ny MAC adress således. Då fick jag en ny IP adress som sedan inte har ändrats på fyra år. Gratis statisk adress.Vet inte vilken god fé som vakar över detta men jag är nöjd, lätt nå routern mm utifrån så jag behöver inte använda installerat DyndDNS.

Så det är en dynamostatisk globalpublik adress :-)

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

33

Sv: Howto: Publik IP-adress

nhu skrev:

Inte första gången ett dåligt ord blir vedertaget. Vi kör med "publika" IP-adresser i vårt nät (ca. 100 abonnenter) med lokal domän 192.168.*.* .


Det gör ni inte alls. Förstår inte varför du skall krångla till det här, hela världen vet ju väldigt väl vad en publik IP är.

Det finns publika eller privata adressrymder, och dessa kan sedan vara statiskt eller dynamiskt tilldelade. Inget tvetydigt med detta.

Som Svenix sade, "Publik IP är en IP som är åtkomlig från internet" (utan NAT eller annat "fusk" förstås).

/M

34

Sv: Howto: Publik IP-adress

Jag krånglar så gärna till allt jag kan ...

35

Sv: Howto: Publik IP-adress

Tjena,

Har märkt nu att bredband.tre.se spottar fram Class A privata IP (10.x.x.x) och därmed så funkar inte port forwarding. Har någon annan samma problem?

Tack,

Sam

36

Sv: Howto: Publik IP-adress

jag får 10.173.$.$

37

Sv: Howto: Publik IP-adress

För ett par dagar sedan så slutade min DDNS att fungera. Kameran är på 1000 km avstånd så jag kan inte kolla vilken adress den får men tydligen får den någon sorts adress eftersom den kan skicka epost (kameran). Tidigare kunde jag komma in i routern utifrån.

Och jag som trodde att det trådlösa eländet äntligen börjat fungera. Nu blir det att börja bråka med olika operatörer igen ...

38

Sv: Howto: Publik IP-adress

nhu skrev:

För ett par dagar sedan så slutade min DDNS att fungera. Kameran är på 1000 km avstånd så jag kan inte kolla vilken adress den får men tydligen får den någon sorts adress eftersom den kan skicka epost (kameran). Tidigare kunde jag komma in i routern utifrån.

Och jag som trodde att det trådlösa eländet äntligen börjat fungera. Nu blir det att börja bråka med olika operatörer igen ...

Och du har ingen uppdatering på dyndns hemsida när du loggar in där?
Om inte så kan du alltid titta i mailheadern på mailet som skickades ofta står mailaddressen där mailet skickades ifrån och du kan då prova att ansluta emot den.

39

Sv: Howto: Publik IP-adress

vissa puckade webbmail system strippar denna vitala information...
men ren pop3 brukar visa det.

40

Sv: Howto: Publik IP-adress

Jag använder no-ip.org och DDNS visar en IP-adress som går till mobile.tre.se.  Den verkar vara OK men jag får ingen kontakt med TPlinken eller kameran.

Det verkar som om alla portar är stängda på den adress jag fått. Förut har det inte varit problem. Har Tre börjat blockera alla inkommande portar ? Det är i så fall mycket illa.

41 Senaste redigerad av nhu (2013-05-15 18:53:44)

Sv: Howto: Publik IP-adress

Just som jag skrivit ovanstående så fick jag plötsligt kontakt igen. En koll på no-ip.org visar att IP-numret ändrats. Då jag testar porten så är den helt riktigt öppen. Men portarna 22 och 80 är stängda och jag skulle behöva dem.

Är det så att Tre har olika portpolitik för olika adresser ? Då beror det helt på slumpen om man kommer åt kameran/datorn (jag har en Raspberry Pi där) eller inte. Har nån någonsin sett något dokument över Tres politik ifråga om portar ? Eller är allt bara godtyckligt och ändras hela tiden ?

42

Sv: Howto: Publik IP-adress

Vad står det för ip adress i mailet?

43

Sv: Howto: Publik IP-adress

IP-adressen var 2.68.93.217 (då det inte fungerade). Gmail visar hela alltihop med Visa original (från menyn).

44

Sv: Howto: Publik IP-adress

Vad är det för ip adress nu?
Hur ser det ut är det usb modem i router du kör och sen kopplat rasberry  till den eller kör du usb modem direkt i rasberry?

45

Sv: Howto: Publik IP-adress

Nu har jag 37.250.160.217 och kommer åt routern (TPlink MR3420). Raspberryn är kopplad till en port på routern. Tyvärr är port 22 stängd som jag använt för ssh till Raspberryn. Likaså 80 (och alla andra portar jag testat utom den till kameran och till routern). Jag har ett E392 kopplat till USB på routern. Det verkar fungera bra. Problemet är bara de stängda portarna. Som tydligen varierar.

46

Sv: Howto: Publik IP-adress

Testar du portarna med nmap?
En till fråga.
Kör du port forwarding eller dmz?

47

Sv: Howto: Publik IP-adress

nhu skrev:

IP-adressen var 2.68.93.217 (då det inte fungerade). Gmail visar hela alltihop med Visa original (från menyn).

ja, men bara via webbläsare, inte native i android. iaf dom jag provat :-)
fanns förut, och försvann vid någon uppdatering för flera år sedan.

48

Sv: Howto: Publik IP-adress

En enkel work around är att köra med jumproutrar som ger vpn. De togs fram för ip-kameror. Jag har skrivit om dem ang användning i virtual cable mode. Portarna spelar förmodligen ingen roll då. Inte heller eventuell uppdatering av Dyndns. Inte heller strömavbrott. De små burkarna hittar varandra via en server och kopplar sedan upp länken.

http://automonitor.net/produse.html

De håller på att ta fram en ny generation som ska vara snabbare och kunna utnyttja LTE-farter. Jag har koppplat samman grejor från tre nätverk samtidigt med jumproutrar. Razvan som leder företaget är tekniskt kunnig, hjälpsam och trevlig. Skriver utmärkt engelska.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

49

Sv: Howto: Publik IP-adress

Man kan alltid använda SMS "status" kommando för att fiska fram IP addressen på DOVADO routern.

50

Sv: Howto: Publik IP-adress

Jag använde

http://www.yougetsignal.com/tools/open-ports/

men tydligen fungerar nmap också. nmap är bättre i den meningen att det ger en lista på öppna portar (och har en massa nyttiga funktioner).

Jag måste kolla in min anslutning nu då den fungerar så man ser hur det borde vara. Det intressanta är att alla portar är stängda utom två som jag har använt för kameran och routern. Det måste finnas nån automatik i Tre som kollar in vilka portar man brukar använda för jag kan inte se att just dessa annars skulle vara öppna. Men jag vill gärna ha öppna portar också för ssh och http (till Raspberry som har USB-kamera inomhus och mäter temperatur+fuktighet). Så borde jag fixa ett program som inifrån då och då använder dessa portar ?

Operatörernas underliga politik ifråga om portarna ställer till besvär då man inte kan lita på att en port är öppen. Jag förstår att de vill hindra skurkar från att komma in men det borde finnas en enkel mekanism för kunden att öppna de portar han behöver. Jag sköter själv om vårt byanät (fiber) men har i stället för globala (publika) IP-adresser satt in en brandmur med alla portar öppna (det går att mappa en lokal adress på en global ifall man absolut vill men av säkerhetsskäl avråder jag).

Tack till jonasolof för tipset. Jumproutern är absolut intressant. Liksom all teknik som går genom stängda portar och andra hinder. VPN försöker jag undvika och använder ssh i stället. Tillsvidare har det fungerat utmärkt men jag måste fundera ut nånting som går genom stängda portar.