1

Tråd: Snabb ner mkt långsam upp

4GR
Plötsligt har internet under några veckor fungerat med mkt ojämn hastighet. Kollade först med Tele2 men fick bekräftat via mejl (t.o.m. undertecknat med namn) att dom inte haft problem med min mast. Körde bredbandskollen och det är upphastigheten som är felet.
Ner: 10,15 Mbit/s   Upp: 0,02 Mbit/s
Ungefär samma värde på datorn som är kopplad med kabel till 4GR som dator kopplad via Wi-fi.

FW 5.0.16    Signal 80% (4G)  modem E398

Innan dessa problem uppstod har allt fungerat perfekt i över ett år. Detta är min första Dovadoprodukt som fungerat över ett år så det är kanske dags att kasta den nu?
Någon rekommendation?

2

Sv: Snabb ner mkt långsam upp

Kör du via lte eller 3G ?

Provat att starta om den?

Är det snö/vatten mellan modemet och masten?

3

Sv: Snabb ner mkt långsam upp

1) Uppgradera routerns firmware. Den är super gammal: www.dovado.com/firmware
2) Du har möjligtvis MTU/MRU problem: https://www.dropbox.com/s/yf4m39x6djm0a … 2%204G.png

Vänd dig till instruktionerna på våran FAQ för att verifiera problemet: http://www.dovado.com/en/support/faq

Tack

Sam / Team DOVADO

4

Sv: Snabb ner mkt långsam upp

Jag har den absoluta uppfattningen om att tekniska grejor som fungerar skall man inte röra i. Detta system har fungerat i över ett år utan problem. Ja jag har fått flera mail från Dovado om att det finns uppdaterad fw, men jag har läst fler inlägg i detta forum om problem efter uppdatering!

G-Man: Det står 4G på modemet och jag har skrivit "Signal 80% (4G)"
Har stängt av över en natt, men det blev inte bättre.

"Är det snö/vatten mellan modemet och masten?"vet inte riktigt vad du menar. Modemet hänger via USB-kabel innanför fönstret via vilket jag kan se masten 200 meter bort.

SAM (skönt att ha dig tillbaks vår vän i nöden)
1) som du läst ovan förstår du varför jag inte uppdaterat fw
Skall kolla dina andra punkter senare.

Som ni förstår är jag inte intresserad av router/datorteknik. Det är bara ett verktyg för mina andra intressen. Hade det funnits en internetanslutning enkel som ett järnspett hade jag köpt en sån omgående.

5

Sv: Snabb ner mkt långsam upp

Jag skulle säga att du ska uppdatera routern. Dovado kommer nog inte ge någon support annars.

Vill du ha enkelhet skulle jag rekommendera en router med inbyggt modem som du kan köpa från operatören. Dessa brukar ofta ha vissa andra problem, men av egen erfarenhet så brukar de vara lättare - med det sagt inte bättre - men ofta duger de för de flesta!

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

6

Sv: Snabb ner mkt långsam upp

BGA skrev:

Jag har den absoluta uppfattningen om att tekniska grejor som fungerar skall man inte röra i. Detta system har fungerat i över ett år utan problem. Ja jag har fått flera mail från Dovado om att det finns uppdaterad fw, men jag har läst fler inlägg i detta forum om problem efter uppdatering!

Vilka problem?

Våra Windows/Mac uppgraderingsverktyg innehåller en räddningsfunktion (Rescue) ifall det skulle gå fel. Ta en titt: www.dovado.com/firmware

Tutorial videon hittar man här: http://www.youtube.com/watch?v=2u8XIx1Bi0A

Jag rekommenderar dig dock att spara ner din konfigurationsfil lokalt på datorn. Den kan du hämta ner från UPGRADE->CONFIGURATIONS sidan i routern.

Och eftersom du använder Tele2, så är det säkert MTU/MRU problem du upplever, eftersom det är det enda nätet folk här på forumet (och utanför) har märkt såna tillfälliga problem med <1Mbps uppladdningar.

Tack,

Sam / Team DOVADO

7

Sv: Snabb ner mkt långsam upp

Ingen skugga skall falla över Dovado i detta fallet!
DET ÄR TELE2 som har NÄTPROBLEM i Skåne (södra Sverige?)
Som vanligt nekar dom till att ha problem när man ringer eller mejlar, men nyss överbevisade jag supporten och dom erkände att dom fått felrapporter redan 10 febr vilket stämmer bra med mina erfarenheter.
Jag tog två skärmdumpar på Bredbandskollen med 29 minuters mellanrum. Upphastigheten är 12,38 Mbits/s resp. 0,02 Mbits/s
Mätte samtidigt i min telefon och fick ungefär samma resultat.
Mejlade skärmdumpar och resultat till Tele2 och ställda inför dessa fakta erkände dom och började prata om kompensation.
Mina kontakter har varit: Tele2 Kundservice Sebastian Ekman,
Mikael Kvist, Johan Roos.

Mikael Kvist gav mig denna info: "Om ni kan ändra MTU:n så kan ni ändra den till 1400 istället för 1500 som borde stå som standard."

Sam: Jag jag ber om ursäkt att jag misstänkt 4GR. Jag har nu uppgraderat till senaste o sista Fw. Skall jag ändra till MTU1400 och hur skall "Let the router select safe settings" stå?

Detta inlägg borde kopieras/flyttas till Tele2 forumsdelen. Kan någon moderator göra detta?

Tack o hälsningar,
Bo Gunnar Andersson

8 Senaste redigerad av Sam (2014-03-05 17:57:05)

Sv: Snabb ner mkt långsam upp

Hej Bo,

Vad bra att det löste sig! Du kan bocka bort "Let the router select safe settings", och mata in 1400 some både MTU och MRU. Välj MSS Clamping, spara inställningar och starta om routern därefter.

Hör gärna av dig med resultat!

tack,

Sam / Team DOVADO

9

Sv: Snabb ner mkt långsam upp

Hoppar in här,

MTU: 1450
MRU: 1450
Tx Queue Length:      20
MSS Clamping         Enable
Upload packet size  2048
Download packet size 2048

Har funkat hyggligt för mig med t2 tidigare.

10

Sv: Snabb ner mkt långsam upp

Kollade just nu:

Dator via 4GR    ner: 12,4                              upp: 0,00

Tel. Galaxy 4G   ner: 33,589 (nytt rekord!)      upp: 0,077

TELE2! Hur f,,n skall man kunna jobba med en sådan dator?
Har pågått en månad nu!

Bo Gunnar Andersson

11

Sv: Snabb ner mkt långsam upp

kolla med galaxy S4 tethering över usb till datorn. Men farten upp är ju urdålig.

Jag upplevde samma sak med felaktiga och senare utbyta ZTE MF93d mot telenor i somras. Galaxy S4 visade full fart, nära 60 mbit/s ned vid stark signal men routern gav bara 1 mbit/s.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

12

Sv: Snabb ner mkt långsam upp

Senaste meddelande från tele2:

"Hej Bo,

Jag beklagar de störningar som ni har med tjänsten. Den beräknade klartiden vi har just nu är att driftstörningen ska vara åtgärdad 2014-03-10 17:00. Detta är ingen exakt tid utan driftstörningen kan bli åtgärdad både tidigare och senare.

Mvh Malin Karlström

Tele2 Kundservice"

Om dom håller den tiden har jag varit utan upphastighet i en månad! Vilken ersättning skall jag kräva? Har KV eller PTS någon schablon?

BoGunnar

13

Sv: Snabb ner mkt långsam upp

Här är informationen i Tele2s allmänna villkor:
Har felet eller driftavbrottet varat minst:
– fem (5) arbetsdagar i följd utgår ersättning med motsvarande en (1) månads abonnemangsavgift,
– tio (10) arbetsdagar i följd utgår ersättning med motsvarande två (2) månaders abonnemangsavgift,
– femton (15) arbetsdagar i följd utgår ersättning med motsvarande tre (3) månaders abonnemangsavgift.

Detta gäller förutsatt att felet beror på Tele2. Ersättningen gäller från det datum du gjorde första felanmälan. Det gäller också endast om tjänsten varit otillgänglig, alltså inte kunnat användas alls.

Om det har gått att använda bredbandet kan du fortfarande ha rätt till ersättning. Mitt tips är att du ringer Tele2 när det fungerar igen för att höra efter! Blir du inte nöjd med vad de erbjuder dig kan du kontakta exempelvis Telekområdgivarna.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

14

Sv: Snabb ner mkt långsam upp

Jag fick också bekräftat från (Telenor/N4M) att det var/är problem här i Skåne.

Nu har jag redan lagt mitt abonnemang vilande, men de har hela tiden sagt att de hade absolut inga kända störningar. Bara att det måste vara min utrustning som felar. Nu gick det förbi den vanliga supporten när jag gjorde deras "felsökningstest" och skickade in bilder. Då fick jag besked att det troligtvis berodde fel i nätet som var under utredning.

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

15

Sv: Snabb ner mkt långsam upp

Vad innebar felsökningstestet och vilka uppgifter fanns på  bilderna som skickades? Dessa uplysningar är av intresse på ett forum där vi försöker hjälpa användare som har problem.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

16

Sv: Snabb ner mkt långsam upp

Det dom vill ha är snapshot från bredbandskollen, dels på hemadressen samt nära basstationen (närmaste!).

Hur många kunder vet vilken basstation de är uppkopplade mot? Det behöver ju inte ens vara den närmaste, vilket det inte var i mitt fall, även om jag testat den också med samma problem. Varför ska jag felsöka åt dem? Och varför just test mot bredbandskollen, den visar normalt betydligt högre hastighet än t ex speedtest.net?

Den största frågan vad ger detta i felsökningssyfte, mer än att de kan konstatera att kunden har problem, ev. "bor" för långt ifrån basstationen. Det är ju Mobilt bredband, varför då utgå ifrån adressen abonnemanget står på.

De erbjuder dock kompensation eller direktavslutning av abonnemanget.

Säga vad man vill men Telias support är ljusår bättre på alla sätt.

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

17

Sv: Snabb ner mkt långsam upp

De flesta vet inte vilken mast de kopplar upp mot.
Många säger "jag ser masten härifrån" men hur vet man att det är den?
Det kan ju vara en mast ena eller delar av dagen och en annan andra dagar.
Tre kör också det där att fungerar det på adressen som man är registrerad så anses det fungera.


Lite märkligt att de erbjuder direktavslutning operatörerna brukar hålla i kunderna in i det sista men det var likadant när jag sa upp mitt abonnemang inget försök att ha mig kvar.
Men skönt att jag slapp argumentera.

18

Sv: Snabb ner mkt långsam upp

Generellt sett kör ju operatörerna med att det ska fungera på hemadressen och i vissa fall jobbadressen av den anledningen att det är lättast så. Ofta tar operatörerna dock in felanmälningar för att ha i systemen, men det ger inte tillåtelse att avsluta abonnemangen.

Ibland blir det ju billigare för operatörerna att tillåta ett direktavslut än att försöka åtgärda problemet och skicka ut tekniker för att lösa problemet.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

19

Sv: Snabb ner mkt långsam upp

Synd bara att ibland när man verkligen vill säga upp så måste man sitta och tjafsa med något i deras kundtjänst "eller tekniska support"
Det är lite som ett lotteri ibland går det inbland inte.

20

Sv: Snabb ner mkt långsam upp

Danne skrev:

"Det dom vill ha är snapshot från bredbandskollen, dels på hemadressen samt nära basstationen (närmaste!)."

Det är verkligen tunt som underlag för felsökning. Problemet är att operatörerna begärt att användarna inte ska ha tillgång till signaldata som SINR, cell ID, PCI och använt band. Telia är värst på att skala bort information, se deras connection manager för huaweimodem.

Om jag kan visa att jag har DL eller UL under 1 mbit/s trots RSRP -80 dBm, SINR över 20 och kan ange en specifik mast så är det ett fel som bör föranleda felsökning i nätet efter det att support prövat t ex MTU mm - detta även om det bara är en enda kund som felanmäler.

Problemet verkar vara att LTE nätet, som är en enormt komplex teknologi. inte har någon feedback som kan rapportera felfunktion på cellnivå. Det vore enkelt att ha kontrolroutrar i varje cell som övervakade systemet och som skickade felanmälan med data eller SMS vid behov. Routern kunde göra en funktionskoll mot en server var tionde minut. Direktlarmande system införs nu bl a för hissar, jag har en bekant som håller på med detta.  Med feedbacksystem skulle också support kunna svara kunden att det enligt deras egen kontrollfunktion ute i cellen inte föreligger något fel om så är fallet.  Det skulle åtminstone skapa klarhet för kunden. PTS och ministern borde ta tag i detta.

Frågan är hur användarhänvändelser till support aggregeras i första linjen support så att driftsansvariga startar felsökning. Det verkar överlag fungera dåligt. Och det kan bara fungera dåligt när de genom eget grepp får så dåliga ingångsdata. Hur skulle det vara i trafikflyg om den enda felsignal piloterna fick var att en motor inte varvar som den ska men ingen ytterligare info finns...

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

21

Sv: Snabb ner mkt långsam upp

Finns felsökning i näten, men operatörerna väljer bort den då det kostar pengar att köra den.

22

Sv: Snabb ner mkt långsam upp

Tja felen kostar dem ju ingenting eftersom kunderna inte kommer åt att rapportera fel då support kan välja att negligera dem.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

23

Sv: Snabb ner mkt långsam upp

Är som telia-adsl som krävde att felanmäla eposten ska eposta in felanmälan - moment 22

24

Sv: Snabb ner mkt långsam upp

Grundstämningen bland användarna gentemot operatörernas attityd till felanmälningar är således resignation och defaitism. Operatörerna lyckas således att hålla supportkostnaderna nere. Snyggt jobbat tycker uppenbarligen  företagsledningarna. Bristande felkontroll och taskig support kan trollas bort med marknadsföringsspinn.

Det är som när jag som läkare talade med landstingspolitikern om hur en del åtgärder skulle försämra sjukvården. Det tyckte han inte spelade någon roll. Det viktiga var inte de verkliga förhållandena utan hur sjukvården uppfattades. Och det kunde man påverka med politiskt spinn billigare. Nemesis slog till när han sedan dog vid en bypassoperation. Men operatörernas ledningar känner sig nog inte hotade av någon varnande Kassandras profetior. De är som bankirer, kammar hem pengarna till sig själva ändå oavsett hur det går för spararna/kunderna.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

25

Sv: Snabb ner mkt långsam upp

Felet kvarstår. Fick mejlsvar i går:
"Hej Bo!
Beräknad klartid på långsam uppladdning via 4G är idag den 17:e mars klockan 17:00."

Men det stämde inte för jag har samma fel idag!
Ringde support och fick besked att felet finns i södra Sverige och dom jobbar på det!

Felet är intermittent. Enligt Bredbandskollen har jag ena stunden 10-15 Mbit/s ner o upp och nästa mätning 0,003 ner.

Beträffande support har Tele2 i alla fall en stor fördel - dom svarar nästan omedelbart när man ringer. Har erfarenhet av Tre och Telia sedan tidigare och då var det hopplöst att bara komma fram. Sedan att det bara sitter ett stort ? i andra ändan som förnekar alla problem är ju tråkigt, men det får man försöka ta sig förbi.

Beträffande mast: Bor man som jag i en medelstor by på Skånska landsbygden med 11km till nästa by så tror jag att det är masten som jag ser några hundra meter bort som jag är kopplad till. Nerhastigheten ligger alltid på 10-20 Mbit/s och det hade den inte kunnat göra till en annan mast.