26

Sv: Tele2 höjer nu också priserna

Men är faxen verkligen säkrare eller är det bara en myt. Som ingenjör skulle jag inte se något problem med att "avlyssna" ett faxmeddelande.

27

Sv: Tele2 höjer nu också priserna

Men svårt att förvanska meddelandet.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

28

Sv: Tele2 höjer nu också priserna

jag får fortfarande fax från en vårdcentral titt som tätt,
fel nummer i en av deras faxar eller dyl, jag har tjaffsat med dom i timmar utan bättring... anting fattar dom inte hur den funkar eller så har dom ej tid... :-)  mer arbetet att skicka om det måste vara större !


säkerhetan på vanlig fax är NOLL, det finns krypterad fax också, men få vet om det.

29

Sv: Tele2 höjer nu också priserna

Skicka faxen vidare till aftonbladet. Du har ingen tystnadsplikt. Jag brukar få fax som ska till en belgisk diamanthandlare. Rätt kul.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

30

Sv: Tele2 höjer nu också priserna

jonasolof skrev:

Juristrer använder gärna fax mellan sig när de är motparter. Mail och pdf är farligt. Man kan läsa ett pdf med OCR och ändra det. så de skannar printade pdf och faxar det. Handlar inte om bristande kompetens. Jag har fem års erfarenhet av faxutväxlande i en process.

Därför företag har börjat införa krypterad mailväxling smile
Vi har det internt, dock måste man välja till det om man vill att mailet skall vara krypterat, typ när vi skickar lösenord.
Och motparten måste ha samma möjlighet att avkryptera mailet.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

31

Sv: Tele2 höjer nu också priserna

jonasolof skrev:

Juristrer använder gärna fax mellan sig när de är motparter. Mail och pdf är farligt. Man kan läsa ett pdf med OCR och ändra det. så de skannar printade pdf och faxar det. Handlar inte om bristande kompetens. Jag har fem års erfarenhet av faxutväxlande i en process.

Jo för både affärs samt juridiska dokument används fax eftersom ett fax innehåller en säker identifiering av en avsändare plus att det då går relativt snabbt jämfört med snigelpost.

Jobbmässigt så använder vi alltid fax (krav i mitt företags kvalitetssäkringssystem för att beställa/bekräfta en offert).

Nu jobbas det med "digitala signeringar" men det tar nog tid innan det finns en allmänt spridd lösning.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

32

Sv: Tele2 höjer nu också priserna

En tjänst som kräver fax bla för att fungera fullt ut är bla bilregistret.
Så bilhandlare använder det mycket.

33

Sv: Tele2 höjer nu också priserna

Är VÄLDIGT glad över att INTE behöva förnya abb på Tele2 då det blivit kraftfull försämring av både hastighet och kvot från 80Mbit - 80GB. Det blev något fel för något år sedan och det ändrades till att gå ut någon gång 2015 men jag fick det verifierat att det går ut nu i december så det går att förlänga/ändra nu i slutet av oktober (enligt det inspelade kontraktet) MEN som det är nu så kommer jag absolut inte att utnyttja det för med det alternativ som finns så är jag väldigt nöjd med nuvarande abb (349kr/mån).
Jag hade förhoppning på att sett ett 150Mbit abb med kvot 150GB abb men det blev som sagt var en kraftfull försämring av mina förhoppningar.

34

Sv: Tele2 höjer nu också priserna

går bra att faxa med sip/voip.
sedan lever bilregistret kvar på 80talet.

35

Sv: Tele2 höjer nu också priserna

Nu har de sänkt priserna lite igen. Nu gäller 3/15/40/60 GB för 99/169/269/369 Kr.

Förhoppningsvis fortsätter det åt rätt håll, med tanke på att alla tjänster kräver mer och mer trafik.

36 Senaste redigerad av careface (2014-02-05 19:12:08)

Sv: Tele2 höjer nu också priserna

Var hittar du dessa priser? På deras hemsida står det 399kr/månad för 60GB data.
http://www.tele2.se/mobilt-bredband/abonnemang.aspx

EDIT: Om jag klickade mig vidare såg jag också de nya priserna. Men bra att de sänker priserna, förhoppningsvis går det åt rätt håll! Men har svårt att tro att det sker vidare hos Telia och Telenor, tyvärr.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

37

Sv: Tele2 höjer nu också priserna

Nja varit dessa priser sen höjningen om man valt bort modem/router.

38

Sv: Tele2 höjer nu också priserna

Går åt rätt håll.... ??  Telia har just nu höjt sina företagsabb. rejält. Från Företag Stor med 20 Gb för 229 SEK+moms till Företag L(arge) med 20 Gb för 399 för 399 SEK+moms. Snyggare förpackning med ny etikett och 170 SEK+moms dyrare per månad.....

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

39

Sv: Tele2 höjer nu också priserna

Telias nya CEO nämnde i en intervju nyligen att man måste börja blir bättre på att ta betalt för trafiken då de vanliga inkomstkanalerna krymper iom att folk använder IP tjänster istället för hederlig fast tele etc.
Så vi får se hur detta race slutar, time will tell.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

40

Sv: Tele2 höjer nu också priserna

Andreas skrev:

Telias nya CEO nämnde i en intervju nyligen att man måste börja blir bättre på att ta betalt för trafiken då de vanliga inkomstkanalerna krymper iom att folk använder IP tjänster istället för hederlig fast tele etc.
Så vi får se hur detta race slutar, time will tell.

Telia skall man bojkotta så mycket det bara går. De är ALLTID dyrast eftersom de lever på en myt om att de har så fantastiskt mycket bättre täckning än andra operatörer. Så är det säkert på vissa platser men på långtifrån alla.
Har haft Telia förr men never again!

41

Sv: Tele2 höjer nu också priserna

Nalleman skrev:
Andreas skrev:

Telias nya CEO nämnde i en intervju nyligen att man måste börja blir bättre på att ta betalt för trafiken då de vanliga inkomstkanalerna krymper iom att folk använder IP tjänster istället för hederlig fast tele etc.
Så vi får se hur detta race slutar, time will tell.

Telia skall man bojkotta så mycket det bara går. De är ALLTID dyrast eftersom de lever på en myt om att de har så fantastiskt mycket bättre täckning än andra operatörer. Så är det säkert på vissa platser men på långtifrån alla.
Har haft Telia förr men never again!

Det där är en kvarleva från när telia var den enda auktören både på fast och mobil telefoni.
"Vi har alltid använt telia och det har fungerat bra"
Men nu 15 år senare så börjar den dö ut.

Det går dock inte att förneka att de har bra täckning från norr till söder men då det finns fläckar så måste man alltid prova det där man befinner sig.
Bodde jag dock i norrland så skulle jag inte välja tex tre utan tex telia eller någon operatör som går i telias nät tex halebop.
I sthlm kan man välja i stort sett vad som helst.

42

Sv: Tele2 höjer nu också priserna

Tres strösta problem är 3g på 2100mhz, tom dålig täckning i stockholm... men tre har täckning där telia-mobitel tidigare saknade det.
Så är com-si-komsa även i stockholm.

Största abet med tre är frekvensen och avsaknaden av gsm/900 mhz nät tidigare.
Sedan var det sämre ljud med tre för tio år sedan.

43

Sv: Tele2 höjer nu också priserna

Visst, Telia lever i viss mån på sitt (eventuella) renommé från fornstora dar men för oss intensiva VoIp-diggare (7 abb. hos Phonzo...) är det ändå förvånansvärt positivt att man öppet och klart deklarerar att de allra flesta bredbandsabb. är öppna även för t.ex TCP och UDP (dvs. VoIP) utan teknisk begränsning. Vågar man så småningom också erbjuda fasta IP-adresser till acceptabla priser skulle man helt klart få en klar marknadsfördel även om man inte är billigast.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

44 Senaste redigerad av Discover (2014-03-25 18:41:24)

Sv: Tele2 höjer nu också priserna

Såg nu att Comviq har blivit dyrare på mobilt bredband, 190 kr för 10 GB, tidigare fick man 20 GB för samma pris.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

45

Sv: Tele2 höjer nu också priserna

Nu tar Tele2 788kr/månad för Large inklusive telefon. Är de helt galna!?

46

Sv: Tele2 höjer nu också priserna

VA!? Hur tänker de? Det är ju sjukt. Känns som ett försök att försöka skilja på sig från Telenor och Telia. Från och med idag finns alltså bara Tre kvar som erbjuder ett vettigt alternativ.

Large inkluderar 60GB data.
Hemmarouter: 739kr/månad
Pocket-WiFi: 739kr/månad
USB-modem: 719kr/månad
Inget modem: 699kr/månd

Medium inkluderar 30GB data
Hemmarouter: 389kr/månad
Pocket-WiFi: 389kr/månad
USB-modem: 369kr/månad
Inget modem: 349kr/månad

Small inkluderar 15GB data
Hemmarouter: 239kr/månad
Pocket-WiFi: 239kr/månad
USB-modem: 219kr/månad
Inget modem: 199kr/månad

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

47

Sv: Tele2 höjer nu också priserna

Kolla villkoren !

4G är nu 10MB/sek dvs en femtondel av tidigare LTE hastigheten enligt reklamflosklerna.
Dvs 3G är långt snabbare !
Eller deras nuvarande 4G har samma hastighet som 3G för tio år sedan nästan, samma datamängder också nästan.

Sedan kostar tele2 'kontant' 19kr/månad UTAN att använda det.

48

Sv: Tele2 höjer nu också priserna

Surt man inte kan få fiber eller ens adsl....  tre har 3Mbit mast 3g... får väl hoppas man får behålla det abonemang man redan har.

49

Sv: Tele2 höjer nu också priserna

Måste erkänna att jag 'bytte' abonnemang förra året när fick info om att priserna/gb skulle förändras, passade då på att nedgradera från mobileinternet.tele2.se(3G) till 4G.tele2.se(4G), resulterade i klart sämre hastighet (33% av tidigare hastighet efter byte av APN till 4G apn), ska bli intressant att se hur länge man får 'surfavidare' med nuvarande premisser dvs 4G med 40GB/månad för 229kr
Vissa tidigare erfarenheter i forumet har host liksom då...

Med tanke på hur mycket data/trafik som ingår i mobilaröst abg så.
Nu blir det begripligt varför tele2 sålde sin TV del till telenor, dom har nu HBO kran istället...

50

Sv: Tele2 höjer nu också priserna

Sjukt dyrt!

Jag hoppas på att 3 snart kommer med någon rolig reklamfilm där de driver med övriga operatörer & deras höga datapriser.


Tack 3 för att ni finns och ger oss möjlighet att skaffa billiga / prisvärda abonnemang!

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.