151 Senaste redigerad av sege (2013-02-01 15:49:16)

Sv: Telenor 4g spärr

Det här är ju fullständigt VIDRIGT. Jag har också åkt på denna spärr, tog mig ett par dagar att förstå. Har felsökt mig blå på vägen. Det är ju inte direkt så att det fungerat felfritt så man antar ju andra saker snarare än spärr.

100GB gör man av med på ingen tid alls, jag kör Spotify konstant, jobbar hemifrån mycket, tar backup på bilder till Crashplan, streamar film och så vidare. Jag har haft Telenor 4G sen deras start, jag är relativt övertygad om att det inte stod några 100GB i deras allmäna villkor då men jag hittar dem tyvärr inte men jag vet att jag letaade efter det.

Så här stod det på pappret jag fick med abb-uppgifterna iaf:
"Nu kan du surfa så mycket du vill inom Sverige"... "Du jobbar lika bra borta som hemma"..

Jag betalar 550:-/mån för ett bredband jag inte kan använda, 0,5mbit räcker inte för att spela Spotify och surfa till Telenors egen hemsida. Tyvärr är jag 'fast' till augusti och Telenor VÄGRAR låta mig säga upp. Helt vansinnigt, undebart att betala 550:-/mån för att inte kunna använda skiten.

Jag är galen. Fullständigt vansinnig. Support och reklamationsavdelning tjatar om 'det är så här det är' och vägrar koppla mig vidare. Namn på ansvarig för kundrelationer? Det här är inte över, jag ska få skiten uppsagt från nyss. Telenor ska inte ha en krona till.

152

Sv: Telenor 4g spärr

Jag kan inte förstå hur dom kan agera så j-la dumt..

Antag att dom hade agerat smartare och informerat sina kunder innan detta infördes, och antingen erbjudit uppsägning eller att gett möjlighet att köpa till data när taket man når taket..

Och framför allt slutat marknadsföra det som "fri surf", och säga att det är ett alternativ till fast lina...

Jag förstår att dom kortsiktigt tjänar på sitt rullande 30 dagars sytem, men på längre sikt tappar dom kunder, som väljer tydligheten hos konkurrenterna med nollställning vid faktura.

Kan bara drömma om vad det kommer att kosta att återupprätta ryktet efter detta, och vilka kostnader/belastning det blir för supporten..
Telenors Facebook sida är ju rena klagomuren, och jag hade aldrig valt dem som leverantör efter att ha läst där.

153

Sv: Telenor 4g spärr

Den badwill dom drar på sig kommer att stå dom dyrt i längden. Att bygga upp ett raserat förtroende kommer att ta tid.
Hade jag varit en konkurrent till Telenor så hade jag poängterat deras datamängd och sätt att mäta stenhårt och framhållit att du har alltid den datamängd du betalar för och den förnyas varje kalendermånad. Jag var själv inne på att ta ett abonnemang hos dom tills jag fick reda deras sätt att mäta förbrukningen och att den aldrig nollställs förutom om du inte använder deras nät på 30 dagar. Jag kan starkt avråda folk från att teckna abonnemang hos dom tills den dagen dom ändrar sina villkor.

154

Sv: Telenor 4g spärr

Som jag har skrivit tidigare så hat jag löst problemet genom att på kvällarna surfa via en mobil (3Mbs fri surf, alltså ytterligare 100Gb) och på övrig tid tanka ner som en galning:) har nog laddat ner 300Gb senaste veckan, varenda extra Gb ger en otrolig känsla av tillfredställelse, om Telenor haft en rimlig gräns och faktiskt följt sin egen FUP ( Fair User Policy) så hade jag troligen förbrukat mycket mindre data totalt

Telenor 4G, E398, Dovado Doma

155

Sv: Telenor 4g spärr

Jag tänker göra en KO-anmälan mot Telenors marknadsföring av Fri Surf, jag kommer även maila varenda tidning jag kan komma på i ärendet. Rekommenderar alla att ta sig tiden att göra samma sak.

Texterna säger:
"
4G Premium Fri Surf
Vill du ha supersnabb uppkoppling utan att oroa dig över hur mycket du surfar för är 4G Premium Fri Surf abonnemanget för dig. Du har en fri datamängd varje månad, vilket gör att du kan surfa hur mycket du vill, fakturan kommer ändå sluta på samma pris.

4G Premium
Du får en datavolym på hela 50 GB data/månad med en hastighet på upp till 80 Mbit/s. Perfekt för dig som gillar att surfa mycket, strömma filmer och spela spel på nätet. Om du skulle uppnå din maximala datavolym sänks hastigheten till 200 kbit/s fram tills nästa månad då du erhåller 50 nya GB och återgår till normal hastighet.
"

Fri Surf-texten är klart vilseledande och borde ha stycket 'Du får en datavolym på hela 100 GB data/månad, efter det får du 500 kbit/s när de passar oss' eller dylikt. Inte 'surfa så mycket du vill med din fria datamängd'.

156

Sv: Telenor 4g spärr

Har ställt massor av frågor på deras facebooksida om just detta......får man något svar wink

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

157 Senaste redigerad av sege (2013-02-02 10:09:22)

Sv: Telenor 4g spärr

Anmäl här:
http://www.konsumentverket.se/Vaglednin … ia-webben/

Ta med texterna i mitt förra inlägg. Ju fler desto bättre, större chans att KO tar upp det då.

Jag har även mailat följande tidningar:
Aftonbladet
Expressen
SvD
DN
CS
Internet World
DI

158

Sv: Telenor 4g spärr

sege skrev:

Fri Surf-texten är klart vilseledande och borde ha stycket 'Du får en datavolym på hela 100 GB data/månad, efter det får du 500 kbit/s när de passar oss' eller dylikt. Inte 'surfa så mycket du vill med din fria datamängd'.

Nytt igen???...

http://i.imgur.com/yL7N846.png
Källa: http://mediearkivet.telenor.se/Data/mw/Pdf/TB32032.pdf

Ps.: "Hemmalösningarna" har fortfarande 100 GB som gränsvärde!

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

159

Sv: Telenor 4g spärr

Jag har nu även kikat igenom alla villkor här: http://www.telenor.se/privat/kundservic … llkor.html

Jag kan inte hitta något om några exakta 100 GB? Vilka Allmänna Villkor skulle detta stå i? Kan någon dubbelkolla igenom PDFerna ovan tillsammans med mig och kanske ge mig URL till något annat man kan tänkas ha 'skrivit på'?

160 Senaste redigerad av guineapig (2013-02-02 12:00:12)

Sv: Telenor 4g spärr

Villkoren står inte i deras allmänna villkor utan i deras prislistor, tex här

http://mediearkivet.telenor.se/Data/mw/ … er=TA32032

och även på sidan där man tecknar abonemanget här

http://www.telenor.se/privat/mobilt-bre … emium.html

så det går nog inte att hävda att man inte "visste om " villkoren , däremot är de luddiga och svårtolkade och "göms" i texten, de är alltså till nackdel för kunden och därför skulle de garanterat fällas av KO om man drev saken vidare.

MEN, villkoren skulle de inte behöva ändra, utan förmodligen bara hur de presenterar dem på sin hemsida...

Telenor 4G, E398, Dovado Doma

161

Sv: Telenor 4g spärr

Där står det faktiskt. Men den gäller ju NU. Jag tvivlar på att den prislistan fanns sommaren 2011 t.ex. och ännu mindre hördes det något om någon gräns.

85 GB kan 2013 KNAPPAST anses som EXTREMT användande som är det enda som allmänna villkoren säger? Eller är extremt användande flytande och Telenor kan säga vad de önskar? Verkar ju konstigt? Så kan det inte fungera?

162

Sv: Telenor 4g spärr

Läs mer här om vad vi menar och hur du påverkas...
http://www.telenor.se/privat/kundservic … kning.html

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

163

Sv: Telenor 4g spärr

Jag vet precis hur jag påverkas, jag får bredband med 30% packet loss på 0,5 Mbit och betalar en förmögenhet för det.

Jag uppmanar fortfarande ALLA att KO-anmäla och ringa och bråka med Telenor. Det är inte rimligt att ha så låg begränsning på Fri surf-abonnemang. 100 GB/30-dagar är löjligt lågt.

164

Sv: Telenor 4g spärr

Pratade med supporten igår igen och nån lösning på fri surf verkar inte finnas utan snarare att det går åt andra hållet eftersom nytecknande av deras fri surf idag kommer  innebär 85gb ist för 100gb . De på supporten på tekniska sidan är mkt väl medveten om problemet och arga kunder. när jag ringde supporten i somras så var gränsen runt 150gb och man kunde gå över den gränsen med utan bli spärrad. idag så räcker det med man når 101gb för spärren ska gå in och det gör den ju i 5 dagar:(.

Hade ett mkt bra bredband i ca 6 månader använde det till spotify hela dagarna stremade från filmtjänster mm utan några som helst problem låg stadigt på 65mbit ner och 20mbit upp . idag i bästa fall ca 20mbit ner och allt som oftast går spärren in och sänker mig till 0,5mbit. så bergränsad användning av spotify inget demand på tv eller köp av film för det funkar inte ingen internetradio hmmm känns som att klara sig under 100gb är som att inte ha bredband alls sad

aldrig mer mobilt bredband eftersom det inte funkar gå inte på att de har resurser på masten de proppar den full med användare och sen begränsar de bredbandet för dem som använder det. 4G funkar bra på telefoner och surfplattor men för bredband hemma nä då e det riktig skit pga alla bergränsningar !!!

165

Sv: Telenor 4g spärr

Med bergänsning på 0,5mbit och hög ping blir det DNS error som oftast så när jag jämför med min mobil (3G)som har 1 mbit där jag bor så är den inte dubbelt så snabb utan snarare 10ggr snabbare eftersom jag aldrig får DNS error

166

Sv: Telenor 4g spärr

Jag har pratat med telenors support idag, om hur svårt det är att ha koll på datamängd,
Lösningen enligt honom jag pratade med är att använda "Trafikspecifikation via Mina sidor" denna tjänst är gratis.
Jag har precis begärt det så det blir spännande att se hur det fungerar, tar tydligen 48 tim att starta upp det...

Pratade även med Cassandra på företagssupport, som vid 3 tillfällen under vårt samtal sade att företagsabb inte har någon gräns, och hänvisade till sveriges lagar...vilket jag inte riktig förstod kopplingen till, men inte heller orkade utveckla.

167

Sv: Telenor 4g spärr

kan du som privatperson teckna företagsab ? måste man inte ha registrerat företag för det

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

168

Sv: Telenor 4g spärr

Det har jag inte frågat....
Har flera kompisar med firmor, så om det blir aktuellt löser jag det så...

169

Sv: Telenor 4g spärr

haha...telesnors idioter... trafikspecifikation får du...jo...men bara för sista räknings-månad och äldre...inte för löpande månad.
och kolla bara "Volym"...kb...mb...gb...så roligt när du exporterar det till excel.

Fiber - IpOnly - Bahnhof 1000/1000 - Cisco RV042G - 8 Dlink Ip-Cam - 4 Cisco Switch - 2 Cisco Aironet 1850

170

Sv: Telenor 4g spärr

Tyärr hade du rätt, ser bara tidigare månader, men det är intressant att den månad jag var spärrad hade jag inte kommit upp i 100gb enligt listan.
Och totalt sett verkar deras loggar missvisande till min fördel, så det var ju bra att veta iaf.

171 Senaste redigerad av plun (2013-02-05 21:30:38)

Sv: Telenor 4g spärr

Jo... hmmm ???

På föregående sida så postade jag ju en print-screen hur man ser nuvarande rullande datatrafik.

Den finns då på fliken "Faktura"

Frågor o Svar hos Telenor

Kan jag se hur mycket datatrafik jag använt?


Du kan se hur mycket datatrafik du förbrukat sedan den senaste fakturan på flera sätt:

    På Mina sidor. Välj Faktura för att se den specificerade informationen.

   (Via sms. Skicka kodord DATA till nummer 222.)

    (Direkt i din mobiltelefon, via vår Telenor-app.)


Sen via fliken "Trafikspecifikation" så kan man då roa sig med bakåtanalyser....  för den som pulat lite med Excel så är det då inte särskilt svårt att filtrera bort kb-poster.... eller annat skräp.   Sen kan man då sortera som man önskar och se dåliga/bra dagar   smile

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

172

Sv: Telenor 4g spärr

Som reaktion på telenors spärr har det startats en facebook sida.
http://www.facebook.com/Telenor4gUppror

173

Sv: Telenor 4g spärr

Då får du fup för framtida nerladdningar då också eller?

174

Sv: Telenor 4g spärr

zwante skrev:

Som reaktion på telenors spärr har det startats en facebook sida.
http://www.facebook.com/Telenor4gUppror

Spelar ingen roll, bolagen behöver ändra så att inte många subventionerar storförbrukare

http://www.svd.se/naringsliv/branscher/ … 892918.svd

Vad är kostnadstäckande intäkt för 100 GB per månad?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

175

Sv: Telenor 4g spärr

jonasolof skrev:
zwante skrev:

Som reaktion på telenors spärr har det startats en facebook sida.
http://www.facebook.com/Telenor4gUppror

Spelar ingen roll, bolagen behöver ändra så att inte många subventionerar storförbrukare

http://www.svd.se/naringsliv/branscher/ … 892918.svd

Vad är kostnadstäckande intäkt för 100 GB per månad?

De var inte många år sedan data kostade 15kr/mb utan konstigheter.
Enligt 2005-2006 års prismodell skulle "telenors 100gb paket" kosta 1,5 miljoner.

Operatörerna kunde nog inte drömma om att det skulle vara så pass många enheter uppkopplade samtidigt, började knaka i fogarna när 3g modemen blev billiga och flatrate abben kom vid 2007. När iPhone väl började välla in så ökade mobilsurfen markant från tidigare mobila enheter som windows mobile som var en ren plåga att surfa på.

Idag är det en självklarhet att mobilen, paddan, datorn etc är uppkopplad och skall alltid ligga redo att serva konsumenten med mobila bredbandet som lätt kan kännas smalare och smalare för var dag som går. (Vad är det för fel, jag hade 50Mbit igår och 3Mbit idag.)

"Förr" så blev man glad när man fick 3G mottagning på 2100 bandet, vad man lätt kan tyda idag är att folk letar fler och fler alternativ för att alla nät blir fullproppade. Folk testar mellan tekniker och nät 800,900,1800,2100,2600-band etc för att hitta det nät som är minst belastat då signalenstyrkan inte har lika klar inverkan på hastigheten idag på samma sätt som jag själv såg det i början av 2007. Dvs bra signal betyder inte att du får vettig hastighet.

Och Jonas, du har tagit det till en ny nivå när du hjälper folk jagar CellID'n och testar hastigheter mellan celler och får en klarhet varför hastigheterna kan variera beroende på vart modemet kopplar upp sig.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!