51

Sv: Huawei B593 uppdatering på gång som fixar externt antennstrul

Har oxå fått den nya uppdateringen och i samband med det så har jag numer 5 pinnar när den inbyggda antennen är aktiverad och som tidigare "bara" 4 pinnar när de 2 yttre antennerna är aktiverade, tidigare hade jag aldrig mer än 3 pinnar när inbyggda aktiverades så de måste fått till det bra på senaste mjukvaruuppdateringen tycker jag

52

Sv: Huawei B593 uppdatering på gång som fixar externt antennstrul

Eller så har de ändrat skalan

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

53

Sv: Huawei B593 uppdatering på gång som fixar externt antennstrul

Försöker en gång till om någon kan ge svar ?

Hej!
Ny här på tråden och har läst lite på den iaf... Jag har precis ett nytt 14 dagars prov abonemang Tele2 med en B593 router och jag väntar också på uppgradering från V100R001C56SP051 till (V100R001C56SP052). Frågan är ifall routern måste vara påkopplad på natten om uppgraderingen kommer nattetid ?? Jag bor i Norrland på platts där vi inte har tillgång till 4G så jag har precis ställt om routern så att den enbart svarar på 3G... Ytterligare en fråga är att portarna UDP 67 och UDP 68 är enbart stängda (blåmarkerade) när jag kör en stor porttest på shields up de övriga portarna är grönmarkerade, så finns någon som har provat detta och reultat?

CUA //Jan-Olof

54

Sv: Huawei B593 uppdatering på gång som fixar externt antennstrul

Ja routern måste vara på nattetid för att få uppgraderingen. Så låt den vara på dygnet runt.
Har inte provat att prortscanna mig själv utifrån så jag vet inte hur det ser ut för mig.
Port 67, 68 har med DHCP klienten att göra, för att routern ska få en extern IP från Tele2.
Inget jag skulle oroa mig för.

55 Senaste redigerad av CUA (2012-12-03 14:19:29)

Sv: Huawei B593 uppdatering på gång som fixar externt antennstrul

Tack för info bengt_h, jag har precis varit i kontakt med support och det är tydligen exakt som du bengt_h omtalar här att routern måste vara på nattetid men tydligen behöver inte datorn vara på ... Dock antydde supporten att man måste vara uppkopplad till 4G-mast eller om dom menar att det räcker med att routern skall stå i läge nätverksläge till AUTO  och nätverksval till automatiskt  ? Jag har ställt om och låst routern till 3G så att den inte skall söka 4G då det inte finns tillgängligt här men ställer nu om internetinställningar nätverksläge till AUTO  och nätverksval till automatiskt så får enbart routern vara på nattetid ... Spännande att se om det blir uppdaterat

56

Sv: Huawei B593 uppdatering på gång som fixar externt antennstrul

Jag kör med Comviq kontantkort, någon som fått uppdateringen med den setupen? Surfa går utmärkt både med 3G och 4G.

57

Sv: Huawei B593 uppdatering på gång som fixar externt antennstrul

Svarar på min egen fråga, det funkar att få uppdateringen med Comviq kontant oxå...

58

Sv: Huawei B593 uppdatering på gång som fixar externt antennstrul

Min har också uppdaterats nu. Det skedde natten mellan lördag/söndag runt 01:00. Bor i Solna och var inte hemma när det hände så kanske händer det när det inte är några aktiviteter igång.

59 Senaste redigerad av Wasted (2012-12-10 09:09:44)

Sv: Huawei B593 uppdatering på gång som fixar externt antennstrul

Behövde byta ut routern,den nya vägrar uppdatera sig !
Gamla routern uppdaterade sig mot en 3 G mast mitt i natten hur bra som helst.

Edit:

Varit i kontakt med Tele-2 igen.Dom har lite problems fortfarande.Men fick rådet att låsa på antingen 3 eller 4G så ska dom börja skicka ut uppdateringen stötvis..

60 Senaste redigerad av CUA (2012-12-10 15:15:22)

Sv: Huawei B593 uppdatering på gång som fixar externt antennstrul

Har nu fått senaste FW (52) till B593 allt verkar okay men det går lite trögt när jag loggar in på routern för att bläddra mellan de olika inställningarna... Testar ibland mot shields up och finner att portarna 0 och 1 beroende på IP-nummer är blåa. Men portarna  67 och 68 är alltid  blåa vet ej varför det är så... Alla andra portar gröna vid test med shields up. Har ingen pejling på hur man kan förhindra detta via brandväggen i routern, någon som vet eller har tipps om detta ???

61

Sv: Huawei B593 uppdatering på gång som fixar externt antennstrul

Port 67, 68 är DHCP och dom går inte att göra något åt, Routern vill nog ha en IP adress från Tele2 :-)

62 Senaste redigerad av CUA (2012-12-10 17:41:48)

Sv: Huawei B593 uppdatering på gång som fixar externt antennstrul

bengt_h skrev:

Port 67, 68 är DHCP och dom går inte att göra något åt, Routern vill nog ha en IP adress från Tele2 :-)

Tack Bengt för svaret!
Har en kompis som precis i dagarna skaffat Tele2  abonnemang med ett vanligt usb-modem och kör med en Dovado 4GR. När han testar mot shields up är det endast portarna 0 och 1 som är blåa beroende på vilken IP-adress han får. Portarna 67 0ch 68 är statiskt gröna i hans fall. Har sökt att googla om detta men finner inte något om hur man ställer brandväggen och om det är möjligt att skapa  stealth på port 0 och 1...
***
Om jag svartlistar Mac / IP / URL Filtrering under brandväggsnivå >Anpassat så kommer man inte ut på internet hi hi..

63

Sv: Huawei B593 uppdatering på gång som fixar externt antennstrul

Har nu äntligen fått senaste uppdateringen.i Går natt ca 01.00 kom det.

64

Sv: Huawei B593 uppdatering på gång som fixar externt antennstrul

Ja samma här.Fick updateringen inatt också. Funkar klockrent i Teckomatorp.Behöver inte extra annten.Masten ligger ca 800meter från mitt hus.Har abonnemanget up till 25mbit. kollat med bredbandskollen som bäst 27mbit ner och up 9mbit. Och här i Teckomatorp kör vi på 900mhz bandet såg jag.

Har ADSL 8mbit/s Telia och mobiltbredband universal 16mbit/s och Tre med 6Mbit/s

65

Sv: Huawei B593 uppdatering på gång som fixar externt antennstrul

Vilken bandbredd anger routern?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

66

Sv: Huawei B593 uppdatering på gång som fixar externt antennstrul

Den ligger på 4g bandet för mig.5 pinnar på routern.
/Hertzman

Har ADSL 8mbit/s Telia och mobiltbredband universal 16mbit/s och Tre med 6Mbit/s

67 Senaste redigerad av jonasolof (2012-12-20 11:48:30)

Sv: Huawei B593 uppdatering på gång som fixar externt antennstrul

Det finns flera band för 4G. Bandbredd framgår av system diagnostik?antalet bärvågor beror på bandbredden.

Anledningen till att jag frågar är att 26 mbit/s är en mycket hög fart för den hittills gällande bandbredden 5 MHz (5000 kHz). Det går, om man är ensam på masten.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

68

Sv: Huawei B593 uppdatering på gång som fixar externt antennstrul

jonasolof skrev:

Det finns flera band för 4G. Bandbredd framgår av system diagnostik?antalet bärvågor beror på bandbredden.

Anledningen till att jag frågar är att 26 mbit/s är en mycket hög fart för den hittills gällande bandbredden 5 MHz (5000 kHz). Det går, om man är ensam på masten.

Jag kollade med diagnosen i routern. det blev 5Mhz. och då troligtviss måste jag har varit ensam på masten just då.
Masten är ganska ny här i Teckomatorp. annars så snittar man 10mbit till 23mbit ner och up ca 8mbit.

/Hertzman

Har ADSL 8mbit/s Telia och mobiltbredband universal 16mbit/s och Tre med 6Mbit/s

69

Sv: Huawei B593 uppdatering på gång som fixar externt antennstrul

Jag lyckades idag övertala en router till att uppdatera manuellt:

http://thumbnails102.imagebam.com/22723/7340b4227228123.jpg

Tog lite tid och krävde en manuell reboot men annars fungerade det kalas. Det är dock inget jag lyckats göra varken förr eller senare utan då är praxis att man snällt får vänta till uppdateringen själv behagar trilla in.