1

Tråd: 4G APN

Hej

Jag tecknade 4G abonnemang hos Tre idag.
Tyvärr fanns inga routers i butik, så jag tog ett obundet sim kort.
Testade att sätta sim i min 3G dongle som jag kör Tre kontant i. Funkade inte! Ringde TRE och enligt dem är det inte kompatibelt. Borde funkat enligt mig...

Hur som helt fick jag låsa upp mitt Tele2 E398 4G modem och sätta SIM i denna.
Då fungerar det MEN bara med 3G koppling, enligt kartan ska det vara 4G täckning.
Kör nu med: APN: bredband.tre.se

Men vad jag undrar är om nån som har TRE 4G som kan kolla vilken APN som ligger i denna.
Kanske är en annan för att få fart på det?
/Mr Tbone

2 Senaste redigerad av Sam (2012-06-02 18:14:37)

Sv: 4G APN

APN't är densamma, dvs: bredband.tre.se

Har du 4G täckning, då är det mest sannolikt med 4G/LTE på TDD band (B38), och inte FDD band (B7). Huawei E398 har inte stöd för det.

Jag kör (bland annat) TRE's 4G just nu.

3

Sv: 4G APN

Sam skrev:

Jag kör (bland annat) TRE's 4G just nu.

Med vad?

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

4

Sv: 4G APN

ZTE MF880

5

Sv: 4G APN

mrtbone skrev:

Hej

Jag tecknade 4G abonnemang hos Tre idag.
Tyvärr fanns inga routers i butik, så jag tog ett obundet sim kort.
Testade att sätta sim i min 3G dongle som jag kör Tre kontant i. Funkade inte! Ringde TRE och enligt dem är det inte kompatibelt. Borde funkat enligt mig...

Hur som helt fick jag låsa upp mitt Tele2 E398 4G modem och sätta SIM i denna.
Då fungerar det MEN bara med 3G koppling, enligt kartan ska det vara 4G täckning.
Kör nu med: APN: bredband.tre.se

Men vad jag undrar är om nån som har TRE 4G som kan kolla vilken APN som ligger i denna.
Kanske är en annan för att få fart på det?
/Mr Tbone

Vilket modem har du sedan tidigare hos 3? Kollade du så att du hade rätt APN, alltså bredband.tre.se? Det var tidigare data.tre.se som används när man hade kontantkorts bredband hos 3.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

6

Sv: 4G APN

Tack för svaret om APN.
Då vet jag att det är rätt i alla fal

Förmodligen har ni rätt om E398, den klarar inte TRE´s frekvenser för 4G.
Men mitt 3G modem vägrade även med bredband.tre.se. Jag lämnade det hemma så jag kan återkomma om modell.

Får vänta på ZTE routern och se om den hittar 4G

7

Sv: 4G APN

Sam skrev:

APN't är densamma, dvs: bredband.tre.se

Har du 4G täckning, då är det mest sannolikt med 4G/LTE på TDD band (B38), och inte FDD band (B7). Huawei E398 har inte stöd för det.

Jag kör (bland annat) TRE's 4G just nu.


Vad för Ping och hastighet får du med 3s 4g?

8 Senaste redigerad av Micke (2012-06-03 10:26:17)

Sv: 4G APN

Numera snabbtestar jag gärna med: http://pingtest.vodafone-ip.de/

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]