1 Senaste redigerad av krilluri (2012-05-07 14:34:52)

Tråd: Bra/dålig hastighet?

Jag har haft telenor 4g abbonemang med dlink dwr-923 ett par månader nu.
Efter mycket om och men fick jag det att fungera som jag ville med portar hit och dit osv. Bor ute på landet så det är 900mhz bandet som gäller, vilket borgar för hastigheter upp emot 30 mbit! Dock är man kille och aldrig nöjd, fick lite drygt 10mbit både upp och ned med router placerad i fönstret där jag har fri sikt till masten drygt 2km bort över gärdena.
Sådär tyckte jag, beställde en Poynting PATCH-A0036 panelantenn som skulle vara som klippt och skuren för oss lantbor. Väl när antenn kom och jag skulle skruvade fast antennkablarna på routern passade det inte, fick beställa två stycken "SMA female to RP-SMA male jack RF Adapter Connector" från ebay och nu sitter jag här med antennen monterad ute på väggen och kablarna passade perfekt. Mottagningen enligt routern gick från -65 db till -44 db, vilket jag tror är relativt bra. Däremot fick jag inte något motsvarande ökning i hastighet, drygt 14 mbit ned och 9 mbit upp. Har varit och justerat antennen så bättre mottagning lär jag inte få.

Är det bara jag eller känns det inte lite dåligt under rådande omständigheter?

/krille

Chuck Norris doesn't get wet. Water gets Chuck Norris.

2 Senaste redigerad av pompe90 (2012-05-07 23:06:26)

Sv: Bra/dålig hastighet?

Om du har bra signal styrka så kommer du nog inte få bättre.
Jag har märkt samma problem, 800mhz bandet iofs men där har jag 10/10 vilket är max på den masten som sänder ut det.
Det skiftar från 4-5mbit upp till 10-12mbit NED och 5-6mbit till 8-10mbit UPP

Dock sitter jag nu på 2600mhz bandet som ger mig över 50mbit. ingen speciell placering ändrades, bara att mitt modem ändrade basstation!

Nu säger jag inte att du har 2600 eller så, men det jag menar är att jag har ingen hastighet alls på 800mhz bandet endast 2600mhz.
Vilket i sin tur menas med att den mast du är kopplad till klarar inte ge ut mer pga att inte har kapacitet eller den hastighet man vill tro att den har.

Många faktorer som spelar roll hmm

Fiber Telia 100/100Mbit
Bryggat->Netgear-> datorer och Wifi/switch
Macbook + Windows 7 + Iphones + Paddor + Android mobiler + 150tum biosalong + Lumia 920

3

Sv: Bra/dålig hastighet?

Varför behövs RP-SMA?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4 Senaste redigerad av webbsmurfen (2012-05-08 10:21:39)

Sv: Bra/dålig hastighet?

Märk väl att du förlorar någon dB extra med dessa adaptrar..

44dB skall du vara nöjd med.

antennuttagen på dwr-923 är väl SMA-hona?

Men åter till denna pointing produkt. Antennen är utrustad med en SMA-hane kontakt (enligt communica.se)  Den borde vara som klippt och skuren för de flesta routrar. Nu vet jag inte om det är jag eller om jag är helt ute och reser.. Men tillverkas inte alla routrar med hona kontakt? (sedan att själva kontakttypen varierar men alltid en hona i routern)

5

Sv: Bra/dålig hastighet?

Jag ligger på -90db med dubbla Poynting 1,5km från 3G masten. Men jag har god hastighet 25mb ner/ 3mb upp i snitt. (av 32Mb möjliga)

6

Sv: Bra/dålig hastighet?

Det är rp-sma på dlinken, lite udda men så är fallet.

http://www.lohelectronics.se/telenor-d- … p-674.html

Typiskt att de bara kör 900mhz bandet där jag bor, hade varit gött med lite mer mos. 15 mbit ned, 10 mbit upp och 10ms i svarstid är hur som helst hästlängder bättre än vad mitt gamla tre abbonemang hos tre presterade.

Chuck Norris doesn't get wet. Water gets Chuck Norris.