1

Tråd: Hemtelefoni via mobilnätet direkt i mobilen - går det?

Har länge funderat på att skrota mitt fasta telefonabonnemang.

Tele2 har "hemtelefoni via mobilnätet"
http://www.tele2.se/fast-telefoni/via-mobilnatet.aspx
som i princip bygger på att man får en dosa som kopplar upp sig mot mobilnätet och som man sedan ansluter sina vanliga trådbundna eller trådlösa (dect) telefoner till.

Men jag filurar på om det går att flytta sim-kortet från dosan till en vanlig mobil och ringa direkt. Dvs få ett 08-nummer både ut och in direkt i mobilen?

Är det någon som har testat och har någon erfarenhet?

2

Sv: Hemtelefoni via mobilnätet direkt i mobilen - går det?

Tre har väl haft at man kan flytta sitt hemnummer till mobilen. Borde bli samma resultat.
I princip borde det funka så som du beskriver det om det inte är inlagt en låsning nånstans.

Att "Tjänsten fungerar enbart med medföljande telefoner. Däremot kan du köpa upp till sex telefoner till en och samma basenhet." beror på de ingående telefonerna och inte sim kortet.

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

3

Sv: Hemtelefoni via mobilnätet direkt i mobilen - går det?

Tre:s tjänst skiljer sig helt från Tele2:s. Tre:s bygger bara på en efterkoppling till ett mobilnummer. När man ringer ut så får man ett 07x-nummer som visas på nummerpresentationen. Helt värdelöst enligt mig. Den man ringer till blir då ytterst förvirrad.

Tele2:s tjänst bygger på en "dosa" som i princip bara översätter från mobilt telefoni till fast telefoni.
http://www.youtube.com/watch?v=pIpEd7tUdIM

Min fråga gällde då alltså om man kan ta ut sim-kortet från dosan och sätta det direkt i en mobiltelefon. Och om man då får ett 08-nummer (det som är knutet till abonnemanget) när man ringer ut respektive in.

4

Sv: Hemtelefoni via mobilnätet direkt i mobilen - går det?

Jag har en likadan dosa från Telia och där är det som du säger om tre att det är en efterkoppling till ett mobilnummer, är det inte likadant hos Tele2?

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

5 Senaste redigerad av pererikl (2012-01-08 11:28:43)

Sv: Hemtelefoni via mobilnätet direkt i mobilen - går det?

Mr.T skrev:

Jag har en likadan dosa från Telia och där är det som du säger om tre att det är en efterkoppling till ett mobilnummer, är det inte likadant hos Tele2?

Vilket nummer presenteras hos den uppringde när du ringer upp? Hemnumret eller mobilnumret?

Mr.T skrev:

Varför ersätta ADSL med mobilt bredband?

För att ADSL bryter och gör ny handskakning stup i kvarten. Bor för långt från telestationen för att få vettig fart.
Blev mobilt bredband bättre? Njaeäa... Vid 4G uppkoppling funkar det rätt bra. Operatörerna och dess support lämnar en dela att önska.

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

6

Sv: Hemtelefoni via mobilnätet direkt i mobilen - går det?

whowho skrev:

Har länge funderat på att skrota mitt fasta telefonabonnemang.

Tele2 har "hemtelefoni via mobilnätet"
http://www.tele2.se/fast-telefoni/via-mobilnatet.aspx
som i princip bygger på att man får en dosa som kopplar upp sig mot mobilnätet och som man sedan ansluter sina vanliga trådbundna eller trådlösa (dect) telefoner till.

Men jag filurar på om det går att flytta sim-kortet från dosan till en vanlig mobil och ringa direkt. Dvs få ett 08-nummer både ut och in direkt i mobilen?

Är det någon som har testat och har någon erfarenhet?

Jag har haft hemtelefoni via mobil hos Tele 2 i drygt ett år och jag tycker att det fungerar bra .

Jag tar med mig dosan till mitt fridtidshus och när vi är ute och reser så sätter jag sim kortet i en gammal nokia 6210 då jag har ett hf kit i bilen .
När jag ringer till mina vänner så tror dom att jag ringer från hemmet då den visar hemnummret.

Jag har bara bra erfarenheter av detta abonemang.

Classe.

7

Sv: Hemtelefoni via mobilnätet direkt i mobilen - går det?

Det låter ju precis som jag vill ha det. smile

Verkar vara helt olika lösningar som Tele2 har jämfört med Tre (och Teila?).

Är det någon annan som har testat samma sak med andra (eller samma) erfarenhet?

8

Sv: Hemtelefoni via mobilnätet direkt i mobilen - går det?

Jag har Telenor hemmnummer. Direkt i en mobil. Enda som stör mig är att man bara har 20 sekunder på sig att svara, sedan går mobilsvar igång till mobilnumret som ligger bakom hemnummret. Jag har alltså både ett mobilnummer och ett hemnummer på samma kort.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

9 Senaste redigerad av pererikl (2012-01-09 06:55:05)

Sv: Hemtelefoni via mobilnätet direkt i mobilen - går det?

Hur funkar det med Nix/Telefonförsäljare?
Går det att registrera i Nix? Man måste ju ringa från numret men vill spärra.
Telefonförsäljare får i princip inte ringa mobilnummer men hemnummer.

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

10

Sv: Hemtelefoni via mobilnätet direkt i mobilen - går det?

pererikl skrev:

Hur funkar det med Nix/Telefonförsäljare?
Går det att registrera i Nix? Man måste ju ringa från numret men vill spärra.
Telefonförsäljare får i princip inte ringa mobilnummer men hemnummer.

Mycket bra fråga!

Men med Tele2:s variant borde det väl inte vara något problem. Den verkar visa rätt nummer (dvs. fast nummer t.ex. 08-nummer) på nummerpresentationen.

Tre fungerar nog inte med NIX...
Hur är det med Telenor och Telias varianter?

11

Sv: Hemtelefoni via mobilnätet direkt i mobilen - går det?

pererikl skrev:

Hur funkar det med Nix/Telefonförsäljare?
Går det att registrera i Nix? Man måste ju ringa från numret men vill spärra.
Telefonförsäljare får i princip inte ringa mobilnummer men hemnummer.

Jag är ansluten till nix och det verkar att fungera för vi har inga säljare som ringer på hem numret, men till mobilen så kommer det säljsamtal.
Jag har ringde in och reggade mitt hemnummer helt enkelt.

Classe.

12

Sv: Hemtelefoni via mobilnätet direkt i mobilen - går det?

Samma här. Nix fungerar.

Fick hem en sådan här idag och jisses vilken skillnad på mottagningen: http://www.kjell.com/sortiment/hus-hals … nformation
600 kr på Blocket.

Känns som om man har fast lina igen.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

13

Sv: Hemtelefoni via mobilnätet direkt i mobilen - går det?

Jag har jobbmobil från Tele2 där ett "fast" riktnummer syns när jag ringer. Dessutom finns naturligtvis det vanliga mobilnumret bakom för att kunna skicka sms/mms och så har vi även 4-siffriga kortnummer på företaget för att snabbt kunna ringa varandra (fattar inte vitsen med det eftersom man har numren i tel.boken). Funkar klockrent.

Min hemtelefon är en Tre-mobil och där ser man som sagt mobilnumret när man ringer vilket kan vara förvirrande för de äldre. Nix funkar i alla fall.

Jag tror det är upp till operatörerna att bestämma vilket nummer som ska visas när man ringer och där är Tre envetet dumma. Skulle nog sälja betydligt fler abbonnemang om ett "fast" nummer visades istället. Enda anledningen att jag behåller Tre är att de körde en drive vid hemnummer-lanseringen där jag får hemnumret gratis så länge jag är kund och ringer alltså gratis alla fasta nummer för 69:-/mån.

Både Tele2, Telenor och Tre har samma hemtelefonlösning nu med en trådlös dect-telefon från Huawei där man sätter sim-kortet i basenheten isället för att plugga in den i telenätet. Ska tydligen funka fint att lägga till sina gamla dect-telefoner till basenheten om man vill.

14

Sv: Hemtelefoni via mobilnätet direkt i mobilen - går det?

Jag kör med sip via andra leverantörer, blir olåst och öppet.
Kan då välja sip, nätkoppling, hårdvara, kan ringa ut med de nummer som är billigast då.

Jag har testat tre och tele2 samt telias men öven telenors lösningar, och jag behåller tex cellip lösningen då den är portabe samt -> stabil <-

15

Sv: Hemtelefoni via mobilnätet direkt i mobilen - går det?

ruva skrev:

Samma här. Nix fungerar.

Fick hem en sådan här idag och jisses vilken skillnad på mottagningen: http://www.kjell.com/sortiment/hus-hals … nformation
600 kr på Blocket.

Känns som om man har fast lina igen.

Kul när man hittar en kanonpryl till rätt pris!

Jag har huawei B260 till min hemtele och den funkar kanon, där det inte går att ringa med mobilen så funkar den. Vår dotter har ett ställe i Lindesnäs där inga mobiler fungerar dom har provat allt möjligt, så jag tog med B260 an dit utan yttre antenn ställde den på fönsterbrädan
kopplade in en gammal hemtelefon och det fungerade att ringa utan störningar faktiskt även att surfa om man kunde tänka sig att sitta och vänta på sidorna ett tag.

Jag är mycket nöjd med den, hade turen att komma över en extra nästan gratis (några pilsner)från en kompis som flyttade och fick fast lina i hyreskontraktet, så den sitter i fritidshuset och ger mig internet.

Classe.

16

Sv: Hemtelefoni via mobilnätet direkt i mobilen - går det?

G-Man skrev:

Jag kör med sip via andra leverantörer, blir olåst och öppet.
Kan då välja sip, nätkoppling, hårdvara, kan ringa ut med de nummer som är billigast då.

Jag har testat tre och tele2 samt telias men öven telenors lösningar, och jag behåller tex cellip lösningen då den är portabe samt -> stabil <-


Cellip (eller valfri operatör) är enligt mig den bästa lösningen.

Jag köper telefonidelen av ett företag och internetanslutningen av ett annat,
det betyder att jag kan ringa över wifi hemma, 3G/4G på stan och Net1 i skogen och gratis wifi i utlandet.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

17

Sv: Hemtelefoni via mobilnätet direkt i mobilen - går det?

Telia har en variant som de kan med att ta 59 kr/mån
http://www.telia.se/privat/katalog/Visa … er.product
De borde vara mera intresserade att "slippa" det fasta nätet än så. Det blir dock billigare än fast tel.

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

18

Sv: Hemtelefoni via mobilnätet direkt i mobilen - går det?

pererikl skrev:

Vilket nummer presenteras hos den uppringde när du ringer upp? Hemnumret eller mobilnumret?

Mobilnumret.

Tjänsten mitt hemnummer har jag också men vad jag förstår så fixar den bara att personer kan ringa till mitt gamla hemnummer och bli kopplade till det mobila.

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

19

Sv: Hemtelefoni via mobilnätet direkt i mobilen - går det?

Div hemnummer är bara medflyttnkng av samtal.

Bara öppna sip lösning funkar 100% med nr prez.

20

Sv: Hemtelefoni via mobilnätet direkt i mobilen - går det?

Hej!

Jag har frågor om kvaliteten på själva samtalen med fast telefoni via mobilnätet? Det är viktigt att den som ringer mig inte hör mig svagt. Har möjlighet att teckna hos Tele2.