1

Tråd: Problem med långsamt bredband

Mobilt, Mobil datatrafik: Hela Sverige
Senast uppdaterad 2011-09-02 13:51:35

Vi har för närvarande störningar på tjänster med mobil datatrafik. Med anledning av detta kan våra kunder uppleva problem med mobilt bredband, surf via mobilen och att skicka och ta emot MMS. Våra tekniker jobbar på att lösa detta så fort som möjligt.

Starttid: 2011-08-31 09:01:00

Beräknad klartid: 2011-09-02 18:00:00

Detta kan läsas på hemsidan för Tele2. Liknande text har funnits flera dagar i rad.
Jag har haft problem i flera veckor. Hastigheten kan då vara 0,7 Mbit/s. Igår hade jag:
06.50 ingen kontakt
07.00 blev det 5,87 Mbit/s
14.50 blev det 1,50
15.12 ingen kontakt
19.43 blev det 0,53
21.40 blev det 0,77
22.01 blev det 0,47
22.20 blev det 1,24
Idag har jag
07.00 blev det 5,45 Mbit/s
15.20 blev det 1,45

Om inte Tele2 skärper sig kommer jag att byta till Tre. Jag kräver normalt 3-4 Mbit/s men ALDRIG under 2 Mbit/s.

2

Sv: Problem med långsamt bredband

Tele2 har nu ändrat sitt MEDIUM abonnemang:
För bara 169 kr ingår 15 GB data per månad med hastigheter upp till 15 Mbit/s. Efter 15 GB kan du fortfarande surfa, men då begränsas hastigheten till 200 Kbit/s.
Om du binder dig 18 månader så ingår modemet Huawei E398 (värde 1195:-). Modemet har stöd för både 3G och 4G. På så sätt surfar du alltid på det nät som är snabbast där du befinner dig.
http://www.tele2.se/mobilt-bredband.html

Så nu är jag ännu mera missnöjd med mitt Medium 6 Mbit/s och 5 GB, modem E1750. Idag kl. 20.20 hade jag bara 1,01 Mbit/s och i måndags 0,83 Mbit/s på kvällen. Tidigt på morgonen oftast över 5 Mbit/s.

3

Sv: Problem med långsamt bredband

Jag har köpt en Funkwerk-antenn och signalen är faktiskt riktigt bra mellan 93-99% på HSPA Tele2 Large.

Mitt problem och anledningen till att jag införskaffade en antenn är att farten är alldeles för låg.

För närvarande i skrivande stund 0.47 Mbit ner med variation från ca:0,2 till 1,2 men aldrig högre oavsett tid på dygnet. Ibland saknas täckning.

Upp är alltid stabilt mellan 1,2 - 1,3 Mbit.

Nu är det så att jag har tre turbo3G master inom en radie av 5 km varav 2 master med fri sikt från taknocken där Funkwerkantennen sitter.

En av masterna är faktiskt så nära som 3 km.

Samma värden uppnås från alla 3 masterna.

En av ungdomarna i Tele2:s kundtjänst berättade att oftast så samverkar 3 master. Första masten matas med fiberkabel som sedan länkas vidare i luften till de andra 2 masterna.

Han förklarade då att om felet ligger i första masten så blir det samma skrot i de övriga 2 också. Verkar ju troligt.

Jag har testat min bärbara på olika avstånd från dessa master och oavsett om jag befinner mig 200 meter eller 500 meter eller något annat avstånd från masterna så blir aldrig farten högre än max 1,2 ner.

Har klagat hos Tele2 en längre tid men dessa ungdomar som man får prata med kan bara några fraser likt en robot såsom kanske du har fel på modemet, simkortet kan vara trasigt.

Har testat med 2 modem och bytt simkort 2 gånger utan att farten har ökat dessutom i 2 datorer.

Testade min bärbara i ett Turbo3g+ område och där var farten 8 Mbit ner så datorfel kan uteslutas.

Igår så klämde man ur sig "Jag kan se på en karta att området du bor i är väldigt kuperat så att det därför blir problem med hastigheten" trots att jag strax innan föklarat motsatsen och att jag hade testat nära masterna, dessutom vid olika tidpunkter på dygnet.

Jag sade att felet hade pågått under en längre tid och fick till svar att om felet har varit under en längre tid så brukar vi inte laga det.

Blev erbjuden att nergradera till ett billigare abbonemang för att det inte skulle bli så dyrt för mig.

Mitt abb. har aldrig varit bundet så jag kan själv byta när jag vill förklarade jag. Jag sade att en nergradering gör inte min uppkoppling stabilare.

Pojkspolingen tyckte att det var en bra lösning i mitt fall.

Hur ska man få kontakt med någon vettig person på Tele2 och förklara läget innan jag kontaktar IT-Norrbotten och Post och telestyrelsen.

Tycker väl att marknadsföringen är falsk så det bara stänker om det när deras karta visar på Turbo3g-täckning i mitt område.

Flera av mina bekanta har testat mobilt bredband men returnerat det P.G.A. Dålig funktion.

//Jörgen

4

Sv: Problem med långsamt bredband

9% signal ger samma hadtighet som 60%.

Blev efter 4g rullade igång ordentlig i närheten.

5

Sv: Problem med långsamt bredband

sven99 skrev:

Tele2 har nu ändrat sitt MEDIUM abonnemang:
För bara 169 kr ingår 15 GB data per månad med hastigheter upp till 15 Mbit/s. Efter 15 GB kan du fortfarande surfa, men då begränsas hastigheten till 200 Kbit/s.
Om du binder dig 18 månader så ingår modemet Huawei E398 (värde 1195:-). Modemet har stöd för både 3G och 4G. På så sätt surfar du alltid på det nät som är snabbast där du befinner dig.
http://www.tele2.se/mobilt-bredband.html

Så nu är jag ännu mera missnöjd med mitt Medium 6 Mbit/s och 5 GB, modem E1750. Idag kl. 20.20 hade jag bara 1,01 Mbit/s och i måndags 0,83 Mbit/s på kvällen. Tidigt på morgonen oftast över 5 Mbit/s.


Ingår 4G i MEDIUM ?

Tänker på detta:

" Om du binder dig 18 månader så ingår modemet Huawei E398 (värde 1195:-). Modemet har stöd för både 3G och 4G. På så sätt surfar du alltid på det nät som är snabbast där du befinner dig. "

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

6

Sv: Problem med långsamt bredband

SEHLBERG skrev:

Jag har köpt en Funkwerk-antenn och signalen är faktiskt riktigt bra mellan 93-99% på HSPA Tele2 Large. En av ungdomarna i Tele2:s kundtjänst berättade att...
Har klagat hos Tele2 en längre tid men dessa ungdomar som man får prata med kan bara några fraser likt en robot såsom kanske du har fel på modemet, simkortet kan vara trasigt.
Igår så klämde man ur sig "Jag kan se på en karta att området du bor i är väldigt kuperat så att det därför blir problem med hastigheten" trots att jag strax innan föklarat motsatsen och att jag hade testat nära masterna, dessutom vid olika tidpunkter på dygnet.
Jag sade att felet hade pågått under en längre tid och fick till svar att om felet har varit under en längre tid så brukar vi inte laga det Hur ska man få kontakt med någon vettig person på Tele2 och förklara läget innan jag kontaktar IT-Norrbotten och Post och telestyrelsen.//Jörgen

Hej, du skall bara snacka med deras "Support" --> 0200-242424 ...och ger dig inte  wink Felanmäla! Deras tekniker ser vilken mast du använder, vilken signal och förbrukning du har! De kan tom checka sådant 1 år tillbaka!!!
Det finns säkert en lösning och de är nog måna om att behålla dig som kund.  wink 

"Tele2-Kundtjänst" (0772-252525) kan ytterst sällan besvara tekniska frågor...  sad

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

7

Sv: Problem med långsamt bredband

Citat från TT:
"Inte segt i alla mobilnät
2011-10-11
Inte alla mobiloperatörer har haft problem med överbelastade nät i sommar. Både Telenor och Tre hävdar att de klarat anstormningen av smarta telefoner utan större problem.

Telia och Tele 2 har nyligen erkänt att deras gemensamma 3G-nät inte stått pall för trycket från ny teknik och nya användarvanor och att de därför tvingas till snabb utbyggnad. Men redan i somras blev de sega mobilnäten en stor snackis och många kunder verkar tro att problemen är allmänna."
http://www.mentoronline.se/iuware.aspx? … oid=144927

Jag har nu bytt till Tre som fungerar mycket bättre än Tele2. Mitt nya Tre ger normalt 8-16 Mbit/s med modem E372. Max uppmätt 18,32 Mbit/s minimum 3,64 Mbit/s (totalt 53 mätningar under en vecka).

Mitt Tele 2 hade för 10 dagar sedan urdåligt: 0,5-1,5 Mbit/s flera kvällar irad.

8

Sv: Problem med långsamt bredband

Jag har också tele2 och det är under all kritik på eftermiddagarna/kvällstid.
Får 1.3Mbit/s på morgonen jämt, men från lunch eller strax innan går det segt.
Kan vara allt mellan 0.1Mbit/s-0.5Mbit/s, men brukar ligga på typ 0.25Mbit/s.
(Mäter jag brevid masten på morgonen så får jag 5.4Mbit och de lovar mera på kartan)
Så jag ska också byta bort tele2 när tiden går ut.
Tre verkar bra.

E372 / Dovado 4GR / Pointing antenn / Tre Max

9

Sv: Problem med långsamt bredband

Samma här, tele2 nät har blivit sunkit efter dom drog "igång 4g"

Får ibland under en megabit ner men fortfarande över en megabit upp, brukar vara omvänt med hastigheterna. Och upp var tidigare över två megabit.

Uselt

10

Sv: Problem med långsamt bredband

http://feber.se/mobil/art/224104/telia_ … _p_sngen_/
"Telia och Tele2 delar 3G-nät i Sverige och båda har mycket kunder som använder data i deras nät - fler kunder än vad de klarar av har det visat sig. Vi på Feber har själva haft problem och fått mängder av rapporter från andra som upplever samma sak - hastigheterna både upp och ner är katastrofala för Telia och Tele2's kunder i storstäderna och har så varit sedan innan sommaren.
På senare tid verkar problemen dock ha eskalerat. Kunder som betalar för supersnabbt bredband får resultat som ligger på 0.1 mbit upp och ner - något som är långt ifrån acceptabelt, speciellt när det pågår under längre tid."

http://www.svd.se/naringsliv/sociala-me … 528422.svd
"Sociala medier tvingar fram mobila nätbyggen
6 oktober 2011 kl 02:00, uppdaterad: 6 oktober 2011 kl 07:22
Allt fler använder Facebook, Twitter och andra nättjänster via sina smarta mobiler. Det har ställt till rejäla problem för en del av telebolagen som haft svårt att hänga med när trafiken i näten förändrats. Nu försöker de komma ifatt genom att snabba på nätutbyggnaden."

Nu har jag sagt upp mitt Tele2 Medium. Det fungerade bra med kundtjänsten på Tele2. Behövda bara vänta 3 minuter och sedan var det fixat.

Det kan vara problem att ha både Tele2 och Tre installerat samtidigt. Jag måste starta msconfig och avmarkera Tjänster
Tele2 Connect AT Service.

För att slippa faktureringsavgift hos Tre måste man först ansöka om autogiro och när det är registrerat även välja SMS-notifikation för fakturen. Allt görs genom inloggning på Mitt3. För Tele2 är det enklare så där räcker autogiro. Telia är ännu krångligare som kräver både autogiro och e-faktura.

11

Sv: Problem med långsamt bredband

Hej!

Hastighetsskillnaden mellan Tre och Tele2/Telia kan jag bekräfta!

Sitter och testar lite olika mobila bredband just nu (där jag bor och där vi har båten) trots att jag har betydligt bättre mottagning med Tele2 och Telia än med Tre så levererar Tre åtminstone dubbla hastigheten här i närförort till Stockholm. Utanför Järna så är skillnaden visserligen lite mindre, med det lär bero på att det är väldigt dålig mottagning med alla tre operatörerna.

12

Sv: Problem med långsamt bredband

Download: 0.40 Mbps
Upload: 0.57 Mbps
Ping: 216 ms

Sedan 1700ms ping
L0L

13

Sv: Problem med långsamt bredband

Kväll
Download: 0.04 Mbps
Upload: 0.21 Mbps
Ping: 232 ms

Natt:
Download: 2.89 Mbps
Upload: 0.46 Mbps
Ping: 93 ms

14

Sv: Problem med långsamt bredband

SEHLBERG skrev:

För närvarande i skrivande stund 0.47 Mbit ner med variation från ca:0,2 till 1,2 men aldrig högre oavsett tid på dygnet. Ibland saknas täckning.

Upp är alltid stabilt mellan 1,2 - 1,3 Mbit.

1,4 Mbit är det snabbaste jag någonsin har kommit upp i på Telia och Tele2:s Turbo-3G nät i glesbygden utanför Torsby. Samma resultat på olika master. Inne i själva Torsby brukar hastigheterna bli lite högre, mellan 2-2,5 Mbit. Min gissning är att många master bara klarar upp till 1,8 Mbit, vilket borde ge en praktisk maxhastighet på ca 1,4 Mbit. Detta trots att täckningskartorna säger upp till 6 Mbit.

Telia har en hastighetskarta som visar förväntad hastighet på olika platser. På det ställen där jag uppmätt max 1,4 Mbit står det faktiskt "Turbo-3G: 0,3-2,0 Mbit/s". Kartan finns här: http://www.telia.se/privat/mobilt/mer-o … lsurf.page

15 Senaste redigerad av Wiklundh (2011-11-17 10:15:43)

Sv: Problem med långsamt bredband

Tyckte nätet var "lite" segt i förrgår så jag testade bredbandskollen.

Kväll
Download: 0.08 Mbps

Fast jag verkar inte vara långsammast ändå, hehe.

Brukar ligga runt 1.2 Mbps när masten inte är överbelastad(innan lunch)

E372 / Dovado 4GR / Pointing antenn / Tre Max