101 Senaste redigerad av jonasolof (2011-10-20 16:07:10)

Sv: Varning

Lasse T skrev:

"Vår telestation är ansluten med radiolänk och har c:a 130ab varav många sommargäster. Den är INTE förberedd för ADSL och ingen är intresserad av att göra det. Jag har pratat med Skanova samt alla möjliga privata aktörer typ Tyfon o.s.v Ingen är intresserad eftersom den är för liten, inte ens när vi dels kunde "garantera" 40 kunder och var beredda att slanta upp x * 100.000:- så iddes man komma tillbaka med en offert!
Jag har även pratat med Teracom men återigen, ingen återkoppling eller offert!"

Jag tror inte att Net1 kommer att leverera eller att det går att tvinga dem genom process i domstol. 

Om det finns fyrtio betalningsberedda intressenter kring telefonstationen som servas med en radiolänk låter det låter som läge för ett Wimax-nät eller liknande. Kommunen engagerar sig inte dels för att de inte förstår sig på denna typ av problem (förmodar jag) och dels för att de flesta intressenterna inte är permanentboende. Att en del skulle kunna bli det om de hade bra och fungerande bredband kanske inte går in i huvet på lokalpolitikerna eller så är de rädda för att den politiska fördelningen i kommunen skulle ändras. 

Jag kan inte påstå att jag vet bättre än någon annan hur detta problem ska kunna lösas men det har en klart intressant politisk dimension. Om en hyggligt stor grupp människor inom ett litet område i landet vill ha effektivt bredband och är beredda att betala för det - kan de köpa sig tjänsten eller måste allt i landet vara toppstyrt?

Många av de områden på Öland som nu nås av 800 MHz 4G är förmodligen mer glesbebodda än gnestatrakten. Good luck for them att Telia lät sin nådiga sol skina över deras bygd. Turisterna finns där en månad om året, resten av tiden är det glesbygd. Ser man till täckningen för 800 MHz 4G i Roslagens glesbygd torde där vara än mindre folk än i nu aktuellt område. Utbyggnaden på Öland skedde efter ett utbrett missnöje med telias tjänster och täckningen samtidigt som ortstidningarna var mycket aktiva med att spegla missnöjet.

Vore jag drabbad skulle jag försöka bilda en intressegrupp med en ledning som innehöll folk med politisk kompetens, juridisk kompetens och radioteknisk kompetens. Gärna en journalist också med vana att få fram information. Kan man få en företagarprofil på grupperingen är det nog en fördel.  Det finns kanske lokala företagarföreningar som kan engageras. En fråga kunde gå till PTS om vilken typ av enskilda lösningar som det vore möjligt att få tillstånd till. Ren tekniskt behövs en bredbandig radiolänk från något ställe som har fiber. Er telefonstation har redan en mast men det är väl att hoppas för mycket att den skulle kunna användas och sedan är det oklart hur stor spridningen är på användarna och hur långa avstånden från ett tänkt centrum till perifera användare kan vara.

Jag vet att en del företag i dialectkedjan är aktiva lokalt på att lösa olika sorters datakommunikationsproblem över radiolänk, oftast för offentliga inrättningar som brandkår och sådant men även för företag. 

För att återgå till Telia och 4G så finns faktiskt en viss kommunikation mellan kolossen telia Sonera och lokala företagarföreningar:

"Fredagen den 30 september har Ölands Näringslivskontor bjudit in Staffan Skeppe på TeliaSonera för att prata om möjligheterna med 4G på Öland. Han kommer bl a att berätta om hur utbyggnaden av IT-kapaciteten kommer att ge snabbare responstider och högre hastigheter."

Tyvärr blev inte mötet av eftersom det bara var jag och ett par till som anmält oss. Mitt fel eftersom jag redan hade gjort en föredagning för företagerföreningen vid ett IT-möte två månader tidigare om olika band och modemtyper antenner mm samtidigt som jag kunde visa överföringshastigheten med 4G från en närbelägen mast live med DU-meter via storbildsprojektor. 

Sagde Skeppe är tydligen platschef för Telia i Kalmar. Ni kan ju försöka finna hans kollega i ert område och se om det går att få fram någon info om planeringshorisonter och allmänt uttrycka er frustration. Gärna med någon engagerad inlaga i lokaltidning också.

Teliapersonen att finna är regional senior account manager.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.