1

Tråd: Dovado 3GN med Sonos och NAS

Hej! Jag vill dela med mig av några erfarenheter och funderingar.

Jag kör med ett Sonossystem för strömmande musik sedan ett par veckor (Sonos ZP90 + CR200) tillsammans med en NAS (Synology DS211j) och en 3GN-router med Huawei E1820 från Tre. Routern och modemet har jag haft sedan i höstas, resten är nytt.

När jag spelat musik ett tag upplever jag ibland att routern hänger och måste startas om. Problemet är att datorer som är kopplade med kabel eller WLAN tappar kontakten med internet. Dock har Sonos-playern uppenbarligen kontakt med nätet eftersom strömmande internetradio fortsätter att fungera.

Nu har jag uppgraderat routern till senaste firmware från Tre (5.0.4-3) och även enablat UPnP i routern. Har kört nån timme nu utan att märka problemen igen. Kanske har uppdateringen hjälpt.

Är det någon annan som har erfarenhet av att köra Sonos med 3GN? Tips på andra inställningar som förbättrar situationen? Kan det vara bättre att köra med någon annan DNS än default?

2 Senaste redigerad av Bennybåge (2011-08-17 08:35:05)

Sv: Dovado 3GN med Sonos och NAS

Hej!

Ja, jag kör faktiskt Sonos (1 ZP90, 2 ZP120, 1 CR200, 1 CR100) också mot en 3GN, men däremot ingen NAS,
utan endast min stationära dator.
Dock kör jag inte kabel mellan dator och router, utan trådlöst.
Har ibland beskymmer med musiken jag kör från datorn faktiskt, men har alltid inbillat mig att det har med
att jag kör trådlöst (och har lite dålig signal på den tyvärr), för när jag kör radio via Sonosen, så funkar det för
det mesta helt ok.

Ska se om jag har UPnP enablat när jag kommer hem, kommer faktiskt inte ihåg. Dock var det ett tag sedan jag uppdaterade
firmwaren, så den är äldre än den du nämner iallafall.