1

Tråd: Hemmanätverk kopplat till Telias surfzon?

Hallå!

Jag har nyss skaffat mig en ny bostad och märkte rätt snart att jag kommer åt Telias surfzon hemmifrån. Jag har nu skaffat mig ett mobilt bredband via Telia för att kunna komma åt deras tjänst och för att få ett billigt och snabbt internet. Jag har dock några frågor som jag hoppas någon här har kunskap om att kunna svara på smile

Jag funderade lite själv på hur jag skulle kunna göra mig ett hemmanätverk som gör att jag kommer åt Telias surfzon. Min lösning va inte den bästa tydligen för jag får det inte att fungera. Min tanke var att skaffa mig en 3G-router för att kunna montera en dongel och ha som motagarstation. Dongeln har jag hunnit modifiera så den har nu en riktbar antenn på 9dbi som jag hade tänkt att rikta mot sändaren. Jag ringde också telias kundtjänst för att få tillgång till användernamnet och lösenordet till homerun och fick svar utav honom (som för övrigt inte var så hjälpsam med att svara på dessa frågor smile ) att det inte går att dela ut deras surftjänst via det sättet. Utan det enda sättet för att komma åt deras surfzoner var via trådlösa nätverkskort. Har han rätt eller fel?

Saken är den att jag vill ha en "mottagarstation" i den plats i huset där jag har bäst mottagarsignal ( I ena sovrummet på övervåningen). För att sen kunna koppla upp mig med den statonära och bärbara datorn via den antennen. Finns det en "billig lösning på detta? Billig menar jag runt tusenlappen..

Tacksam för svar.

Mvh Micke

2

Sv: Hemmanätverk kopplat till Telias surfzon?

Micke_evo skrev:

Hallå!

Jag har nyss skaffat mig en ny bostad och märkte rätt snart att jag kommer åt Telias surfzon hemmifrån. Jag har nu skaffat mig ett mobilt bredband via Telia för att kunna komma åt deras tjänst och för att få ett billigt och snabbt internet. Jag har dock några frågor som jag hoppas någon här har kunskap om att kunna svara på smile

Jag funderade lite själv på hur jag skulle kunna göra mig ett hemmanätverk som gör att jag kommer åt Telias surfzon. Min lösning va inte den bästa tydligen för jag får det inte att fungera. Min tanke var att skaffa mig en 3G-router för att kunna montera en dongel och ha som motagarstation. Dongeln har jag hunnit modifiera så den har nu en riktbar antenn på 9dbi som jag hade tänkt att rikta mot sändaren. Jag ringde också telias kundtjänst för att få tillgång till användernamnet och lösenordet till homerun och fick svar utav honom (som för övrigt inte var så hjälpsam med att svara på dessa frågor smile ) att det inte går att dela ut deras surftjänst via det sättet. Utan det enda sättet för att komma åt deras surfzoner var via trådlösa nätverkskort. Har han rätt eller fel?

Saken är den att jag vill ha en "mottagarstation" i den plats i huset där jag har bäst mottagarsignal ( I ena sovrummet på övervåningen). För att sen kunna koppla upp mig med den statonära och bärbara datorn via den antennen. Finns det en "billig lösning på detta? Billig menar jag runt tusenlappen..

Tacksam för svar.

Mvh Micke

Du kan ju inte koppla upp dig mot en surfzon som använder IEEE 802.11b/g/n med ett modem avsett för 2G / 3G nät...

http://www.telia.se/privat/produkter_tj … 7134592031

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

3

Sv: Hemmanätverk kopplat till Telias surfzon?

Discover skrev:

Du kan ju inte koppla upp dig mot en surfzon som använder IEEE 802.11b/g/n med ett modem avsett för 2G / 3G nät...

http://www.telia.se/privat/produkter_tj … 7134592031

Hur löser jag då en mottagare till min router som gör att jag kan få bredbandet in via den? Kravet är att jag kan ta in bra signaler via en extern antenn. Vill inte ha någon dator kopplad till routern för att dela ut nätverket via den utan jag vill få till en lösning som är så "smidig" som möjligt. Om det går?

Mvh

4

Sv: Hemmanätverk kopplat till Telias surfzon?

Du får väl använda en gammal dator som router, det löser alla dina problem.

5

Sv: Hemmanätverk kopplat till Telias surfzon?

Det borde gå att komma åt Telias nät med en access-punkt också och dela nätet vidare från den.
En bra lösning att prova med kan vara en gammal Linksys WRT54 med dd-wrt på.

6

Sv: Hemmanätverk kopplat till Telias surfzon?

Vispen74 skrev:

Du får väl använda en gammal dator som router, det löser alla dina problem.

Skulle kunna vara ett alternativ men känner helst att jag inte vill ha en extra dator som står på dygnet runt och dra en massa ström, snål som man är... Finns det någon annan lösning?

// Micke

7

Sv: Hemmanätverk kopplat till Telias surfzon?

svenix skrev:

Det borde gå att komma åt Telias nät med en access-punkt också och dela nätet vidare från den.
En bra lösning att prova med kan vara en gammal Linksys WRT54 med dd-wrt på.

Hur fungerar accesspunkter? Om jag förstår det rätt så förstärker/förlänger den signalerna runtikring mitt hus som gör att det är detta jag är ute efter? Krävs det inte någonting från källan, dvs nått speciellt som behövs göras vid sändaren så accesspunkten får tillgång till surfzonen?

Tacksam för svar

8

Sv: Hemmanätverk kopplat till Telias surfzon?

Accesspunkten tar emot det trådlösa nätverket och skickar det vidare. Oftast via kabel. Det finns vissa möjligheter att konfigurera så att man kan ta emot trådlöst och sända vidare trådlöst också, men det kan vara rätt meckigt att konfigurera plus att man brukar tappa bandbredd på en sådan lösning.

Accesspunkten får tillgång till det trådlösa nätverket precis som en vanlig klient. Man ställer in SSID, kryptering, lösenord m.m.

I ditt fall skulle jag provat om jag kunde få in Telias surfzon m.h.a. en accesspunkt. Om det lyckas kan man börja fundera på hur man skickar nätet vidare. Enklast vore väl att koppla en vanlig hemmarouter efter accesspunkten. Men då blir det två burkar som tar plats. I.o.f.s. drar de mindre ström än en PC som gör samma sak.