1

Tråd: Vilken operatör för mobilt bredband istället för ADSL

Hej!
Är lite inne på att skaffa mobilt bredband då det är billigare än det adsl jag kan få i min lägenhet.
Jag skulle då vilja höra med er som har erfarenhet av de olika operatörerna vad ni tycker och vilka för- och nackdelar de har.

De operatörer jag främst tänkt på är;
Telenor (ingen begränsning i nedladdning, buggigt?)
Tre (20gb/månad, dock något sämre täckning utanför större städer?)
Tele2 (10gb/månad, alltså lägre volym per månad, men hur mycket behöver man?)

Telenor;199 kr/månad
Tre; 199 kr/månad
Tele2; 229 kr/månad

Jag surfar ganska mycket, använder Spotify ofta, tankar inga större volymer film eller musik.
Telia, Glocalnet... de med 5gb/mån går bort då jag gissar på att denna volym är för liten för att använda det mobila bredbandet mer som ett vanligt bredband, vilket var det jag hade tänkt mig.

Så, ge mig era erfarenheter.

Jag sitter även och försöker få en uppskattning på hur mycket Spotify använder i datavolym.
Efter en halvtimme kan jag mäta 60 mb, då med lite surf men framförallt Obuffrad musik från Spot.

Dessutom tänkte jag dela det mellan två datorer, alternativt ha möjligheten att dela ut det om någon kommer över med sin dator, samt mobilen för lite wlan slösurf. Men detta kan jag lösa senare, Tele2 har fått ett nytt modem, alternativt Dovados router.

Jag bor förresten i Luleå, men tror att det är samma täckning här som i vilken mellanstad som helst.

Och ja, Ice.net hade ju varit trevligt, dock är jag snål student, 249 kr fram till nyår men sen 349 kr, det är ganska mkt för min ekonomi.

Mvh Aksel Gustafsson

2

Sv: Vilken operatör för mobilt bredband istället för ADSL

Jag vet inte hur täckningen är i Luleå, men jag skulle absolut välja Telenor.
I dagsläget har Jag TREs 199kr bredband men 20 GB är i minsta laget tycker jag. Däremot får jag ut ganska bra hastighet med TRE hastighet (5,0mbits) upp och (0,7 mbits) ner. 20GB brukar aldrig räcka en månad för mig om jag kolla på webb tv och lyssnar lite på Spotify. Antagligen kommer jag att byta till Telenor när jag kan avsluta TRE abonnemanget.

|ZTE MF880|Sierra Wireless 306|Dovado Pro|Tiny|4GR|3GN|UMR|3Maxfart Total|

3

Sv: Vilken operatör för mobilt bredband istället för ADSL

Enligt Telenos täckningskarta har jag full hastighetstäckning och om jag klurat ut det rätt tror jag att jag har två master nästan på synligt avstånd från mitt fönster. Dock vet jag inte om det var telenors master då jag kollade detta på PoT(tror jag det var iaf).
Jag vill ju inte gärna snåla in på "Spotifyandet" pga för lite volym/månad.

Men som jag fattat det verkar Telenor lite buggiga, alternativt att det går fett segt, har jag fattat det fel och vad är egentligen problemet?

Det finns ingen tråd på forumet som har undersökt vad spotify använder i datavolym/månad?
För annars skulle det ju vara en bra undersökning. Jag har hittat tester där folk kollat hur mkt det slukar man bara via iPhone och Android, och dessa programvaror är väl optimerade för så lite uppströms trafik som möjligt, vilket då kanske ger en liten skillnad då man använder spotify på datorn.
(jag har tittat runt lite men kanske inte tillräckligt)

Jag har läst siffror kring 5gb/månad men det låter relativt lite om man ser till vad jag fick på min halvtimmestest. Jag gissar på att en låt är ca 4 mb och att den tankas ner så fort man börjar lyssna på den, för då jag mätte tankades det väldigt mkt i början av låten men sen planade det ut väldigt fort. Med detta vill jag ha sagt att så fort man börjar spela en låt och bara lyssnar 30 sekunder så har  Spotify redan hunnit ladda ner stora delar av låten.
Alltså har man förlorat några mb på sin ganska klena kvot på 10gb som det är i Tele2s fall.

4

Sv: Vilken operatör för mobilt bredband istället för ADSL

Telenor + TRE har samma nät, så dom är likvärdiga där. Kolla vilken hastighet dom har byggt i sin basstation, väljer du telenor/tre och det enbart är ren 3G så får du MAX 0,38mbit ner.

5

Sv: Vilken operatör för mobilt bredband istället för ADSL

G-Man skrev:

Telenor + TRE har samma nät, så dom är likvärdiga där. Kolla vilken hastighet dom har byggt i sin basstation, väljer du telenor/tre och det enbart är ren 3G så får du MAX 0,38mbit ner.

Jag kollade via Telenors sida och enligt den ska jag få Turbo 3G, allatså max ifrån dem. Men nu när jag tittade på basstationer via sidan här ser jag att den/de master jag syftade på var Svenska UMTS och inte 3GIS mast.
3GIS mast ligger norr ut vilket betyder att jag har hela min bostad att gå igenom och vidare(adressen det gäller är klippgatan) ca 600 meter rakt nordlig riktning, jag har fönstret i sydvästlig riktining(dock vet jag ju inte hur stor roll detta spelar).
Vet inte om det riktigt var detta du menade?
Hur kollar man vad just basstationen har för utbyggnad?
Den mast som ligger närmast för telenors räkning ger dessa värden;

Operatör: 3GIS  Teknik: UMTS (3G)
Antennriktning: 90 ° Effekt: 58 dBm
Antennhöjd: 14,5 m   

Operatör: 3GIS  Teknik: UMTS
Antennriktning: 200° Effekt: 59 dBm
Antennhöjd: 12,5 m   

Operatör: 3GIS  Teknik: UMTS
Antennriktning: 320° Effekt: 59 dBm
Antennhöjd: 14,5 m   

Tack för all hjälp!

6

Sv: Vilken operatör för mobilt bredband istället för ADSL

colamage skrev:

Hur kollar man vad just basstationen har för utbyggnad?

Det är bara operatörernas egna sidor som direkt visar vad maxhastigheten är teoretiskt i deras nät.
Tänk på att deras egna täckningskartor visa de mest optimistiska täckningsområdet för användande utomhus som dom kan hitta på, och är sällan underbyggda med faktiska prov på plats utan det görs med data program.

signalen går igenom husväggar, men det dämpar kraftigt beroende på matrealet.
om möjligt montera tex en router på den sida som vetter mot antennen med dongeln tex i ett fönster, ev om du bor i hus montera det på tak/nocken.

enklaste sättet att kolla hur bra det borde funka är att inneha ett abg från valda operatören ifråga.
så välj abg utan lång bindningstid...

7

Sv: Vilken operatör för mobilt bredband istället för ADSL

G-Man skrev:

enklaste sättet att kolla hur bra det borde funka är att inneha ett abg från valda operatören ifråga.
så välj abg utan lång bindningstid...

Enligt kartan över master här i luleå har jag en UMTS-mast i den riktning jag har fönster, men tyvärr ingen 3GIS, utan den ligger på andra sidan huset, således många tegelstenar att ta sig igenom.

Kan även bekräfta att jag får bra mottagning via UMTS-masten mha mobilen då jag har halebop, alltså telia. Går väldigt bra att surfa med halebop via mobilen och usb-kabel för övrigt, dock kostar det ju med den maxtaxan telia och halebop ger 9 kr/dag man surfar i princip, men det är ju ett bra pris bara man vill surfa ibland.

Dock vet jag ju inte hur täckningen i lägenheten är med 3GIS, får kolla upp det på något vis!

8

Sv: Vilken operatör för mobilt bredband istället för ADSL

Ingen som har något mer att säga om ämnet?
Alternativt berätta hur bra telenor rent allmänt fungerar och vad deras nackdelar är?

Tack

9

Sv: Vilken operatör för mobilt bredband istället för ADSL

Det enda jag kan säga är att jag hade högre uppladdnings hastighet med tre än med telenor, har ju iofs bara vanlig 3g hemma men har märkt det i stan också

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

10

Sv: Vilken operatör för mobilt bredband istället för ADSL

colamage skrev:
G-Man skrev:

enklaste sättet att kolla hur bra det borde funka är att inneha ett abg från valda operatören ifråga.
så välj abg utan lång bindningstid...

Enligt kartan över master här i luleå har jag en UMTS-mast i den riktning jag har fönster, men tyvärr ingen 3GIS, utan den ligger på andra sidan huset, således många tegelstenar att ta sig igenom.

då borde tele2 funka ypperligt om du får turbo från telia?
kolla bara att det är 3G+ och inte 3G... annars blir du sittande med 0,3mbit ner och några kbit upp, så det tar ca 5minuter att skicka epost... iaf med telias sunk gunk.

11

Sv: Vilken operatör för mobilt bredband istället för ADSL

G-Man skrev:

då borde tele2 funka ypperligt om du får turbo från telia?
kolla bara att det är 3G+ och inte 3G... annars blir du sittande med 0,3mbit ner och några kbit upp, så det tar ca 5minuter att skicka epost... iaf med telias sunk gunk.

Jo, när jag mätte via tptest så kom jag upp i 1,33 mbit/s med halebops maxtaxa, när man använder sig av maxtaxan ska man komma upp i max 1 mbit/s så jag tror att masten är full utbyggd.

Men, ett stort Men;
räcker 10 gb/månad för spotifyande och slösurf?
det är det jag är mest orolig för.
dock kanske det inte gör nåt om man får 200 Kbit/s i slutet av månaden, som tele2 ger. Detta motsvarar 0,2mbit/s eller hur? skillnaden på mega och kilo är väl 4 decimaler?
Och då en till fråga, hur mkt kan man göra med 200 kbit/s? knappt öppna ett mejl eller går det att surfa med hyfsat liten irritation?

12

Sv: Vilken operatör för mobilt bredband istället för ADSL

varning för spotify den dra mycket data trafik

Spotify kallar tekniken on-demand streaming och använder det öppna formatet Ogg Vorbis istället för MP3.[18] Tekniken är en kombination av serverbaserad strömning och peer-to-peer-teknik. Det senare innebär att användarnas uppkoppling används för att skicka musik till andra användare. Låtarna cache-lagras på klientdatorn för att undvika onödig användning av bandbredd för att strömma samma låtar om och om igen. Applikationen kräver en bandbredd på åtminstone 256 kbit/s för att fungera bra, och ska fungera över en normal 3G-anslutning.[4] Spotify har en inbyggd last.fm scrobblare som gör det möjligt för last.fm användare att scrobbla sin musik till sin profil utan något plug-in program som annars behövs om man använder till exempel iTunes.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Spotify

Telenor E-1550 Telia E-392
Dovando Tiny fw 5.0.16 (6.2.3)
Comviq Mobilt Bredband Wi-Fi ZTE MF60

13

Sv: Vilken operatör för mobilt bredband istället för ADSL

colamage skrev:
G-Man skrev:

då borde tele2 funka ypperligt om du får turbo från telia?
kolla bara att det är 3G+ och inte 3G... annars blir du sittande med 0,3mbit ner och några kbit upp, så det tar ca 5minuter att skicka epost... iaf med telias sunk gunk.

Jo, när jag mätte via tptest så kom jag upp i 1,33 mbit/s med halebops maxtaxa, när man använder sig av maxtaxan ska man komma upp i max 1 mbit/s så jag tror att masten är full utbyggd.

Men, ett stort Men;
räcker 10 gb/månad för spotifyande och slösurf?
det är det jag är mest orolig för.
dock kanske det inte gör nåt om man får 200 Kbit/s i slutet av månaden, som tele2 ger. Detta motsvarar 0,2mbit/s eller hur? skillnaden på mega och kilo är väl 4 decimaler?
Och då en till fråga, hur mkt kan man göra med 200 kbit/s? knappt öppna ett mejl eller går det att surfa med hyfsat liten irritation?

gick att surfa förut med 33kbit, epost läsning kräver ingen bandbredd om det är ren text och inte outlook formaterad html epost med bilder.

Med Tele2 kan man köpa till extra trafik om man ruttnar på segheten.
skaffa tex en router, umr, där ser du förbrukad trafik och får epost/sms när vissa mängder uppnås, med detta kan man räkna ut hur den dagliga förbrukningen ska hålla sig på för att hålla månaden ut.
10gb är giga bit eller byte ? wink

200kbit = 0,2mbit / 8 = 25kbyte/sek = 5mb fil tar ~8minuter.
eller 25 tusen tecken i sekunden från tex ett epost i icke ms format "html".

dialer programmen har också trafik statestik, men per installation.

14

Sv: Vilken operatör för mobilt bredband istället för ADSL

G-Man skrev:

gick att surfa förut med 33kbit, epost läsning kräver ingen bandbredd om det är ren text och inte outlook formaterad html epost med bilder.

Med Tele2 kan man köpa till extra trafik om man ruttnar på segheten.
skaffa tex en router, umr, där ser du förbrukad trafik och får epost/sms när vissa mängder uppnås, med detta kan man räkna ut hur den dagliga förbrukningen ska hålla sig på för att hålla månaden ut.
10gb är giga bit eller byte ? wink

200kbit = 0,2mbit / 8 = 25kbyte/sek = 5mb fil tar ~8minuter.
eller 25 tusen tecken i sekunden från tex ett epost i icke ms format "html".

dialer programmen har också trafik statestik, men per installation.

Okej.
Jo för knappt en hundring får man väl 5 gigbyte till, dock är det ju inte riktigt värt det.
Sen tänkte jag om jag skulle skaffa bredbandet från Tele2 kanske välja deras nya modem med vad dom kallar "multisurf". Alltså ett modem liknande Huawei e220 fast med inbyggd "router" för att dela ut det trådlöst. Denna kunde ju då samtidigt drivas på batteri.
Om man då jämför detta med Dovados router så är det väl den främsta fördelen, batteridrift, och att modemet är litet.
Annars är väl alla fördelar till Dovado.

Det optimala hade väl varit en batteridriven Dovadorouter med Telenor som fungerar bra och inte buggar med torrents osv, som jag förstått att det kan göra?

Men som sagt klarar man sig på 10 gigabyte i månaden och "duger" Tele2s Huawei e5830, alltså multisurf?

Eller är Telenor inte så buggit och kasst som jag fått uppfattning om?

Tack för all den fina hjälpen, ett bra forum!:)
Dock lite förvånad över att inte Andreas, forumets fader, inte hört av sig wink

15

Sv: Vilken operatör för mobilt bredband istället för ADSL

Menar du Huawei E5830 (sk "MiFi")?

Om du har nån smartphone (3G och WLAN), då bör du prova http://www.walkinghotspot.com/ eller http://www.joiku.com/ på mobilen (som är också batteridriven, förstås!) direkt. Den gör precis exakt samma sak som MiFi, och jag menar detta:

- Delar ut Internet anslutningen från mobilen med:
- Max 5 WLAN användare kan koppa upp samtidigt (inga LAN kabel uppkopplingar)
- Max 10 meters avstånd (line of sight)

Sen, bör du också tänka på följande:

- Ingen möjlighet att uppgradera hastigheten (7.2Mbps chipset). Tänk på att du då binder dig i 18 månader, och det redan finns 10+ Mbps hastighet i Tele2's nät idag.

- Ingen möjlighet att förstärka WLAN signallen.
- Hittar ingenting om det finns 3G antennuttag heller. Det betyder om du har dålig 3G mottagning, då måste du placera den nånstans där kanske WLAN kommer inte räcka, med tanke på max 10 meters avstånd.

Och det här är bara från en hårdvaru perspektiv. Don't get me started on software! ;-)'

Walking Hotspot har räddat mig ett antal gånger där jag glömde ta med USB modem eller hade ingen router heller.

16

Sv: Vilken operatör för mobilt bredband istället för ADSL

Samir skrev:

Menar du Huawei E5830 (sk "MiFi")?

Japp det menar jag.

Samir skrev:

Om du har nån smartphone (3G och WLAN), då bör du prova http://www.walkinghotspot.com/ eller http://www.joiku.com/ på mobilen (som är också batteridriven, förstås!) direkt.

Mycket smart, har faktiskt provat en trial på joiku. Men då blir man ju tvungen att byta simkort i mobilen, om man nu inte skaffar en till telefon med wlan dedikerad att agera router.

Samir skrev:

- Ingen möjlighet att uppgradera hastigheten (7.2Mbps chipset). Tänk på att du då binder dig i 18 månader, och det redan finns 10+ Mbps hastighet i Tele2's nät idag.

När jag var in till Phonehouse och pratade med dem svamlade det nåt om att man var tvungen att uppgradera mjukvaran för att kma upp i 7.2 mbit/s, svamel antar jag? Eller teorins 7.2 mbit/s, verklighetens 0~6 mbit/s.
Men som sagt jag kommer ju inte upp i 10 mbit/s oavsett mjukvara i just detta modemet.

Samir skrev:

Walking Hotspot har räddat mig ett antal gånger där jag glömde ta med USB modem eller hade ingen router heller.

Men om du glömde bort att ta med dig modemet, hade du då med dig simkoret?
Antar att du kanske hade det i nån bärbar dator.

Men om jag då skippar multisurf från Tele2 iaf, så har vi sållat lite i utbudet.
Då är alltså Tele2 Large kvar samt Telenors FastPris kvar.

Och då är frågan, jag tror ju inte riktigt att jag klarar mig med 10 gb/månad, och jag betalar inte en hundring extra för att få 5 gig till. Dock kanske jag kan leva med lite slö lina i slutet av månaden.

Telenors hade ju varit perfekt om det inte buggar? Har fortfarande inte fått något riktigt svar på om det är någon lina att lita på eller om det är skräp, och vad som då framförallt genererar problemen med det.

Och en sista kanske lite knasig fråga, ingen som försökt göra Dovadon lite portabel med typ batteriacc eller liknande?
Eller är det kanske någon ny modell på gång för lite mer mobilt bruk?:)

Tack på förhand!

17

Sv: Vilken operatör för mobilt bredband istället för ADSL

colamage skrev:

Men om du glömde bort att ta med dig modemet, hade du då med dig simkoret?

Nej, jag har data som tillval på min vanliga Tele2 telefon abbonemang. 200MB räcker långt. Svårt att tro, men det gör det när det gäller mobiltelefon. Jag kör Spotify på Nokia E71 också, men gör album offline synk med WiFi eftersom det går snabbt så innan jag drar till jobbet varje morgon.

http://www.tele2.se/tillagg-tjanster-datapaket.html

Annars så har jag ett USB mbb abbonemang hos TRE.

18

Sv: Vilken operatör för mobilt bredband istället för ADSL

colamage skrev:

Tack för all den fina hjälpen, ett bra forum!:)
Dock lite förvånad över att inte Andreas, forumets fader, inte hört av sig wink

Jag kör passiv bevakning smile
Tycker ni klarar detta så bra på egen hand.

Som tidigare sagt så har Telenor/TRE samma när ute på landsbygden "3GIS".
Men jag hade fått för mig att de hade egen infrastruktur bakom, (dvs snöret från masten ut på internet).

Jag skulle nog ta Telenor, fast jag är väldigt negativ när de kommer till 18/24 månaders bindningstid.
När jag skaffa mitt TRE abb så gick jag och hämtade simkort i butik bara utan bindning, fast jag har haft de i över två år nu.

Nöjd kund behöver man inte binda i 18/24 månader!

Ajja jag spånar iväg på andra saker som bindningstid osv tongue

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

19

Sv: Vilken operatör för mobilt bredband istället för ADSL

Det verkar inte som om Tre och Telenor skulle vara detsamma här åtminstone (Medåker, Arboga). Jag får 3G med Tre (då det nån gång fungerar alls) men bara GPRS från Telenor (53,1 kbit/s). Fast jag har olika modem (Huawei E220 för Tre och Huawei E1550 för Telenor). Kontantkort i bägge fallen. Tre har en alldeles för låg trafikgräns så helst skulle jag hålla mej till Telenor - men vill nog ha litet bättre fart på anslutningen.

20

Sv: Vilken operatör för mobilt bredband istället för ADSL

Andreas skrev:

Ajja jag spånar iväg på andra saker som bindningstid osv tongue

Det har du helt rätt i, inte funderat så mycket på det.
Dock har ju Phonehouse nöjdkundgarati i butiken vilket gör att man ju får lämna tillbaka det om man inte är nöjd(lite krux är det väl men).
Men detdär du sa om 3 och ingen bindningstid, vad innebär det?
Vad kostar simkortet isf, och jag antar att man måste betala hela summan för modemet, men då kan man ju stoppa i kortet i sin mobil och bara prova hur bra det funkar och sen köpa modemet om man är nöjd, alternativt säga upp det!

21

Sv: Vilken operatör för mobilt bredband istället för ADSL

nhu skrev:

Det verkar inte som om Tre och Telenor skulle vara detsamma här åtminstone (Medåker, Arboga). Jag får 3G med Tre (då det nån gång fungerar alls) men bara GPRS från Telenor (53,1 kbit/s). Fast jag har olika modem (Huawei E220 för Tre och Huawei E1550 för Telenor). Kontantkort i bägge fallen. Tre har en alldeles för låg trafikgräns så helst skulle jag hålla mej till Telenor - men vill nog ha litet bättre fart på anslutningen.

Nu är jag inte helt haj på hur de har näten uppbyggda men om jag har fattat det rätt så använder sig 3s mobila bredband endast av 3G-master, Telenor kan använda sig av både 3G och 2G, alltså gsm-nätet. Detta gör ju då att du får GPRS med Telenor, och när "vinden ligger rätt" 3G-täckning med 3.

Rätta mig gärna om jag har fel smile

22

Sv: Vilken operatör för mobilt bredband istället för ADSL

Du har troligen rätt. Nu har jag satt upp en riktantenn utomhus och tvingar Telenor att köra 3G och det tycks med nöd och näppe fungera. Men jag har ingen pelare alls av fem så det är minsann på gränsen ...

Med Tre fick jag rätt hyfsad fältstyrka på 3G.

23

Sv: Vilken operatör för mobilt bredband istället för ADSL

colamage skrev:
nhu skrev:

Det verkar inte som om Tre och Telenor skulle vara detsamma här åtminstone (Medåker, Arboga). Jag får 3G med Tre (då det nån gång fungerar alls) men bara GPRS från Telenor (53,1 kbit/s). Fast jag har olika modem (Huawei E220 för Tre och Huawei E1550 för Telenor). Kontantkort i bägge fallen. Tre har en alldeles för låg trafikgräns så helst skulle jag hålla mej till Telenor - men vill nog ha litet bättre fart på anslutningen.

Nu är jag inte helt haj på hur de har näten uppbyggda men om jag har fattat det rätt så använder sig 3s mobila bredband endast av 3G-master, Telenor kan använda sig av både 3G och 2G, alltså gsm-nätet. Detta gör ju då att du får GPRS med Telenor, och när "vinden ligger rätt" 3G-täckning med 3.

Rätta mig gärna om jag har fel smile

TRE har bara ett RENT 3G nät, dom stödjer EJ GSM som GPRS är.

Telenor köpte upp en gammal GSM operatör, och har bygget ett 3G nät ihop med TRE som dom delar.

OM du bara får GPRS med telenor = Dom har EJ byggt ut 3G nätet där du är !

Tele2 har GSM och 3G
Telia har GSM och snyltar på Tele2's 3G nät.


Titta på operatörernas täckningskartor för GSM/3G/3G+/3G data osv

jag är säker på att du kan få ren 3G dvs 384kbit/0,38mbit


Köp några kontantkort, och prova vilka som är ok, skippa tex paket med modem, så blir det billigare om det går.

24

Sv: Vilken operatör för mobilt bredband istället för ADSL

Jo, det börjar ordna sej. Nu får jag Telenor med 0,37 Mbit/s och fick nyss Dovadon att fungera (den visar 22 % 3G ). Jag lyckades t.o.m. uppgradera till4.02 utan att klåpa ...

Jag har satt upp riktantennen utanför huset men det tycks inte vara så stor skillnad vart den pekar - men närmare undersökningar får vänta tills i morgon.

Tre fungerar fortfarande inte ...

25

Sv: Vilken operatör för mobilt bredband istället för ADSL

nhu skrev:

Jo, det börjar ordna sej. Nu får jag Telenor med 0,37 Mbit/s och fick nyss Dovadon att fungera (den visar 22 % 3G ). Jag lyckades t.o.m. uppgradera till4.02 utan att klåpa ...

Jag har satt upp riktantennen utanför huset men det tycks inte vara så stor skillnad vart den pekar - men närmare undersökningar får vänta tills i morgon.

Tre fungerar fortfarande inte ...

Du har ju möjlighet att här på sidan kolla vart de olika masterna är utplacerade, sen är det ju bara att prova sig fram antar jag smile