1

Tråd: Hjälp med att Skapa fjärranslutning för 3Bredband Kontant

Hej!

Har nyss köpt ett startpaket för 3Bredband kontant, alltså utan externt modem då jag har ett inbyggt 3G-modem i datorn.

Jag ringer 3:s support för att få reda på hur jag ska ansluta, men de säger att de lämnar ingen support när man inte har köpt deras modem, även fast jag köpt en tjänst av dem, Arghhh!

Så nu undrar jag ifall det finns nån snäll människa som kan hjälpa mig genom att förklara hur man skapar en fjärranslutning.

De uppgifter jag har är att Åtkomstpunkt APN ska vara "net.tre.se" och man ska ringa upp till *99# .

Operativsystemet är XP

Tacksam för hjälp, så jag kan få mirkka lös på stranden! smile

2

Sv: Hjälp med att Skapa fjärranslutning för 3Bredband Kontant

Brukar följa med en fiffig mjukvara till de inbyggda modemen också.
Kanske är ett option modem eller sierra?
Lättast är att ladda ner deras mjukvara och tuta o köra då.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: Hjälp med att Skapa fjärranslutning för 3Bredband Kontant

Vart hittar jag isfl en mjukvara?

4

Sv: Hjälp med att Skapa fjärranslutning för 3Bredband Kontant

Hade själv problem med att ansluta med min Mac. Ska väl inte va nån skillnad mot Win. Fick igång det efter hjälp från supporten. Skapade en ny profil med apn: data.tre.se (hade bredband.tre.se tidigare). Då hoppade det igång:) Lycka till!

5

Sv: Hjälp med att Skapa fjärranslutning för 3Bredband Kontant

Problemet jag har är att jag har varit i kontakt med supporten och av dem får jag ingen hjälp. De hjälper inte dem som inte handlat ett modem av dem, även fast man pröjsar för tjänsten, vilket jag tycker är dåligt!

Och problemet nu är att jag måste göra en fjärranslutning för att kunna koppla upp mig, och jag har ingen aning om vad en fjärranslutning är ens.

Så om nån vänlig själ kunde förklara ingående hur jag ska bete mig för att kunna skapa en fjärranslutning, eller hänvisa till en guide eller motsvarande så är jag evigt tacksam!

6

Sv: Hjälp med att Skapa fjärranslutning för 3Bredband Kontant

Jag skulle börja med att kolla vilket modem jag har, t.ex. i enhetshanteraren.
Och se vem som är tillverkaren.

T.ex. Option eller liknande, och då kan du gå in i filarkivet och ladda ner GTConnect.
Eller om du har rediga skivor eller liknande till datorn så bör mjukvaran följa med.

När man skapar en fjärranslutning så får man dock inte välja någon APN adress, "net.tre.se".

Skapa fjärranslutning.

Startmenyn
Inställningar
Nätverksanslutningar
Guide ny anslutning
Telenummer *99#

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

7

Sv: Hjälp med att Skapa fjärranslutning för 3Bredband Kontant

Vilket modem har du...

8

Sv: Hjälp med att Skapa fjärranslutning för 3Bredband Kontant

Problemet löst. Jag fixade programet Wireless Manager 5 som fixade biffen

9

Sv: Hjälp med att Skapa fjärranslutning för 3Bredband Kontant

Det här med apn verkar rörigt. Jag har läst här någonstans att man inte kan få publik IP med 3 Kontant. Men efter att ha provat "net.tre.se" så funkar det. Och i Transmission är porten öppen, vilken den inte var tidigare.