1 Senaste redigerad av greenfish (2013-02-10 02:00:48)

Tråd: 0.38mbit ner, 20mb upp, 30ms, är så förbannad

Är brutalt trött på denna skiten. Har varit i ständiga krig med BBB sedan jag köpte abbonemanget för flera månader sen. Allt från horribla hastigheter, avbrott till "rubberbanding" i multiplayer spel, till slut lyckades jag ändå få rätt på skiten med hjälp av detta forumet i några månader.

Nu är jag tillbaka till ruta 0 igen....

Bf3 är i princip ospelbart, får konstant rubberbanding (gummibands effekt), även när mitt ip är i DMZ (har gett upp hoppet om att portforwarda denna skit routern).

Kan konstatera utan några problem att det är routern eller mitt 4G som är problemet. Då jag har kört med samma system med ett fast bredband ,får inga problem alls i bf3.

Vill göra detta extra markant, har ej ändrat i några inställningar på flera månader. Helt plötsligt så har:

hastigheten har gått ner (igen) samt alldeles för mycket lagg i multiplayer spel. Senaste veckan i youtube, så stannar videon konstant för att gå från 480p till 720p hela tiden eftersom mitt 4G inte pallar med att visa HD. Default för mig i youtube är alltid 480p, pga mitt 4G/router (80mb när jag köpte tjänsten).

Tack för att jag fick vädra ut min ilska.....

EDIT: Har sett att BBB har nu ÄNDRAT i avtalet UTAN att meddela kunden 80GB är nu deras tak för skäligt villkor. Inte för att det spelar någon roll i mitt fall.

*Signalvärden är alltid oförändrade
*Position av routern, ingen förändring av hastighet eller styrka
*DMZ verkar struligt (suprise dlink), i teorin borde all portar som lyssnar i bf3 vara mottagliga så är dock ej fallet med denna routern
*HW version: a1, firmware: 1.3.7.37 (fick av BBB support) <-- har varit stabil i flera månader

2

Sv: 0.38mbit ner, 20mb upp, 30ms, är så förbannad

ok ...men vad har du för signal värde ....om du har dålig signal så kan ju inte routern hjälpa det ??
vad har du för ping tid när du testar bredbandskollen ..du kan inte jämföra fast bredband med 4G ...
hade varit bra om du skrivit din signal värden

Telenor 4G D-Link DWR-923 och Huawei E3276
Xperia tablet Z Tre 4G

3 Senaste redigerad av greenfish (2013-02-07 17:53:22)

Sv: 0.38mbit ner, 20mb upp, 30ms, är så förbannad

goliat skrev:

ok ...men vad har du för signal värde ....om du har dålig signal så kan ju inte routern hjälpa det ??
vad har du för ping tid när du testar bredbandskollen ..du kan inte jämföra fast bredband med 4G ...
hade varit bra om du skrivit din signal värden

http://www3.picturepush.com/photo/a/12136306/img/Anonymous/test.png

Är det rätt info?

Pingen är mellan 10ms-30ms på bredbandskollen. Har inte problem med pingen i spelen utan det laggar (paket försvinner) av någon anledningen. Ibland är portarna öppna och ibland är dem låsta (dmz igång)

Vet inte om routern är boven i dramat, men eftersom ett flertal funktioner i den ej fungerar eller fungerar dåligt, är jag inte så positivt inställd till routern eller dlink i övrigt.

4

Sv: 0.38mbit ner, 20mb upp, 30ms, är så förbannad

ok ...testa på pingtest.net ...försvinner paket där också ?

Telenor 4G D-Link DWR-923 och Huawei E3276
Xperia tablet Z Tre 4G

5

Sv: 0.38mbit ner, 20mb upp, 30ms, är så förbannad

Prova kör www.pingtest.net några gånger så får du bättre koll på pingen (ev. spikar). Bredbandskollen är en glädjemätare....

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

6 Senaste redigerad av greenfish (2013-02-07 18:19:57)

Sv: 0.38mbit ner, 20mb upp, 30ms, är så förbannad

goliat skrev:

ok ...testa på pingtest.net ...försvinner paket där också ?

danne skrev:

Prova kör www.pingtest.net några gånger så får du bättre koll på pingen (ev. spikar). Bredbandskollen är en glädjemätare....

http://www1.picturepush.com/photo/a/12136509/img/Anonymous/test3.png

http://www2.picturepush.com/photo/a/12136515/img/Anonymous/test4.png

http://www4.picturepush.com/photo/a/12136542/img/Anonymous/test5.png


Herregud???

När jag startar bf3 ligger min ping just nu runt 40-60ms. När jag pingar google får jag runt 40-50ms

7

Sv: 0.38mbit ner, 20mb upp, 30ms, är så förbannad

Telenor i ett nötskal.....
Kör med Telia nu, modemet ligger rakt ned på golvet nästan ingen signal alls. Ändå ligger jittret på 2-4ms, jämförbart med ADSL.

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

8

Sv: 0.38mbit ner, 20mb upp, 30ms, är så förbannad

danne skrev:

Telenor i ett nötskal.....
Kör med Telia nu, modemet ligger rakt ned på golvet nästan ingen signal alls. Ändå ligger jittret på 2-4ms, jämförbart med ADSL.

Är glad att åtminstone Telia fungerar för dig.

Tyvärr är 4G enda fungerade alternativet för mig hmm

9

Sv: 0.38mbit ner, 20mb upp, 30ms, är så förbannad

De släppte en ny firmware för en vecka sen som ska lösa problemet med bridgemode och lite annat.

10

Sv: 0.38mbit ner, 20mb upp, 30ms, är så förbannad

http://i.imgur.com/Ndrepm4.png

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

11 Senaste redigerad av greenfish (2013-02-08 17:15:59)

Sv: 0.38mbit ner, 20mb upp, 30ms, är så förbannad

Har inte uppdaterat på 6 månader. Tack för tipset andy78 och tack så mycket Micke för firmware revisionerna.

Skulle någon av er vara så vänlig och lägga upp OG3611_v1.4.2.37_gui.img på en snabb server/http länk? DLINK ger mig 2kB/s kommer ta flera timmar för att ladda ner 24mb,tack!

EDIT: Kör min router på 3G nu får jag ut 30kB/s så jag får ner den till slut.

Min hastighet är just nu 1.5mbit, WOW och jag betalar för 80!!! Bor 150m från 2 GIGANTISKA 4G master!!!



http://www2.picturepush.com/photo/a/12143900/img/Anonymous/wtf.png


Notera hur låg pingen är, weird.

12

Sv: 0.38mbit ner, 20mb upp, 30ms, är så förbannad

greenfish skrev:

Skulle någon av er vara så vänlig och lägga upp OG3611_v1.4.2.37_gui.img
EDIT: Kör min router på 3G nu får jag ut 30kB/s så jag får ner den till slut.

Det kanske går något snabbare härifrån...
https://dl.dropbox.com/u/95756773/OG361 … 37_gui.img

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

13

Sv: 0.38mbit ner, 20mb upp, 30ms, är så förbannad

Micke skrev:
greenfish skrev:

Skulle någon av er vara så vänlig och lägga upp OG3611_v1.4.2.37_gui.img
EDIT: Kör min router på 3G nu får jag ut 30kB/s så jag får ner den till slut.

Det kanske går något snabbare härifrån...
https://dl.dropbox.com/u/95756773/OG361 … 37_gui.img

Tack så mycket smile

Dock så är hastigheten sjukt låg, youtube ger mig som lägst 480p... pingen är dock väldigt bra 20-30ms :S

14 Senaste redigerad av Micke (2013-02-08 18:58:05)

Sv: 0.38mbit ner, 20mb upp, 30ms, är så förbannad

Vilken frekvens kör du med? Efter den här uppdateringen står nämligen allting i "Auto"!

Även med din signalstyrka (-76) borde du få helt andra download-värden...tycker jag.
http://i.imgur.com/gt5MPBM.png
Kolla att dina "paddlar" sitter som de ska. Vrid de horisontellt eller med 45°-vinkel till alla möjliga olika lägen. Vilken färg visar 4G-ljusdioden?
Nånstans hos dig o/e Telenor "ligger det en hund begraven".

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

15

Sv: 0.38mbit ner, 20mb upp, 30ms, är så förbannad

Micke skrev:

Vilken frekvens kör du med? Efter den här uppdateringen står nämligen allting i "Auto"!

Även med din signalstyrka (-76) borde du få helt andra download-värden...tycker jag.
http://i.imgur.com/gt5MPBM.png
Kolla att dina "paddlar" sitter som de ska. Vrid de horisontellt eller med 45°-vinkel till alla möjliga olika lägen. Vilken färg visar 4G-ljusdioden?
Nånstans hos dig o/e Telenor "ligger det en hund begraven".

Har prövat olike grader, signalvärden går antingen neråt eller högre, max 80. Är högre signalvärden bättre? Enbart köra med en antenn (vänster) så tappar jag signalen ganska rejält från 70 ner till 40. Märker dock ingen skillnad alls rent prestandamässigt.

4G visar alltid grönt för mig, utan i vissa fall då den dör helt = röd diod.

Har ringt BBB igen, fick prata med en kompetent tekniker. Jag bor nära 2 master, har skrivit ner cellid för denna masten. Han vill att jag prövar en annan mast. Ska bege mig söderut och pröva med samma utrustning om det blir bättre.

I det här läget kommer jag be dem att skicka hit tekniker om det inte löser sig. Har just nu 0.45mbit ner och 20mb upp, ping 30ms. Har även nollställt mitt sim (ingen strypning).

Tack för din hjälp!

16

Sv: 0.38mbit ner, 20mb upp, 30ms, är så förbannad

Uppdatering klockan är nu 03:00 10/2 2013, får nu ut 50mbit ner och 30 upp, utan att ha ändrat något. Nu får de fan ta mig fixa deras förbannade master. Tänker ringa om några timmar och kräva att de tar och kollar över deras 4G nät/antenn osv, fakturan betalar telenor. Ska även kräva ytterligare flera månader till som kompensation.

17

Sv: 0.38mbit ner, 20mb upp, 30ms, är så förbannad

greenfish skrev:

Uppdatering klockan är nu 03:00 10/2 2013, får nu ut 50mbit ner och 30 upp, utan att ha ändrat något. Nu får de fan ta mig fixa deras förbannade master. Tänker ringa om några timmar och kräva att de tar och kollar över deras 4G nät/antenn osv, fakturan betalar telenor. Ska även kräva ytterligare flera månader till som kompensation.

likadant för mig, fruktansvärt dålig fart ett tag nu.
Blev förvånad i morse när jag hadde precis samma hastighet som dig.

BBB via Telenor 2st Poynting riktantenner Tp-link mr3420v2 med avstängd wifi huawei 398 & 392 och E3276
Asus rt-56u körs som router och delar ut till 11 enheter. (Tiny routern körs numera i sommarstugan)

18

Sv: 0.38mbit ner, 20mb upp, 30ms, är så förbannad

Bara så ni vet om det så kan de ta del av era mätningar (kanske inte alla, men stickprov) på Bredbandskollen. De kan komma att använda de när hastigheten är hög emot er..........

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

19

Sv: 0.38mbit ner, 20mb upp, 30ms, är så förbannad

danne skrev:

Bara så ni vet om det så kan de ta del av era mätningar (kanske inte alla, men stickprov) på Bredbandskollen. De kan komma att använda de när hastigheten är hög emot er..........

är det just bredbandskollen bara eller gäller det mot speedtest.net med tro?

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

20 Senaste redigerad av plun (2013-02-10 14:40:32)

Sv: 0.38mbit ner, 20mb upp, 30ms, är så förbannad

Jo så här såg receptet från Telenor ut för något halvår sedan om man ville mäta något djupare.

Hej!

Tack för ditt e-mail! Förstår att du vill veta vad som är orsaken till de högre svarstiderna mot bredbandskollen och speedtest. Jag ska här försöka komma med några förslag på vad som kan visa var fenomenet uppstår.

Om du redan testat följande så ber jag i förhand om överseende. Mitt förslag är att du i cmd (kommandotolken) skriver: tracert  www.bredbandskollen.se och tryck Enter. Då ska du kunna se varje hopp mot bredbandskollen. Från början kan det vara en del ip-adresser. Sedan ett par servrar som heter något med telenor eller ti. De är Telenors noder. De senare raderna kommer visa på svarstider som är utanför vårt nät. Du kan upprepa det här mot andra mätservrar. Ta gärna vår egen tptest.bredband.net då den ligger närmare i nätet. Den kan du ha som en referens.

Andra förslaget är att du laddar ner tptest-programmet från bredbandskollen.se och där ändrar servern till tptest.bredband.net och med annan port. Följ följande instruktioner:
- Gå in på www.bredbandskollen.se och välj "TPTEST". (TPTEST mäter bredbandshastigheten, vilka anslutningar som är igång, vilket operativsystem som används och vilket nätverkskort som används.)
- Ladda där hem programmet TPTEST 5 och installera det enligt instruktionen på sidan.
- Stäng av alla program som använder Internet på datorn. (webläsare, msn, bittorent-klient etc.)
- Starta programmet.
- Välj Alternativ\Serverlistan i menyn längst uppe till vänster i programmet.
- Välj den första adressen i listan med adressen "referens.sth.ip.perf....
- Ändra adressen till tptest.bredband.net.
- Ändra TPTEST port till 1640.
- Klicka på Uppdatera och stäng fönstret.

- Kör programmet i rapport-läge en gång per dag i tre dagar och under olika tidpunkter på dygnet. Gör såhär:
- Gå in på Arkiv/Skapa rapport. Nu görs ett TP-test som tar några minuter.
- Resultatet ges i en rapport som presenteras i en textruta.

Med de här två alternativa testmetoderna kommer du kunna se hur det kopplar upp sig. Samtidigt får du mer exakta svarstider och hastighetsvärden. Återkom gärna till mig om du behöver tolkning av resultaten.

Är du nöjd med mina förslag? Om du har några andra frågor är du alltid välkommen att höra av dig till oss på Kundservice.
Du finner våra kontaktuppgifter på http://www.telenor.se/privat/kundservic … index.html
Vi har öppet dygnet runt, året om.

Med vänlig hälsning
XXXX

Telenor Sverige AB
Teknisk support

Gamla TP-test ger mycket mer information vilket är värdefullt för en fördjupad support !

EDIT en gammal hederlig tracert ser då ut så här:

Microsoft Windows [Version 6.2.9200]
(c) 2012 Microsoft Corporation. Med ensamrätt.

C:\WINDOWS\System32>tracert  www.bredbandskollen.se

Tracing route to www.bredbandskollen.se [77.72.229.250]
over a maximum of 30 hops:

  1     *        2 ms     4 ms  RT-N66U [192.168.1.1]
  2     *        *        *     Request timed out.
  3    35 ms    38 ms    37 ms  ti3001c310-ae1-0.ti.telenor.net [146.172.99.69]

  4     *       25 ms    36 ms  ti3001b400-ae0-0.ti.telenor.net [146.172.105.25]

  5    37 ms    30 ms     *     10ge-2-3-1500.outer-b-gw.sth.netnod.se [194.68.1
28.172]
  6    34 ms    36 ms    45 ms  www.bredbandskollen.se [77.72.229.250]

Trace complete.

C:\WINDOWS\System32>
Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

21

Sv: 0.38mbit ner, 20mb upp, 30ms, är så förbannad

Jonny skrev:
danne skrev:

Bara så ni vet om det så kan de ta del av era mätningar (kanske inte alla, men stickprov) på Bredbandskollen. De kan komma att använda de när hastigheten är hög emot er..........

är det just bredbandskollen bara eller gäller det mot speedtest.net med tro?

Har inte en susning, blev så förvånad när de sa att de hade mätningar inrapporterade från Bredbandskollen med datum/klockslag och hastigheten. Tänkte att jag har inte skickat något annat än dåliga resultat smile , använder normalt inte Bredbandskollen då det är en glädjemätare, särskilt på svarstiden.

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

22 Senaste redigerad av greenfish (2013-02-11 16:36:24)

Sv: 0.38mbit ner, 20mb upp, 30ms, är så förbannad

Jonny skrev:
danne skrev:

Bara så ni vet om det så kan de ta del av era mätningar (kanske inte alla, men stickprov) på Bredbandskollen. De kan komma att använda de när hastigheten är hög emot er..........

är det just bredbandskollen bara eller gäller det mot speedtest.net med tro?



danne skrev:

Bara så ni vet om det så kan de ta del av era mätningar (kanske inte alla, men stickprov) på Bredbandskollen. De kan komma att använda de när hastigheten är hög emot er..........



Mario skrev:
greenfish skrev:

Uppdatering klockan är nu 03:00 10/2 2013, får nu ut 50mbit ner och 30 upp, utan att ha ändrat något. Nu får de fan ta mig fixa deras förbannade master. Tänker ringa om några timmar och kräva att de tar och kollar över deras 4G nät/antenn osv, fakturan betalar telenor. Ska även kräva ytterligare flera månader till som kompensation.

likadant för mig, fruktansvärt dålig fart ett tag nu.
Blev förvånad i morse när jag hadde precis samma hastighet som dig.


danne skrev:
Jonny skrev:
danne skrev:

Bara så ni vet om det så kan de ta del av era mätningar (kanske inte alla, men stickprov) på Bredbandskollen. De kan komma att använda de när hastigheten är hög emot er..........

är det just bredbandskollen bara eller gäller det mot speedtest.net med tro?

Har inte en susning, blev så förvånad när de sa att de hade mätningar inrapporterade från Bredbandskollen med datum/klockslag och hastigheten. Tänkte att jag har inte skickat något annat än dåliga resultat smile , använder normalt inte Bredbandskollen då det är en glädjemätare, särskilt på svarstiden.

plun skrev:

Jo så här såg receptet från Telenor ut för något halvår sedan om man ville mäta något djupare.

Hej!

Tack för ditt e-mail! Förstår att du vill veta vad som är orsaken till de högre svarstiderna mot bredbandskollen och speedtest. Jag ska här försöka komma med några förslag på vad som kan visa var fenomenet uppstår.

Om du redan testat följande så ber jag i förhand om överseende. Mitt förslag är att du i cmd (kommandotolken) skriver: tracert  www.bredbandskollen.se och tryck Enter. Då ska du kunna se varje hopp mot bredbandskollen. Från början kan det vara en del ip-adresser. Sedan ett par servrar som heter något med telenor eller ti. De är Telenors noder. De senare raderna kommer visa på svarstider som är utanför vårt nät. Du kan upprepa det här mot andra mätservrar. Ta gärna vår egen tptest.bredband.net då den ligger närmare i nätet. Den kan du ha som en referens.

Andra förslaget är att du laddar ner tptest-programmet från bredbandskollen.se och där ändrar servern till tptest.bredband.net och med annan port. Följ följande instruktioner:
- Gå in på www.bredbandskollen.se och välj "TPTEST". (TPTEST mäter bredbandshastigheten, vilka anslutningar som är igång, vilket operativsystem som används och vilket nätverkskort som används.)
- Ladda där hem programmet TPTEST 5 och installera det enligt instruktionen på sidan.
- Stäng av alla program som använder Internet på datorn. (webläsare, msn, bittorent-klient etc.)
- Starta programmet.
- Välj Alternativ\Serverlistan i menyn längst uppe till vänster i programmet.
- Välj den första adressen i listan med adressen "referens.sth.ip.perf....
- Ändra adressen till tptest.bredband.net.
- Ändra TPTEST port till 1640.
- Klicka på Uppdatera och stäng fönstret.

- Kör programmet i rapport-läge en gång per dag i tre dagar och under olika tidpunkter på dygnet. Gör såhär:
- Gå in på Arkiv/Skapa rapport. Nu görs ett TP-test som tar några minuter.
- Resultatet ges i en rapport som presenteras i en textruta.

Med de här två alternativa testmetoderna kommer du kunna se hur det kopplar upp sig. Samtidigt får du mer exakta svarstider och hastighetsvärden. Återkom gärna till mig om du behöver tolkning av resultaten.

Är du nöjd med mina förslag? Om du har några andra frågor är du alltid välkommen att höra av dig till oss på Kundservice.
Du finner våra kontaktuppgifter på http://www.telenor.se/privat/kundservic … index.html
Vi har öppet dygnet runt, året om.

Med vänlig hälsning
XXXX

Telenor Sverige AB
Teknisk support

Gamla TP-test ger mycket mer information vilket är värdefullt för en fördjupad support !

EDIT en gammal hederlig tracert ser då ut så här:

Microsoft Windows [Version 6.2.9200]
(c) 2012 Microsoft Corporation. Med ensamrätt.

C:\WINDOWS\System32>tracert  www.bredbandskollen.se

Tracing route to www.bredbandskollen.se [77.72.229.250]
over a maximum of 30 hops:

  1     *        2 ms     4 ms  RT-N66U [192.168.1.1]
  2     *        *        *     Request timed out.
  3    35 ms    38 ms    37 ms  ti3001c310-ae1-0.ti.telenor.net [146.172.99.69]

  4     *       25 ms    36 ms  ti3001b400-ae0-0.ti.telenor.net [146.172.105.25]

  5    37 ms    30 ms     *     10ge-2-3-1500.outer-b-gw.sth.netnod.se [194.68.1
28.172]
  6    34 ms    36 ms    45 ms  www.bredbandskollen.se [77.72.229.250]

Trace complete.

C:\WINDOWS\System32>

Ja det stämmer ang bredbandskollen. Har pratat med BBB idag efter att ha testat olika master (olika cellid/DB) de har möjlighet att se när kunden kör bredbandskollen. De ville dock ha in TPtester när det inte fungerade för mig, vilket jag vägrade, då jag inte kan sitta och vänta på att problemet skall inträffa (symptom.

Har nu sagt upp mitt 4G abonnemang, efter 8 månader fram och  tillbaka fick jag nog. Vill gärna tillägga att supporten har varit superb i form av kompetens samt vänlighet. Problemet jag har haft i snart 8 månaders tid var ständig avbrott, fruktansvärt dåligt mjukvara med routern dwr-923, usla hastigheter.

Om någon är intresserad så, av de 3 masterna jag testade (2-3 km utanför min stad) så fick jag ut 50 ner och 20 upp, väldigt stabilt, signalen var nere på -60 jämföt med min egen 70-78. Om jag får spekulera så handlar det om i mitt fall om kapacitets problem. På natten brukar jag liggar på runt 40 ner, dagtid upp till 24.

Ni som har likartade problem, så kan jag rekommendera om ni har möjlighet att tests utrustningen utanför eran mast (kolla när cellid skiftar) för att se om det gör någon skillnad. Personligen kan jag tycka att de inte bör ta emot fler abonnenter om inte masten klarar av jobbet, men detta är semantik


Tack allla ni som har hjälpt mig sedan jag skapade ett konto här smile

23

Sv: 0.38mbit ner, 20mb upp, 30ms, är så förbannad

Eftersom både routern och masten trasslar blir allt svåröverskådligt. Bättre då att gå på modem eller router som B593 som är stabilare och helst inte köra 5 MHz bandbredd 900.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.