126

Sv: Telenor 4g spärr

DOM ÄR JU INTE FRISKA ...ÄR SÅ JÄVLA FÖRBANNAD NU ....DOM LURAR JU KUNDERNA....MAN MÅSTE JU FÅ 100 GB VARJE MÅNAD ?

I PRINCIP ...OM MAN BARA LADDAT EXAKT 90 GB VARJE MÅNAD SÅ HADE MAN FÅTT TANKA MERA GB ....DÅ HADE DERAS UNDERLIGA BEVAKNINGSSYSTEM VAKNAT...DETTA ÄR STOR SKANDAL !!

Telenor 4G D-Link DWR-923 och Huawei E3276
Xperia tablet Z Tre 4G

127

Sv: Telenor 4g spärr

Slagit i spärren med och ringde supporten eftersom de en gång tagit bort spärren. fick till svar de aldrig gör så mer utan får stå mitt kasst om jag slår i 100gb:(.

Jag dubbelkollade med säljaren flera ggr och han lovade att det inte fanns nått tak på bredbandet när jag täcknade det. det var att om masten är hårt belastad så kan man sänka min hastighet tillfälligt och de e jag klart med på men, att använda spärr som de gör efter 100gig och sedan bara dela ut 0,5 mbit i som nu 5 dagare e inte ok! och när jag i början använde det ca 2-3 måmader så låg jag över 200gb /månad utan problem .nu får jag 0,3-0,5mit bara jag går över 105gig. hur kan masten vara nerbelastad när jag precis innan begränsningen har ca 50mbit och sen stryp jag ner till 0,5 mbit när jag går över gränsen på 100 gb. kan inte öppna aftonbladet för det tar 1-2 min om jag inte får dns error under tiden. är det fri surf 369kr/ månad detta ?

Detta är att lura sina kunder och att sen inte gå med på säga upp avtalet fast de vet de har missnöjda kunder är ännu värre. de har ju infört denna spärr efter jag täcknade abonnemanget och de har muntligen lovat det inte finns nån spärr. att sedan hänvisa till extreme användning vid 100gb är löjligt, bor en villa med 5 datorer 4 smartphones bara spotify tar 30-50gb /månad

bra länk:  http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/12 … ramid=2778

128

Sv: Telenor 4g spärr

vem kan starta en facebooksida så vi ser hur många som känner sig lurade på Telenor på mobilt 4G fri surf?
Sist när jag ringde erkände de på supporten det var ett stort problem men oftast så får jag till svar att det är endast några få stycken som har fått spärren och det är högt ovanligt. jag tycker det känns som vi är väldigt många som e missnöjda och känner oss blåsta på 369kr månad. jag måste snart täckna ett till abonnemang eftersom detta inte går längre:(

129

Sv: Telenor 4g spärr

Vad hindrar dig från och skapa en sida på Facebook? Låter jävligt slött och inte kunna göra jobbet själv.

En bra hammare råder bot på allt!!
Slopa pensionerna, dom ska ändå dö!!
Utrymme till salu, Skambud godtages.

130

Sv: Telenor 4g spärr

verkar vara rätt många som inte gillar Telenor och deras sätt att lura folk!

http://www.rejta.se/omdome/229996/telenor+ab

131

Sv: Telenor 4g spärr

och...vad hjälper det?
oavsett om och hur...är det bara att gilla läget...och de flesta kommer att stanna med telesnor för att de inte hitta nått bättre i dagens läge.

vi är 4 st. som skickade samtals-ljudfiler till advokater men ingen rek. att gå vidare med det. en advokat blev lite sugen efter han själv ringde till telesnor och tyckte att det var kniv-vast på gränsen. men vi har inte hörd mer av det.

men i stort sätt är jag nöjd med det vad jag får. att jag måste räknar GB är ok för att det måste jag göra med kort/plånbok
ochså annars kan det bli mycket månad kvar när pengar tar slut.

Fiber - IpOnly - Bahnhof 1000/1000 - Cisco RV042G - 8 Dlink Ip-Cam - 4 Cisco Switch - 2 Cisco Aironet 1850

132

Sv: Telenor 4g spärr

Cool skrev:

en advokat blev lite sugen efter han själv ringde till telesnor och tyckte att det var kniv-vast på gränsen. men vi har inte hörd mer av det.

Han sökte nog jobbet hos de?

"Group Legal currently counts 21 lawyers. On a global scale, The Telenor Group employs more than 120 in-house counsels with local legal department units.
As a lawyer in Group Legal your responsibility is to secure that Telenor’s legal interests are maintained and optimized in balance with strategic and commercial needs, and within the Legal Risk Management principles that guides the Telenor Group."

Källa: http://www.telenor.com/people-and-oppor … 668593541/

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

133

Sv: Telenor 4g spärr

"Legal risk managment principles"

Dessa vore intressant att se.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

134

Sv: Telenor 4g spärr

jonasolof skrev:

"Legal risk managment principles"

Dessa vore intressant att se.

Njau... jag tvivlar på att det är någon risk med att en samling användare inte har någon som helst koll på hur de använder sin anslutning.

MEN... på nåt sätt så måste ju Telenor (samt de andra operatörerna) lära ut hur man kollar vad som förbrukas.

100GB är enormt mycket jämfört med andra länder......  är vi bortskämda ??

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

135 Senaste redigerad av pompe90 (2013-01-27 07:05:19)

Sv: Telenor 4g spärr

plun skrev:
jonasolof skrev:

"Legal risk managment principles"

Dessa vore intressant att se.

Njau... jag tvivlar på att det är någon risk med att en samling användare inte har någon som helst koll på hur de använder sin anslutning.

MEN... på nåt sätt så måste ju Telenor (samt de andra operatörerna) lära ut hur man kollar vad som förbrukas.

100GB är enormt mycket jämfört med andra länder......  är vi bortskämda ??

Absolut, vissa kanske inte har någon aning om hur man kan hålla koll på sin förbrukning. där brister telenor redan, dom skall tillhandahålla sådan information när man börjar närma sig dessa såkallade "100GB". Telenor har stenåldrigt system så det skriker om det.

Telenor ska lära ut vad? dom har inte ens någon vettig hemsida, dom tillhandahåller inte RÄTTA SIFFROR. Då menar jag direkt på datamängden, dom visar EJ dessa rullande 30dagarnas datamängd, resten utav datamängds siffrorna är inte väsentligt i nuläget med deras system.
Om man skulle få den informationen skulle man definitivt hålla reda på sin datamängd bättre än vad man gör idag.
Inte ens DU kan ha full koll på datamängden, 100% säker på den punkten.

100GB är mycket jämfört med andra länder. Men varför jämför du med andra länder för?!
Detta är Sverige, vi har extremt bra nät eller vad man skall säga. Sverige är litet, inte så mycket invånare har vi heller.
Så varför är 100GB litet i sverige? Jag förstår inte hur du kan påstå det.

edit-

btw, hur vågar du ens förlita dig på routerns information om internet datamängden ?
Den stämmer INTE överens med dom rullande 30 dagarna.
Det går att använda routern som fingervisning men går EJ att lita på.

Fiber Telia 100/100Mbit
Bryggat->Netgear-> datorer och Wifi/switch
Macbook + Windows 7 + Iphones + Paddor + Android mobiler + 150tum biosalong + Lumia 920

136 Senaste redigerad av Jonny (2013-01-27 09:58:18)

Sv: Telenor 4g spärr

Kan någon förklara varför Telenors app som är knytet till mitt Mobila bredband talar om den förbrukna datamängden från 16:e till den 15:e månaden för att sedan böja om från 0 medans deras spärr räknar 30 dagarsperioder ?

det måste bero på att man kalkulerar med ett visst antal % betalande kunder är spärrade och inte då belastar nätet(0.5mb) och därför går det att räkna in lite mera kunder i nätet....

ska ställa frågan på deras Facebook sida = ställd

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

137

Sv: Telenor 4g spärr

Jonny skrev:

Kan någon förklara varför Telenors app som är knytet till mitt Mobila bredband talar om den förbrukna datamängden från 16:e till den 15:e månaden för att sedan böja om från 0 medans deras spärr räknar 30 dagarsperioder ?

det måste bero på att man kalkulerar med ett visst antal % betalande kunder är spärrade och inte då belastar nätet(0.5mb) och därför går det att räkna in lite mera kunder i nätet....

ska ställa frågan på deras Facebook sida = ställd

Svaret bör vara att det appen visar är fakturaperioden och inte det användande som spärren grundar sig på.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

138

Sv: Telenor 4g spärr

jo fattar det....men frågan är varför eller hur man har det så..... för jag har ingen nytta av appen då

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

139

Sv: Telenor 4g spärr

Jonny skrev:

jo fattar det....men frågan är varför eller hur man har det så..... för jag har ingen nytta av appen då

Appen är nog mer till för om man har telefonin hos Telenor för att se hur mycket man ringt osv.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

140

Sv: Telenor 4g spärr

jo kan vara så...fast jag har bara data hos telenor....men förstår vad du menar

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

141

Sv: Telenor 4g spärr

Telenor räknar på detta viset 100 gig på 30 dagar, till detta så mäter dom dig var 5:e dag.
Detta innebär ex att om man kommer upp i 100 gig efter 30 dagar och spärren slår in så har du den minst i 5 dagar innan den släpper, förutsatt att du under dessa 5 dagar pressar ner din datamängd under 100gig räknat på dom sista 30 dagarna.
Sedan så mäter dom dig igen efter 5 dagar och ser tillbaka på din förbrukning under dom 30 senaste dagarna har du då kommit upp i över 100 gig vips spärren igen osv. Detta blir ett rullande hjul där konsumenten blir grundlurad enligt min mening.
Det ända sättet att få helt nya 100 gig är att inte använda dom under 30 dagar.

Jag har tittat på Telenor som alternativ till min leverantör 3, men efter ha frågat Telenor om datamängden och fått reda på hur dom räknar så är det en omöjlighet för mig att välja dom.
Med 3 så har jag 50 gig men jag ska öka till 80 gig dessa gäller under varje kalendermånad, så vid ny månad nya gig.

142

Sv: Telenor 4g spärr

håller med dig....man blir lurad med Telenor

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

143

Sv: Telenor 4g spärr

Jag funderar på att byta till Tele2 i och med att de är de kör på samma master och alltså bör ge lika bra hastighet som jag har nu med BBB, men de tillåter ju ännu mindre datamängder (fast de kanske räknar per kalendermånad). Då kan man toktanka i slutet av månaden om man har trafik kvar, men blir man begränsad är det väl hela tiden? wink

Oavsett operatör borde det vara enklare att hålla koll på hur man ligger till trafikmässigt så man slipper drabbas av otrevliga överaskningar sad

144

Sv: Telenor 4g spärr

Jag uppfattar att tele2 kör per kalendermånad dvs 80 gig per månad.
3 har en bra funktion på mina sidor där man kan se sin dagsförbrukning samt också får reda på hur mycket man har kvar av sin datamängd och att man kan se sin förbrukning upp till 6 månader bakåt.

145

Sv: Telenor 4g spärr

Hos Tre har jag "bara" 3G-abonnemang via jobbet (helt obegränsat), men det är så dålig täckning och segt så det är inte jätteintressant hemma hmm

146

Sv: Telenor 4g spärr

thomson69 skrev:

Jag uppfattar att tele2 kör per kalendermånad dvs 80 gig per månad.
3 har en bra funktion på mina sidor där man kan se sin dagsförbrukning samt också får reda på hur mycket man har kvar av sin datamängd och att man kan se sin förbrukning upp till 6 månader bakåt.

Jo men du kan ju se samma sak hos Telenor på "Mina Sidor" !

Nu kan man inte se dag för dag för den pågående fakturan utan man ser totalen.

Men, väljer man fliken Trafikspecifikation och har beställt tjänsten (gratis) så kan man se dag för dag bakåt i tiden och även analysera datat mha en Excel-export.

http://i.imgur.com/yvlvdBu.png

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

147

Sv: Telenor 4g spärr

Ah, det där borde ju fungera. Tyvärr har inte BBB den möjligheten trots att det är samma tjänst som Telenor sad

148

Sv: Telenor 4g spärr

knepigt...men delar resurs som man flitigt hänvisar till som ett argument till varför man spärrar för privatpersoner gäller tydligen inte för företag....fast o andra sidan betalar troligtis företaget en högre avgift.....så det är skillnad på päron och äpplen smile

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

149

Sv: Telenor 4g spärr

Är du säker på att det inte gäller företag??
Har läst lite på telenors facebook, och det verkar inte finnas ett tydligt svar på  frågan..
Jag kan tänka mig att betala mer...bara det fungerar.

150

Sv: Telenor 4g spärr

nja...verkar som dom som surfar med mobila företags ab inte har den spärren på 85gb som nu verkar gälla för privatpersoner.. har dom nu spärrar så verkar dom ligga betydligt högre än för oss privatpersoner....

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )