1 Senaste redigerad av Fidde (2013-04-08 20:18:50)

Tråd: Obegränsad surf. - Nu på riktigt - Byte av APN

Hej alla!
Efter att läst om alla som blivit spärrade tänkte jag dela med mig av ett litet tips som får bort spärren för mig. Nämligen byte av APN.

Det är ganska enkelt och allt ni behöver göra är att byta APN i router eller i telenors medföljande programvara för deras modem (Telenor Mobile Partner). Nerladdningar (från webbsidor), speedtests, youtube och inläsningar av webbplatser är snabbt men nerladdningar av torrenter, spel från steam och kollandes på livestreams (twitch) är lika långsamt som det spärrade. Så det är inte någon mirakelmetod tyvärr men det gör att aftonbladet läses in lite fortare och det är alltid välkommet! smile

Orginal APN är internet.telenor.se, denna används som standard och är profilen som heter Telenor i anslutningslistan i TMP (Telenor Mobile Partner). http://images.fidde.nu/telesnor-sparr/1.PNG

Ansluten till standard APN får jag (under spärrning) detta resultat:
http://images.fidde.nu/telesnor-sparr/6.png

För att ändra APN och (kanske) komma runt spärren följ dessa enkla steg.


1. Koppla från anslutningen genom att klicka på "Koppla Från" i TMP.
2. Klicka upp Alternativ (Verktyg -> Alternativ) och klicka sedan på "Profiladministration".
http://images.fidde.nu/telesnor-sparr/2.PNG
3. Klicka på ny och skriv in valfritt profilnamn (Smart är kanske att döpa profilen till "Spärrad") och vid APN välj statisk och skriv in,

services.telenor.se

http://images.fidde.nu/telesnor-sparr/7.PNG
4. Klicka på spara och sedan OK. http://images.fidde.nu/telesnor-sparr/3.PNG
5. När du ska ansluta till Internet välj profilen "Spärrad" http://images.fidde.nu/telesnor-sparr/4.PNG

Testa din anslutning! smile

Med detta får jag följande resultat:
http://images.fidde.nu/telesnor-sparr/5.png

Från 0.5/0.5 till 22/2 (Som är runt normalt) är ganska bra enligt mig och gör mig gladare smile

Hoppas detta var till hjälp för någon!

OBS! Efter att denna gjorts har begränsningen höjts till 200GB/månad samt begränsning på 3mbit/s.

VPN:
Om du vill ladda ner torrenter, ladda ner från steam, surfa på andra portar än 80 / använda andra portar än 80 utan att vara begränsad på 3 mbit/s genom dessa (3mbit/s = ca 370 kb/s nerladdningshastighet) kan du använda dig av en VPN-tjänst som erbjuder anslutning via port 80 (TCP) och använder sig av openVPN!. Detta är den port som inte är hastighetsbegränsad och om du skickar trafiken genom denna port får du mycket snabbare nerladdningshastigheter på andra portar. Om du har en router med DD-wrt kan du i den ansluta till openVPN och dela anslutningen med fler än att bara ha det på din dator.

Några som erbjuder detta är:
iPredator (erbjuder anslutning via alla portar utom TCP 10050 och UDP 22)
AirVPN (erbjuder anslutning via portar 443, 80 samt 53 via UDP samt TCP)

Om ni vet fler VPN-tjänster som gör detta kan ni skriva i tråden så lägger jag till dessa i listan.

Några som INTE erbjuder detta är:
Anonine

Lycka till!

Med Vänliga Hälsningar
Fidde

2

Sv: Obegränsad surf. - Nu på riktigt - Byte av APN

bra tips om det funkar smile

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

3

Sv: Obegränsad surf. - Nu på riktigt - Byte av APN

Fidde skrev:

Med detta får jag följande resultat: [B6]

B5 Menar du väl

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

4

Sv: Obegränsad surf. - Nu på riktigt - Byte av APN

[Mr.T] skrev:
Fidde skrev:

Med detta får jag följande resultat: [B6]

B5 Menar du väl

Ja wink
Ändrade orginalposten smile
Svårt att se när bilderna inte hamnar direkt i inlägget smile

Mvh
Fidde

5

Sv: Obegränsad surf. - Nu på riktigt - Byte av APN

Så nu är det bara att köra internet.xx varannan månad och services.xx varannan månad?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: Obegränsad surf. - Nu på riktigt - Byte av APN

verkar för lätt......skulle isp inte veta eller tänkt på detta.....hmmm kanske

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

7

Sv: Obegränsad surf. - Nu på riktigt - Byte av APN

han vet säker om att det kan leda till en saftigt räkning eller mer. och att de läser här vet väl alla.

Fiber - IpOnly - Bahnhof 1000/1000 - Cisco RV042G - 8 Dlink Ip-Cam - 4 Cisco Switch - 2 Cisco Aironet 1850

8

Sv: Obegränsad surf. - Nu på riktigt - Byte av APN

Cool skrev:

han vet säker om att det kan leda till en saftigt räkning eller mer. och att de läser här vet väl alla.


skulle telenor läsa i detta forum... visste inte det :hepp wink

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

9 Senaste redigerad av jonasolof (2012-12-09 17:43:00)

Sv: Obegränsad surf. - Nu på riktigt - Byte av APN

Hur kan support vara så medioker om de läser här?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

10

Sv: Obegränsad surf. - Nu på riktigt - Byte av APN

ja kan dom inte svara på felet..... så kan dom söka/hänvisa hit wink

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

11

Sv: Obegränsad surf. - Nu på riktigt - Byte av APN

Det brukade de göra på Ice net enligt vad de själva sade på support då jag talade med dem.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

12

Sv: Obegränsad surf. - Nu på riktigt - Byte av APN

hehe...

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

13

Sv: Obegränsad surf. - Nu på riktigt - Byte av APN

Service.tel.. Är för mobiltelefoner och internet.tel.. Är för mobila bredband.
Att köra med service istället för intenet medför inga extra kostnader.

14

Sv: Obegränsad surf. - Nu på riktigt - Byte av APN

Hm, fick en sticka med Telenors 3-4 år gamla 6 Mb/s abonnemang. Kör stabilt i hastighet mellan 6-8 Mb/s 24h och verkar helt obegränsat. Över 100 GB nu och ingen strypning. Abonnemanget är uppsagd till 31 december därför att personen som hade det innan har flyttat till Fiber som ingår i hyran.

Ni med gamla 6 Mb/s abonnemang från Telenor, var rädd om dem.

15

Sv: Obegränsad surf. - Nu på riktigt - Byte av APN

Fungerar också för DWR923:

Men då måste man också byter från 4G till 3G. Fick på så sätt 10Mbit/s ner och 2Mbit/s upp igen.

Tack för tippset.

16

Sv: Obegränsad surf. - Nu på riktigt - Byte av APN

varför inte på 4g på dwr923?

17

Sv: Obegränsad surf. - Nu på riktigt - Byte av APN

idgforum skrev:

Hm, fick en sticka med Telenors 3-4 år gamla 6 Mb/s abonnemang. Kör stabilt i hastighet mellan 6-8 Mb/s 24h och verkar helt obegränsat. Över 100 GB nu och ingen strypning. Abonnemanget är uppsagd till 31 december därför att personen som hade det innan har flyttat till Fiber som ingår i hyran.
Ni med gamla 6 Mb/s abonnemang från Telenor, var rädd om dem.

Tack, jag vet detta smile

Har ett gammalt "6Mbit/s" abonnemang för 199kr/mån sen länge. Har inte nått ett eventuellt volymtak än men hastigheten är inte begränsad till 6Mbit/s, snarare verkar det gå att köra så fort som tekniken tillåter. I mitt fall upp till 21Mbit/s HSPA+ som masten i närheten erbjuder, då LTE inte är utbyggt här på obygden. Det finns inget annat abonnemang idag som matchar detta. Telenor 4G Maxi som motsvarar prismässigt har en limit på 15Gb och hastighet på 30Mbit/s.

Ska hålla i detta SIM-kort tills nästa mayakalender tar slut smile

18 Senaste redigerad av idgforum (2013-01-04 06:12:20)

Sv: Obegränsad surf. - Nu på riktigt - Byte av APN

Det stämmer nog. Telenor 16 Mb ger hemma 8 mb. Närmare masten ger det dock 16 Mb. Men använder mest TRE då jag får detta med Observera 3G modem:

http://i1201.photobucket.com/albums/bb353/stormense/bbk_resultat-1.jpg

Även om det vid viss väderlek kan gå ner till 3Mb.

EDIT - 2013-01-04

Hm, undra när jag fick detta resultat. Måsta vara någon hicka på TP-test eller enormt gynnsamt väder. Vanligast jag får är mellan 8-18 Mb/s med 3G och två antenner, stadiga 19 Mb/s med Tre - 4G.

19

Sv: Obegränsad surf. - Nu på riktigt - Byte av APN

nimnul skrev:

varför inte på 4g på dwr923?

För att jag inte fick någon connect annars. Om det funkar hos dig med 4G, då så. Inte med min router iaf.

20

Sv: Obegränsad surf. - Nu på riktigt - Byte av APN

cookie skrev:
nimnul skrev:

varför inte på 4g på dwr923?

För att jag inte fick någon connect annars. Om det funkar hos dig med 4G, då så. Inte med min router iaf.


Har testat detta APN-knep i min E589 och det fungerar ej på 4G.

Har dock ej testat på 3G.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

21 Senaste redigerad av frexer (2012-12-16 14:44:55)

Sv: Obegränsad surf. - Nu på riktigt - Byte av APN

http://i.imgur.com/5FdeK.jpg

Telenor 4G Maxi kampanj 80 mbit
Modem Huawei E398
Bredbandskollen

22

Sv: Obegränsad surf. - Nu på riktigt - Byte av APN

Bra tips! Skall testas när jag åker på en spärr igen. Åker på ofta å länge även om jag inte surfar mer än 150GB i 30rullande dagarna.

tack!

Fiber Telia 100/100Mbit
Bryggat->Netgear-> datorer och Wifi/switch
Macbook + Windows 7 + Iphones + Paddor + Android mobiler + 150tum biosalong + Lumia 920

23

Sv: Obegränsad surf. - Nu på riktigt - Byte av APN

Jag testade precis och det funkade inte (både 3G och 4G). Det gick inte att ansluta till servern. Kanske de har kommit på knepet och stängt möjligheten.

24

Sv: Obegränsad surf. - Nu på riktigt - Byte av APN

eller så har dom läst denna sida wink

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

25

Sv: Obegränsad surf. - Nu på riktigt - Byte av APN

njetski skrev:

Jag testade precis och det funkade inte (både 3G och 4G). Det gick inte att ansluta till servern. Kanske de har kommit på knepet och stängt möjligheten.

Utmärkt smile

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile