1

Tråd: Tvinga E392 eller E398 till 2600?

Jag har läst och kollat, men förstår inte hur man gör (och om ens möjligheten finns) att på något sätt få modemet att endast ansluta till 2600-bandet?

Det är väldigt irriterande när det ansluter sig på 900-bandet, då det ger mycket sämre hastighet - men bättre täckning. Jag har oftast 3-4 pluppar 4G på 2600-bandet, men så fort den kopplar över till 900-bandet så får jag full täckning, alltså 4+ pluppar i Mobile Partner. Hastigheten är ca 60Mbit/s respektive 15Mbit/s.

Så, hur gör jag - om möjligheten finns? smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

2 Senaste redigerad av jonasolof (2012-08-04 06:44:46)

Sv: Tvinga E392 eller E398 till 2600?

Pluppar är för grovt som mått. Ange i procent eller helst i dBm.

Problemetatt framhäva 2600 och dämpa 900 är lätt i teorin men det var lite knepigt att komma under ett par tusen kronor för de rätta antennerna.


Modemet i sig verkar inte gå att ställa om för endera LTE-bandet. Men du kan använda yttre antenner som skarpt skär bort frekvenser under 2600 Mhz. Om 900 signalen dämpas 20-30 dB av antennerna kommer modemet enbart att låsa på 2600. För att det ska vara någon vits bör båda antenningårna matas med frekvensselektiva antenner.

Då är frågan vilka antenntekniker som lyfter fram en frekvens och tar bort de oönskade. Frågan är av generellt intresse så vi tar det lite i detalj. Sägas bör också att det är lättare att uppnå selektiviteten med riktantenner än med rundstrålande. Således lättast om det finns en distinkt riktning som signalen kommer ifrån. Om den ena signalen är på -90 dBm och den andra, starkare, på -80 dBm så behövs minst tio dB förstärkning i antennen för att de ska bli lika. Men i och med att antennen är frekvensberoende så försvagas den oönskade signalen ytterligare och det kanske räcker med bara några dB förstärkning i antennen.

1. Mest selektiv: Vågledarantenn som cantenna (runt rör) eller slitsantenn/slot antenna ( rektangulärt rör med ett antal öppningar som motsvarar en halv våglängd). Slot antennas kan också göras rundstrålande. Vågledaren släpper bara igen signaler med en våglängd som passar vågledarens dimensioner. Det finns dessvärre inga kommersiella att köpa för 2600, bara för wifi 2400 och det funkar inte så långt bort i frekvens. vi är flera som kikar på att göra cantennas själva för 2600, grejen är att hitta lämpligt utgångsmaterial så det blir billigt och lätt.

2. Yagis med många element. Varje tillkommande direktor (pinnar framför drivna dipolen) gör yagin smalbandigare. Logperiodiska antenner som Poyntings är inte yagis och är designade för att vara bredbandiga, det som inte önskas här.

3. Panelantenner. Vare sig de innehåller flera cubical quads eller patchantenner så är de frekvensberoende, men de dämpar nog sidofrekvenser mindre än yagis eftersom dipolelementen är exponerade för alla frekvenser.

Förmodligen funkar det i TS fall redan med panelantenner eftersom den önskade signalen verkar vara bara lite svagare än den oönskade (bättre uppgifter önskas, huaweis fel)och 900 kommer att tappa mycket i en antenn för 2600. 900 signalen får inte smita förbi antenn"grinden" genom att koaxialkablarna läcker eller att modemet tar signal genom att det t ex ligger i ett fönster med stark signalnivå.

Panelantenner för 2600 finns t ex här:


http://www.amateur-radio-antenna.com/um … /index.php

Två behövs, på 2600 är mimo-antenner ovanligt men funkwerk släpper en i oktober ?? (först sade de juli, sedan september och nu skriver en tysk handlare okorber) som förmodligen är bästa chansning. 8 dBi förstärkning, okänd dämpning av 900 signal men bör ligga på minst tio dB försvagning.

Det finns enkla, dvs icke mimo panelantenner för 2600 av flera fabrikat.

Fann denna rundstrålande för 2600 men paneler är nog bättre eftersom mimo kräver skila polarisationsplan. Nämner den som kuriositet, längd en meter för tio dBi, det du Ludvig.

http://www.wimo.de/download/18702.10.pdf

Infoferenda.se säljer liknande, 110 cm lång, tio dBi

Två sådana här panelantenner från wimo.de bör göra jobbet:

http://www.wimo.de/download/18700.12.pdf

Att hitta yagis för 2600 var inte så lätt. Här förmodligen dyra från danska procom.dk

http://www.procom.dk/products/base-stat … nas/r-2600

Här från USA

http://www.zdacomm.com/2500-2700-mhz-yagi-antenna.html

ZDA har redan dual polarization antenn för 2600

http://www.zdacomm.com/images/PDF/ZDAFP2600D.pdf

Frågan är dels cross over isolation för mimo (patchantenner inte lika bra som biquads) samt dämpningen av 900 signal.

Nämnas bör att det går att elektriskt direkt filtrera bort niohundrasignalen innan modemet men då bör man ha en anteennförstärkt 2600 sigal från början och antennen har förmodligen gjort jobbet. Får jag eller någon annan ändan ur vagnen och gör en cantenna av rör från biltema så finns en billig lösning så småningom men på obestämd sikt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Tvinga E392 eller E398 till 2600?

det var ett svar som hette duga smile

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

4 Senaste redigerad av jonasolof (2012-08-04 12:09:31)

Sv: Tvinga E392 eller E398 till 2600?

Det är ett reellt och vAnligt problem som behöver lösas tack vare att operatörer och modemtillverkare som huawei inte tillåter dig att låsa på endra 4G bandet. I den tyska avm6840 kan man låsa på 800 eller 2600 men den täcker inte 900.

Kanske att Sierra så småningom kommer med 4G modem även för europeiska frekvenser och att det då går. Sierra  tänker mer teknikt adekvat. Det är en självklarhet att man behöver låsa på band i gränszon mellan 2600 och 800/900. Telia och telenor slafsar, därför förlitar jag mig inte på den utrustning de pushar åt massorna.

Den optimala lösningen i den här situationen teknikt och prismässigt och utseendemäsigt förefaller att vara att invänta Funkwerks 2600 mimo panel som kommer att kosta under 90 euro.

Ludvig och tradlöst och de andra antennkrängarna bör hänga på dörren för den antennen men det är ofta billigare att köpa direkt från Tyskland.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: Tvinga E392 eller E398 till 2600?

Hej!

När jag köpte mitt e392 så hade jag samma problem! Följande AT-kommandon låser modemet vid olika frekvenser:

lte only-anyband:               AT^SYSCFGEX="03",3fffffff,1,2,7fffffffffffffff,"",""
lte only-800mhz only:           AT^SYSCFGEX="03",3fffffff,1,2,80000,"",""
lte only-900mhz only:           AT^SYSCFGEX="03",3fffffff,1,2,80,"",""
lte only-1800mhz only:          AT^SYSCFGEX="03",3fffffff,1,2,4,"",""
lte only-2100mhz only:          AT^SYSCFGEX="03",3fffffff,1,2,1,"",""
lte only-2600mhz only:          AT^SYSCFGEX="03",3fffffff,1,2,40,"",""

auto mode:
AT^SYSCFGEX="00",3fffffff,1,2,7fffffffffffffff,"",""

gsmonly:
AT^SYSCFGEX="01",3fffffff,1,2,7fffffffffffffff,"",""

wcdma only:
AT^SYSCFGEX="02",3fffffff,1,2,7fffffffffffffff,"",""

Parametern för frekvens är en bitmask, så om flera frekvenser önskas är det bara att addera ihop dem!
3ffffff är alla 3g frekvenser och 7fffffffffffffff är alla 4g frekvenser.

Lycka till smile Lyckas inte du använda dig av informationen så kan dovado iaf garanterat implementera funktionen med hjälp av den!

Mvh. Håkan

6 Senaste redigerad av jonasolof (2012-09-16 21:54:34)

Sv: Tvinga E392 eller E398 till 2600?

Tack för infon! Kan du berätta hur man skickar AT kommandon? Jag antar att man inte ska Ha någon connection manager igång. Vilken ascii kod har vinkelkråkan ^? Den finns på ipad.



Kommer AT kommandot om band att fortsätta gälla efter det att man startat en connection manager?

Har du några kommandon för att få fram RSRP, RSRQ, SINR, PLMN, RSSI och operatörslista samt enskilda hörbara celler?

Den här infon bör föras vidare till mwconn.de som gÖr en freeware connection manager för LTE.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: Tvinga E392 eller E398 till 2600?

tefoz skrev:

Hej!

När jag köpte mitt e392 så hade jag samma problem! Följande AT-kommandon låser modemet vid olika frekvenser:

lte only-anyband:               AT^SYSCFGEX="03",3fffffff,1,2,7fffffffffffffff,"",""
lte only-800mhz only:           AT^SYSCFGEX="03",3fffffff,1,2,80000,"",""
lte only-900mhz only:           AT^SYSCFGEX="03",3fffffff,1,2,80,"",""
lte only-1800mhz only:          AT^SYSCFGEX="03",3fffffff,1,2,4,"",""
lte only-2100mhz only:          AT^SYSCFGEX="03",3fffffff,1,2,1,"",""
lte only-2600mhz only:          AT^SYSCFGEX="03",3fffffff,1,2,40,"",""

auto mode:
AT^SYSCFGEX="00",3fffffff,1,2,7fffffffffffffff,"",""

gsmonly:
AT^SYSCFGEX="01",3fffffff,1,2,7fffffffffffffff,"",""

wcdma only:
AT^SYSCFGEX="02",3fffffff,1,2,7fffffffffffffff,"",""

Parametern för frekvens är en bitmask, så om flera frekvenser önskas är det bara att addera ihop dem!
3ffffff är alla 3g frekvenser och 7fffffffffffffff är alla 4g frekvenser.

Lycka till smile Lyckas inte du använda dig av informationen så kan dovado iaf garanterat implementera funktionen med hjälp av den!

Mvh. Håkan

har du inga fler at kommandon till e392 ?

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

8 Senaste redigerad av Jonny (2012-09-17 14:36:28)

Sv: Tvinga E392 eller E398 till 2600?

careface skrev:

Jag har läst och kollat, men förstår inte hur man gör (och om ens möjligheten finns) att på något sätt få modemet att endast ansluta till 2600-bandet?

Det är väldigt irriterande när det ansluter sig på 900-bandet, då det ger mycket sämre hastighet - men bättre täckning. Jag har oftast 3-4 pluppar 4G på 2600-bandet, men så fort den kopplar över till 900-bandet så får jag full täckning, alltså 4+ pluppar i Mobile Partner. Hastigheten är ca 60Mbit/s respektive 15Mbit/s.

Så, hur gör jag - om möjligheten finns? smile

i dovado router kan du låsa e392 (tror även 398) till 900 el 2600 med senaste fw 6.1.0 el 6.1.1

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

9

Sv: Tvinga E392 eller E398 till 2600?

Jonny skrev:
careface skrev:

Jag har läst och kollat, men förstår inte hur man gör (och om ens möjligheten finns) att på något sätt få modemet att endast ansluta till 2600-bandet?

Det är väldigt irriterande när det ansluter sig på 900-bandet, då det ger mycket sämre hastighet - men bättre täckning. Jag har oftast 3-4 pluppar 4G på 2600-bandet, men så fort den kopplar över till 900-bandet så får jag full täckning, alltså 4+ pluppar i Mobile Partner. Hastigheten är ca 60Mbit/s respektive 15Mbit/s.

Så, hur gör jag - om möjligheten finns? smile

i dovado router kan du låsa e392 (tror även 398) till 900 el 2600 med senaste fw 6.1.0 el 6.1.1

Det vet jag, men det är inte alltid jag har routern med wink

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

10

Sv: Tvinga E392 eller E398 till 2600?

aaa så var det ...

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

11 Senaste redigerad av jonasolof (2012-09-18 08:40:31)

Sv: Tvinga E392 eller E398 till 2600?

Rätt rörigt men det här plockade jag fram genom att googl på AT-kommandosträngarna i tefoz inlägg. Ryska geeks rotar väldigt mycket i modemfirmware och kommandon. De har E392 sedan sommaren.

PLockade detta från en rysk site: Kommando för att E392 modemet ska funka på alla band

AT^SYSCFGEX="00",3fffffff,2,4,7fffffffffffffff,,

Men det kommandot skiljer sig från automode i Tefoz inlägg ovan.

Och detta 4G only

AT^SYSCFGEX="03",3fffffff,2,4,7fffffffffffffff,,

Återigen skiljer det sig i det att det här står 2,4,7 istället för 1,4,7

Dom håller på med en Zyxel router för insticksmodem med Keenetic firmware. Tar med länken som reminder.
http://dir620.ipb.su/index.php?showtopic=131&st=0

den här polska siten innehåller en del info som går att dechiffrera. Dessutom finns en länk till uppgradering av firmware till E392. Bland annat finns koder för data only, röst och sms only, röst och data och SMS med mera. Tar för lång tid att detaljrota. Jag kan ryska men inte polska.

Den här tyska tråden handlar om frekvenser som används (mest UMTS) på E398

http://www.telefon-treff.de/showthread/t-512084.html

Den här ryska siten innehåller en bit ned mycket väl strukturerad info om e392,

http://adm5120.narod.ru/4G.htm

AT^LTERSRP? выдаёт два числа, первое из которых - RSRP в dBm, второе - RSRQ в dB.
Kommandot ger två siffervärden, det första RSRP i dBm och det andra RSRQ i dB.

Если вы хотите включить режим "LTE Only", отключив все остальные, необходимо в настройках роутера ввести вот такую AT-команду:
AT^SYSCFGEX="03",3fffffff,2,4,7fffffffffffffff,,

det är LTE only

AT+COPS=? Получить список доступных сетей, работает только пи опущеном PPP.время поиска может превышать минуту

Funkar bara vid tömt? RRR (vet inte vad det betyder). Kommandot ger lista över tillgängliga nät, sökningen kan överstiga en minut.

AT+CFUN=1,1 Сброс модема в первоначальное состояние , как после перевтыкания модема

Sätter modemet i ursprungstillstånd (?), som efter avstängning? (kollas).

Ger bl a SINR (inte direkt) och fjärde siffran ger bandbredd i kHz.

AT+CSQ выдаёт два числа, первое из которых отражает RSSI следующим образом:
0 -> -113 dBm или меньше;
1 -> -111 dBm ;
2...30 -> -109...-53 dBm (2 dBm на единицу);
31 -> -51 dBm или больше.
То есть, например, число 14 соответствует RSSI = 85 dBm. Кстати, это значение, уже в dBm, отображается в поле RSSI в меню Diagnostics/Network Status Mobile Partner_

Ger RSSI värden överförbara till dBm, samma som visas i Mobile Partner.

Jag noterar att man bara får fram lista över tillgängliga operatörsnät, inte lista över hörbara celler som med AVM6840 routern med altair-chip.

Har tyvärr inte tid nu att plocka fram mer info och ta reda på vissa ord,

Här är en stor, konfidentiell lite svårnedladdad pdf med kommandostrukturen från Huawei, inte färsk

https://docs.google.com/viewer?a=v& … xpA3X8BvuA

När man fått upp den i google docs kan man ladda ned originalet som pdf.

Här är lite mer kommandon

AT^SETPORT?
- Отображение текущей конфигурации

visar current config

AT^GETPORTMODE
- Отображение в настоящее время активный режим

visar current active stat4e

AT^SETPORT="A1,A2;1,2,3,7,A1,A2"
- Установить конфигурацию по умолчанию

Avstängningar

AT^SETPORT="A1,A2;1,2,3,7"
- Отключить CD + SD

Stäng av CD + SD

AT^SETPORT="A1,A2;1,2,3,A2"
- Отключает NDIS и CDROM - остаётся только модем и флешка

Stäng av NDIS och CDROM
AT^SETPORT="A1,A2;1,2,3"
Только модем
Enbart modem

AT^SETPORT="A1,A2;2,7"
- Отключить CD + SD + модем установить в Win7
только NDIS режим

stäng av CD+SD, enbart NDIS (för win7)



AT^SETPORT="A1;2,7"
- Компакт-диск + NDIS

CD+ NDIS

AT^SETPORT="A1,A2;1,2,3,7,A1,A2,4,5,6,A,B,D,E"
То же сброс по умолчанию.

Också Återställ  avstängningar

Ordagrant dumpa till default

Här i post 101 finns länk till terminalprogram för Huawei

http://4pda.ru/forum/index.php?showtopi … &st=80

Längre ned finns ett antal hemmagjorda mm dashboards-

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

12

Sv: Tvinga E392 eller E398 till 2600?

Det var en hel del information !

Huaweis PDF gick bra att ladda ned genom att man trycker på skrivaren och styr allting till en fil.

Min ryska är litet rostig ifråga om 3G-modem men "AT^SETPORT="A1,A2;1,2,3,7,A1,A2,4,5,6,A,B,D,E"
То же сброс по умолчанию" betyder närmast "Också samling av avstängningar".  "сброс" användes i tiderna för AND-kretsar (då jag pysslade med datamaskiner i Kiev).

Bara jag får tid så skall jag titta på min E392. Man kan ge AT-kommandon genom kommandot pon (ppp on) i Linux som kopplar upp modemet via ppp. Kommandon placeras i /etc/chatscripts/provider där "provider" är namnet på den operatör man vill koppla upp sej till eller vilket namn som helst som anropas från startfilen i /etc/ppp/peers/provider.

Killen använde helt enkelt terminalprogrammet minicom för att ge kommandon till port /dev/ttyUSB1 (förutsatt att modemet finns på den porten). Jag körde i tiderna ett vanligt Hayes-kompatibelt telefonmodem via minicom så det fungerar säkert. Minicom är alltså ett program för Linux.

13

Sv: Tvinga E392 eller E398 till 2600?

det mycket lättare att förstå om man använder google chrome och använder översättnings funktionen.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

14 Senaste redigerad av jonasolof (2012-09-18 09:10:53)

Sv: Tvinga E392 eller E398 till 2600?

Folk har nog läckt kommandon ur konfidentiella Huaweidokument. Googlar man på ett kommando ger de sidor man kommer till ofta även andra kommandon. Med lite detektivsrbete bör då ett användbart bibliotek av kommandon kunna ställas upp. Modemen är till den 23 september så billiga (599 kr)att man kan ta risken att sabba ett modem.

Kul Nhu om du kan få fram hur man styr modemet i de avseenden som mest intresserar oss, låsa band och ge signalinfo och lista över tillgängliga nät/celler. Jag antar att det går att köra ett terminalprogram mot modemet även från en win7 pc.

Man kan anta att det innebär problem att få fram t ex RSCP, Ec/Io (UMTS) eller RSRP, RSRQ, SINR i programvara som ska fungera även för äldre modem än E392 och E398. Tänker då på MWConn LTE i betaversion f.n. och Dovados 6.1.1. Men det vore bra, hint...

Fiffigt vore om man kunde skicka kommandon för signalvärden med tidsinställbara intervaller. Användbart vid antenninriktning. T ex varannan  sekund.

En sak som helt lyser med sin frånvaro är signalvärden uppdelade på de två antennerna i mottagare och basstation. Den infon måste nog finnas internt för att modemet ska kunna meddela att closed loop Mimo ska fungera(CQ värde). Jag är tveksam till om Qualcommchippet i modemet kan pollas för de värdena med Huaweis AT kommandon.

Сбросить betyder kasta, dumpa så i sammanhanget blir det dump all to default.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

15

Sv: Tvinga E392 eller E398 till 2600?

Som jag skrev så är jag inte uppdaterad på ryskans facktermer i den nyare tekniken.  "Сброс" användes förr om mikrokretsar med flera ingångar så jag antog att det används i analogi med det. Men man vet aldrig med facktermer. Översättningsfunktionen ger jag inte mycket för i tekniska sammanhang där den nästan säkert ger felaktig översättning.

Visst borde det gå att styra modemet direkt från ett terminalprogram under Windows också men jag har aldrig använt Windows så jag kan inte ge något råd där.

16

Sv: Tvinga E392 eller E398 till 2600?

nhu skrev:

Visst borde det gå att styra modemet direkt från ett terminalprogram under Windows också men jag har aldrig använt Windows så jag kan inte ge något råd där.

Det går att använda den inbyggda hyperterminalen i Windows men den är inte särskilt bra. Ett bättre alternativ är t.ex. TeraTerm http://ttssh2.sourceforge.jp/

Det är bara att sticka in sitt USB-modem i sin Windows dator. Låta den installera drivrutinerna och sedan kolla i Enhetshanteraren vilka seriella portar som är knutna till modemet. Ofta blir det t.ex. tre serieportar knutna till modemet.

Man provar då att öppna TeraTerm mot dem en i taget och skriver kommandot AT och trycker enter. När man hittat rätt port så ser man sitt AT kommando ekas tillbaka och man kan då gå vidare och skriva andra AT kommandon.

17

Sv: Tvinga E392 eller E398 till 2600?

postade lite i wrt tråden tidigare.
det går att bricka modemen om man juxxar med AT kommandona för mycket.
bara varningens ord, fass ett par kommandon att akta sig för.

18

Sv: Tvinga E392 eller E398 till 2600?

Flåt, var finns wrt tråden med varningsorden?

BTW, kul att det nu går att få ut signalvärden realtid från DWR923 också.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

19

Sv: Tvinga E392 eller E398 till 2600?

Jag föredrar antennmetoden för att låsa på ett visst band.
Man är kanske lite lat.
Med vissa telefoner som modem går det enkelt att välja band.

20 Senaste redigerad av jonasolof (2012-10-09 10:55:29)

Sv: Tvinga E392 eller E398 till 2600?

Om du med antennmetoden för att låsa på band menar att man använder en antenn som framhäver ett band på bekostnad av andra så har jag blivit besviken. Undertryckningen är inte tillräckligt stark, åtminstone inte med panelantenner.

Dessutom byter E392 cell inom visst frekvensband väldigt lätt vilket leder till hattig uppkoppling. Har märkt detta både på 900 med tele2 och på 2600 med telia.

AVM6840 häftar vid en uppkoppling bättre men funkar därför sämre i bil. Som stationär router är den lämpligare pga högre tröskel för cellbyte.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

21 Senaste redigerad av jonasolof (2012-10-09 05:28:22)

Sv: Tvinga E392 eller E398 till 2600?

MW conn fria connection manager för windows resp ubuntu har några kul inställbarafunktioner

Varningspip vid band och cellbyte.

Signalstyrkeberoende pip som i sat finder för antenninriktning

Terminal för komandostyrning av modem.

Hopp finns om att det funkar med E392 för E398 listas. Betaversion mwconn lte finns. Jag har skickat ett upplåst E392 till tyskt installationsproffs och antenningenjör som är intresserad av att testa.

http://www.mwconn.net/info.html

Ett rejält problem som seglar upp med E392 är att modemet så gärna byter cell, både inom 2600 och lägre band. Cellbyte sker då annan cell visar bättre RSRQ men även RSRP spelar in. Eftersom signalkvaliteten beror av övrig trafik så kan mast A ett visst ögonblick ha bäst värde, sedan mast B och sedan mast C. Hoppandet leder till ryckig nedladdning. I MWconn kan man i viss mån påverka toleransen för signalfel, vet inte om det funkar mot mastbyte på 4G.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

22

Sv: Tvinga E392 eller E398 till 2600?

mw conn funka med E392 utan problem

Fiber - IpOnly - Bahnhof 1000/1000 - Cisco RV042G - 8 Dlink Ip-Cam - 4 Cisco Switch - 2 Cisco Aironet 1850

23

Sv: Tvinga E392 eller E398 till 2600?

jonasolof skrev:

Rätt rörigt men det här plockade jag fram genom att googl på AT-kommandosträngarna i tefoz inlägg. Ryska geeks rotar väldigt mycket i modemfirmware och kommandon. De har E392 sedan sommaren.


AT+COPS=? Получить список доступных сетей, работает только пи опущеном PPP.время поиска может превышать минуту

Funkar bara vid tömt? RRR (vet inte vad det betyder). Kommandot ger lista över tillgängliga nät, sökningen kan överstiga en minut.

Fungerar bara när PPP-länken är nere.


jonasolof skrev:

То же сброс по умолчанию.
Också Återställ  avstängningar
Ordagrant dumpa till default

Ja, "reset to default status"


Var det något mer som var tvetydigt så har jag möjlighet att fråga expertis, mina egna ryskakunskaper är högst mediokra.

/M

24 Senaste redigerad av jonasolof (2012-10-09 14:15:29)

Sv: Tvinga E392 eller E398 till 2600?

Cool skrev:

mw conn funka med E392 utan problem

På 4G?

Kan du få operatörslista?

Jag har inte tid att ägna mig åt mwconn den närmaste tiden.

Marcus, det blir säkert tillfälle att återkomma nu när ryssarna snabbt får tillgång till 800 och 2600 LTE. Blir intressantatt se vilka routrar de kommer att erbjudas. AVMs router vore lämplig men företaget vill inte ge sig in i den marknaden.

Det får väl bli en rysk mobilt bredbandsordlista så småningom.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

25

Sv: Tvinga E392 eller E398 till 2600?

PPP point to point protocoll, dvs användaren har fått en ipadress och dataförbindelse är upprättad. Operatörslista kan bara erhållas innan connect.

I AVM6840 fås cellöversikt inkl alla operatörer även i uppkopplat läge. Men kontinuerlig uppdatering av hörbara celler under pågående uppkoppling fås bara av egna operstörens celler enligt info till senaste FW.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.