1

Tråd: DWR923 i transparent mode med Zyxel NBG4115

Har införskaffat Telenor 4G med DWR923. Vill dock använda min router som har flera portar öppna för NAS och annat och som dessutom har bättre wifi-räckvidd. Problemet är att när jag sätter DWR923 i transparent mode och ansluter via kabel så får inte min Zyxel någon IP-adress tilldelad. Ansluter jag min Mac med samma kabel blir den tilldelad en IP-adress från Telenors nät. Zyxelroutern fungerar bra med ADSL-modemet. DWR923 har FW version 1.2.11.36. Jag vet att tidiga versioner hade problem men dessa rapporterades lösta med 1.1.22.xx.

Ringde Telenors kundtjänst som som inte ens visste att det fanns ett transparent mod och som hänvisade till Dlink.

Har någon fått DWR923 med denna version att fungera i transparent mode mot Zyxel eller annan router??

Har någon bra råd?

2

Sv: DWR923 i transparent mode med Zyxel NBG4115

bengtsv skrev:

Ringde Telenors kundtjänst som som inte ens visste att det fanns ett transparent mod och som hänvisade till Dlink.

    Hade kontakt med D-Link i ett tidigt skede...

    Thanks for your email.

    The reason why you cannot find it (senaste fw!) on our homepage is because, this product is only being sold by Telenor. We (D-Link) have developed this product in co-operation with Telenor.

    All firmware updates, support, warranty handling etc is handled by Telenor directly.

    Simon Noppa
    TAC Engineer

    D-Link Northern Europe
    P.O. Box 15036, S-167 15 Bromma, Sweden
    Email: simon.noppa@dlink.com

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

3 Senaste redigerad av Sven P (2012-09-06 16:30:07)

Sv: DWR923 i transparent mode med Zyxel NBG4115

Ett sätt att låsa in sina kunder m.a.o...
Så det är Telenor vi ska bearbeta för att få dem att göra denna router mer "användarvänlig" .
Vad har de att förlora på om man vill sätta ex.vis Apples Airport Extreme i slutändan.

Nästan så man hoppas att Apple tar fram en pryl som kan ta hand om alltihop, dvs modem/router

Humorn är flytvästen på livets flod

4

Sv: DWR923 i transparent mode med Zyxel NBG4115

Mycket besviken eftersom jag lade ner 2 veckor på att installera modemet med extern placering av antennerna (satte antennkabel på 3 meter till modemet och satte upp antennerna på vindskivan (taket) utomhus. Mätte upp 50-60 Mbps ner och 10-15 Mbps upp och var helnöjd. Behöll modemet över testperioden och började sedan att fokusera på mitt nätverk hemma. Hur svårt kan det vara att få det att fungera med en bryggning av time capsul eller transparent mode tänkte jag.......

Jag har provat olika varianter med kombinationen dwr / Time Capsule utan att få det riktigt bra.
- jag får dålig hastighet internt i nätverket.
- enheter "tappar" sina IP adresser. Att förnya dem tar också långt tid.
- Hastigheten varierar kraftigt

kopplar jag bort dwr och kör ett internt nät med TC (som delar ut ip adresser) så rullar det på hur bra som helst, kan kolla på full HD material trådlöst utan problem.

Jag överväger att returnera modemet som en reklamation av routerfunktionen som uppenbarligen INTE är bra alls!

D-Link DWR-923' Apple TimeCapsule, airport express, Customac pro (Hackintosh), MacMini server, MBP, MBAir, iPad, iPhone mm..... iNerd big_smile

5

Sv: DWR923 i transparent mode med Zyxel NBG4115

Kör också med DWR och TimeCapsule.
Bryggade TC och stängde av Wifi.
Har tre macar anslutna via kabel till TC.
En MacBook och iPad körs trådlöst till DWR.

Inga problem.
Visst hade jag viljat kunna brygga DWR och låtit TC svara för det trådlösa då det är bättre räckvidd på den.
Två externa riktantenner (Poynting)  c.a 5 km till masten. Får runt 22 Mbit ner och 6-7 Mbit upp

Humorn är flytvästen på livets flod