1

Tråd: Dela internetuppkoppling från dator via router

Tjena

Har pulat lite idag på ett litet problem som jag inte lyckats lösa.

Det är så att jag har skaffat mig ett Huawei E1750 modem och tänkte koppla upp det mot internet via min D-link dir451 router vilket givetvis inte går då den nuvarande firmwaren inte stödjer modemet (Ingen jag hittat i alla fall.)

Jag tänkte då att man kunde koppla upp modemet till min pc och sen dela uppkopplingen därifrån. Så det jag testat är att dela modemuppkopplingen. Då ställs ju mitt nätverkskort på statisk IP och lite sånt och vad jag förstått så agerar min dator då som en DHCP som dela ut IPs till de som vill ha.

Nu till mitt problem. Jag har testat att sätta i nätverkskabeln från min dator till WAN porten på routern (port 1 agerar WAN port sedan firmware 1.20). För då tilldelas ju routern ett IP från min dator. Borde inte det vara detsamma som när den blir tilldelad ett IP från ISP? I alla fall. När jag kör denna konfigurationen med att köra nätverkskabeln i WAN porten så ställer jag in att WAN ska vara den primära uppkopplingsmetoden och att WWAN (Wireless Wan) ska vara inaktiverat.
Jag får kontakt mellan router och min andra laptop men ingen internetuppkoppling på den. DNS servern blir IPt till min dator (192.168.137.1). Kan det vara så att det är där något blir tokigt?

Jag har i alla fall också testat att stänga av DHCP i routern och sen koppla kabeln som kommer från min PC i en utav switchportarna i routern. Detta resulterar i att de datorer som kopplar upp sig mot routern får IP i poolen 192.168.137(2-255). Tyvär så lyckas jag inte att få internetet att fungera med denna metoden heller.

Så vad finns det som jag kan göra? Står helt fast.

2

Sv: Dela internetuppkoppling från dator via router

Koppla datorn till LAN-sidan och aktivera internetdelning enligt guiderna till höger
---------> http://www.mobilabredband.se/story/43/D … er_via_LAN
---------> http://www.mobilabredband.se/story/48/D … r_via_wlan

3

Sv: Dela internetuppkoppling från dator via router

Jag har samma problem som trådskaparen sad
Länkarna i svaret funkar inte. Någon som har en fungerande länk eller en bra förklaring hur man skall fixa skiten, blir tokig

4

Sv: Dela internetuppkoppling från dator via router

Köpte en Dovado så nu är problemet löst...

5

Sv: Dela internetuppkoppling från dator via router

Min lösning var att när man kör internetguiden så bryggar man lan med trådlöst och varför man ska behöva det är utanför mitt förstånd.
In med kabeln i trådlösa routerns wan-port och sedan kör man smile

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

6

Sv: Dela internetuppkoppling från dator via router

Gateways måste vara inställda rätt i alla led

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.