1 Senaste redigerad av torgrim (2008-04-17 09:00:09)

Tråd: Lösningen på Telenor & Vista 64-bitars

Då Telenor uppenbarligen ska vara så griniga, så får dem väl tvätta sin buk här.

Här kommer lösningen på hur du får Windows Vista 64-bitars att fungera med Telenor. SAMT vilken praktmiss Telenor gjort under en längre tid.

Dem skickar med 64-bitars drivrutiner från Option och Options egna programvara Globetrotter Connect. När man börjar kolla dem drivrutinerna upptäcker man ganska snart en praktmiss. Denna praktmiss består i att drivrutinerna dem skickar ut är av version 4.0. Börjar man kolla inf filerna inser man ganska snart att dem har inställningar som inte matchar Telenors Firmware av deras OEM brandade Option kort. Detta på grund av att dem drivrutinerna är troligtvis för nästa firmware av Optionkorten.
 
Vad är då lösningen? Jo, den är så simpel som att man ska nergradera drivrutinerna till version 3.1.1 så fungerar det klockrent. Så gör man bara enligt följande:
 
1.       Installera Telenors programvara som medföljer modemet för att få Telenor Mobilt Internet ikonen och få tillgång till sms central o.s.v.
2.       Ladda ned Dashboard 9.1.2 från Vodaphone här: http://www.mobileconnected.co.uk/dashbo … t-support/ . I denna finns drivrutinerna för Option korten version 3.1.1. Packa upp Dashboard och peka ut att du har drivrutinerna här: Dashboard\DISK1\program files\Vodafone\Vodafone Mobile Connect\Driver\pccard\vista\64Bit\Option\Etna så kommer den att hitta alla drivrutiner och installera sig utan problem
 
Hur kommer det sig då att Telenor efter så lång tid inte hittat lösningen? Ja, det kan jag inte svara på. Att dem dessutom väntar på uppdaterade drivrutiner från Option som ska fungera låter ännu bättre, eftersom en uppdatering inte funkar. Lösningen är så enkel att man bara nergraderar drivrutinerna.

Kontentan är: Man har missat en sån enkel detalj som att Firmware förändrar modemets agerande, och man måste köra RÄTT drivrutiner till RÄTT firmware.

2

Sv: Lösningen på Telenor & Vista 64-bitars

Fint som snus.

För ER som inte orkar ladda ner 70mb filen för att plocka ut drivarna så har jag lagt upp dem här.
http://www.mobilabredband.se/files.php? … RS%2FVista

De ligger både packat och opackat.

"Etna 64bit.exe" är packat med 7zip fast med self extract så man behöver ingen extra mjukvara för att packa upp.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: Lösningen på Telenor & Vista 64-bitars

Fint att det nu finns en lösning på detta nu, tackar för ditt bidrag torgrim.

4

Sv: Lösningen på Telenor & Vista 64-bitars

Pratade nyss med Telenor igen, två gånger. Detta på grund av att datorn som körde Vista 64-bitars kraschade i våras. Så jag har kört Vista 32 bitars sedan dess.

Har nu köpt ny dator och är åter på Vista 64-bitars. Ringde Telenor supporten imorse, och frågade om Vista 64-bitars drivrutiner. Det var inga problem sa dem, ligger på hemsidan.

Laddade hem dem drivrutiner som ligger på hemsidan, installerade allt utan problem MEN döm av min förvåning då drivrutinerna inte funkade. Letade reda på denna tråd igen och prövade min fix. Fungerade klockrent.

Ringde Telenor supporten igen och denna gång fick jag till svar "Nej, vi har en skiva vi kan skicka ut, men den har du ju redan fått, så vad är problemet?". Ja, en skiva jag fick i mars, som då inte funkade. Vad säger att samma drivrutiner skulle fungera idag?

Jag sa även till hon jag pratade med att nu börjar det bli skandal på detta, eftersom lösningen funnits på Internet sen 15:e april, och dem har FORTFARANDE inte lyckads lösa det. Har snart gåt ett år sedan jag för första gången fick ifrån dem att det inte var några problem med Vista och 64-bitars

5

Sv: Lösningen på Telenor & Vista 64-bitars

Galenskap måste jag säga, fast de har nog inte så bra koll på saker och ting.
Lite roligt att Telenor "äger" bredbandsexperten som skall vara en form av helpdesk för de som vill betala deras minutpris.
Men sen kan de inte lösa sina egna problem.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

6 Senaste redigerad av Henrik.T.N (2009-06-02 00:49:36)

Sv: Lösningen på Telenor & Vista 64-bitars

Fick ny dator med nytt system (Vista 64) och självklart fungerade inte mitt gamla Icon 7.2 modem. Efter många timmar i telefonkö hos Telenor så gav jag upp.
Dom ville jag skulle köpa nytt modem eller skriva på för 24 mån till.

Satte i SIM kortet i min HTC och surfade vidare med mobilen kopplad till datorn.
Efter lite letande hittade jag drivrutiner hos Option (som tillverkar modemet).
Fick det att fungera med Vista 64 och Windows 7
http://www.option.com/en/support/softwa … s/gtm378e/

eller sök drivrutiner med IMIE nummret på modemet:
http://www.option.com/en/support/software-download/

Kan hända ni måste uppdatera modemet först.
Detta måste göras på ett 32bitars system efter att modemet installerats (annars hittar inte 'Superfire' modemet).

Endast om du har Telenor modemet:
1.Läs denna instruktion innan du gör uppgraderingen
http://www.telenor.se/published_images/ … 0modem.pdf
2.Ladda ner uppdateringen för din modemtyp:
http://www.telenor.se/published_images/ … on%202.zip

7

Sv: Lösningen på Telenor & Vista 64-bitars

Hej,

Har testat med Henriks variant nedan men inte fått det att fungera på varken Vista x64 eller Windows x64 trots allt..

Datorn vägrar att uppdatera modemet med drivrutinerna ifrån option till trots att jag laddat ned och installerat senaste firmware i modemet ifrån telenor.

Misstänker att det återigen kan bero på skillnaden mellan olika firmware versioner eftersom det på Options hemsida http://www.option.com/en/support/softwa … s/icon7-2/ står version 2.5.11 och Telenors variant är 2.5.13Hd och att drivisarna därför inte går att installera pga just det?

Rekommenderar ni att man provar att ändra direkt i inf-filerna eller flashar modemet med Options FW och sedan testar med deras programvara?

Efter telenors firmware uppgradering så är ju själv uppkopplingsklienten på modemet deras egna brandade men då bara i x86 variant. Vilken programvara ansluter ni med som fått det att fungera på Vista x64 eller Windows 7 x64?

Blir det problem med att ansluta med modemet till telenors-tjänster (SIM) efter uppgradering med option firmware och dess egna programvara?

Många frågor men hoppas på några tips och råd som tacksamt ta emot! smile

//Richard

8

Sv: Lösningen på Telenor & Vista 64-bitars

Hej,

Om ni kollar i Option Icon 225 så finns det tips på hur man med en hex editor kan "fixa" så att Options generiska uppgradering fungerar på en OEM brandad Icon 7.2.
Man kan göra på samma sätt för bägge Option modellerna. Mest troligt funkar det för alla modeller. Har bara kunnat testa med dom två jag hade.

Har själv kört Icon 7.2 under både vista och windows 7 utan problem med Options generiska driver.

Om ni behöver hjälp så kan jag patcha installations filen åt er. Kör bara Telenors upppgraderings program från min HOW to med loggning ikryssat.

I slutet på logg filen finns en rad med eran version av dongel och det unika ID som måste ändras. Skicka denna info till mig. Icon 225 = GI0225-11160 så andra modeller på Icon borde heta GI0XXX-YYYYY.

//T